Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Deze kort geleden gemaakt voor Rosanna, die erg gek is op vis, 3 verschillende soorten vis gemaakt , middelste is een gevulde champignon met garnalen en 2 gamba's, links een gevulde zalmbonbon, rechts tonijn;

Foto is een beetje te donker;

Simpel, een zalmbonbon, ik heb hem gemaakt met een makreelmousse en een keer met een zalmmousse.

Ik heb het denk ik al een keer deze foto's hier gezet Liv maar wat heerlijk is, een artisjokbodem met pate en cranberrysaus.

Kan prima op een lepel;

Of met biet en geitenkaas;

Verschillende dingen met champignons;

Zondag ga ik iets voor je proberen te verzinnen.
Amuse-wijn-dessert of voor/ tussen amuse, kan met wijn of zoals hier met champagne;

Kan als amuse of als tussengerecht of apperatiefje;

Spoom met citroenijs;

Liv, als je kijkt naar die zalmbonbons, die kan je ook van carpaccio maken. En dan zal ik een lekkere vulling verzinnen. Is dat iets? Leuk te decoreren met wat rucolablaadjes op een lepel. Makkelijk te maken en ook van te voren.
Een heerlijke vulling voor een carpacciobonbon is rucolasla, in stukjes gesneden cherrytomaat, geraspte parmezaan, balsamicodressing, pijnboompitjes en wat zout en peper.

Je doet dan de plakjes carpaccio in een ijslepel en vult hem dan met vulling. je vouwt de carpaccio over de vulling en knijpt de bol heel voorzichtig op een bordje o.i.d. Afmaken met een beetje sla, ger. parmezaan en nog wat druppeltjes dressing.

In principe is een amuse een hapje dat je in een hap naar binnen werkt. Dus dan is de carpacciobonbon al te groot.
...
Ik heb een rond koffieschepje. Die is veel kleiner dan een ijsschep.

Ik had er doorzichtig folie in gedaan, toen de zalm, de vulling, dicht geklapt en dan de folie aan de onderkant dichtdraaien tot die goed strak zit. Tot opdienen in de koelkast doen.

De bonbon is makkelijker te maken als de ingredienten goed koud zijn.

Nogmaals, ik denk nog aan een vulling als het je iets lijkt.

Als amuse voor de kalkoen, wat is lekker?

-iets met paddestoelen/champignons mousse en ...................

-beenham met ...............

-groente als broccolimousse, avocado, bloemkool en dat met .... erin

- ik zou iets met asperge mousse met .............. maken

- ik zag dat je iets met biet lekker vindt, kan ook een bietenmousse met ...............

-cranberrymousse ...................

Als er iets bij zit dan kan ik het wel voor je uitwerken als je een voorkeur hebt voor ingredienten.
Rosbief met biet en mierikswortelroom:

Garnaaltjes met grapefruit

Eendenborstspiesjes

Witlofsalade met gorgonzola, peer en walnoot

...
Ik lees nu je net je post nog een Liv, en met carpaccio kun je niets vanwege de zwangere Dus die valt al af.
...
En de rosbief dus ook... Lastig hoor, zwangere vrouwen...
...
En de gerookte zalm (maar die wilde je liever toch al niet )
quote:mylenevalerie schreef op 13 november 2009 @ 18:28:

Ik heb een rond koffieschepje. Die is veel kleiner dan een ijsschep.

Dan kun je in de carpacciobonbon vrijwel geen vulling doen. Doordat de vulling wat grover is. En als je 'm met een ijsschep maakt is de bonbon ook niet zo heel erg groot.
...
quote:queenie1 schreef op 13 november 2009 @ 18:39:

[...]

Dan kun je in de carpacciobonbon vrijwel geen vulling doen. Doordat de vulling wat grover is. En als je 'm met een ijsschep maakt is de bonbon ook niet zo heel erg groot.Nee hoor, zie mijn foto. Gaat prima.
quote:queenie1 schreef op 13 november 2009 @ 18:36:

Ik lees nu je net je post nog een Liv, en met carpaccio kun je niets vanwege de zwangere Dus die valt al af.Ach daar zou ik een gerecht niet van laten afhangen. Je kan voor die dame ook een zalmbonbon maken en voor de rest met carpaccio.
quote:mylenevalerie schreef op 13 november 2009 @ 18:41:

[...]

Nee hoor, zie mijn foto. Gaat prima.Als je de vulling gebruikt die ik net heb gepost voor de carpaccio is het vrijwel niet te doen in zo'n kleine hoeveelheid. En ik hou er niet van om het superfijn te maken. Jij hebt het met zalm gedaan, dus dat is een heel ander verhaal. Maar goed, maakt verder niet uit.
...
quote:mylenevalerie schreef op 13 november 2009 @ 18:43:

[...]

Ach daar zou ik een gerecht niet van laten afhangen. Je kan voor die dame ook een zalmbonbon maken en voor de rest met carpaccio.Zwangere vrouwen mogen ook geen gerookte zalm.
...
Niet? Oh, dat at ik gewoon toen ik zwanger was :-)

Maar dames, wat een prachtige amuses en foto's!

MV, iets met cranberry is natuurlijk wel lekker klassiek (bij de kalkoen). Maar iets met paddestoelen is natuurlijk ook wel erg lekker!

Mmm, wordt nog lastig kiezen zo!
Ik zal zondag eerst even afmaken wat ik in gedachten heb. Ik heb nog paddestoelen en ook cranberry's in huis. Misschien zal ik het maandag even voor je maken zodat je er ook een beeld bij heb.
Nou, dat vind ik nou écht lief van je! Ben heel benieuwd wat je ervan gaat brouwen.
Liv, even de asperge vulling, ik ga nu verder de andere 2 vullingen op papier schrijven. Oja, carpaccio of zalm kan je ook voor andere plakjes vlees vervangen voor je zwangere vriendin, even bij de slager kijken.

Vulling voor amuse-bonbon

(Deze vulling kan en in een carpaccio of zalmbonbon, zie ook tips voor aanpassing voor een zalmbonbon)

Ingredienten:

1 a 2 potten grote witte of groene asperges, indien aanwezig is vers uiteraard lekkerder

2 a 3 blaadjes witte gelatine

(ong. 1/8e l) slagroom (niet teveel inéén, met minder beginnen en naar smaak meer toevoegen)

zout

versgemalen peper

ham, in kleine stukjes, liefst ambachtelijke of iets van parmaham

Italiaanse kruiden van Daregal (diepvries, naast It.kruiden zit daar ook sjalotjes in)

Paar druppels tabasco

(Houdt u van pittig, doe dan een klein stukje rode peper heel heel fijn gesnipperd erbij.)

Deze vulling is ook heerlijk voor een zalmbonbon. Neem dan ipv ham gerookte zalm, verse dille, citroensap, en voor op de zalmbonbon zalmeitjes. Voor de asperges kunt u ook 1 blikje rode zalm nemen of makreelmousse.

Bereidingswijze:

VOORBEREIDEN: asperges zonodig in stukjes snijden . Even opwarmen en indien vers, de asperges in kokend water in 5-10 minuten gaar koken. Laten uitlekken.

Gelatine ± 5 minuten in ruim koud water weken. In keukenmachine warme asperges pureren (zelf vind ik het lekker als er nog wel wat structuur in zit dus niet helemaal glad. Wilt u wel een gladde mousse dan even het mengsel door pureren en door een zeef halen. (of zo fijn mogelijk zelf fijn maken). Uitgeknepen gelatine erin oplossen. Al roerend laten afkoelen. Slagroom lobbig kloppen en door puree mengen. Op smaak brengen met zout en peper en de Italiaanse kruiden.

Ham in kleine stukjes snijden en toevoegen.

(indien u voor zalm kiest, dan de rode zalm, dille en citroensap toevoegen ipv ham en It.kruiden.)

In vorm doen: Afgedekt in koelkast minstens 3 uur laten opstijven.

Afgedekt in koelkast bewaren.

Als de mousse wat stijver is kunt u al de bonbons maken. In een vormpje, kan een rond koffieschepje zijn of een ijsschep of een mini rond schaaltje/kopje. Daarin doorzichtig keukenfolie, carpaccio of zalm erin leggen, vulling erin doen, ham/zalm over de vulling dichtvouwen en dan het folie bij elkaar doen en draaien en de bonbon in een mooi rondje “kneden”. Daarna weer in de koelkast om verder op te stijven.

Serveren kan op een bedje van rucola. Zoals u op de foto ziet is bij de zalmbonbon nog wat zalmeitjes bovenop geserveerd en wat kappertjes, maar wat u erbij serveert kunt u zelf bepalen.

Zalmmousse en makreelmousse heb ik ook wel eens een voorgerecht van gemaakt, een timbaaltje.

Gewoon voor thuis dus ziet er niet restaurantwaardig uit hoor.
Klinkt goed MV! Kan die vulling ook met bijvoorbeeld fricandeau of kipfilet of zo?
Ja Liv, kan zeker, neem dan wel goeie van de slager, daar kan je evt ook vragen of die het iets dikker kan snijden. Frikandeau moet je alleen doen met een cranberrysaus, dat kan anders droog zijn.

Hier iets met cranberry. Ik ga nog even verder aan de paddenstoelen. Ik denk dat er een met paddenstoelen lekker is maar die cranberrysaus is ook lekker daarbij dus dat zal ik er ook bij zetten.

Vulling amuse-bonbon deel 2

Ingredienten:

1 stukje wild van 500 g (haas, ree, everzwijn, fasant,...)

1 dl room

1/2 glas cognac (of port maar indien u geen drank erbij wilt, kunt u het weglaten)

1 sjalotje

2 a 3 blaadjes witte gelatine.

peper en zout

cranberrysaus

Bereidingswijze:

Snipper het sjalotje fijn en bak het samen met het in stukken gesneden wild tot alles gaar is. Week de gelatine ongeveer 5 minuten in koud water.Voeg er peper en zout aan toe aan het vlees en op het einde van de gaartijd de cognac. Doe alles in de mixer, maal het fijn (ik vind een beetje bite nog lekker, anders doormixen en erna nog zeven door een zeef). Voeg de gelatine toe. Klop de room stijf en spatel deze door de mousse. Laat de mousse afkoelen. Doe de mousse in een spuitzak vul de amuse bonbon en zet weer koud weg in de koelkast. Garneer op een wat blaadjes rucola sla en schenk over de amuse-bonbon een (flinke) schep cranberrysaus.

Nogmaals, ik hou niet van een gladde mousse, ik wil graag nog iets van de ingredienten proeven, wilt u liever een gladde mousse dan even door een zeef halen.

Het vlees en de smaak is uiteraard aan te passen aan uw wensen.

Eet smakelijk prik een vorkje.
Denk het wel Liv, of bijv. met heel dun gesneden (runder)rollade.

MV, ziet er idd weer mooi uit!

aanvulling: of een dun plakje coburger (C1000 verkoopt hier mooie, goede, dun gesneden). Is door 'dunheid' (fout woord) erg goed vouwbaar.
quote:mylenevalerie schreef op 15 november 2009 @ 16:05:Gewoon voor thuis dus ziet er niet restaurantwaardig uit hoor. nee hoor!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik ben nog even verder aan het denken hoor.

Maar van forumster Infojunk staat er op mijn site ook een heerlijke amuse.

Ga weer snel door hihihi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven