Nederlandse les op het forum

26-11-2009 12:59 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je voordat je iets post, het 3x nalezen op spel en taalfouten? Net ook weer. Iemand die waarschijnlijk niet beter weet schrijft: me man en me familie, eerst volgen er een paar kleine opmerkingen. Daar stoor ik ook niet aan. Maar dan staat daar ook zo'n vernietigende: BIJ ME ME ME BEN IK AFGEHAAKT.

Ik wil niet dat hele topic vervuilen, maar wil toch eigenlijk wel weten waarom dat altijd zo hard moet.

Ik lees dus echt mijn posts na omdat ik geen gezeik wil, waardoor ik ook wel eens pas post als de discussie al weer een andere kant op gaat.

Snappen sommige forumers niet dat het niet voor iedereen weggelegd is om foutloos te kunnen tikken?

Zo dat ben ik kwijt, kan ik tenminste weer verder forummen.
Taal is bedoeld om met elkaar te kunnen communiceren. Als je begrijpt wat een ander zegt of schrijft, is het doel bereikt.

Mijn stelling in deze is dus, dat spelling ondergeschikt is aan de boodschap.
Vrijlaten, Niet vermoorden.

Vrijlaten niet, vermoorden.

Deze zin heb ik op school geleerd.

Duidelijk te zien is dat een komma van cruciaal belang kan zijn
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Hihi, kusunum: er staat ook een foutje in je OP!

Maar verder: helemaal eensch!
quote:juniper8 schreef op 26 november 2009 @ 13:17:

Jij bedoelt denk ik: ik erger me aan, of iets irriteert je.

Geldt dat ook voor het werkwoord storen?Ja, daar geldt deze regel ook voor.
quote:Pink2510 schreef op 26 november 2009 @ 13:11:

Wat ik eigenlijk storend vind, is dat mensen alleen daarop reageren en verder geen input geven op de gestelde vraag. Reageer dan helemaal niet, want je wil afhaken! Het lijkt wel of ze een "hak" willen zetten of iemand even neer willen halen... Reageer gewoon niet als het stuk je irriteert of niet aanspreekt door wat dan ook. Je moet niet reageren...

Hmm, kan dit opgenomen worden in de Viva-etiquette lijst als algemeen principe?

50 on topic reacties waarop niemand reageert, 1 persoon die komt rellen of slordig schrijft en we zijn 40 bladzijden verder. Jammer vind ik dat.
anoniem_80627 wijzigde dit bericht op 26-11-2009 13:20
Reden: aanvulling
% gewijzigd
mahna mahna tuduuuudududu
quote:kusunum schreef op 26 november 2009 @ 12:59:

Maar dan staat daar ook zo'n vernietigende: BIJ ME ME ME BEN IK AFGEHAAKT.

Ik weet het, dit is een openbaar forum waar je meningen mag deponeren, het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn etc. En toch vraag ik me af waarom sommige mensen er zo van lijken te genieten om keer op keer postings als bovenstaande te doen. Ik bedoel, haak dan gewoon af! Waarom moet dat nog ingewreven worden?

Zelf haak ik ook wel eens af, bij een optelsom van veel spelfouten, geen gebruik van leestekens, te veel spreektaal/MSN-taal etc. Dat leest dusdanig dat ik er niet doorheen kom. So be it. Waarom moet dat altijd maar verkondigd worden? En ja, ik heb een schurft aan het eeuwige 'me' waar dat niet hoort.

Zelf ben ik ook wel eens op de vingers getikt. Om kleine dingetjes. Sja, dan gaat er eerlijk gezegd toch wel door mijn hoofd heen dat de persoon in kwestie het kennelijk nodig heeft om even oh zo fijntjes te wijzen op mijn fouten of dat het wellicht gebruikt wordt omdat het altijd nog makkelijker is dan ontopic blijven.

Word ik op mijn vingers getikt om een oerdomme fout? Dan ga ik eens even en lach hartelijk mee om mijn eigen fout. Tot op heden zijn dergelijke fouten (keer of 3?) echter altijd op een normale toon gebracht. Zoals bij veel dingen; het is de toon die de muziek maakt. En over het algemeen genomen vind ik persoonlijk de toon bij schrijffouten vaak niet echt plezant te noemen.
anoniem_19774 wijzigde dit bericht op 26-11-2009 13:20
Reden: even snel blunder wijzigen. ;-)
% gewijzigd
vandaag ga ik van alles kunnen
Ik word schijtziek van de botte manier waarop mensen soms op schrijffouten gewezen worden. Vaak door mensen die zelf ook verre van foutloos schrijven.

Natuurlijk is het beleefd om bij schriftelijke communicatie een beetje je best te doen. Maar dat iemand dat niet kan of niet doet, om wat voor reden dan ook, is nog geen excuus om dan zelf alle beleefdheid maar overboord te gooien.

En het commentaar gaat altijd over dt-fouten, verkeerde bezittelijk voornaamwoorden of 'irriteren aan'. Terwijl er hier geregeld de grofste stijlfouten gemaakt worden door mensen die wat beter gebekt zijn. Maar daar valt blijkbaar niemand over.

Ik vind het ontzettend kinderachtig.
Tandpsta,

dat is nou precies wat ik bedoel!

Moeten we die mensen hier wegjagen omdat sommige dat irritant lezen vinden?

Ik vind dat je mensen in hun waarde moet laten.

Vaak is het een gevalletje van luiheid, maar soms ook niet, daar mag best aan gedacht worden vind ik.
Hoe zou je alles moeten controleren amarna?

Ik maak veel fouten doordat ik woorden te vaak los van elkaar schrijf. Dat vind ik erg moeilijk aan de Nederlandse taal.

Ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren. Heb al vaak aan mensen gevraagd wat de taal regels zijn, maar krijg dan de reactie: "Dat is gevoel."

En daar ben ik dus mooi klaar mee, want mijn taal gevoel vertelt me wat anders.

Is het bijvoorbeeld taal regels of taalregels? Taal gevoel of taalgevoel? Ik ga dus voor het eerste.
quote:choca schreef op 26 november 2009 @ 13:19:

Hihi, kusunum: er staat ook een foutje in je OP!

Maar verder: helemaal eensch!

Vertel, vertel!

Maar dan wel subtiel hoor!
Ik vind dyslectische fouten ( en daar valt ook de ik vindt onder) niet erg. Vroeger wel, maar ik kan me nu beter voorstellen dat als je voor een zin van vijf woorden al drie taalregels/ezelsbruggetjes moet onthouden je een paar steken laat vallen als je hier komt voor je ontspanning of probleem.

Irritanter vind ik gebrek aan interpunctie, msn taal of "hun" waar het "zij" moet zijn (Hun hebben ook....), maar ik erger me nu ècht steeds meer aan het verkeerd gebruik van het woord "Enten" waar men "INenten bedoelt.

(Zeker sinds ik dankzij sommigen hier zeker weet dat het niet aan mij ligt let ik er steeds meer op )
quote:kusunum schreef op 26 november 2009 @ 12:59:

Net ook weer. Iemand die waarschijnlijk niet beter weet schrijft me man en me familie eerst volgen er een paar kleine opmerkingen, daar stoor ik ook niet aan.

Gelukkig! ik dacht al dat dit topic was gestart naar aanleiding van mijn opmerkingen op Actueel.

Niet dus.

Maar ik erger me er ook aan, dat spreekt vanzelf. Als iemand geen moeite doet om minstens begrijpelijk te communiceren dan interesseert de inhoud me ook niet.
( Ik vind het trouwens wel prettig als mensen mij wijzen op een taalfout . Zoals het bekende zowiezo wat sowieso bleek te zijn, hardstikke wat hartstikke was en nieuwschierig wat nieuwsgierig bleek. :-) Geen probleem als iemand dat aan mij verteld. Ook grammaticaal ( 2x een M korenwolf ) vind ik het prettig als men het zegt tegen mij )
Erger: het opleuken van je post met geluiden (hihi, oeps, whoehaa) en smilies
quote:Liselotte4 schreef op 26 november 2009 @ 13:21:

Hoe zou je alles moeten controleren amarna?

Ik maak veel fouten doordat ik woorden te vaak los van elkaar schrijf. Dat vind ik erg moeilijk aan de Nederlandse taal.

Ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren. Heb al vaak aan mensen gevraagd wat de taal regels zijn, maar krijg dan de reactie: "Dat is gevoel."

En daar ben ik dus mooi klaar mee, want mijn taal gevoel vertelt me wat anders.

Is het bijvoorbeeld taal regels of taalregels? Taal gevoel of taalgevoel? Ik ga dus voor het eerste.Daar is toch de automatische spellingscontrole voor uitgevonden? Ik zal ook echt niet altijd volledig vautloos schrijven, maar dan ben ik gezegend met een programma die er een dikke, vette rode streep onder zet....
"Iemand die waarschijnlijk niet beter weet schrijft me man en me familie eerst volgen er een paar kleine opmerkingen, daar stoor ik ook niet aan."

Kusunum, domme muts. Leer eerst eens schrijven joh. Aanhalingstelkens, komma, en het woordje 'me' ontbreken.

Daar irriteer ik me mateloos aan toevallig.

(moet hier nog een smiley bij?)
mahna mahna tuduuuudududu
Maar met koppelwoorden heb je dat niet.

Taal gebruik = goed

Taalgebruik = ook goed.

Als je nou niet door hebt dat je een koppel woord los van elkaar schrijft, dan geeft de spellingscontrole dat ook niet aan :-) - hahaha, whoops -
quote:kusunum schreef op 26 november 2009 @ 13:22:

[...]

Vertel, vertel!

Maar dan wel subtiel hoor! Volgens mij is forummen met 2 m's? Dacht ik tenminste.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Banba schreef op 26 november 2009 @ 13:08:

Me man heeft toch niks te maken met niet foutloos kunnen tikken? Het is sms/msn taal(verloedering).Klopt, je ziet een duidelijk generatieverschil op het gebied van taalgebruik dankzij hyves, chat en sms. Jammer.
quote:Jorina schreef op 26 november 2009 @ 13:24:

[...]

Daar is toch de automatische spellingscontrole voor uitgevonden? Ik zal ook echt niet altijd volledig vautloos schrijven, maar dan ben ik gezegend met een programma die er een dikke, vette rode streep onder zet....Dat valt dus echt tegen. Want die spellingscontrole heb ik wel aanstaan. Die spellingscontrole haalt niet alle fouten weg. Daarom is het wel belangrijk om zelf alert te zijn.
Off topic: waar kom je eigenlijk vandaan Liselotte? (Gewoon nieuwsgierig ) Ik merk niets 'vreemds' aan jouw spelling/schrijfwijze
quote:Liselotte4 schreef op 26 november 2009 @ 13:21:

Is het bijvoorbeeld taal regels of taalregels? Taal gevoel of taalgevoel? Ik ga dus voor het eerste.

Mis! Het is taalregels en taalgevoel. Ga er maar gerust vanuit dat je in het Nederlands zo'n beetje alles aan elkaar kunt schrijven. Alleen bij drie woorden en bij Engelse leenwoorden wordt het wat lastiger.

Ik kom altijd in de war met 'ervan uitgaan'. (Ervanuit gaan? Er van uit gaan? Enz.0
quote:borodini schreef op 26 november 2009 @ 13:26:

Maar met koppelwoorden heb je dat niet.

Taal gebruik = goed

Taalgebruik = ook goed.

Als je nou niet door hebt dat je een koppel woord los van elkaar schrijft, dan geeft de spellingscontrole dat ook niet aan :-) - hahaha, whoops -

zie hier mijn probleem

En waarom zijn ze nu beide goed? Dat is toch raar?
quote:borodini schreef op 26 november 2009 @ 13:24:

Geen probleem als iemand dat aan mij verteld. Ook grammaticaal ( 2x een M korenwolf ) vind ik het prettig als men het zegt tegen mij )En vertelt, Boro
godverdomme.

- vloeken kan ik dan wel weer foutloos -

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven