Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
DAli78: Het geeft in ieder geval aan dat een bedrijf zich wil onderscheiden van andere, vergelijkbare bedrijven.
Ik ga hier morgen weer eens mee verder. Het is nu te laat voor serieus 'denkwerk'. Ga even lekker voor de tv hangen. Maar bedankt voor jullie bijdragen, het helpt om uit het cirkeltje te komen waar ik in was verzand. En als ik er nu helemaal niet meer uitkom, kan ik het nog in een formule hangen, daar zijn er in ieder geval genoeg van genoemd:-)
Even iets anders weer.

Visie, missie, strategie. Hoe is die bij jullie bepaald? Van bovenaf opgelegd en vervolgens naar beneden gecommuniceerd, of samen met de mensen van de werkvloer tot stand gekomen?

In dat laatste geval. was dat een beetje een realistisch proces? En wat heeft het vervolgens opgeleverd?
@Dali78: In jouw geval zou ik eerst proberen om helder te krijgen welke missie het bedrijf heeft en welke kernwaarden hierbij horen.

Volgens mij horen deze zaken in een cultuurtraject te worden bepaald om draagvlak te krijgen bij de medewerkers.

Zo nodig zou je ook 'het merk' en merkwaarden hierbij kunnen betrekken, maar alleen kernwaarden zijn al moeilijk genoeg!
CT, mijn uitgangspunt is nu om eerst de kernwaarden te laden. Idd samen met medewerkers kijken welke betekenis ze hebben en hoe ze in de dagelijkse werkzaamheden terug kunnen komen. Als de kernwaarden voldoende verankerd zijn, merken klanten die in de dienstverlening/zorg en geeft dit uitstraling aan het merk en krijgen de merkwaarden dus ook betekenis. Ik geloof er in dit traject zeker niet in dat we een bericht de organisatie insturen over hoe mensen zich moeten gedragen, ik wil bereiken dat medewerkers zelf mee gaan denken over wat belangrijk is, wat we willen uitstralen, welk gevoel klanten we willen dat klanten krijgen na een bezoek aan ons. Missie en kernwaarden zijn overigens goed op elkaar afgestemd, nu willen we dus actief aan de slag met deze gegevens.
Visie lijkt me een moeilijk proces om met alle medewerkers te bepalen. Over het algemeen is er toch een kleine groep mensen die echt een visie heeft over iets en strategische vraagstukken op kan lossen. Het ligt er ook aan hoe groot een organisatie is en welk opleidingsniveau. Bij een organisatie met professionals zal het zinvoller zijn om medewerkers waar mogelijk te betrekken, dan bereik je een hoog niveau van betrokkenheid. Maar als je over alles consensus wil bereiken stagneer je op een gegeven moment. Zoals ik hierboven al schreef denk ik dat het wel heel belangrijk is om bv. samen met medewerkers te bepalen wat de kernwaarden zijn. Bv. door 8 mogelijke kernwaarden te formuleren die passen bij de missie van het bedrijf en bij medewerkers na te gaan welke zij het meest aanspreken vinden bij wat zij doen. En ook bij de betekenis/invulling van deze kernwaarden medewerkers te betrekken.

Wat deze aanpak bij ons gaat opleveren weet ik hopelijk over een tijdje.

Ben benieuwd wat de andere adviseurs hiervan denken!
@Dali: Bij mijn vorige werknemer had het managementteam 9 mogelijke kernwaarden geformuleerd. Met alle medewerkers zijn daar 3 kernwaarden uit gekozen voor de gehele organisatie om verder mee te gaan. De volgende stap was om te bespreken met de medewerkers hoe om te gaan met de kernwaarden in concrete situaties op de werkvloer.

Daarnaast mocht elke afdeling nog een 4e kernwaarde kiezen, die goed aansloot bij de taak en identiteit van die afdeling en minder bij de andere afdelingen. In die betreffende afdelingen werd ook met die kernwaarde gewerkt.
Bij ons zijn de kernwaarden een aantal jaar geleden ook zo tot stand gekomen. Maar sinds die tijd zijn er organisaties die zich bij ons hebben aangesloten qua manier van werken en zijn er fusies geweest. Die medewerkers krijgen dus wel te maken met veranderingen in de werkwijze en de bedrijfsfilosofie, maar zijn nooit betrokken geweest bij een kernwaardentraject. We gaan dat traject niet opnieuw inzetten, want dat is weer geen slimme zet tegenover de oorspronkelijke medewerkers. Wat wel nu wel willen gaan doen is de kernwaarden onder de aandacht brengen en samen met medewerkers invulling daaraan te geven.

Het idee om nog een 4e kernwaarde ‘naar keuze’ in te voeren vind ik wel een hele goede, dan gaat iedereen er weer zelf over denken en dat geeft weer meer betrokkenheid bij het onderwerp.
Ik vind het feit dat jullie hier zo goed over nadenken al zo bijzonder. Bij ons staat in het intern communicatieplan wel wat de kernwaarden zijn, maar ik maak me niet de illusie dat daar een heel traject aan vooral is gegaan. Is ga het maandag gelijk vragen.

Zijn anderen hier ook zo mee bezig? (als er uberhaubt nog andere meelezers zijn )
onze orga is zowiezo best bijzonder. Er is nog niet eerder struktureel aan externe communicatie gedaan, werd mij verteld, toen ik die taak op me kreeg. Nu ik me erin verdiep, kom ik het ene na het andere marketing en klanttevredenheidsonderzoek tegen, uit 2003, 2005...

Of is dat normaal bij bedrijven? Ik ben een paar jaar uit het reguliere arbeidsproces weggeweest, misschien weet ik gewoon niet goed dat chaos normaal is...
Nijntje: Nog een stapje verder, kernwaarden als klantvriendelijkheid of dienstverlening doorvertalen naar service-normen.

Bijvoorbeeld, als u een medewerker niet kunt bereiken dan belt deze u uiterlijk één werkdag later terug.
Ik snap niet precies hoe je dat bedoelt, Cole. Wat voor stapje verder hebben we het over?
@nijntje: Op dit moment zet ik mij (weer) in om mijn team professioneler te laten werken. Hier ben ik een jaar geleden mee begonnen, maar toen heb ik bepaalde zaken niet doorgezet door tijdgebrek. Ik heb dit aangekaart bij mijn leidinggevende. Na een gesprek zijn wij tot de conclusie gekomen dat ik hier structureel tijd voor vrij ga maken, ook als mijn organisatie het drukker heeft. De reden is dat dit uiteindelijk zal leiden tot minder chaos en tijdwinst.

Dit soort trajecten blijft volgens mij vaak steken op het feit dat men er niet structureel tijd voor vrij maakt, daarnaast heb je te maken met verloop van mensen en een slechte overdracht, waardoor continuïteit verloren gaat.
@Nijntje: je vroeg meer duidelijkheid over 'het stapje'.

Ik bedoel hiermee dat je 'kernwaarden' kunt vertalen naar concrete doelen op de werkvloer. Stel dat "klantvriendelijkheid" een kernwaarde is, dan is een goede bereikbaarheid en klanten snel terugbellen een doelstelling. Deze doelstelling kun je weer doorvertalen naar een servicenorm "terugbellen binnen één werkdag"
Ah zo bedoelde je het.

Het vertalen van kernwaarden spreekt me wel aan. Das toch wat concreter dan "klantgerichtheid". Gaap. Ik las in een oud rapport dat dat (destijds dus) een van onze USPs is. Yeah right. klantgerichtheid uniek. Hahaha.

Maargoed. Als je het dan iig een kernwaarde is (is zie niet hoe het dat NIET zou kunnen zijn maar affijn), dan vind ik het zoals jij het omschrijft wel gelijk heel concreet. "Zorg dat je de klant binnen 24 uur terug hebt gebeld".

Om dat dan een servicenorm te noemen, gooi dat maar in mn pet. Ik heb een drukke, intensieve week gehad op kuttoor en heb mn buik vol van vaktermen en jargon. En Oja, heb nu een halve fles rood achter de kiezen ook.
@Nijntje: Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat je zo'n proces prima in stapjes op kan delen.
Nijn, die KTO's zeggen niks. Veel bedrijven hebben die laten uitvoeren en doen er dan niks mee
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ja, dat snap ik dan niet, Kous. Dat zegt mijn leidinggevende ook> hij heeft eigenlijk geen zin om een buro in te huren om dat te laten doen, omdat we dan straks weer met een rapport zitten dat in een lade beland.

Maar ondertussen heb ik die informatie wel nodig om verder te kunnen, voor mijn gevoel. Hoe ga ik anders extern communiceren, als ik niet eens weet hoe de buitenwereld ons ziet, waarom ze zaken met ons doen, of waarom ze bij ons weggelopen zijn.

Ik ben nu mijn licht aan het opsteken, onder andere door dit topic, om argumenten te verzamelen voor mijn baas, om hem over 2 weken een plan te kunnen voorleggen hoe we aan onze info moeten komen.
Nijntje, al ga ik op mijn kop staan, ik krijg het ook echt niet voor elkaar om externe bureaus onderzoeken te laten doen (wij openen al 3 jaar succesvol vestigingen op basis van 1 marketingonderzoek in het zuiden van het land, de gegevens blijken ook in Noord Holland best bruikbaar te zijn).

Je zou uit de oude rapporten informatie kunnen halen als basis. Je kan ook die rapporten eens met elkaar vergelijken en zo zien in hoeverre "de wereld' is veranderd in de tijd tussen de rapporten. Als je toch het gevoel hebt dat je informatie mist, kan je nog eens overleggen met mensen die contact hebben met de groep die je zou willen onderzoeken. Ook kunnen reacties die je op externe publiciteit krijgt een leidraad zijn. Dit zijn allemaal minder objectieve en volledige gegevens dan dat je van een onderzoek zou krijgen. Maak dat niet jouw probleem. Wij starten standaard een extern communicatieplan met de opmerking dat we aanraden om een onderzoek te doen. Kiest de directie hier niet voor, dan weten zij op welke basis ons advies is opgesteld (oud onderzoek, beetje internet en rondvragen).

En als je toch tot de conclusie komt dat onderzoek nodig is, maak dan een concept van wat je met de onderzoeksgegevens gaat doen en wat je kunt bereiken. Dat geeft hem ook handvatten om te beslissen.
Nijn, probeer het ook maar niet te begrijpen

Vaak verschillen die uitkomsten van die onderzoeken niet eens zo heel erg.

Je kunt de oude rapporten vergelijken, kijken of je wat bench mark onderzoeken kunt vinden voor jouw branche en wie weet heeft de consumentenbond wel wat te zeggen over jullie organisatie. Er zijn genoeg 'onafhankelijke' organisaties die onderzoek doen. (denk aan vakbladen)

Daarnaast heb je voor communicatie 'naar buiten' natuurlijk niet alleen de mening van je klanten nodig. Je moet weten wat je wilt uitstralen (visie, missie etc) wat de sterke punten van het bedrijf zijn (er zullen heus weleens SWOT analyses etc gedaan zijn, misschien zelfs wel interne audits, geen idee bij wat oor soort organisatie je werkt) en wat je doelgroep is (al mogen we dat niet meer zo noemen van MdK )
Uit het CRM systeem (of misschien hebben jullie zelfs wel een intern callcenter met een beetje klantcontact systeem) valt ook best wel wat info te halen.
quote:Dali78 schreef op 15 november 2009 @ 13:08:

Je zou uit de oude rapporten informatie kunnen halen als basis. Je kan ook die rapporten eens met elkaar vergelijken en zo zien in hoeverre "de wereld' is veranderd in de tijd tussen de rapporten. Als je toch het gevoel hebt dat je informatie mist, kan je nog eens overleggen met mensen die contact hebben met de groep die je zou willen onderzoeken. Ook kunnen reacties die je op externe publiciteit krijgt een leidraad zijn. Dit zijn allemaal minder objectieve en volledige gegevens dan dat je van een onderzoek zou krijgen. Maak dat niet jouw probleem. Wij starten standaard een extern communicatieplan met de opmerking dat we aanraden om een onderzoek te doen. Kiest de directie hier niet voor, dan weten zij op welke basis ons advies is opgesteld (oud onderzoek, beetje internet en rondvragen).

goed punt. Ik kan nog veel meer intern rondsnuffelen om informatie te verzamelen. Het vervelende is, dat ik puur toevallig op een tevredenheidsonderzoek uit 2005 ben gestuit, en daar niks van wist. Als ik die persoon die ermee kwam niet had uitgenodigd voor een gesprek, had ik er geen weet van gehad. Dat doet mij vrezen dat er nog meer ligt waar ik wat aan kan hebben, maar waar. Ik moet maar even goed gaan nadenken hoe ik dat soort info boven water krijg.

Kous, we zijn idd lid van een brancheorganisatie, daar kan ik mijn oor ook es te luisteren leggen. Goed punt.
Misschien helemaal mosterd. Maar ik vond het volgen van de cursus communicatie C echt heel erg helpen bij de overstap van medewerker naar adviseur. Zou je dat echt aanraden.
Nijntje: Volgens mij gebeurt dat op veel plekken. Dat je informatie nodig hebt, niet weet waar het te vinden en dat je de info op een onverwachte manier alsnog vindt. Al tijdens mijn stage heb ik geleerd dat je zoveel mogelijk mensen in een organisatie moet vertellen wat je doet, je hoort altijd wel iets dat je nog niet wist en heel handig kunt gebruiken.
Ja, daar hoorde ik iemand anders ook al over. ik ga es snuffelen in de informatie. Dank voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven