Gezelschapsspel 9+
dinsdag 17 november 2009 om 11:19
Voor Sinterklaas wil ik graag voor 3 meiden een gezelschapsspel (bordspel) kopen. Ze zijn 9 (bijna 10), 13 en 15. Vooral de jongste 2 vinden het leuk spellen te spelen. Party en Co, Cluedo en Monopoly vinden ze leuk (maar hebben ze dus al). Heeft iemand een idee? Ik dacht zelf aan Levensweg; is dat leuk?
dinsdag 17 november 2009 om 11:29
dinsdag 17 november 2009 om 11:45
Keltis, een combi van kaart en bordspel,
als ze party leuk vinden is Udongo (dacht dat dat de naam was) misschien ook iets.
woorden raden door uitbeelden, omschrijvingen, kleien en tekenen.
Ticket tio ride (treinverbindingen maken)
en ik las pas dat dat spel van Paul de leeuw, iets van onvoorspelbaar ofzo, ook leuk is voor die leeftijd
maar ken het zelf niet
als ze party leuk vinden is Udongo (dacht dat dat de naam was) misschien ook iets.
woorden raden door uitbeelden, omschrijvingen, kleien en tekenen.
Ticket tio ride (treinverbindingen maken)
en ik las pas dat dat spel van Paul de leeuw, iets van onvoorspelbaar ofzo, ook leuk is voor die leeftijd
maar ken het zelf niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 17 november 2009 om 12:04
Carcassonne wou ik ook net gaan aanraden, is erg leuk en verveelt minder snel (eigenlijk nog steeds niet en ik heb het al een jaar of 10) dan Kolonisten. Machiavelli is ook leuk, maar zou iets te ingewikkeld kunnen zijn. Als het slimme meiden zijn, is Puerto Rico ook goed te doen. Elfenland is ook leuk.
Als je trouwens naar een goede spellenwinkel gaat (weet er een in Nijmegen en Arnhem, maar er zijn er ongetwijfeld meer), kunnen ze je geweldig adviseren en hebben ze ook heel veel spellen in voorraad.
Een leuk 'snel' spelletje is trouwens 'Set'.
Als je trouwens naar een goede spellenwinkel gaat (weet er een in Nijmegen en Arnhem, maar er zijn er ongetwijfeld meer), kunnen ze je geweldig adviseren en hebben ze ook heel veel spellen in voorraad.
Een leuk 'snel' spelletje is trouwens 'Set'.
dinsdag 17 november 2009 om 12:08
Carcassonne is denk ik beter geschikt voor die jongste. Catan is nog veel te moeilijk voor haar hoor!
Wat verder leuk is:
- Herders & schapen (soort Carcassonne)
- Regenwormen
- Boonanza met uitbreidingen
- Genius
- Catan dobbelspel
Wat verder leuk is:
- Herders & schapen (soort Carcassonne)
- Regenwormen
- Boonanza met uitbreidingen
- Genius
- Catan dobbelspel
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
dinsdag 17 november 2009 om 12:16
- Set (kaartspel)
- Kolonisten van Catan (met de uitbreiding naar 6 personen)
- Carcasonne (legspel)
- Keezen schijnt helemaal in te zijn (www.keezbord.nl)
Catan en carcasonne vind ik allebei niet zo heel erg moeilijk hoor. Mijn zusje heeft altijd meegedaan.
Je hebt ook triviant volwassen - kinder editie. Dan kunnen de jongsten de "simpele" vragen doen en de ouderen de "volwassen" vragen.
- Kolonisten van Catan (met de uitbreiding naar 6 personen)
- Carcasonne (legspel)
- Keezen schijnt helemaal in te zijn (www.keezbord.nl)
Catan en carcasonne vind ik allebei niet zo heel erg moeilijk hoor. Mijn zusje heeft altijd meegedaan.
Je hebt ook triviant volwassen - kinder editie. Dan kunnen de jongsten de "simpele" vragen doen en de ouderen de "volwassen" vragen.
dinsdag 17 november 2009 om 12:27
Ik zie op www.carcassonne-winkel.nl dat er een juniorversie en een versie voor volwassenen is. Wat spelen jullie met de kinderen?
dinsdag 17 november 2009 om 12:30
Zou zeker voor de volwassenen versie gaan. Als het voor de jongste nog iets te moeilijk is, kun je de spelregels iets aanpassen, door de weilandenpuntentelling weg te laten (dat snap je wel als je het spel gaat spelen ) Dat deed ik altijd met de kinderen van ex, die toen 5 en 7 waren en was hartstikke leuk. Als ze dan iets ouder worden, kunnen ze het gewoon doorspelen met die regel er wél bij.
De junior versie ken ik trouwens ook niet hoor, maar als de oudste al 15 is... Lijkt junior me niet echt de leukste benaming meer voor haar
De junior versie ken ik trouwens ook niet hoor, maar als de oudste al 15 is... Lijkt junior me niet echt de leukste benaming meer voor haar
dinsdag 17 november 2009 om 13:40
Ik speel met onze kinderen (8 en 10 jaar) ook Carcasonne en Kolonisten van Catan. Zoals hierboven al vermeldt, lieten we eerst de weilandenregel weg bij Carcasonne, maar na een paar rondjes spelen is de jongste nu helemaal "up to speed" en moeten pa en ma oppassen dat ze niet telkens verslagen worden!
Een ander mooi, maar ook best ingewikkeld spel is Blox. Het lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar ook hier geldt dat onze achtjarige ons genadeloos verslaat, als 't zo uitkomt. Nu heb ik natuurlijk wel 2 briljante kinderen (en hier moest de grijns-smiley komen, maar 't lukt me niet!)
Een ander mooi, maar ook best ingewikkeld spel is Blox. Het lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar ook hier geldt dat onze achtjarige ons genadeloos verslaat, als 't zo uitkomt. Nu heb ik natuurlijk wel 2 briljante kinderen (en hier moest de grijns-smiley komen, maar 't lukt me niet!)
dinsdag 17 november 2009 om 16:09
nog een leuke is Atlantis.(vrij nieuw spel dus weet niet of het al overal te koop is)
kleurkaarten zo uitspelen dat je als eerste atlanis berijkt, intussen het je tegenstanders moeilijk maken, volgens mij ook voor onder de 10 goed te doen.
dat spel wat ik eerder noemde heet ubongo trouwens, en nu zie ik dat ik een heel ander spel bedoelde namelijk cro-magnon
op de site van spellengek staat voor allebei een spelerswaardering, en voor nog veel meer spellen trouwens
kleurkaarten zo uitspelen dat je als eerste atlanis berijkt, intussen het je tegenstanders moeilijk maken, volgens mij ook voor onder de 10 goed te doen.
dat spel wat ik eerder noemde heet ubongo trouwens, en nu zie ik dat ik een heel ander spel bedoelde namelijk cro-magnon
op de site van spellengek staat voor allebei een spelerswaardering, en voor nog veel meer spellen trouwens
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 17 november 2009 om 23:45
quote:ingmagh schreef op 17 november 2009 @ 12:16:
Kastanjez, ik zelf heb machiavelli, maar snap er geen snars van. Zegt dat iets over mij? quote:Kastanjez schreef op 17 november 2009 @ 12:25:
Uh... dat zou ik niet willen zeggen
Hahaha, vast niet. Weet alleen dat het voor jonge kinderen zéker te ingewikkeld is.Mijn neefje speelt het al vanaf dat hij zes is (en goed ook). Die is dus op weg naar een Nobelprijs?
Kastanjez, ik zelf heb machiavelli, maar snap er geen snars van. Zegt dat iets over mij? quote:Kastanjez schreef op 17 november 2009 @ 12:25:
Uh... dat zou ik niet willen zeggen
Hahaha, vast niet. Weet alleen dat het voor jonge kinderen zéker te ingewikkeld is.Mijn neefje speelt het al vanaf dat hij zes is (en goed ook). Die is dus op weg naar een Nobelprijs?