Moedermelkbank

09-12-2009 12:56 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij van het initiatief?

Bron: nu.nl Moedermelkbank in ere hersteld

AMSTERDAM - Tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw waren moedermelkbanken met name in de grote steden geen uitzonderlijk verschijnsel.

Komend voorjaar gaat het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam die voorziening in ere herstellen bij het Sophia Kinderziekenhuis. Zanger Jan Smit en burgemeester Ahmed Aboutaleb geven woensdagmiddag de aftrap voor een inzamelingsactie voor de moedermelkbank.

Overtollig

Veel moeders hebben volgens een woordvoerder van het Erasmus MC meer dan genoeg voeding als zij pas bevallen zijn. Het is de bedoeling dat zij hun overtollige melk afkolven en inleveren bij het Sophia Kinderziekenhuis. Daar wordt de melk gecontroleerd en gepasteuriseerd, voorzien van extra voedingsstoffen en ingevroren.

Met de melkvoorraad willen neonatologen de pasgeboren kindjes op de couveuseafdeling laten voeden. Het Erasmus MC gaat onderzoek doen naar de veronderstelling dat te vroeg geboren kinderen zich het beste ontwikkelen op moedermelk.

Neonatoloog professor Hans van Goudoever is overtuigd van de voordelen van moedermelk: „Kinderen zijn minder vatbaar voor infecties, maken een gezondere geestelijke ontwikkeling door en krijgen veel minder vaak darmziekten. De juiste voeding op het juiste moment kan kinderen enorm helpen en kindersterfte verminderen.” Veel moeders van te vroeg geboren baby’s kunnen niet voeden, omdat ze zelf ziek zijn en medicijnen gebruiken.

Flesvoeding

De moeders die borstvoeding willen afstaan, worden eerst grondig gecontroleerd. Ook moeten zij kunnen aantonen dat ze gezond leven, aldus het ziekenhuis. Moedermelkbanken verdwenen in de vorige eeuw, omdat flesvoeding steeds populairder werd. Tegenwoordig is er weer een sterke lobby voor borstvoeding.
quote:Yamuna schreef op 09 december 2009 @ 13:25:

[...]

klopt ik geloof dat je tot 8 mnd na je bevalling melk produceert die goed is voor de allerkleinste. daarna is je melk niet meer geschiktIk heb juist begrepen dat dat niet zo uitmaakt. De eiwitsamenstelling van je melk verandert niet opeens als je 8 maanden voedt, en mm-eiwitten zijn nog altijd beter voor premature darpmjes dan koemelkeiwitten.
Ik zou het zo doen. Ik kolf niet makkelijk, maar de eerste weken juist wel, omdat ik een enorme overproductie had. Zodra het moeizaam zou worden zou ik er wel mee kappen, dat wel, maar in het begin? Prima hoor.

En mijn kroost had ook zo mm van een andere moeder mogen hebben. Geen problemen mee.
Ik vind het ook mooi dat het bestaat. Als bij jezelf de borstvoeding nog niet goed op gang gekomen is en je niet genoeg kolft lijkt het me fijn dat je kind dan toch borstvoeding krijgt en niet eerst flesvoeding.

Ik heb zelf ook gekolft en dat was ook niet mijn hobby. Maar dat kwam ook omdat ik dan wel genoeg wilde hebben voor een voeding. Terwijl als je extra kolft voor de moedermelkbank alles helpt. Het hoeft dan niet een bepaalde hoeveelheid te zijn.

Dat maakt het wel wat relaxter denk ik.
Jan Smit?????

Waarom Jan Smit in hemelsnaam????
Ik heb niet alles gelezen, maar is het niet zo dat jouw borstvoeding zich afstemt op de ontwikkeling van je eigen kind? Dus een pasgeboren (te vroeg geboren) kindje heeft in eerste instantie colostrum nodig. Is borstvoeding van een moeder met een dreumes dan net zo waardevol voor dat kindje? Geen idee hoor, ben gewoon benieuwd.

Verder, als ik echt overschotten zou hebben, zou ik niet zo'n probleem hebben met doneren. Mijn 7 weken te vroeg geboren zoon is na de eerste moeilijke dagen gevoed met mijn eigen, prima op gang komende borstvoeding (ingevroren door het ziekenhuis, keurig de colostrum eerst enzo) , maar als ik de keus gehad zou hebben en zelf niet voldoende borstvoeding zou hebben, zou hij zo melk van een andere moeder hebben gekregen. Zoals iemand al zei: je doet alles voor je kind, zeker als hij het al zo moeilijk heeft. Ik heb 4 maanden fulltime gekolfd (heb hem nooit aan de borst gekregen helaas...) , had behoorlijk wat over en heb dat gebruikt om hem nog wat langer borstvoeding te kunnen geven. Hij dronk toch alles al uit de fles, dus die voorraad gaf hem gewoon nog wat langer borstvoeding.

Ben benieuwd of dit initiatief gaat slagen!
Wat een vreemd advies Helenita (wie gaf dat als ik vragen mag, kraamhulp of lactatiekundige?), kolven is niet slecht voor de productie of zo. Hooguit kun je bij veel kolven en voeden last krijgen van overproductie. Maar het mag vanaf dag 1 al. Een flesje geven beter niet als het niet hoeft, maar het afkolven van de moeder mag al wel.
Grappig... oudste heeft toen hij net geboren was met een sonde in het Sophia gelegen. De moeite die wij er toen hebben moeten doen om de met moeite 20cc gekolfde voeding door die sonde te krijgen... Dan was het hele systeem nog niet volgelopen, en de rest werd weggemikt Inclusief gekolfde melk
Ik vind het een zeer goed initiatief. Prematuur geboren baby's hebben, naast onrijpe longen, ook onrijpe darmen. Juist vanwege de darmen is het bij prematuren echt beter om borstvoeding te geven. Wellicht dat bepaalde darmcomplicaties die een typisch prematurenkwaaltje zijn daarmee voorkomen kunnen worden.

Nu wordt er de eerste, meest kwetsbare dagen, bijgevoed met flesvoeding, omdat de borstvoeding dan nog niet op gang is. Hoewel het bij mij vrij snel op gang kwam, heeft mijn dochter de eerste drie of vier dagen poedermelk gekregen. Juist die eerste dagen zijn de spannendste en kritiekste dagen voor een prematuur. Als ik die dagen gebruik had kunnen maken van de melk van een ander, dan had ik die mogelijkheid met beide handen aangegrepen.

Ik had zelf overigens ook met liefde gedoneerd. Ik heb echt liters door de gootsteen staan spoelen, zoveel overproductie had ik. Alle vriezers stonden al vol en ik kolfde per dag zo'n 3 á 4 keer de hoeveelheid die mijn dochter nodig had. Ik kolfde dus echt, letterlijk, voor de gootsteen, enkel om mijn productie op gang te houden.

Als ik met die melk een ander kind had kunnen helpen, dan had ik 't natuurlijk veel liever afgestaan dan door de gootsteen gemikt.

Goed initiatief dus, dat goed aansluit bij de dagelijkse praktijk bij de zorg voor prematuren. Ik had de hele afdeling kunnen voeden in mijn eentje, er zullen vast wel meer vrouwen zijn die dat óók kunnen. Zo veel heeft een prematuur niet nodig, aan melk.
quote:tilalia2 schreef op 09 december 2009 @ 13:39:

[...]

Ik heb juist begrepen dat dat niet zo uitmaakt. De eiwitsamenstelling van je melk verandert niet opeens als je 8 maanden voedt, en mm-eiwitten zijn nog altijd beter voor premature darpmjes dan koemelkeiwitten.En dat is helemaal juist. De samenstelling kan aangepast worden. Door mijn moedermelk werd ook "prematuren-krachtvoer" gedaan. Wat van groter belang is, is uit wat voor eiwitten de melk bestaat.
Overigens zou ik bij een voldragen baby géén gebruik hebben gemaakt van zoiets als een moedermelkbank. Ik denk dat je die twee dingen ook zou moeten scheiden. Voor baby's wiens darmen nog onrijp zijn, dus: prematuren, is het belang van moedermelk veel evidenter dan voor voldragen baby's. Dat juist voor deze allerkwetsbaarste groep dit initiatief opgezet wordt, vind ik een zeer goede zaak. Maar ik zie dat dus wel als een anderssoortig (en noodzakelijker) initiatief dan een landelijk moedermelknetwerk waar iedereen gebruik van kan maken. Van het laatste zie ik het nut niet of anders toch een stuk minder.
Dit bestond al een tijdje in een wat informelere sfeer volgens mij. Ik vind het een heel goed initiatief.

Een soort van bewerkte koemelk geven of mensenmelk. Eigenlijk is het raar dat het normaler is om melk van een ander diersoort te geven of sowieso al te drinken.
quote:qwertu schreef op 09 december 2009 @ 14:16:

Overigens zou ik bij een voldragen baby géén gebruik hebben gemaakt van zoiets als een moedermelkbank. Ik denk dat je die twee dingen ook zou moeten scheiden. Voor baby's wiens darmen nog onrijp zijn, dus: prematuren, is het belang van moedermelk veel evidenter dan voor voldragen baby's. Dat juist voor deze allerkwetsbaarste groep dit initiatief opgezet wordt, vind ik een zeer goede zaak. Maar ik zie dat dus wel als een anderssoortig (en noodzakelijker) initiatief dan een landelijk moedermelknetwerk waar iedereen gebruik van kan maken. Van het laatste zie ik het nut niet of anders toch een stuk minder.

Dat weet ik niet. Toen Jom heel klein was, bleek ie heftig allergisch en kon ik mijn braaf bij elkaar gekolfde vriezervoorraad niet meer gebruiken. Ik zou die week een avond weg. Ik heb me het apenzuur gekolfd om genoeg bij elkaar te krijgen, maar kreeg een aanbod van een voedende moeder da als dat niet zou lukken, zij nog dieet-moedermelk in de vriezer had staan.

Als ik het nodig had gehad, en het was praktisch geweest (als in de buurt genoeg om het op te halen), dan had ik dat gedaan.

(Vond het nog liever van haar, omdat ze zelf nog maar een paar voedingen vooraad had staan. Om dat dan aan mij te geven... wow!)

Misschien dat dat anders voelt als je kind niet allergisch is, maar ik kon het op dat moment niet over mijn hart verkrijgen om Jom nutramigen te moeten geven.
quote:toffifee schreef op 09 december 2009 @ 13:14:

Ik ken de situatie wel van binnenuit. En ja, het is belangrijk. Ik was wél in staat mijn kindje bv te geven (ze zijn er mee gestart toen ik nog slapend werd gehouden, maar wisten van mijn wens af), maar als jouw kindje van 1100 gram in de couveuse ligt te vechten, en als artsen zeggen dat bv het beste is, dan doe je alles voor je kind. En neem je afstand van je bezwaren.Helemaal eens. Ook ik ken de situatie (helaas) van binnenuit. Twee keer te vroeg bevallen (32 en 27 weken) en beide keren zelf meer dan genoeg kunnen kolven. Jongste zoon 'dronk' de eerste paar dagen 6ml, ik kolfde 150. Ik had met alle liefde afgestaan aan andere premature kindjes.
quote:Kletsmajoor schreef op 09 december 2009 @ 14:18:

Dit bestond al een tijdje in een wat informelere sfeer volgens mij. Ik vind het een heel goed initiatief.

Een soort van bewerkte koemelk geven of mensenmelk. Eigenlijk is het raar dat het normaler is om melk van een ander diersoort te geven of sowieso al te drinken.

Waarom is dat raar? We zijn ook de enige diersoort die z'n eten kookt en op een paar soorten mieren na, de enige diersoort die z'n eigen eten verbouwt.

Koemelk is niet slecht. Het is alleen niet zo goed voor baby's. In ieder geval niet in onbewerkte vorm, en het is zeker niet gelijkwaardig aan moedermelk.
quote:tilalia2 schreef op 09 december 2009 @ 14:22:

[...]

Dat weet ik niet. Toen Jom heel klein was, bleek ie heftig allergisch en kon ik mijn braaf bij elkaar gekolfde vriezervoorraad niet meer gebruiken. Ik zou die week een avond weg. Ik heb me het apenzuur gekolfd om genoeg bij elkaar te krijgen, maar kreeg een aanbod van een voedende moeder da als dat niet zou lukken, zij nog dieet-moedermelk in de vriezer had staan.

Als ik het nodig had gehad, en het was praktisch geweest (als in de buurt genoeg om het op te halen), dan had ik dat gedaan.

(Vond het nog liever van haar, omdat ze zelf nog maar een paar voedingen vooraad had staan. Om dat dan aan mij te geven... wow!)

Misschien dat dat anders voelt als je kind niet allergisch is, maar ik kon het op dat moment niet over mijn hart verkrijgen om Jom nutramigen te moeten geven.Ik had erbij moeten zetten "gezonde". Want in deze situatie ben ik het helemaal met je eens. Als ik na mijn droogval en na Qties slechte reactie op nutramigen het aanbod van een andere moeder had gekregen, had ik het ook met beide handen aangegrepen.
Inderdaad, dit iniatief bestaat al jaren, volgens mij is het nooit echt weggeweest. Het wordt nu enkel "officieel".

Zelf zou ik er bij hypothetische kinderen geen probleem mee hebben. Maar goed, ik ben geborstvoedingshersenspoeld Ik zou ook zo het kind van mijn zus of vriendin borstvoeden, al dan niet afgekolfd. (Bij wederzijdse instemming off course) Je moet eens zien hoe ze er in Afrika mee omgaan... bv is daar zo extreem gewoon en wordt ook gedeeld.

Maar het lijkt me een hele opgave om langdurig extra te kolven voor dit programma.

Als je een week of 3 overproduceert zou ik het zeker doen.

Maar ik vraag me af of uitgebreide screening bij elke vrouw die wil doneren voor zo'n korte periode misschien niet altijd mogelijk. Ik hoop wel dat de melk ingevroren kan worden, in afwachting van de screeningsonderzoeken, zodat ook deze vrouwen mee kunnen doen.

Ik kan me echter niet zo goed voorstellen dat je je, als een soort melkkoe, hier langdurig hiervoor inzet. Telkens opnieuw moeite en tijd nemen om er speciaal voor te gaan kolven, pffft, dat is nogal wat.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dat van die fles is ook een fabeltje... In "mijn" ziekenhuis krijgen alle prematuren éérst de fles, voor ze aan de borst gaan drinken. Je moet een beetje opletten hóe je die fles geeft, maar zoiets als tepel-/speenverwarring, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.
@Singlala, als je zo makkelijk kolft als ik, dan is dat geen enkel probleem hoor. Echt, ik had met gemak een hele afdeling kunnen voeden. Ik weet overigens van Qliefs oma dat ze dat ook daadwerkelijk gedáán heeft, toen een van haar kinderen prematuur ter wereld kwam. Zij kolfde ook zo veel en haar overtollige melk werd gewoon onder de andere baby's verdeeld.
@ qwertu: eerst nog maar eens besluiten of ik uberhaupt kinderen wil (nou ok, dat wil ik wel, ben ik al uit ) en dat duurt nog even voordat ik echt wil gaan fokken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Toen ik het las dacht ik eerst ' getsie' want het is toch gek als je kindje melk van een ander krijgt. En idd, ik vroeg me af, hoe zit het met de leeftijd van het kindje? Colostrum lijkt me lastig te kolven als je zelf een kindje hebt.

En zelfs het tijdstip van kolven is van belang. Een nachtgekolfde voeding kan je het beste ook 's nachts geven.

Daarnaast dacht ik dat borstvoeding-gevende moeders vaak al onzeker zijn over of hun kindje genoeg binnenkrijgt, dus hoe durf je dan extra af te staan? Het kolven zelf is trouwens ook niet zo'n leuk klusje (voor de een gemakkelijker dan voor de ander).

Naast de banken vind ik dat ze in ziekenhuizen ook de begeleiding aan moeders van prematuren optimaal in orde moeten hebben. Dus veel steun en hulp bij kolven. Dat heb je echt nodig in zo'n situatie kan ik me voorstellen.

In ieder geval zou ik wel melk willen geven als het ooit zo ver komt.
quote:Mamasaar schreef op 09 december 2009 @ 13:18:

[...]

Okee, dat klopt. Maar buiten dit soort externe factoren moet het kolven toch bijna altijd wel lukken?Nog los van de medicijnen: het is lang niet altijd mogelijk om middels kolven de borstvoeding op gang te krijgen. Als je het nou hebt over inferieure alternatieven, dan staat de kolf met stip op één. En als je kind (nog) niet aan de borst kan drinken, dan zul je het toch echt met die kolf, en énkel die kolf, moeten doen.
quote:qwertu schreef op 09 december 2009 @ 14:31:

En dat van die fles is ook een fabeltje trouwens... In "mijn" ziekenhuis krijgen alle prematuren éérst de fles, voor ze aan de borst gaan drinken. Je moet een beetje opletten hóe je die fles geeft, maar zoiets als tepel-/speenverwarring, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.Wij hebben 3 verschillende ziekenhuizen gezien, maar daar begonnen we inderdaad ook met de fles. Daarna beide, als ik er was borst en fles gecombineerd (eerst wegen, dan borst, weer wegen, rest met fles), anders alleen fles. Allebei heb ik ze aan de borst gekregen. De eerste paar dagen door het kolven wel overproductie, daarna raakte het afgestemd op de behoefte.
.
Je borstvoeding past zich inderdaad aan aan de behoefte van jouw kind, maar dan nog lijkt me echte borstvoeding van een moeder met een paar maanden oud kind plus de extra voedingsstoffen erbij voor prematuurtjes, beter dan flesvoeding. Zeker omdat er in flesvoeding toch veel eiwitcomplexen zijn die moeilijker te verteren vallen dan echte borstvoeding.
Ik heb begrepen dat bij premature baby's de kans op necrotiserende enterocolitis, een ernstige darmaandoening die dodelijk kan zijn, veel minder is als het kindje uitsluitend borstvoeding krijgt in plaats van (ook) kunstvoeding.

Lijkt mij logisch dus dat je als ouders van een prematuurtje kiest voor moedermelk, ook al is dat (tijdelijk) van een andere moeder. Het is hetzelfde als een bloedtransfusie. Dan ga je toch

ook niet eisen dat jouw kindje koeiebloed toegediend krijgt in plaats van mensenbloed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven