Kerst met vis
vrijdag 20 november 2009 om 21:49
Hallo dames,
Nog een paar weken dus ik zat me te bedenken hoe ik dit het beste kan aanpakken dit jaar. We zullen met zijn 8en zijn en aangezien ik de Poolse traditie hanteer, zal er met Kerstavond vegetarisch gegeten worden alhoewel vis wel weer mag.
Ik doe het niet te gek...3 gangen is zat.
Als voor had ik : Barszcz (of Borsj geloof ik in het nederlands) met gevulde "oortjes' ..oftwel soort van tortelini's.
Hoofd is hetgeen wat ik nog niet weet en even wat ideeen van jullie wil opdoen.
Vorig jaar heb ik pasta met zalm in roomsaus gedaan. Jaar daarvoor Tilapia filet met aardappelkroketjes.
Dus hmm wat te doen dit jaar? Die zalm was wel lekker maar wil dit jaar weer iets anders, wou iets met die Sweet Peas of Beans of hoe heten die dingen ook alweer doen. Iemand van jullie nog lekkere tips?
Alvast bedankt!
Ari
Nog een paar weken dus ik zat me te bedenken hoe ik dit het beste kan aanpakken dit jaar. We zullen met zijn 8en zijn en aangezien ik de Poolse traditie hanteer, zal er met Kerstavond vegetarisch gegeten worden alhoewel vis wel weer mag.
Ik doe het niet te gek...3 gangen is zat.
Als voor had ik : Barszcz (of Borsj geloof ik in het nederlands) met gevulde "oortjes' ..oftwel soort van tortelini's.
Hoofd is hetgeen wat ik nog niet weet en even wat ideeen van jullie wil opdoen.
Vorig jaar heb ik pasta met zalm in roomsaus gedaan. Jaar daarvoor Tilapia filet met aardappelkroketjes.
Dus hmm wat te doen dit jaar? Die zalm was wel lekker maar wil dit jaar weer iets anders, wou iets met die Sweet Peas of Beans of hoe heten die dingen ook alweer doen. Iemand van jullie nog lekkere tips?
Alvast bedankt!
Ari

vrijdag 20 november 2009 om 22:09
Heb je een beetje grote oven? Want dan zou ik voor zeebaars met een korst van zeezout gaan.
Zeebaars (enkel de organen laten verwijderen) vullen met tijm, rozemarijn en beetje venkel en dan naai ik meestal met een paar losse steken de buik dicht. In ovenschaal een bodempje zout, vissen erop leggen en dan met grote hoeveelheid zout de vissen afdekken. Dan in de oven op ca 220 graden tussen de 30 en 40 minuten (bij echt grote vissen rond de 40 min, maar die heb je in deze tijd van het jaar niet).
Superlekker met sugarsnaps en aardappeltje gebakken in rozemarijn.
Zeebaars (enkel de organen laten verwijderen) vullen met tijm, rozemarijn en beetje venkel en dan naai ik meestal met een paar losse steken de buik dicht. In ovenschaal een bodempje zout, vissen erop leggen en dan met grote hoeveelheid zout de vissen afdekken. Dan in de oven op ca 220 graden tussen de 30 en 40 minuten (bij echt grote vissen rond de 40 min, maar die heb je in deze tijd van het jaar niet).
Superlekker met sugarsnaps en aardappeltje gebakken in rozemarijn.

vrijdag 20 november 2009 om 22:23
quote:Pompiedoe schreef op 20 november 2009 @ 22:09:
Heb je een beetje grote oven? Want dan zou ik voor zeebaars met een korst van zeezout gaan.
Ik heb maar 1 oven, met 8 man lijkt me dit helaas niet te doen
Ik heb maar 1 oven, met 8 man lijkt me dit helaas niet te doen
vrijdag 20 november 2009 om 22:43
Per 4 personen:
4 moten botervis
2 preien (het witte en lichtgroene deel)
1 dl visfond
0,5 dl witte wijn
2 dl creme fraiche
2 el pesto
2 el olie
zout&peper
Halveer de preien in de lengte en snijd ze dan in smalle halve maantjes. Breng de fond met de wijn aan de kook en laat zachtjes tot de helft inkoken. Prei erbij en een paar minuten laten pruttelen, af en toe roeren. Creme fraiche en pesto erbij, nog 8 min laten pruttelen. Op smaak brengen met zout en peper.
Vis bestrooien met z&p. In olie in de koekenpan lichtbruin en gaar bakken.
Schep de saus op de borden en leg er een moot vis bovenop.
Kan ook met bv kabeljauwfilet of roodbaars.
Erg lekker! Je kunt gewoon lekker voor de luxe ook nog wat meer saus maken
4 moten botervis
2 preien (het witte en lichtgroene deel)
1 dl visfond
0,5 dl witte wijn
2 dl creme fraiche
2 el pesto
2 el olie
zout&peper
Halveer de preien in de lengte en snijd ze dan in smalle halve maantjes. Breng de fond met de wijn aan de kook en laat zachtjes tot de helft inkoken. Prei erbij en een paar minuten laten pruttelen, af en toe roeren. Creme fraiche en pesto erbij, nog 8 min laten pruttelen. Op smaak brengen met zout en peper.
Vis bestrooien met z&p. In olie in de koekenpan lichtbruin en gaar bakken.
Schep de saus op de borden en leg er een moot vis bovenop.
Kan ook met bv kabeljauwfilet of roodbaars.
Erg lekker! Je kunt gewoon lekker voor de luxe ook nog wat meer saus maken

vrijdag 20 november 2009 om 23:02
Dat met die hoeveelheden mag je trouwens wat nonchalant nemen hoor. Ik weet niet of je een ervaren kok bent maar ik doe in de praktijk "een scheut dit, en een scheut dat".
Maar voor minder ervaren koks is het handig om een indicatie te hebben, niet dat je een theelepel pesto op een liter creme fraiche doet of zo
Maar voor minder ervaren koks is het handig om een indicatie te hebben, niet dat je een theelepel pesto op een liter creme fraiche doet of zo
vrijdag 20 november 2009 om 23:05
vrijdag 20 november 2009 om 23:06
quote:Snormel schreef op 20 november 2009 @ 22:59:
Droge, droge, wat ik u bidden mag, droge wijn!
Echt, echt, de ramp is niet te overzien als je zoete neemt!
*hartkloppingen van schrik*
Neem desnoods zo'n klein flesje huiswijn van AH, de droge witte is redelijk.
Ok ok sorry! oh mijn alwetendheid
Goed dat ik het nog maar even gevraagd heb
Droge, droge, wat ik u bidden mag, droge wijn!
Echt, echt, de ramp is niet te overzien als je zoete neemt!
*hartkloppingen van schrik*
Neem desnoods zo'n klein flesje huiswijn van AH, de droge witte is redelijk.
Ok ok sorry! oh mijn alwetendheid
Goed dat ik het nog maar even gevraagd heb
vrijdag 20 november 2009 om 23:42
maandag 23 november 2009 om 20:36
Via de site van Iensrecepten.nl kun je zelfs speciale weekmenu's met vis selecteren.
http://www.iensrecepten.nl/recept/vis/
http://www.iensrecepten.nl/weekmenu/index.asp?id=5
Deze lijkt mij erg lekker. = vispakketjes uit de oven. Ga ik zelf zeker nog proberen.
http://www.iensrecepten.nl/recept/vis/
http://www.iensrecepten.nl/weekmenu/index.asp?id=5
Deze lijkt mij erg lekker. = vispakketjes uit de oven. Ga ik zelf zeker nog proberen.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 23-11-2009 20:39
Reden: link roodbaarsfilet toegevoegd.
Reden: link roodbaarsfilet toegevoegd.
% gewijzigd