Moeder wil niet meer...

08-11-2009 15:02 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Na het altijd alleen op te willen lossen heb ik nu toch wat hulp nodig.

Net mijn moeder voor de zoveelste keer huilend aan de telefoon gehad. (Mijn ouders zijn al 15 jaar gescheiden.) Weer ruzies met mijn zus gehad (20) om haar gedrag. Al zo'n 7 jaar heeft ze een zware pubertijd die zich uit in jatten (ook van mij en moeder), vechten, opgepakt worden door de politie enz enz. Met veel pijn en moeite heeft ze een niveau 2 opleiding gehaald. Mijn moeder bracht haar bijna elke ochtend omdat ze anders niet ging. En nu kan ze geen baan houden, 3 maanden is echt haar record. Nu is het weer zo ver en als ze geen geld heeft wordt ze lastig en glijd ze als het ware weer af. Ze gaat weer met verkeerde vrienden om, jat weer van mijn moeder en mishandeld haar bijna geestelijk door de vreselijke dingen die ze tegen mijn moeder zegt. Ik kan hier niet alles opschrijven i.v.m. herkenning maar wat we met haar meegemaakt hebben gaat héél, héél ver.

Mijn zus wil zich laten afkeuren en zo een uitkering krijgen en daar dan poetshuizen bij nemen. Dit gaat natuurlijk zo makkelijk niet maar de gedachte alleen al!

Net mijn moeder dus aan de lijn, het is nu zo ver dat het van haar allemaal niet meer hoeft! Als ze de honden niet had dan was ze er al lang niet meer geweest zegt ze. Haar kinderen zijn volwassen dus die moeten het zonder haar kunnen redden. Ik heb meteen gezegd dat dat een vreselijke opmerking om te maken is want wij zijn er ook nog en hoe oud je ook bent en hoe gelukkig je ook bent je moeder heb je altijd nodig,

Uiteindelijk heeft ze opgehangen omdat mijn zus weer thuis kwam en ik weet even niet meer wat te doen. Mijn zus blijft toch altijd mijn zus ik wil haar niet afvallen en ik weet dat als ik haar aanspreek ze alles ontkent. In haar ogen heeft ze nooit schuld. En ik weet natuurlijk ook niet hoe het zich precies afspeelt want ik ben er niet bij. Maar ondertussen heb ik wel mijn moeder aan de lijn die niet meer wil leven!

Waarschijnlijk ben ik heel veel relevante informatie vergeten dus als je iets wilt weten vraag maar raak. Wil dit gewoon even zo snel mogelijk van me af typen in de hoop dat er iemand is die... ja wat hoop ik eigenlijk? Iemand die tips heeft voor me? Ik weet het zelf niet eens.
Iemand van 20 die jouw moeder terroriseert? Als ik jouw moeder was, zette ik haar het huis uit. Laat ze het lekker zelf oplossen, die zus van je!
Ja dat roep ik ook. Maar van uit mijn moeders oogpunt: dan gaat het helemaal verkeerd, heeft ze geen woonplek, geen geld. Gaat ze het criminele pad op. Zo makkelijk is het als moeder niet om je kind op straat te zetten. Dan voelt ze zich veel te schuldig.
Wat een toestand!

Ik snap dat het vast niet zo makkelijk is, zoals ik het nu schrijf. Aangezien de situatie nogal gecomliceerd is, maar mijn eerste reactie zou echt zijn dat ik mijn zus even heeel hard de waarheid ging vertellen! Dat ze eens even normaal moet gaan doen en dat jullie moeder het niet meer ziet zitten. Ze mag best weten dat jij je moeder kwijt kunt raken door haar gedrag.

Echt waar, mijn eerste reactie zou dus zijn erg boos worden op mijn zus... Hier heb je natuurlijk niks aan hoor, maar dat is echt mijn gevoel.

Enige wat ik verder nog kan zeggen: kan je zus niet het huis uit? Lekker op zichzelf wonen? Heeft je moeder weer wat meer rust, je zus meer verantwoordelijkheden en ook minder gezeur thuis. Wie weet trekt ze dan wat bij?
Ja, waarom pikt jouw moeder dit eigenlijk? Waarom zet ze dat kind niet op straat? Het is immers een volwassen vrouw. Als zij zich wil gedragen als een rotkind dan moet ze de gevolgen hiervan ook maar accepteren.
Het lijkt mij dat je hier nauwelijks meer kan spreken van de puberteit. Je zus zal haar eigen boontjes moeten gaan doppen, en je moeder zal haar moeten loslaten.

Dat is natuurlijk niet makkelijk, maar je moeder is niet meer verantwoordelijk voor het doen en laten van je zus.

Daarbij kan je je afvragen of het redelijk is dat dit nu bij jou wordt neergelegd. Loslaten is het magische woord m.i.
quote:TouchOfPink schreef op 08 november 2009 @ 15:07:

Ja dat roep ik ook. Maar van uit mijn moeders oogpunt: dan gaat het helemaal verkeerd, heeft ze geen woonplek, geen geld. Gaat ze het criminele pad op. Zo makkelijk is het als moeder niet om je kind op straat te zetten. Dan voelt ze zich veel te schuldig.Jij weet dit, maar jouw zus natuurlijk ook. En zolang je moeder geen grenzen stelt, zal je zus hier handig gebruik van maken!
Die twee houden het bij elkaar in stand. Je zus is twintig, tijd om uit huis te gaan om haar eigen boontjes te doppen. Maar als je moeder dat niet wil, dan moet ze toch echt ophouden met de rest van de familie de schrik aan te jagen met dit soort uitspraken.
quote:Nammma schreef op 08 november 2009 @ 15:05:

Iemand van 20 die jouw moeder terroriseert? Als ik jouw moeder was, zette ik haar het huis uit. Laat ze het lekker zelf oplossen, die zus van je!

ja dat lijkt me een beetje te simpel.

Ik heb ook zo'n broer. Zwaar onhandelbaar en psychisch niet in orde. Heeft altijd het hele gezin geterroriseerd. Mijn ouders zijn er flink kapot aan gegaan, maar hebben nooit opgegeven. Nu is hij 30 en wil niks met ze te maken hebben, hij haat ze. Mijn moeder is op zn verjaardag met een envelopje met geld naar hem toe gegaan. Wat een held...

Vreselijk moeilijk, zeker als ze 20 is. het kan nog alle kanten op. Ik denk dat jij je moeder maar flink moet ondersteunen. Vreselijk dat een moeder zo behandelt wordt. Bah.
quote:TouchOfPink wrote on 08 November 2009 @ 15:07:

Ja dat roep ik ook. Maar van uit mijn moeders oogpunt: dan gaat het helemaal verkeerd, heeft ze geen woonplek, geen geld. Gaat ze het criminele pad op. Zo makkelijk is het als moeder niet om je kind op straat te zetten. Dan voelt ze zich veel te schuldig.

Het klinkt hard, maar je moeder heeft maar te hakken met de botte bijl dan. Aanpakken of accepteren, iets anders werkt niet.

Ik zou het volwassen kind een maand geven om andere woonruimte te zoeken. Heel veel sterkte ermee...
Het klinkt makkelijk, dat is het niet maar probeer hulp voor beiden in te schakelen. Jouw zus doet dingen die volgens mij verder gaan dan puber gedrag. Feit dat ze ook over afkeuren begint... dat geeft wel aan dat ze wellicht zelf ook doorheeft dat er iets niet helemaal is zoals het bij anderen is. En dat jouw moeder dergelijke uitspraken doet... eng. Kun je met haar nog afspraken maken? Bijv. dat ze tot een bepaalde periode geen rare dingen doet, of beloofd dat ze jou belt als het haar teveel word. In elk geval veiligheids afspraken. Weet je, het klinkt misschien heftig wat ik allemaal schrijf. Ik wil ook niet gelijk stempels drukken. Maar wat jij zo beschrijft klinkt als een niet gezonde situatie. Ik heb een poos zelf in de psychiatrie gezeten (als patient) en heb veel gezien. Ook dit soort dingen. Feit dat je moeder aangeeft niet meer te willen is een duidelijk teken om actie te ondernemen. Het kan zelfs een teken/vraag zijn van haar om hulp. Sterkte met alles!
Tja waarom accepteerd ze het? Ik heb geen idee maar een beetje denkend zoals zij: ten eerste is ze er in gegroeid, het was natuurlijk niet meteen zo slecht. En ze heeft het idee dat ze geen goede moeder is als ze haar dochter laat vallen, want zo ziet zij het. Zou jij er mee kunnen leven als je dochter binnen de kortste keren in de cel zit nadat jij haar uit huis hebt gezet? Of dat ze de prositutie in gaat om aan geld te komen? Dat knaagt nu al aan haar.

En ik zal mijn zus hier ook zeker op aanspreken ik ga een confrontatie met haar zeker niet uit de weg. het lullige is alleen dat ze het dan weer afreageerd op mijn moeder. Want die mag het er niet met mij over hebben. Dat mijn moeder naar niemand anders toe kan vergeet ze even.
Waar is de vader in dit verhaal?
Ik vind dat iedereen hier nogal makkelijk praat. Zus het huis uit, probleem opgelost. Maar is het niet handig om uit te vinden waarom zus zo doet ? Dat is niet zomaar puberen. De zus van TO heeft hulp nodig m.i. En met hulp denk ik dat de zaak veel minder drastisch hoeft te worden aangepakt om de rust weer terug te krijgen in huis.
Uiteraard is dat niet makkelijk als moeder zijnde, om je kind het huis uit te doen. Ik zag het bij mijn zus: haar zoon (toen ook 20) was gokverslaafd en er was geen land mee te bezeilen. Hij jatte ook geld van mijn zus, terroriseerde haar. Tóch heeft ze het besluit genomen hem zijn eigen boontjes te laten doppen en hem het huis uit gezet. Ze heeft zijn geld beheerd (m.a.w. hij kreeg zakgeld) en de huur van zijn kamer detc. werd door haar (van zijn geld) betaald. Ze gaf hem eten, maar geen geld meer. Hij is toen hulp gaan zoeken (na een moeizame periode) en nu (12 jaar later) gaat het prima met hem en heeft hij ingezien dat dit het enige besluit was, dat zijn moeder tóen moest nemen.

Als je 20 bent, kun je niet meer van pubertijd spreken...dan ben je op weg om volwassen te worden en jouw zus kan alleen maar leren volwassen te worden, door ook eens op haar "bek" te gaan.
Dat is verschrikkelijk voor je moeder zeg,hoe is de band verder tussen jouw en je zus? Heb jij haar al wel op haar gedrag aangesproken,en dan kan ze het wel ontkennen maar je moeder zal daar toch niet om liegen.Ze kan je moeder niet haar leven kapot maken,dan wordt het tijd dat ze op haar eigen benen gaat staan.Je hebt het hier over een jonge vrouw van 20 niet over een meisje van 15. En hoe ze dan verder haar leven wil gaan inrichten met werk of opleiding moet ze dan ook maar zelf uitzoeken.
Ik snap de enorme complexiteit van de situatie, ik heb me ook wel eens zo vreselijk gemangeld gevoeld tussen verstand (loslaten en eigen zooi uitzoeken) en gevoel (ja maar het is toch mijn ... *vul maar in*).

Maar ik kan het niet anders dan eens zijn met de voorgaande posters, bv Ligeia. Temeer daar je zus ook nog eens wil gaan lopen frauderen door zich af te laten keuren (hoe dan??) en er daarnaast poetshuizen bij te nemen.

Als ik je moeder was zou ik toch proberen paal en perk te stellen, en te melden dat mijn dochter zelf moest weten of ze haar leven de soep in wil helpen, maar crimineel gedrag maar mooi onder een eigen dak ging lopen uithalen. Moven!

Zou graag jouw zuster eens onder handen willen nemen om haar te laten zien wat ze je moeder en jou aandoet... Het zal alleen niet helpen, als jullie niet zelf ook dat heft in eigen handen gaan nemen.

Sterkte!
Ik heb met mijn moeder afgesproken vaker en sneller te bellen. Waarom komt ze daarmee bij mij: ze heeft geen sociale contacten en haar zus woont op 1,5uur rijden hier vandaan. Haar sociale contacten zijn langzaamaan verloren gegaan doordat ze o.a. niet meer uit huis weg kon omdat mijn zusje dan rare mensen uitnodigde, spullen uit huis mee nam om te verkopen enz. En mensen thuis uit nodigen was geen optie omdat het niet te voorspellen was hoe mijn zus zou doen.

We zouden binnenkort een weekend weg gaan maar mijn moeder durft het niet aan. Blijkbaar is ze bang voor ruzies ook tussen zus en mij. Die is blijkbaar enorm jaloers op mij, mijn leven, mijn relatie en mijn band met mijn ouders. Ik wist hier niks van, dacht dat dit over was. Wat een gedoe! Bah!
quote:hompeltjepompeltje wrote on 08 November 2009 @ 15:15:

Ik vind dat iedereen hier nogal makkelijk praat. Zus het huis uit, probleem opgelost. Maar is het niet handig om uit te vinden waarom zus zo doet ? Dat is niet zomaar puberen. De zus van TO heeft hulp nodig m.i. En met hulp denk ik dat de zaak veel minder drastisch hoeft te worden aangepakt om de rust weer terug te krijgen in huis.

Aanpakken of accepteren dus.

Verder blijf ik erbij dat je met 20 al lang en breed zelfstandig moet zijn óf het al enkele jaren in de praktijk leert te zijn...
quote:hompeltjepompeltje schreef op 08 november 2009 @ 15:15:

Ik vind dat iedereen hier nogal makkelijk praat. Zus het huis uit, probleem opgelost. Maar is het niet handig om uit te vinden waarom zus zo doet ? Dat is niet zomaar puberen. De zus van TO heeft hulp nodig m.i. En met hulp denk ik dat de zaak veel minder drastisch hoeft te worden aangepakt om de rust weer terug te krijgen in huis.Soms maken zachte heelmeesters toch echt stinkende wonden, HP, zeker als degenen die geheeld dienen te worden zich totaal niet ziek voelen maar de rest van de wereld op de hak nemen in een gevoel daaraan superieur te zijn... Blijkbaar heeft zus al geen respect voor moeder: van wie zou zij uberhaupt nog iets aannemen dan denk je?
quote:hompeltjepompeltje schreef op 08 november 2009 @ 15:15:

Ik vind dat iedereen hier nogal makkelijk praat. Zus het huis uit, probleem opgelost. Maar is het niet handig om uit te vinden waarom zus zo doet ? Dat is niet zomaar puberen. De zus van TO heeft hulp nodig m.i. En met hulp denk ik dat de zaak veel minder drastisch hoeft te worden aangepakt om de rust weer terug te krijgen in huis.Ik denk dat iedereen hier wel snapt dat het geen kwestie is van 'kind eruit, probleem weg'. Maar deze situatie verandert niet als moeder geen grenzen gaat stellen. En de zus in dit verhaal zal wel open moeten staan voor hulp. Zolang er voor haar geen reden is om hulp te zoeken, zal ze het waarschijnlijk ook niet accepteren.
quote:TouchOfPink schreef op 08 november 2009 @ 15:16:

Ik heb met mijn moeder afgesproken vaker en sneller te bellen. Waarom komt ze daarmee bij mij: ze heeft geen sociale contacten en haar zus woont op 1,5uur rijden hier vandaan. Haar sociale contacten zijn langzaamaan verloren gegaan doordat ze o.a. niet meer uit huis weg kon omdat mijn zusje dan rare mensen uitnodigde, spullen uit huis mee nam om te verkopen enz. En mensen thuis uit nodigen was geen optie omdat het niet te voorspellen was hoe mijn zus zou doen.

We zouden binnenkort een weekend weg gaan maar mijn moeder durft het niet aan. Blijkbaar is ze bang voor ruzies ook tussen zus en mij. Die is blijkbaar enorm jaloers op mij, mijn leven, mijn relatie en mijn band met mijn ouders. Ik wist hier niks van, dacht dat dit over was. Wat een gedoe! Bah!Neem je moeder eens mee naar de huisarts. Deze situatie kan zo niet langer door blijven gaan.
Mijn vader en moeder zijn 15 jaar geleden gescheiden. Ze hebben altijd veel strijd gehad waar mijn zusje vaak handig gebruik van heeft gemaakt. Ik heb hem hier al over gebeld hij belt binnenkort mijn zusje. Maar omdat hij er verder van af staat is het voor hem moeilijk in te schatten dat de situatie echt serieus is.

Als ik het hier zo lees zal ik ten eerste op heel korte termijn mijn zusje maar eens aanspreken. Met de kans dat ze niks meer met me te maken wil hebben. En ten tweede zal ik toch met mijn moeder om de tafel moeten gaan zitten om mn zus het huis uit te krijgen. God wat moeilijk! Mijn moeder heeft geen geld om een kamer of wat dan ook voor haar te regelen. Sterker nog mijn moeder is een lening aan het terug betalen die ze voor zus had afgesloten zodat die een studie kon volgen. Nu heeft zus geen baan dus is moeder de lul. Die komt maar net uit.
Zou het kunnen dat je moeder depressief is?

Even los van je zus - als ze zegt dat ze alleen nog voor de honden leeft, omdat jullie volwassen zijn... Dat zou een gedachte kunnen zijn van iemand met een ernstige depressie.

Lijkt me goed om nu voor haar hulp te zoeken en later pas te kijken hoe het met zus moet.

Wat naar dat jij dit op je bord krijgt. Sterkte.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
De huisarts weet er van. ben er net ook achter gekomen dat mijn moeder hier ook al gesprekken met iemand over heeft gehad.

Iemand tips hoe ik mijn moeder aan haar verstand krijg dat ze echt het huis uit moet? Pff alsof het niet duidelijk genoeg is he zou je denken maar toch.

Ze had haar gewoon eerder het huis uit moeten laten plaatsen want nu is er natuurlijk geen enkele instantie meer die haar helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven