Langvoeders hier?

20-11-2009 16:03 714 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier ook langvoedende moeders hier? En tot hoelang wil je borstvoeding geven of heb je gegeven? Waar ligt de grens voor jullie?

Mijn dochter heb ik 11 maanden gevoed (door omstandigheden gestopt) en mijn zoontje is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zolang hij nog wil ga ik voorlopig nog door. Weet nog niet waar mijn grens ligt, ik denk 2 a 3 jaar?
1 keer is wel genoeg.
Fleskinderen zitten inderdaad net zo goed aan borsten. Borsten zijn nu eenmaal interessant

En mijn dochter heeft dat ook nooit gedaan. Alleen bij mijn zus die ook voedde op dat moment had ze wel eens zoiets van, hmm wat ruik ik daar Maar toen was ze nog echt een baby.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:reglisse schreef op 25 november 2009 @ 19:27:

[...]

Nee, natuurlijk is het dat ook niet echt. En ik vind het ook absoluut niet vies (ik kom zelf uit een echt "maffia" gezin, en ik hoop mijn eigen kind over een paar maanden ook minstens een jaar borstvoeding te geven). Maar voor sommige andere mensen is het dat wel, zeker bij mensen die vinden dat borsten niet gemaakt zijn om mee te voeden. Dat vind ik ook het interessante van deze theorie, dat hij laat zien waarom iets dat rationeel gezien niet vies is (zoals een nooit gebruikt kunstgebit) als vies wordt ervaren omdat het "niet op zijn plek is". En dat er ook culturele verschillen zijn tussen wat mensen vies vinden (denk maar aan verschillende reinheidsregels bij godsdiensten). En ik denk dat dat dus ook voor borstvoeding kan gelden, als je borsten alleen met seks en niet met voeding associeert dan is borstvoeding "vies". Idem bij een associatie van borstvoeding met kleine baby's, dan is het voeden van peuters opeens "vies". Het roept sterke reacties op die niet rationeel zijn.Ik snap em, als iemand zo denkt gaat dat idee absoluut op
Ja, dat vind ik echt.
quote:milaatje schreef op 25 november 2009 @ 14:05:

[...]

Ik was je even uit het oog verloren Maleficent, dit topic loopt blijkbaar nog lekker

Ik ontdekte dat ik in mijn eerdere post schreef dat deletie pleit voor geen gendefect. Uiteraard pleit een deletie juist voor een geneffect. Excuus!

Wat je je moet realiseren is dat deletie dan wel de oorzaak van aandoening is, maar het verklaart niet dat het mitochondriaal probleem is. cDNA encodeert 37 genen en eiwitten die nodig zijn voor mitochondriale functies en komt uit het chromosolmale dna. Dus, voor mitochondriale functies zijn enzymen nodig die niet alleen gecodeerd worden op mtdna maar ook gecodeerd worden op dna uit de zelfkern (chromosomen). Hetzelfde als bovenstaande, maar iets duidelijker misschien. Het is nog maar de vraag of de genen die betrokken zijn bij mitochondriale aandoeningen op x zitten. Oftewel, zijn er x-chromosomale aandoeningen waar je epilepsie van krijgt? Ik weet niet in hoeverre daarover iets bekend is, ik heb mij daar nog niet in verdiept verder. Je zou eens, als je daar behoefte aan hebt, kunnen zoeken in OMIM. Maar zoals je zelf al schrijft is er zeer waarschijnlijk nog (te) weinig bekend. Maar het is altijd interessant om zelf eens te kijken wat de laatste vorderingen zijn op internationaal niveau.Nou, de echte medische uitleg gaat mij wel een beetje boven de pet hoor. Vooral de functie van de genen en de chromosomen. Als wij nu kijken naar de erfelijke factor, dan zegt de KG dus dat ze niet helemaal zeker kunnen zijn dat de X-gebonden overerving van moeder op zoon bijvoorbeeld helemaal uitgesloten kan worden, ook al zijn er een heleboel onderzocht en kwam er niks naar voren. De deletie op de X heeft er weer niks mee te maken, maar pleit wel weer voor dat het onwaarschijnlijker wordt. MTDNA kan tegenwoordig helemaal gecontroleerd worden met een chip, en dat was allemaal normaal. Blijft dus over dat er wel een fout moet zitten in het kernDNA. Of dat de deletie de fout is. Ik zou het echt heel graag willen weten, maar mijn man zegt dat het hem niet uitmaakt omdat er niks veranderd. Maar voor mij zou het wel een soort van afsluiting zijn. Ik vraag me ook wel af of de levensverwachting hoger is als je het hebt over een primair of secundaire mitochondriale aandoening. Voor nu blijft het advies dus qua erfelijkheid dat de herhalingskans tussen de 0 en de 25% zit. Maar hoe dicht zit je bij de 0 (dan zou het de deletie zijn op de X) of hoe dicht zit je bij de 25% (combinatiefout of X-gebonden overerving). Dat heb ik ook nog eens met dr S besproken en die zei dat de X-gebonden overerving bij een mitochondriaal probleem amper voorkomt. Het meest voorkomende is toch maternale overerving en de combinatiefout. Het is jammer dat het onderzoek naar deze ziekten eigenlijk nog zo in de kinderschoenen staat. Maar ze ontdekken steeds meer. De KG zei bijv. dat er buiten NL weer een nieuw gen ontdekt was, wat te maken had met het syndroom van West.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Ring1981 schreef op 25 november 2009 @ 13:57:

Je komt er toch niet uit, is mijn ervaring...

Maar wat ik jammer vind: er gooit iemand olie op het vuur door te zeggen dat kolfrecht onzin is met een aantal slappe argumenten. Er ontstaat een discussie (prima), maar diegene laat zich niet meer zien. Dat is zo flauw he? Wees dan gewoon een vent ehhh vrouw en ga die discussie aan! Knallen met die handel, niet van dat halfzachte en dan weglopen.

Het spijt me dat ik ook nog een leven heb, Ring.

Ik ga niet meer inhoudelijk op de discussie reageren, omdat jullie bewezen hebben dat jullie iedereen die het niet met jullie eens is, met z´n allen gaan aanvallen en diegene gewoon geen ruimte geven te reageren. Wel wil ik wat zeggen over de manier waarop hier gecommuniceerd wordt.

Ik word voor van alles uitgemaakt en daar pas ik voor. Jammer dat mijn mening anders is dan die van jullie, maar dat maakt mij nog geen mafkees. Dit zegt meer over jullie dan over mij. Ik kan me vanuit jullie wel kan voorstellen dat er reacties zijn gekomen, maar jullie jutten jezelf en anderen gewoon op. Ik heb al een poos niet gepost, maar het gaat meedere pagina´s over mij door. Niet op wat ik heb gezegd, maar wat anderen er weer over te melden hebben. Het wordt erger en groter gemaakt dan het is, dat doen jullie elkaar aan.

Ik kan nu van alles gaan zeggen, maar het is toch onbegonnen werk. Misschien moeten jullie je eens afvragen waarom mensen die niet langvoeden zo allergisch reageren op dit soort topics. Ik gun jullie je je borstvoeding, maar laat mensen die dat niet doen in hun waarde. Jullie vragen van iedereen respect en medewerking, maar zijn zelf respectloos naar anderen.

Ik hoop dat jullie nog lang en gelukkig kunnen borstvoeden, maar neem mij niet kwalijk dat ik het niet doe en er mijn mening over heb.

Zo, dat was voor mij het eind van dit topic.
Ik krijg er een punthoofd van!
Ik heb je gewoon normaal een vraag gesteldmaar daar wens je niet op te reageren. Jammer.
Plokkie, juist door je eerste posting gaf je helemaal niet aan respect te hebben voor de keuze van een ander. Jij vond dat het egoïstisch was als iemand gebruik wenste te maken van het kolfrecht. Jij mag het doen zoals jij het wil, daar heb je gelijk in. Maar door keihard te zeggen dat het belachelijk is dat een vrouw nog BV wil geven als ze aan het werk gaat, geef jij ook niet bepaald respect aan vrouwen die een andere keus maken dan jij dat hebt gedaan. Ik vind het een beetje slap dat je nu doet alsof je de gebeten hond bent.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat een flauwe reactie Plokkie. De meeste langvoeders die zich hier gemeld hebben, vinden het prima als anderen voor flesvoeding kiezen. En als je de beweegredenen van een ander wel snapt maar niet kunt onderschrijven, ben je respectloos?

Flauw.
Ik ben zo blij dat Plokkie maar een weinig genuanceerde forummer is en geen leidinggevende binnen bedrijf of overheid
Ik denk dat Plokkie mijn frigide HR-trut is.

Ze is gewoon jaloers op je borsten, die HR-dame
Dat zal het zijn
quote:Plokkie schreef op 26 november 2009 @ 12:38:

[...]

Het spijt me dat ik ook nog een leven heb, Ring.

Ik ga niet meer inhoudelijk op de discussie reageren, omdat jullie bewezen hebben dat jullie iedereen die het niet met jullie eens is, met z´n allen gaan aanvallen en diegene gewoon geen ruimte geven te reageren. Wel wil ik wat zeggen over de manier waarop hier gecommuniceerd wordt.

Ik word voor van alles uitgemaakt en daar pas ik voor. Jammer dat mijn mening anders is dan die van jullie, maar dat maakt mij nog geen mafkees. Dit zegt meer over jullie dan over mij. Ik kan me vanuit jullie wel kan voorstellen dat er reacties zijn gekomen, maar jullie jutten jezelf en anderen gewoon op. Ik heb al een poos niet gepost, maar het gaat meedere pagina´s over mij door. Niet op wat ik heb gezegd, maar wat anderen er weer over te melden hebben. Het wordt erger en groter gemaakt dan het is, dat doen jullie elkaar aan.

Ik kan nu van alles gaan zeggen, maar het is toch onbegonnen werk. Misschien moeten jullie je eens afvragen waarom mensen die niet langvoeden zo allergisch reageren op dit soort topics. Ik gun jullie je je borstvoeding, maar laat mensen die dat niet doen in hun waarde. Jullie vragen van iedereen respect en medewerking, maar zijn zelf respectloos naar anderen.

Ik hoop dat jullie nog lang en gelukkig kunnen borstvoeden, maar neem mij niet kwalijk dat ik het niet doe en er mijn mening over heb.

Zo, dat was voor mij het eind van dit topic.

Het siert je in ieder geval wel dat je nog even komt reageren. Echt!

Maar het moge duidelijk zijn, ik ben het gewoon niet met je eens.
Plokkie, je bent zelf ook niet bepaald respectvol geweest naar sommigen hier toe. De pot verwijt in dit geval dus de ketel. Je vindt het raar dat in betuttelend Nederland zoiets bestaat als kolfrecht. Sterker nog: je vindt dat belachelijk. Het ergert je. Je hebt een duidelijke mening over mensen die langer dan zes maanden borstvoeding geven. Al durf je die dan schijnbaar weer niet hier te typen.

Dus: kom uit die slachtofferrol en ga gewoon de discussie aan als een normaal volwassen persoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven