Kast schilderen- tot hoever?
woensdag 16 december 2009 om 11:37
Ik heb een dressoir dat ik een beetje beu ben, qua kleur. Het is van hout en dat zou ik graag een leuk kleurtje geven. Ik vraag me alleen af tot hoever ik 'moet' schilderen. Bv. de laatjes, moeten die helemaal of alleen dat gedeelte dat zichtbaar is als de laatjes dicht zijn? En de binnenkant van de kast, moet die ook meegeschilderd worden?
Is er iemand die ook een kast zelf heeft geschilderd? Waar ben je tegenaan gelopen, en heb je tips & tricks?
Is er iemand die ook een kast zelf heeft geschilderd? Waar ben je tegenaan gelopen, en heb je tips & tricks?
Home is where your wifi connects automatically.
woensdag 16 december 2009 om 11:56
Ik zou de website van de gamma of praxis raadplegen, daar hebben ze altijd van die doe-het-zelf-handleidingen, miss staat daar wat op.
Er is ook een andere site met superhandige doe-het-zelf ideeen, die heb ik al een keer hier op het forum voorbij zien komen, maar niet gebookmarked, dus als iemand die weet.. Heel graag!
Er is ook een andere site met superhandige doe-het-zelf ideeen, die heb ik al een keer hier op het forum voorbij zien komen, maar niet gebookmarked, dus als iemand die weet.. Heel graag!
woensdag 16 december 2009 om 12:00
Ik heb ook een kast met laatjes geschilderd. Grootste fout was, dat ik de laatjes eruit heb gehaald en in z'n geheel geschilderd. Niet doen !!!
Je moet dan alles er weer afhalen omdat de laatjes niet meer te openen waren. Veuls te stroef.
Verder is het prachtig mooi geworden.
Bewaar wel een (jam)potje verf in het kastje, zodat je kleine schrapjes weer snel weg kunt werken.
Je moet dan alles er weer afhalen omdat de laatjes niet meer te openen waren. Veuls te stroef.
Verder is het prachtig mooi geworden.
Bewaar wel een (jam)potje verf in het kastje, zodat je kleine schrapjes weer snel weg kunt werken.
woensdag 16 december 2009 om 12:07
Zeker als je de kast eerst in de grondverf zet en dan nog twee keer aflakt moet je oppassen met lades en deurtjes.
De binnenkant van een lade kan je zonder problemen schilderen, maar de buitenkant van de lade moet nog goed passen.
Toen ik mijn dressoir schilderde heb ik de gehele buitenkant gedaan, de deurtjes en ladefronten enkel de voorkant, en wel de binnenkant van de kastjes, maar niet het 'kozijn' waar het deurtje weer in moet vallen.
Mocht het toch wat te stroef worden allemaal dan doet kaarsvet wonderen.
Succes!
De binnenkant van een lade kan je zonder problemen schilderen, maar de buitenkant van de lade moet nog goed passen.
Toen ik mijn dressoir schilderde heb ik de gehele buitenkant gedaan, de deurtjes en ladefronten enkel de voorkant, en wel de binnenkant van de kastjes, maar niet het 'kozijn' waar het deurtje weer in moet vallen.
Mocht het toch wat te stroef worden allemaal dan doet kaarsvet wonderen.
Succes!
woensdag 16 december 2009 om 12:59
Tja, ik ben zo'n muts die al snel meer schildert dan nodig is. Ik bedoel, de achterkant doe ik niet hoor.
Het hangt er gewoon van af hoe mooi je het wil hebben. Wil je het genot hebben van een mooie binnenkant als je deuren of laden opendoet? Of alleen de buitenkant is goed genoeg?
Hou er iig wel rekening mee dat als je laden schildert aan de zijkanten (dus als je ze uittrekt en je kijkt op de zijnkant) je ook mogelijk zorgt dat ze minder makkelijk glijden of in het ergste geval niet meer goed passen. Probeer hier de laagdikte dus niet te overdrijven en schuur evt. goed voor, zodat je netto gezien niet veel verschil hebt. Als je mijn uitleg tenminste snapt haha.
Het mooiste resultaat vind ik trouwens als je zoveel als mogelijk demonteert en uit elkaar haalt en dus ook deurknopjes e.d. verwijdert voor de time being.
Het hangt er gewoon van af hoe mooi je het wil hebben. Wil je het genot hebben van een mooie binnenkant als je deuren of laden opendoet? Of alleen de buitenkant is goed genoeg?
Hou er iig wel rekening mee dat als je laden schildert aan de zijkanten (dus als je ze uittrekt en je kijkt op de zijnkant) je ook mogelijk zorgt dat ze minder makkelijk glijden of in het ergste geval niet meer goed passen. Probeer hier de laagdikte dus niet te overdrijven en schuur evt. goed voor, zodat je netto gezien niet veel verschil hebt. Als je mijn uitleg tenminste snapt haha.
Het mooiste resultaat vind ik trouwens als je zoveel als mogelijk demonteert en uit elkaar haalt en dus ook deurknopjes e.d. verwijdert voor de time being.
woensdag 16 december 2009 om 13:04
Ohja, geef de bovenkant van de kast een extra laagje. Want dat is de kant die het meest gebruikt wordt. Gebruik ook acrylverf. Ik heb mijn dressoir ooit met watergedragen (milieuvriendelijkere verf) verf geschildert, omdat ik toen zwanger was en dacht dat dat gezonder was met inademen. Maar dat is veel 'zachtere' verf die sneller beschadigt.
En hou er rekening mee dat met verf de kast minder goed tegen hitte kan. Dus stel dat je waxinelichtjes altijd direct op de kast zet (zonder kaarsenhoudertje). Daar kan de verf niet tegen als het kaarsje bijna opgebrand is (heet!)
En hou er rekening mee dat met verf de kast minder goed tegen hitte kan. Dus stel dat je waxinelichtjes altijd direct op de kast zet (zonder kaarsenhoudertje). Daar kan de verf niet tegen als het kaarsje bijna opgebrand is (heet!)
woensdag 16 december 2009 om 13:06
woensdag 16 december 2009 om 14:54
O, de tip van de spuitbus is een goede... En alkydverf was ik sowieso al van plan om te gebruiken.
Ik denk niet dat ik de zijkanten van de lades ga verven, i.v.m. glijden, maar wel de binnenkant. Waar ik bij de deurtjes op moet houden, vind ik nog lastig.
Ik denk niet dat ik de zijkanten van de lades ga verven, i.v.m. glijden, maar wel de binnenkant. Waar ik bij de deurtjes op moet houden, vind ik nog lastig.
Home is where your wifi connects automatically.