Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
Ik zou dan denk ik duidelijk maken dat je er morgen vooral zit om mogelijkheden en de toekomst te bespreken (dus niet de onmogelijkheden en ouwe koeien en dergelijke).

Wat gebeurt er als je doorvraagt... hoezo zijn we daar niet van?
(ook typisch iets van dat Getting to Yes boek "Scheid de mensen van het probleem")
anoniem_24236 wijzigde dit bericht op 19-11-2009 18:36
Reden: opgekuist
% gewijzigd
Ja, helemaal met je eens. Dat is ook mijn insteek.
Succes morgen!

(zie het als een spel, wellicht krijg je er nog lol in ook).
[quote]didi schreef op 18 november 2009 @ 21:37:

.
quote:didi schreef op 18 november 2009 @ 21:42:

Succes morgen!

(zie het als een spel, wellicht krijg je er nog lol in ook).Ja, ga ik doen. Ik zie deze hele baan zowiezo als een leerproces. Dat doe ik deels ook uit zelfbescherming. Dan voelt het niet zo klote als ik over 3 weken hoor dat ik op mag hoepelen...
Dank je wel dat ik even tegen je aan mocht fulmineren, Didi!
Graag gedaan!

En nu een verpletterende indruk maken :)! Zet 'm op!

Ik hoor graag je verslag.
Toitoitoi Nijn!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Zo. Als jullie het niet erg vinden ga ik eerst even mijn posts verwijderen of aanpassen waarin ik best veel vertel over iemand die zich hierin zou kunnen herkennen (of anderen om ons heen).

Daarna vertel ik hoe het gegaan is. :-)
.
anoniem_10101 wijzigde dit bericht op 19-11-2009 16:45
Reden: sorry!
% gewijzigd
Dus.

Het was een verhelderend gesprek. Zij begon met aan te geven hoe ze onze samenwerking ervaart. Dat is precies hoe ik het naar haar toe ervaar. Dat was op zich frappant. Helaas herkende ik me totaal niet in de kritiek. Echt totaal niet. Dus daar kon ik heel moeilijk op in gaan.

Ik heb vervolgens aangegeven dat ik het ook zo ervaar. En daar kon zij zo te zien weer niks mee (ze bleef bij haar punt dat sommige dingen "nou eenmaal zo horen op de afdeling").

Zo zaten we dus in een patstelling. Uiteindelijk hebben we naar elkaar de intentie uitgesproken dat we er allebei iets goed van willen maken. En om te proberen ons als een gezamenlijk front naar onze leidinggevende te presenteren. Sorry voor de kromme taal.
Het is te hopen dat er nooit een veranderingstraject komt binnen jullie organisatie, als de helft van de afdeling communicatie al de opstelling heeft dat sommige dingen nou eenmaal zo horen... Altijd een slecht argument. Als het nu nog was dat sommige dingen niet veranderen omdat het niet kan (door directie oid) maar met de instelling dat dingen horen kan ik niet zoveel. Maar ja, jij dus ook niet.

Maar toch fijn dat dingen benoemd zijn, dan kunnen jullie daar allebei rekening mee houden. Al is het wel lastig dat je je niet herkend in de kritiek, kon ze geen concrete voorbeelden noemen?
quote:didi schreef op 18 november 2009 @ 21:08:

Heb je de driedelige ik-boodschap al geprobeerd?

Als jij dit of dat doet, dan heeft dat x effect op en mij en dan voel ik / doe ik / wil ik y.

Dit lijkt op wat Cole adviseert, maar je kunt zo iets meer de acties van je collega bespreekbaar maken.

Succes!Ja dat was min of meer waar ik op doelde. Ik heb dat ooit tijdens een cursus geleerd maar ik zet dit te weinig in om het bij het forummen paraat te hebben.
Nijntje: "omdat het nu eenmaal zo hoort" is echt een vreselijke dooddoener en een slecht excuus om niet zelf na te denken of ergens actie op te hoeven ondernemen.
Sja. Sommige dingen zijn `nou eenmaal afgesproken. dus dat moeten we zo doen.` Ik zei vervolgens `maar dat is toch niet in steen gebeiteld?

Nee, maar wel voor dit jaar in een plan gegoten.

Toen zei ik: en als ik dan over 2 maanden die vraag nog een keer stel? Dan zitten we in 2010. Mag het dan wel veranderd worden?

Nee, dan was ze het er nog steeds niet mee eens.

Zucht.
En, ben je /zijn jullie al wat vooruitgekomen?
Geen centimeter.

De moed is echt in mijn stilettos gezakt. Ik zeg net tegen PP> ik denk er hard aan om het bijltje erbij neer te gooien. Heeft hij er weer een peptalk tegenaan moeten gooien om me te overtuigen het nog 3 weken vol te houden.

Dan is namelijk mijn beoordeling. Als blijkt dat ik zwaar genoeg word bevonden om te mogen blijven, durf ik me ook wat strijdlustiger op te stellen. Dan zou ik ook durven zeggen> zet mij maar op een andere kamer ofzo. Want dit is niet werkbaar.
Balen.

Zeker volhouden tot en met de beoordeling!
Ik ben vandaag geslaagd voor het mondeling examen senior communicatieadviseur!! Ben zoooo blij. Sowieso dat ik geslaagd ben, maar ook dat ik voorlopig niet meer hoef te leren. Was het behoorlijk zat...

De terugkoppeling was dat ik een volwaardig gesprekspartner was op het vakgebied en een goed gevoel had voor wat er in de organisatie en de omgeving aan de hand is. Heel fijn om dit eens te horen, dat geeft me uiteraard ook meer vertrouwen in de adviezen die ik geef op mijn werk.
Gefeliciteerd Dali!
Wat gaaf Dali! gefeliciteerd!! Ik ben een beetje jaloers.

Welke opleiding was het nou precies, qua naam en instituut (of had je dat al ergens gemeld)?
Bedankt, didi en nijntje. Zit echt nog na te stuiteren. In de voorbereiding wist ik af en toe zeker dat ik ging slagen en dan dacht ik weer dat ik het nooit ging halen... Maar ik heb het diploma nu op zak en kan weer doen met mijn vrije tijd waar ik zin in heb (ipv toch leuke dingen doen, maar dan met een schuldgevoel dat ik eigenlijk moet leren).

Ik heb de opleiding communicatieadviseur-C gedaan bij SRM. De opleiding wordt ook gegeven bij Van der Hilst. Ik kan het echt aanraden. Ik heb echt wel een stap gemaakt qua kennis en adviseursvaardigheden en nu ik bevestigd heb gekregen dat ik het kan is dat helemaal fijn.
Klinkt goed zeg. Geniet van je vrije tijd.

En fijn dat je niet zegt "Ik heb een slag gemaakt", maar het gewoon nog ouderwets "stap" noemt.
Haha, nee ik heb inderdaad een ouderwetse stap gemaakt

Ik geniet zeker weer van mijn vrije tijd, ga nu lekker Harry Potter kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven