Antilliaanse jongens die meisjes slaan, walgelijk!

06-12-2009 12:17 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een documentaire gezien over Antilliaanse jongens die meisjes slaan. Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof. Walgelijk gewoon. De film blijft alsmaar door mijn hoofd spelen. Hoe is dit mogelijk? Hoe komen die jongens hiermee weg? En waarom, in godsnaam, waarom zoeken die meisjes dit ook op, voelen ze zich aangetrokken door dit "tuig", want een ander woord heb ik er niet voor. Het is een nachtmerrie voor iedere ouder met jonge meisjes in de leeftijd van 13, 14, 15 jaar..

Ik citeer uit de krant:

DEN HELDER - Meisjes van veertien, vijftien jaar in Den Helder horen er pas bij als ze een gewelddadig Antilliaans vriendje aan de haak hebben geslagen. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze klappen krijgen, zwanger raken of worden misbruikt door meerdere jongens. En het streelt ze als ze op internet voor ’sletje’ worden uitgemaakt.

Dat onthutsende beeld komt naar voren in de documentaire ’Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof, die zaterdag op tv komt. De documentaire zoomt in op de straatliefde tussen de jongens en meiden van de marinestad, maar bevat geen greintje romantiek. Vrijwel alle meiden die in beeld komen hebben te maken gehad met fysiek geweld van een vriendje, bij wie ze toch steeds weer terugkomen.

„Ze slaan je niet zacht hoor. Je wordt bang”, zegt Mandy (17). Haar ouders staan machteloos. „Je waarschuwt haar overal voor”, zegt haar moeder, „maar ze blijft ze gewoon opzoeken. Dan komt ze thuis met blauwe plekken op heel rare plaatsen – onder haar armen, in haar nek. Ze ontkent dat ze wordt geslagen. Dan zeg ik: als ik erachter kom, dan trek ik hem over straat. Maar ja, ik heb geen bewijs. En mijn dochter wil geen aangifte doen.”

„De dag nadat hij me klappen had gegeven, heeft hij gehuild”, zegt de zwangere 17-jarige Soraya over haar inmiddels ex-vriendje, de vader van haar ongeboren kindje. „Ik dacht: hij meent wat hij zegt en hij houdt van me, anders gaat hij niet huilen. Ik heb gezegd: oké, kom maar, ik hou van je en ik wil je niet kwijt. Maar hij bleef die dingen doen. Ik kon het op een gegeven moment niet meer verzwijgen voor mijn moeder.” Soraya had niet had verwacht zo jong zwanger te raken. „Ik wilde eerst een eigen kapsalon en daarna pas aan kinderen beginnen. Maar ja, het is anders gelopen.”

De 14-jarige Helderse hartsvriendinnen Jasmijn en Meghan laten trots zien hoe ze op dubieuze websites als Mamjo in de meest schunnige bewoordingen in Papiamento worden uitgemaakt voor van alles en nog wat. „Omdat we met negers staan te praten”, zeggen ze. Ze gaan liever met Antilliaanse dan met blanke jongens. Die zijn knapper, vinden ze. „Of ze me een veilig gevoel geven? Ik denk niet dat ze mij zullen afschieten.” Hoezo afschieten? „Omdat ze wel bijvoorbeeld iemand anders afschieten, daarom.”

Asley (19) is ervan overtuigd dat ze oud zal worden met Cedric (17), want die heeft speciaal voor haar net zijn andere vriendin aan de kant gezet, bij wie hij al een kindje heeft. „Dat zegt wel wat”, vindt ze.

Geen van de straatjongens ontkent dat hij een meisje heeft geslagen. Een van hen vertelt van onder zijn capuchon: „Jongens zien als kind dat hun moeder wordt geslagen. Het gebeurt veel in de Antilliaanse cultuur, daar lieg ik niet over. Zo is het, weet je. Zo is het.”

link naar de docu:

http://www.uitzendinggemi ... c2882af205cbb1979d9f46cb0
quote:bettyboob schreef op 07 december 2009 @ 00:45:

[...]

Believe me,heeft echt niets met een andere stad op plaats te maken ik loop of fiets nergens prettig in mijn eentje over straat...maakt niet uit waar ik ben. Met zijn tweetjes loop/fiets ik overal lekker...En waar heb je dat geleerd?

Juist.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:robbie75 schreef op 07 december 2009 @ 00:41:

[...]

Jep heb ik inderdaad ook gelezen. Volgens mij komt dat uit een onderzoek naar groepsverkrachtingen.

Maar persoonlijk geloof ik niet dat er onder Antillianen significant meer zwakbegaafden zijn dan onder Nederlanders. Dus zijn er veel meer zwakbegaafde autochtone jongeren dan zwakbegaafde Antilliaanse jongeren, simpelweg omdat er veel meer autochtone jongeren zijn. En aangezien deze problemen volgens mij een stuk minder bij autochtone zwakbegaafde jongeren voorkomen, zou het toch ook mogelijk moeten zijn om dit voor Antilliaanse zwakbegaafde jongeren tot een zelfde niveau terug te brengen.Persoonlijk denk ik dat zwakbegaafden met een andere culturele achtergrond veel sneller en op jongere leeftijd gediagnosticeerd worden op zwakbegaafdheid en betere begeleiding krijgen. Antilliaanse moeders staan niet bekend dat ze het CB platlopen of kinderen op creches plaatsen. Daardoor worden problemen vaak laat opgemerkt. Plus dat ook een hoop jongeren op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen, bijsturen wordt dan moeilijk.
quote:Poezewoes schreef op 07 december 2009 @ 00:47:

[...]

Uitgeweest ja, maar heb je ooit ergens anders gewoond? Dan ervaar je pas het verschil.Wie zegt dat ik nu in DH woon?? of nergens anders heb gewoond???
quote:tangerine schreef op 07 december 2009 @ 00:47:

[...]

Hmm, ik denk dat je ergens een punt hebt. Zou het (en nu doe ik een gooi zonder statistiekjes te kennen) ook met opleidingsniveau te maken hebben? Ik had bijv. geen enkel vriendinnetje die zulke risico's nam op de middelbare school (gymn en later VWO), terwijl het op de school van een nichtje van mij (VMBO) toch vrij normaal was om de eerste keer zonder condoom te neuken 'want dan word je toch niet zwanger'... Het is echt ff een gooi hoor.Misschien speelt er mee dat meisjes met een lager opleidingsniveau een ander toekomstperspectief hebben. Die denken sneller aan werken tot ze kunnen trouwen en dan huisje-boompje-kindje. Hoogopgeleide jongeren denken ook in de richting van carriere, uitdagend werk, iets bereiken op persoonlijk vlak.

Die behoefte blijken lager opgeleide meiden ook wel te hebben, maar daar komen ze vaak pas achter als dat huisje-boompje-kindje toch wat teleurstellend blijkt te zijn.
quote:bettyboob schreef op 07 december 2009 @ 00:51:

[...]

Wie zegt dat ik nu in DH woon?? of nergens anders heb gewoond???Er staat toch ook een vraagteken? Je hebt zelf meerdere keren op dit forum laten weten dat je daar vandaan komt en er werkt volgens mij, of je er nog woont, geen idee. Daarom vraag ik dat ook.
Ik ga slapen, ik lees het morgen wel. Discussiër ze!
quote:Pompiedoe schreef op 07 december 2009 @ 00:49:

[...]

Persoonlijk denk ik dat zwakbegaafden met een andere culturele achtergrond veel sneller en op jongere leeftijd gediagnosticeerd worden op zwakbegaafdheid en betere begeleiding krijgen. Antilliaanse moeders staan niet bekend dat ze het CB platlopen en daardoor worden problemen vaak laat opgemerkt. Plus dat ook een hoop jongeren op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen, bijsturen wordt dan moeilijk.

Precies en daarom pleitte ik ook voor een integrale aanpak hier in Nederland en op de antillen om de problemen (armoede, geweld, werkloosheid, criminaliteit, laag opleidingsniveau) te doorbreken.

Zoals gezegd is deze aanpak in de VS succesvol gebleken.
quote:Poezewoes schreef op 07 december 2009 @ 00:55:

[...]

Er staat toch ook een vraagteken? Je hebt zelf meerdere keren op dit forum laten weten dat je daar vandaan komt en er werkt volgens mij, of je er nog woont, geen idee. Daarom vraag ik dat ook.

Heb ik mss een keer laten vallen maar dit is een klein beetje flauw maar goed zo lust ik er nog wel een paar maar tot dit niveau verlaag ik mij niet!

Wie zegt dat ik daar nu nog woon of ooit nergens anders heb gewoond? mijn ervaringen zijn anders als die van jou so be it....ieder zijn/haar mening verschilt maar in dit geval....jammer om het zo te spelen Poez!
Boob doe ff normaal. Je hebt het een of meerdere keren hier op het forum laten vallen, ik heb dat blijkbaar onthouden en als jij dus opduikt in een discussie over Den Helder dan is het niet zo gek dat ik er vanuit ga dat je daar woont en vanuit die hoedanigheid praat. Ik vraag je alleen of je ooit ergens anders hebt gewoond, omdat mijn ervaring is dat je dan het verschil merkt. Niks spelletje, gewoon een vraag.
quote:bettyboob schreef op 07 december 2009 @ 01:03:

[...]

Heb ik mss een keer laten vallen maar dit is een klein beetje flauw maar goed zo lust ik er nog wel een paar maar tot dit niveau verlaag ik mij niet!

Wie zegt dat ik daar nu nog woon of ooit nergens anders heb gewoond? mijn ervaringen zijn anders als die van jou en Tangarine so be it....ieder zijn/haar mening verschilt maar in dit geval....jammer om het zo te spelen Poez!Maar kan ik hier nu uit opmaken dat je inderdaad nooit ergens anders hebt gewoond?

(Je opmerking over niveau laat ik maar even liggen hoor)
quote:robbie75 schreef op 07 december 2009 @ 00:59:

[...]

Precies en daarom pleitte ik ook voor een integrale aanpak hier in Nederland en op de antillen om de problemen (armoede, geweld, werkloosheid, criminaliteit, laag opleidingsniveau) te doorbreken.

Zoals gezegd is deze aanpak in de VS succesvol gebleken.Ik ga het linkje morgen bekijken, dank. Ik zit alleen te denken om een hypothese met je te bespreken, maar twijfel nog of mijn stelling wel hout snijdt.
Betty, ik heb helemaal geen ervaringen met Den Helder, ben er nog nooit geweest!
quote:Poezewoes schreef op 07 december 2009 @ 01:13:

[...]

Maar kan ik hier nu uit opmaken dat je inderdaad nooit ergens anders hebt gewoond?

(Je opmerking over niveau laat ik maar even liggen hoor)Nee dat kun je er niet uit opmaken! maar goed jouw en mijn ervaringen zijn anders,maakt toch ook niet uit?
Ik bedoelde de ervaringen van Poez heb het al aangepast...
quote:tangerine schreef op 07 december 2009 @ 00:25:

Gek genoeg bedenkt zo'n documentairemaakster dan weer niet dat dát een leuke doelgroep is, blijkbaar werkt dat minder goed als stereotype. Ik heb vooral moeite met de manier waarop zo'n docu gemaakt wordt eigenlijk, rolbevestigend.

Ik vond dar eigenlijk wel meevallen. De documentaire maakster zei bv. vaak 'sommige meiden' en dat soort toevoegingen, waardoor ze wel liet horen dat uiteraard niet alle meiden zich zo laten inpakken.

Bijna alle Antillianen die ik zelf ken heb ik op de universiteit leren kennen en dat is uiteraard heel ander volk. Misschien als je verder geen Antillianen kent krijg je het beeld dat wat in de docu vertelt is 'de Antilliaan' is. Aan de andere kant, welke volwassene in Nederland kent er nou geen één Antilliaan.

Verder eens, natuurlijk, positieve beelden op tv dragen wel bij met de beeldvorming. (Ik denk dan meteen aan de Cosby show ). Wel denk ik dat dat alleen een grote invloed kan hebben als je in het echte leven niet in aanraking komt met de op tv getoonde groep. Mijn beeld over Brabanders verandert denk ik niet zo gauw, zelfs niet als ik alleen maar New Kids on the Block sketches zie.
Maar Margaretha, in Brabant komt men sowieso toch niet in aanraking met genoemde groep? . (En in Groningen ook niet natuurlijk.)

De meeste die ik zelf ken heb ik trouwens via salsa leren kennen, herken dit beeld ook niet.

Ik denk dat jij mss wat al te positief staat naar 'de mens' toe, met je 'welke volwassene in Nederland....'... Ik weet niet, ik denk dat er veel mensen zijn die contact met mensen met een andere achtergrond (welke andere achtergrond dan ook) vermijden. Voor die groep maken dit soort documentaires (over welke groep dan ook) het nu niet bepaald beter denk ik.

Ik denk dat iedereen wel wat vooroordelen heeft, ik heb ze ook en volgens psychologie magazine zijn ze heel menselijk. Ik denk alleen dat de media best wel een andere rol zou kunnen aannemen hierin, eentje die vooroordelen ook weleens ontkracht, ipv ze altijd te bevestigen...
Jij bent zeker nooit in Tilburg geweest?

Verder wel mee eens, ik ben op zich niet zozeer tegen dit soort docu's als wel vóór ook positieve voorbeelden op tv.

In Nederland viel het me trouwens op dat Vriendin magazine heel vaak allochtone vrouwen op de cover heeft of in de artikelen. En dan niet van 'hoe was het nou om als Iraanse naar Nederland te komen' maar gewoon Shanteesha heeft een hersentumor, Fatima geeft beautytips en Gladys en Jocelyn zijn 12 1/2 jaar vriendinnen.
Als ik trouwens het gekanker op Marokkanen hoor en het aantal boeren dat op Wilders stemt denk ik ook wel dat ik wellicht wat te positief sta tegenover 'de gemiddelde Nederlander'. Het is meer dat ik het me zelf gewoon niet voor kan stellen dat je opgroeit zonder ooit kennis te hebben van een andere cultuur in Nederland anno nu. Ik kom zelf uit een heel klein dorp maar bij zaten wel allochtone kindjes in de klas, toen ik naar de middelbare school ging in de eerstvolgende stad ook, en nouja toen ik ging studeren natuurlijk helemaal (maar hetzelfde hoor ik van veel mbo's en hbo's, behalve dan sommige opleidingen zoals agrarische opleidingen, die schijnen niet zo populair te zijn bij allochtonen). Op de basisschool maakten wij al uitstapjes naar synagoge en moskee. Dat is een jaar of vijftien geleden. Ik stel me voor dat het alleen maar toeneemt.

Bij mijn ouders zaten, in Brabant, trouwens ook al buitenlandse kindjes in de klas, Surinamers, Antillianen en Indo's.
Ik snap het eigenlijk ook niet zo goed Margaretha, misschien dat in sommige wijken/ steden gewoon niet gemixt wordt zeg maar? Als in, je ziet ze wel in je klas, maar je praat er niet mee? Zoiets?

Zo heb ik bijv. op de basisschool gehad dat de school in mijn wijk ging fuseren met de school in een andere wijk en zelfs na een paar jaar ging wijk A voornamelijk met wijk A om en wijk B voornamelijk met wijk B.. Dat was dan wijk-gerelateerd en niet om het kleurtje of zo, maar misschien werkt dat precies zo met culturele achtergrond op sommige scholen? Ik weet eigenlijk niet... gewoon, omdat ik dat idd niet zo gewend ben.

Ik kom overigens van een basisschool waar Ggggristen zijn de enige goede moraal was. Eén van onze docenten vroeg op een slechte maandag 'zo, wie is er gisteren naar de kerk geweest? De kindjes die nu niet hun vinger omhoog hebben, die riskeren de hel!' Afschuwelijk, zo achteraf gezien, en dat niet aan je ouders vertellen he? Hell, als die dat hadden geweten, hadden ze me per direct van school gehaald, maar ja. (Even een zijstraat.)

Een docent die ons wel wilde informeren over andere godsdiensten is na zijn verhaal over de Islam acuut teruggefloten.

Ik kan me ook niet zo voorstellen dat mensen die relatief jong zijn nooit met mensen in aanraking komen uit een ander land/ achtergrond etc. Wat oudere mensen is nog wat anders trouwens denk ik. Mijn opa kijkt nog steeds zijn ogen uit als ie 'zo'n zwarte' over straat ziet lopen, beschamend natuurlijk, echt, plaatsvervangende schaamte.
Pfff.... weer een pleidooi voor openbaar onderwijs. Ik zat zelf trouwens op een katholieke school maar herken dat niet.

Over oudere mensen, mijn opa van 92 zei ook zonder zich van kwaad bewust te zijn 'zwartjes', en een man van diezelfde leeftijd vroeg of ik Pietje kende, zo'n zwarte. Ik vroeg 'van huidskleur??' (want die kende ik niet) en hij keek me toen aan of ik geschift was: Nee, van haar natuurlijk.

Daar kan ik allemaal wel begrip voor opbrengen maar echt racistisch zijn of buitenlanders haten niet, je kan wel oud zijn, maar zolang je niet seniel bent ben je gewoon net zo verantwoordelijk als ieder ander voor je meningen.
quote:tangerine schreef op 07 december 2009 @ 00:01:

Sprokkelientje, hoe kom jij trouwens aan de info dat er allerlei bendes op Curacao zouden rondlopen, die elkaar onder juichend toezicht van hun mamma's met messen te lijf gaan?

Heb ik dat gezegd dan?

Ik bedoelde dat ik vanuit mijn werk wel eens te maken heb gehad met bende-geweld op Rotterdam Zuid en dat de moraal t.a.v. geweld van een aantal Antilliaanse moeders die ik in die context gesproken heb duidelijk anders ligt dan dat wij/jij/ik wellicht gewend zijn. Het ging erom dat zij min of meer goedkeurde dat een jongen een andere jongen had neergestoken want...zo redeneerden een aantal van hen: die neergestoken jongen had degene die had gestoken in zijn mannelijke eer aangetast door hem te beledigen en te duwen waar een groep anderen bij stond...dan was geweld (wraak) volgens hen geoorloofd. Later toen ik e.e.a. evalueerde met betrokken partijen bleek e.e.a. vaker voor te komen (dat goedkeuren dus).
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven