Einde vriendschap?

22-11-2009 19:24 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Ik ben een man, 32 jaar, single. Heb een hele goede vriendin, nu al 4,5 jaar, waarmee ik dacht een hele hechte band te hebben. Ik noem haar gemakshalve A. A is 30 jaar en heeft een relatie met een vrouw, hier B genoemd. Zij is 29.

Er gaat een heel verhaal aan vooraf, maar ik wil het nu even hebben over een situatie waarin ik verkeer en me werkelijk geen raad weet.

A heeft momenteel geen baan. Zij en B hebben het financieel erg zwaar en ik heb aangeboden wat verlichting te geven. Dit in de vorm dat ik elke maand haar een bedrag van 150 euro zou geven, zodat ze in ieder geval haar betalingsregeling met een schuldeiser kon nakomen. Anders kwamen daar weer extra kosten bij.

Goed, ik ben zelf ook geen financiele instelling, maar ik kon het missen. Heb geen vrouw of kinderen, anders was het voor mij echt anders geweest. Nu blijkt dat A heeft gesolliciteerd en een grote kans heeft op die baan. Geweldig natuurlijk, dus ik stuurde een sms waarin ik ook gelijk zei dat ik dan dat bedrag niet meer hoefde te geven aan haar.

En toen begon het. Kreeg een boos en gefrustreerd smsje terug, waarom ik zoiets besliste zonder te overleggen met haar en dat ze echt teleurgesteld was. Dat juist ik zou moeten weten dat ze het hard nodig heeft en dat ze altijd van op aan kon. En ik stond echt perplex. Ik heb wat smsjes teruggestuurd en daarin getracht één en ander uit te leggen en dat het van mijn kant toch logisch was. Ik wil er wel even bij zeggen dat ik liever niet sms, maar zij neemt geen telefoon op en heeft dan geen behoefte aan praten.

Er is heel veel voorbij gekomen via de sms. Uitspraken dat ik onbetrouwbaar ben, niet stabiel, dat ze niet met mij getrouwd is, en nog veel meer. Dit is niet de vriendin waarmee ik een vriendschap had en het is ook gewoon voorbij. Dat denk ik dan. Het maakt me ook boos. Door zoiets als geld? Ze had toch ook kunnen aangeven dat ze graag wat langer had gehad?

Ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Snap er werkelijk niets meer van. Misschien dat ik niet helemaal volledig ben geweest, excuses, maar als er opmerkingen zijn, zal ik ze beantwoorden.
quote:Jive schreef op 22 november 2009 @ 21:47:

[...]

Ja, ik trek jouw intentie niet in twijfel. Die is duidelijk hier.

De vraag die ik stel is of zij het anders kan zien waardoor ze zo reageert.Sorry, het kwam even anders op me over dan. Nee, dat lijkt me niet. Het doen van mijn huis is maar 1 keer ter sprake gekomen. Ze heeft niet die stap gezet naar het werkelijk doen. Ze is die baan gaan zoeken, wat ik nog wat nog beter voor haar was.
Er zit me nog iets dwars. "Dat ze er altijd van op aan kon." (op het geld)

Jij krijgt hier het verwijt naief te zijn, maar dat vind ik eerlijk gezegd nogal naief van A. Voor hetzelfde geld raak jij morgen je baan kwijt (kredietcrisis, of je hypotheek bij Dirk S) en wat dan? Er kan een moment komen dat jij ook niet meer aan je 'verplichting' kan voldoen. Heeft zij zich dat niet gerealiseerd?
Ah, ze heeft niets schoongemaakt? Dan is haar reactie toch gewoon raar.
quote:Muis66 schreef op 22 november 2009 @ 21:48:

[quote]Logitech schreef op 22 november 2009 @ 21:43:

[...]

Ik denk echt dat ik moet afwachten tot zij die eerste stap zet. Dat bedoelt ze met rust. Ze kan die confrontatie niet aan en slaat dicht.

[quote]

Niet hatelijk bedoeld, maar waarom kan ze dat niet? Dit is toch niet een hele ernstige confrontatie? Ja, het is nu ernstig doordat het is gaan sneeuwballen, maar waarom klapt zij dicht? Waarom kan ze deze confrontatie niet aan? Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken, zo langzamerhand, dat ze enigszins labiel is. Klopt dat?Nou ja, labiel... Ze slikt medicijnen. Je kan niet normaal praten in een confrontatie. Dat wordt schreeuwen en weglopen. Zeker als die situaties gevoelig liggen en daar hebben we er een aantal van. Als ze helemaal rustig is, is ze wel voor rede vatbaar. Dat zou mij rust moeten geven, maar ik heb echt het idee dat dit anders is. Alsof er veel meer aan de hand is dan alleen dit gezeik om geld. Zo ken ik haar gewoon niet. .
quote:Muis66 schreef op 22 november 2009 @ 21:34:

WZK, dat kan ik me voorstellen: zij blij omdat ze een baan heeft gevonden en dan komt Logitech met zo'n mededelingDie baan was toch helemaal nog niet zeker?
quote:Muis66 schreef op 22 november 2009 @ 21:53:

Er zit me nog iets dwars. "Dat ze er altijd van op aan kon." (op het geld)

Jij krijgt hier het verwijt naief te zijn, maar dat vind ik eerlijk gezegd nogal naief van A. Voor hetzelfde geld raak jij morgen je baan kwijt (kredietcrisis, of je hypotheek bij Dirk S) en wat dan? Er kan een moment komen dat jij ook niet meer aan je 'verplichting' kan voldoen. Heeft zij zich dat niet gerealiseerd?Heb een goedlopend eigen bedrijf. Tuurlijk kan dat morgen zomaar weg zijn, maar ik kom wel op mijn poten terecht. Die arrogantie hoort bij mijn leven. Geld is het laatste waar ik me zorgen over maak en ik heb dieptepunten mee gemaakt in mijn leven, maar gewoon door blijven gaan. Zo kent ze me ook.
quote:loomii schreef op 22 november 2009 @ 21:54:

[...]

Die baan was toch helemaal nog niet zeker?Klopt! Ze had pas een gesprek gehad.
Loomi, Logitech: I stand corrected! De baan is nog niet zeker, maar wat ik bedoelde is dat A verwachtte dat LT blij zou zijn - en dat was hij ook - maar dat die blijdschap wat ondergesneeuwd werd met de volgende mededeling :-)
Overigens, mijn arrogantie is puur zakelijk. Prive geen last van.
.
quote:qwertu schreef op 22 november 2009 @ 22:00:

[...]

Als je dat niet al was, dan wórd je het wel van geldnood in combinatie met verplichte dankbaarheid omdat iemand een emmertje water over je financiële fik gooit... Ik ben nog nooit zo snel depressief geworden als toen ik niet meer kon werken, niet rond kon komen van mijn ziektegeld en binnen de kortste keren zo'n beetje op alle fronten betalingsachterstanden opgelopen had. Mijn toen nog verse vriend heeft mijn huur betaald, zodat ik niet uit mijn kamer gezet werd. Reuze lief, maar wel een druppel op een gloeiende plaat en ik wist van geen kanten meer hoe ik die plaat af kon koelen. Het heeft, toen er eenmaal weer geld binnen kwam, echt maanden geduurd voordat ik het finanicieel weer een beetje op de rit had.

Labiel is een totaal understatement voor de gemoedstoestand waar geldnood en afhankelijkheid van de goedheid van een ander je in kan brengen...Dus eigenlijk heeft deze goedheid geen goed gedaan?
LT is het mogelijk dat die baan niet goed betaalt ofzo? Ik weet niet of ze nu een inkomen heeft, bijv. uitkering ofzo. En dat die baan lang niet zo goed betaalt. Dus stel, ze heeft een uitkering, laten we even rond 800 euro nemen. Ze vindt misschien die baan, die betaalt 600 en krijgt ze dus nog 200. Per saldo heeft ze dan wellicht een baan, maar nog geen cent extra, en dat ze daarom toch - ondanks die baan - niet zonder die 150 euro kan?

Dit omdat je aangeeft van: het lijkt wel alsof er meer mee speelt.

Wil ze misschien de relatie verbreken met B?
quote:Logitech schreef op 22 november 2009 @ 22:00:

Overigens, mijn arrogantie is puur zakelijk. Prive geen last van.Maar dat haalde ik hier al uit jouw postings, hoor :-)
Lijkt me nogal een zelfingenomen trut die "vriendin"
quote:Muis66 schreef op 22 november 2009 @ 22:03:

LT is het mogelijk dat die baan niet goed betaalt ofzo? Ik weet niet of ze nu een inkomen heeft, bijv. uitkering ofzo. En dat die baan lang niet zo goed betaalt. Dus stel, ze heeft een uitkering, laten we even rond 800 euro nemen. Ze vindt misschien die baan, die betaalt 600 en krijgt ze dus nog 200. Per saldo heeft ze dan wellicht een baan, maar nog geen cent extra, en dat ze daarom toch - ondanks die baan - niet zonder die 150 euro kan?

Ze heeft nu niets. Geen uitkering en geen ander inkomen behalve dat van B. Ja, ik geef aan dat er voor mijn idee meer speelt, omdat ik dit niet zo gewend ben van haar. Tuurlijk, heb haar wel vaker boos gehoord tegen mij, maar niet vanwege zoiets en zeker niet als ik al gelijk erken dat het mijn toon was die de muziek maakte.

Ik geloof niet dat ze relatie problemen hebben en anders houden ze dat goed verborgen.
Het zou kunnen dat het gewoon heel erg verkeerd is overgekomen dat je primair aan het geld leek te denken ipv dat het fijn voor haar was dat ze uitzicht op werk heeft. Ik snap ook niet zo goed waarom je het geld gegeven hebt en niet haar voorstel hebt aangenomen om in ruil ervoor je huis schoon te houden.

Aan de andere kant snap ik van haar niet dat ze nu alle communicatie uit de weg gaat en je labiel en onbetrouwbaar noemt. Dat slaat nergens op.

Maar dan nog. dan kan ze daar toch gewoon over praten. dan hoeft ze toch niet zo lullig te doen.

Misschien help je mensen meer door ze hun eigen shit op te laten lossen dan door dat voor ze te doen. Uiteindelijk wordt dat zelden gewaardeerd.
Maar daar heb je niet niets meer aan natuurlijk.

[...]

Maar dat haalde ik hier al uit jouw postings, hoor :-)Ha ha gelukkig :-)
.
Logitech, wat een lieve en goede vriend ben jij! Vooral eigenlijk omdat jij je best doet om je in je vriendin te verplaatsen. Jammer dat zij dat niet doet of niet kan, en je nu niet te woord wil staan.

Ik heb altijd geleerd dat niet reageren in sommige situaties als agressiever kan worden ervaren dan welke reactie dan ook.
.
quote:loomii schreef op 22 november 2009 @ 22:06:

Het zou kunnen dat het gewoon heel erg verkeerd is overgekomen dat je primair aan het geld leek te denken ipv dat het fijn voor haar was dat ze uitzicht op werk heeft. Ik snap ook niet zo goed waarom je het geld gegeven hebt en niet haar voorstel hebt aangenomen om in ruil ervoor je huis schoon te houden.

Aan de andere kant snap ik van haar niet dat ze nu alle communicatie uit de weg gaat en je labiel en onbetrouwbaar noemt. Dat slaat nergens op.

Ja, het is dan ook verkeerd overgekomen. Had zij dan niet gewoon kunnen zeggen: Joh, waarom doe je zo bot? Ik dacht dat je nog even door ging met dat te betalen, totdat ik een buffer heb.. Of iets dergelijks?

Nee, ik zou alleen haar voorstel tot schoonmaken accepteren als ze dat a) doet om wat bij te verdienen b) omdat ze uit zichzelf dat wilt doen, omdat ik het zo druk heb. Niet in ruil voor wat ik voor haar betaal. Daar deed ik het niet voor. Dat is niet de betekenis van iets geven. Voor mij althans.
Het rare is ook, als je niet weet wat er meespeelt kun je ook op dat vlak niet helpen. Het lijtk wel alsof het over meer dan geld gaat. Jij bent, zo te horen, nog succesvol 'ondanks' de crisis. Dat moet heel raar zijn misschien voor haar?

Ik herken het in die zin dat ik in 1983 van school gekomen ben toen de economie nog erger op zijn kont lag dan nu. Met een HAVO, maar niet meer dan dat. Ik heb daar heel lang last van gehad dat ik geen verdere opleiding had gedaan (het hoe en waarom laat ik nu even weg, maar wil ik wel vertellen op verzoek) en geen spat werkervaring had. Ik heb heel lang voor belachelijk lage lonen gewerkt. Nu zijn we een kwart eeuw verder en zit mijn carriere in een behoorlijke lift, ondanks de crisis. Dat maakt dat ik mij wel dubbel voel naar vrienden die er meer last van hebben. Ik zit 'veilig', mijn werk groeit vooral, zowel mijn baan als mijn eigen bedrijf en ik kan rustig 120 uur in de week volmaken als ik dat wil.

Kan het zijn, psychologie van de koude grond, dat het feit dat jij goed gaat, versus dat je het geld intrekt zodra zij die baan heeft, nu net die trigger is dat zij die ongelijkheid eens te meer ziet? Een beetje in lijn met het verhaal van Q?
quote:qwertu schreef op 22 november 2009 @ 22:08:

Jawel, Logitech, het heeft wel goed gedaan. Maar het zou in mijn situatie wel "maar" een druppel op een gloeiende plaat zijn geweest. Al je vaste lasten lopen door natuurlijk, ook als je inkomen wegvalt. Op het moment dat er geen 1000 euro meer binnenkomt, dan zorgt die 150 euro, hoe lief ook, natuurlijk niet dat je niet tegelijkertijd nog steeds een tekort van 850 euro in de maand oploopt. Voordat je die paar keer 850 tekort opgelost hebt, ben je heel wat maanden verder. Ik neem althans aan dat de vriendin in kwestie niet de jackpot wint met haar eventuele nieuwe baan. Wat dat betreft kan ik me de boosheid van je vriendin ook wel enigszins voorstellen. Als je dan toch besluit om te helpen, is het natuurlijk ook wel een beetje raar als je stopt met helpen, terwijl bij haar het probleem nog bij lange na niet opgelost is. Blijkbaar is voor haar niet duidelijk geweest dat die hulp alleen bedoeld was om echt de ergste nood te dempen dat het zou stoppen nog vóór zij de kans had gekregen om financieel puin te ruimen.

En dat je van dit soort geldnood labiel wórdt, dat heb ik dus aan den lijve ondervonden.

Ik heb ooit tegen haar gezegd. Je mag een kopje onder gaan, misschien wel meerdere keren, maar ik zal je niet laten verzuipen. Op het moment dat ik zie dat haar geldnood zo enorm hoog is en ik zie dat 150 euro niet helpt, dan is de stap naar 1 keer een groot bedrag zo genomen.

Alleen, ik zie dat er inkomen is van B. Ik zie dat het geen giga bedragen zijn waar ze tegen aan loopt. Dus dit bedrag heb ik zorgvuldig gekozen. Uiteraard wel in overleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven