vegetarische kerst

02-12-2009 17:04 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik er in de index volledig overheen gelezen, maar ik kon het in ieder geval niet vinden.

Ik krijg met kerst de familie te eten. Hiervan zijn er een paar vegetarisch (geen vis en geen vlees).

Normaal gesproken heb ik nooit zo'n moeite met vegetarisch koken. Een pasta of oosters is heel makkelijk vegetarisch te maken.

Maar met kerst wil ik toch wel iets bijzonders.

Ik hoop dat er iemand een mooi vegetrisch gerecht heeft dat goed bij een kerst diner past.

Alvast bedankt voor jullie ideeen!
mosterdsoep (zonder spekjes Maar met stukjes komkommer erg lekker en fijne prei ringetjes)

Risotto met geroosterde pompoen & tomaatjes & geitenkaas of

een kaasfondue met vanallerlei lekkers om in te dopen

of Calzone van fillodeeg met gegrilde paprika, artisjok en geitenkaas
ik lees ook even mee
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hoi Ramiaatje,

Een mooie risotto is inderdaad ook wel feestelijk. En Kassfondue had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar is ook een goed idee!

Vooraf een soepje met bruchetta's erbijhad ik inderdaad al in gedachten.

dank voor het meedenken!
Ben al heel mijn leven vegetarisch, heb nu even geen tijd, maar als het later vanavond nog niet helemaal volgeschreven is kom ik terug, succes!
Of:

voor:hartig taartje met shitake of een hartig taartje met geitenkaas

tussen: broccoli creme soep (of een andere soep)

hoofd:groentecurry met aardappelsamosas
Ik heb hier een aantal toprecepten vandaan gehaald vorig jaar voor de kerst, het is wel in het engels.

Cashewnoten flan

Wild mushroom stroganoff
mmmmmm die wild mushroom stroganof lijkt me heerlijk!!
Wat krijgen de vleeseters te eten? Is misschien wel leuk om het daaraan aan et passen?

Quiche kan ook feestelijk zijn. Verschillende kleine hapjes is ook leuk, denk aan mini loempia's en bladerdeeghapjes.
met vegetarisch is toch niks mis Betrade? Ik ben zelf ook geen vegetarier, maar hoef echt niet altijd een stuk vlees hoor. Kan ook genieten van een heerlijke maaltijd zonder vlees.
Ben ruim 20 jaar vegetarier en mij zou je eerlijk gezegd niet blij maken met een kaasfondue.

Pompoen-feta taart

pompoensoep

Quiche met lekkere salade

'iets' met bladerdeeg en veel lekkere, luxe groenten
Even op de recepten-site gekeken voor speciale vegetarisch kerst en er twee gevonden:

Spitskool met karwijzaad en Warme pompoen terrine met chutneysaus

en als je googled op "smulweb vegetarisch kerst" dan krijg je alle vegetarisch kerstrecepten die op smulweb staan.
Ongeveer 20 kerstmis hoofdgerecht smulweb
Kijk eens op www.vegatopia.com; hier staan elk jaar met kerst een aantal complete vegetarische menu's op de site (inclusief die van de voorgaande jaren). Culinair verantwoord en ook voor niet-vegetariers goed te eten!
Kaasfondue zou ik ook niet doen... dat is zo'n andere manier van eten dan een 'normaal' gerecht... Dan heb je echt zo'n scheiding van vleeseters en vegetariers...
Gevulde-auberginerolletjes

Vegetarische recepten voor kerst.

Dit was mijn laatste toevoeging.
Ik zou voor iedereen vegetarisch koken, anders heb je heel veel extra werk!

Mijn vegetarische kerstmenu zou worden:

- vichysoisse, een koude soep van prei en aardappel in kleine glaasjes, met een zelfgebakken kaasstengel of zelfgebakken broodjes erbij

- salade met warme pompoen uit de oven, zoetzure uienmarmelade en gegrilde amandeltjes

- pasta gevuld met artiskjokken, geitenkaas en knoflook, zelfgemaakte tomatensaus erover en Parmezaansnippers erop

- pannacotta met espresso, geserveerd in een espressokopje met vanilleslagroom erop en een kletskopje ernaast

- misschien nog een klein kaasplankje met wat kletsenbrood

En natuurlijk overal lekkere wijn bij, het is toch kerst?!
quote:Astair schreef op 02 december 2009 @ 18:37:

Kaasfondue zou ik ook niet doen... dat is zo'n andere manier van eten dan een 'normaal' gerecht... Dan heb je echt zo'n scheiding van vleeseters en vegetariers...Ik neem aan dat alle gasten dan kaasfondue eten
.
Sorry hoor, maar overal wordt kaas voor vegetarische varianten genoemd. Maar kaas is helemaal niet vegetarisch, kaas bevat stremsel, afkomstig uit de lebmaag van kalveren!

Uiteraard bestaat er ook vegetarische kaas, maar die is doorgaans lastiger te verkrijgen. En in de meeste restaurants wordt voor de vegetarische gerechten ook gewoon kaas met dierlijk stremsel gebruikt..
Dit is lekker (hoewel ik zweer bij vlees verder ) :

.
quote:ydoj schreef op 02 december 2009 @ 20:30:

Sorry hoor, maar overal wordt kaas voor vegetarische varianten genoemd. Maar kaas is helemaal niet vegetarisch, kaas bevat stremsel, afkomstig uit de lebmaag van kalveren!

Uiteraard bestaat er ook vegetarische kaas, maar die is doorgaans lastiger te verkrijgen. En in de meeste restaurants wordt voor de vegetarische gerechten ook gewoon kaas met dierlijk stremsel gebruikt..

zie post Lindy.

En de pannacotta maak ik met agar agar, dus niet met gelatine.
daarbij hebben we het over vegetarisch niet veganistisch
Die lijst klopt niet, de biokaas van de AH bevat wel dierlijk stremsel. Geen enkele vegetariër kan zich helemaal houden of houdt zich helemaal aan de restricties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven