Werk & Studie alle pijlers

studie of opleiding, scholier of student?

17-12-2009 11:27 78 berichten
Gewoon even een vraagje naar aanleiding van reacties op een topic.

Ik vraag me namelijk af waarom sommige mensen er zo gebrand op zijn een onderscheid te maken tussen opeldingen (MBO, HBO) en studies (WO). Ik vroeg het me af omdat iemand werd verteld dat zij zichzelf scholier 'moet' noemen en geen student.

Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.

Ik woon in de UK en ook scholieren kun je daar 'students' noemen en collega promovendi uit de VS hebben het vaak over 'school' als ze hun universiteit bedoelen. Nu weet ik wel dat dat een andere taal is, maar de woorden lijken zo op de onze, dus verbaas ik me erover dat mensen erover vallen in het Nederlands. Ik merkte het ook vaak tijdens mijn studie in Nederland.

Dus, mijn vraag is, waarom mogen MBO of HBO gangers zich geen student noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, het riep ook heel veel kwaadheid in mij op waardoor ik tijdens die lessen (engels) erg dwars ging doen. (Verder was ik enorm braaf) Een keer tijdens een computerles had ik een vraag (ben namenlijk niet zo goed daarin ) zegt de lerares ''ja, dat had je nou al moet weten'' en ze draait zich zo om. Dus ik zeg maar ik snap dit niet, we hebben dit nog niet behandeld ik kom zo niet verder? Waarop zei zegt ''Nou begrijp wat de andere leraren bedoelen dat je arrogant bent!'' (ze was mijn mentorix)

Het was achteraf gezien ook geen geschikte school voor mij.
quote:CoffeePot schreef op 17 december 2009 @ 12:32:

Lekker motiverend inderdaad....

Een vriend van mij geeft les op een middelbare school en die merkt trouwens wel heel veel niveauverschil tussen vmbo-havo-vwo, maar hij vindt de vmbo-havo veel leuker dan die eigenwijze vwo'ers :-)Ja, natuurlijk zit er verschil in niveau's daar zijn ze immers voor he En de ene leraar vind het ene niveau nou eenmaal prettiger werken als het andere. Dat is prima, maar zo naar beneden halen vind ik echt niet kunnen..dan laat je toch ook jezelf kennen als leraar
Livetti, het is gewoon een slechte docent. Heel simpel. Zoiets zeg je inderdaad niet tegen mensen die je aan het opleiden bent. Punt.

Wat betreft de beroeps vs wetenschappelijk, bedoel ik eigenlijk alleen maar dat ze elkaar niet uitsluiten. Met een beroepsopleiding bedoel ik niet direct HBO (nivo of wat dan ook). Er wordt zo vaak een onderscheid gemaakt tussen doeners en denkers, terwijl dat soms toch echt heel goed samengaat (en moet gaan).
Helemaal met je eens Livetti!
Ik volg een postdoc opleiding aan de universiteit. Maar het is nog steeds. Ik moet morgen naar school. Les en college en huiswerk en studeren zijn daarentegen makkelijker inwisselbaar voor elkaar.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van die 18-jarige jongens/meisjes die zeggen dat ze naar de uni gaan, kan het niet goed uitleggen waarom. Misschien omdat ze een beetje te graag willen laten zien dat zij naar een universiteit mogen en beter zijn dan dat gepeupel.
Ik wil ook een motto
quote:Minie86 schreef op 17 december 2009 @ 12:11:

Ja, maar toen iemand tegen mij zei dat Geneeskunde een veredelde HBO-opleiding was kreeg ik ernstig de neiging één van mijn studieboeken onder haar neus te duwen en te vragen of zij dit allemaal binnen een week moest lerenbestuderen op haar uni.Tja, die frustratie ken ik, maar dan over accountancy. Er werd mij ook gezegd dat het eigenlijk gewoon HBO was. Tuurlijk, wil iemand mij dat even bevestigen, gooi ik die wetenschappelijke artikelen NU de prullenbak in!
Ik wil ook een motto
quote:imikgirl schreef op 17 december 2009 @ 13:08:

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van die 18-jarige jongens/meisjes die zeggen dat ze naar de uni gaan, kan het niet goed uitleggen waarom. Misschien omdat ze een beetje te graag willen laten zien dat zij naar een universiteit mogen en beter zijn dan dat gepeupel.Moet je je schamen dat je naar de universiteit kán dan? Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter leren dan anderen. Dat is toch geen schande?
@nessemeisje:

Nee, je hoeft je er absoluut niet voor te schamen. Ik doel alleen op die type meiden/jongens die zo de nadruk leggen op het woord 'uni'.

Op deze manier wekken zij de indruk het allemaal zoooooo normaal te vinden, maar ze maken wel subtiel onderscheid tussen. "Ik op de uni, en jij op school.". Het woord 'uni' komt dan ook iets vaker dan gemiddeld terug in een gesprek.

Als je echt een bepaalde mate van intelligentie hebt WEET je dat het niet voor iedereen weggelegd is, en hoef je er niet de nadruk op te leggen.

Maar het is een gevoel bij mij, en heeft meer met het type mensen en aard van gesprek te maken dan met het woord uni zelf hoor.
Ik wil ook een motto
quote:CoffeePot schreef op 17 december 2009 @ 12:22:

Over het onderscheid tussen HBO en WO; ik denk dat er zeker wel universitaire opleidingen zijn die zo gericht zijn op het leren van een vak dat het wat dat betreft meer in de buurt komt van HBO, en daarbij denk ik inderdaad óók aan geneeskunde. Ik denk dat het onderscheid niet zozeer met moeilijkheidsgraad of hoeveelheid stof te maken heeft maar ook vooral met de manier waarop dat aangeboden en verworven wordt. Bij HBO-instellingen zie je toch heel veel klassikaal en projectgericht onderwijs en mijn zusje zit bijvoorbeeld hele dagen van 9-5 op school (mag ik dat nog wel zeggen?), terwijl ik momenteel helemaal geen college heb maar mijn dagen doorbreng in de bibliotheek. Ik zeg niet dat het één beter is dan het ander maar wat dat betreft is er wel een verschil.

Ik vond het trouwens heerlijk om tijdens een stage mijn opgedane kennis in de praktijk te brengen want dát leer je nou net weer niet op de universiteit. Niet in mijn vakgebied tenminste.

Maar ja, ik ben een echte alfa dus wat weet ik nou van geneeskunde Daarmee ben ik het dus niet eens. Ik heb BHO-V gedaan, en had echt maar een aantal uren per week les. De rest was zelfstudie. Zelf uitzoeken wat je moest leren voor tentamens etc, en op het moment dat je dan tentamen had, wist je of je daadwerkelijk het juiste had uitgezocht...denk dus niet dat dit nou een van de duidelijke verschillen is tussen HBO en universiteit.
En verder zie ik dat iemand aangeeft dat ze boos werd omdat iemand had gezegd dat de studie geneeskunde meer van HBO-niveau was, en dat zij toen gezegd had dat ze zoveel moest bestuderen in 1 week tijd...vind ik ook een beetje onzin eerlijk gezegd. Als het gaan om hoeveelheden lesstof zijn er waarschijnlijk heel veel MBO en HBO opleidingen die opeens op de universiteit gegeven kunnen worden

En daarbij, vind de hele discussie over wie welk niveau heeft altijd zo'n onzin. Heb eerlijk gezegd meer respect voor iemand die zn uiterste best doet om een VMBO/MBO diploma te behalen, en misschien daarna ook nog wel doostroomt naar een HBO studie, dan voor iemand die dr met de pet naar gooit op HBO/universiteit.

Ben zelf met keurige cijfers geslaagd op de HAVO, en heb HBO ook op mn gemak gehaald, maar echt trots ben ik niet eens, weet dat ik veel beter had gekund als ik meer mn best had gedaan. Tuurlijk, ben erg blij met diploma, omdat ik een superleuk beroep heb nu, maar echt ontzettend trots: nee, heb gewoon geluk dat ik makkelijk kan leren.
Ik heb na een HBO-opleiding commerciele economie rechten gestudeerd, en toen ik na mijn eerste tentamenronde m'n moeder belde met het nieuws dat ik alleen maar achten had reageerde ze met 'rechten is natuurlijk ook niet écht een universitaire studie he?' Nou Bédankt mamma. En ik ben het er trouwens niet mee eens. Beide opleidingen die ik gedaan heb kwalificeren als studie, maar bij een universitaire studie is de nadruk heel anders. Het gaat minder om vaardigheden, en meer om het ontwikkelen van een bepaald denkpatroon. Verdere verschillen zijn wellicht toe te schrijven aan het feit dat het heel verschillende opleidingen zijn, maar er was ook daarbuiten zeker sprake van een verschil in benadering en een niveauverschil.
quote:Pien252 schreef op 17 december 2009 @ 14:04:

En verder zie ik dat iemand aangeeft dat ze boos werd omdat iemand had gezegd dat de studie geneeskunde meer van HBO-niveau was, en dat zij toen gezegd had dat ze zoveel moest bestuderen in 1 week tijd...vind ik ook een beetje onzin eerlijk gezegd. Als het gaan om hoeveelheden lesstof zijn er waarschijnlijk heel veel MBO en HBO opleidingen die opeens op de universiteit gegeven kunnen worden

Het ging over de moeilijkheidsgraad, niet over de hoeveelheid.

En nu ga ik mijn meisje verschonen en voeden, dat is een miljoen keer belangrijker dan welke studie dan ook!
Tja, ik zit op de Pabo. Het is HBO maar daar wordt ook vaak van gezegd dat het te makkelijk is om HBO te zijn. (Ik moet zeggen dat ik het daar bij sommige opdrachten/vakken wel mee eens ben hoor maar echt niet bij alles).

Maar ik las een stukje terug iets over dat je niet zou mogen zeggen dat je 'naar school gaat'. Wat moet je dan wel zeggen als het om HBO gaat? Ik ga naar de hogeschool? Klinkt een beetje raar hoor...
Weet je, ik heb altijd een beetje moeite met dingen als niveauverschil, beter leren, hogere intelligentie enzo. Ik snap heel goed wat er bedoeld wordt en waar het vandaan komt, maar als je er een beetje kritisch naar kijkt is het soms moeilijk te verantwoorden.

Intelligentie is dat wat een intelligentie test meet. Daar wil ik niet mee zeggen dat het helemaal nergens op slaat, maar wel dat er een oordeel aan vast zit, waar we over 50 jaar misschien wel wat genuanceerder over denken. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten denkprocessen, analysetypes en andere cognitieve vaardigheden vast te stellen.

Sommige mensen zijn beter in het ene type, andere in weer een ander type cognitieve vaardigheid. Dan zijn er nog diverse sociale en practische vormen van kennis en vaardigheden om maar even snel wat te noemen. Dat maakt de diversiteit nog groter. Komt nog bij dat mensen diverse intersses en achtergronden hebben, tel uit je winst.

Beter leren wordt vaak alleen gebruikt voor beter in bepaalde soorten van kennisverwerving, vaardigheden, probleemoplossendvermogen etc. Namelijk die vorm die we met zijn alle 'hoger' noemen, om wat voor reden dan ook (bij het woord ''beroep'' bijvoorbeeld hebben we het meteen -in het algemeen- over HBO'nivo'). Nadeel daarvan is dat mensen met andere types aanleg,leervermogen, ervaring, interesses zich ''minder'' kunnen gaan voelen, wat meestal niet helpt in hun ontwikkeling.

Om weer even -helemaal- on topic te komen.. ik vind dat het reserveren van ''student'' voor een bepaalde vorm van leren eigenlijk alleen maar bijdraagt aan het ''hoger/lager'' probleem. Zeker ook omdat veel WO studenten ook dingen doen die strikt genoemen misschien geen ''studeren'' zijn, en ander lerenden ook dingen doen die tot dat type cognitieve vaardigheid behoren, maar dit een minder groot deel van hun opleiding uitmaakt.

Einde essay...
@Anna: ik ben het met je eens dat in deze maatschappij cognitieve/analytische vaardigheden heel belangrijk worden gevonden, terwijl er vaak wordt neergekeken op praktische vaardigheden. Ik heb zelf een enorme bewondering voor goede vakmensen, mensen met een praktisch beroep op MBO-niveau, zoals een timmerman. Die mensen zijn voor de maatschappij veel nuttiger dan de zoveelste manager of communicatiewetenschapper, om maar wat te noemen.

Aan de ander kant, verschil moet er zijn. Een opleiding volgen aan het HBO en WO is beide studeren, terwijl een universiteit een instelling is waar ook onderzoek gedaan wordt, en HBO een school, zoals al eerder geschreven is.

Ik vind dat er wel een duidelijk verschil is in niveau tussen HBO en WO. Als dat er niet zou zijn zou het onderscheid HAVO-VWO ook wel afgeschaft worden, terwijl dat onderscheid er wel is.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat HBO-instellingen zichzelf in het Engels steeds vaker 'university' gaan noemen. Wat mij betreft is een universiteit/university een instelling waar wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. Dat is bij mijn weten ook in het Engelse taalgebied zo, met een omderscheid tussen 'college' en university.

Als je uitgaat van de definitie 'studeren = hoger onderwijs volgen', valt MBO hier inderdaad niet onder. MBO is gewoon geen hoger onderwijs.

Aangezien MBO-scholieren/studenten over het algemeen tussen de 16 en 20 zijn, een lagere vooropleiding hebben, en het onderwijs in het MBO (naar mijn vermoeden) nog heel schools is, lijkt me het verschil wel terecht.
Dippy, met je eens dat er verschil moet zijn. Vive la difference!

Maar het wordt zo in termen van ''hoger''/''lager'' geplaatst, en dat vind ik niet bevorderlijk en niet terecht. Ook zijn de verschillen vaak niet zo ''clear cut'', bijvoorbeeld ook veel zelfstudie op sommige HBOs etc. Het ruimtelijk inzicht van een timmerman is ook een cognitieve vaardigheid, maar andersoortig dan die van iemand die goed een taal kan analyseren.

''College'' is een lastige. Volgens mij werd het gebruikt voor ''polytechnical colleges'', een soort HBOs, maar die zijn in 1992 allemaal Universities geworden, en er wordt ook onderzoek gedaan (de ene meer dan de andere hoor). Aan de andere kant wordt college ook gebruikt in University College London bijvoorbeeld, wat weer een heel hoog aangeschreven ''echte'' universiteit is.

In NL wordt op HBOs ook wel onderzoek gedaan, maar dat is misschien per opleiding nog wel verschillend (zit hier zelf niet zo in).
Misschien klinkt dit heel gemeen, sorrty daarvoor, maar veel mensen hier doen alsof het hoger/lager idee en het wij zijn student en zij niet idee etc. allemaal van universitaire studenten afkomen...maar ik zit zelf op de uni (ja ik gebruik dat woord sorry) en ken ook bijna alleen HBO-ers en WO-ers, en van al die mensen is er echt niemand die MBO-ers minder vind dan zichzelf. Wij kunnen beter leren maar iemand die een MBO opleiding heeft gedaan kan weer allemaal dingen die ik echt niet kan. Ik heb juist het gevoel (al op de middelbare school) dat veel VMBO-ers er onterecht vanuit gaan dat je hen maar minder vind en dat het gevoel zo de wereld in geholpen word.

Ik vind MBO-ers geen studenten omdat het vaak praktische dingen zijn die ze leren, ze gaan naar een school, het is geen wetenschappelijk onderwijs etc. Maar voor mij is het woord student/scholier verder geen waarde oordeel. Je moet doen wat het beste bij jou past en MBO is dan net zo goed als WO.
Ik vind mezelf flink dominant worden hier, maar nog eentje dan.

Dit onderwerp ligt me nogal na aan het hart, ben als gymnasium drop out, naar MBO drop out, naar een paar succesvolle HBO en WO opleidingen gegaan, en heb op al deze nivo's gewerkt.

Ik vind je post helemaal niet gemeen magic frill, en ik herken ook wat je schrijft over dat sommige MBO'ers zich zelf ''minder'' vinden (of denken dat alle academici saai zijn -tja ik dan toevallig wel - of twee linker handen hebben).

Het enige waar ik het niet mee eens ben is het volgende:

quote:magic_frill schreef op 17 december 2009 @ 17:34:

Wij kunnen beter leren maar iemand die een MBO opleiding heeft gedaan kan weer allemaal dingen die ik echt niet kan.

In mijn MBO opleiding waren er echt best wel veel dingen die de meeste VMBO/LBO-ers veel beter/makkelijker konden leren dan ik (andere dingen kon ik weer beter leren). Ik zie ook wel dat je bedoelt dat MBO-ers beter kunnen zijn in sommige dingen dan WO-ers, maar de term ''beter kunnen leren'' word standaard (niet alleen door jou) weggelegd voor de het leren van analytische vaardigheden en niet voor het leren van andere cognitieve of practische vaardigheden. Ik heb nog steeds een bijbaan op MBO nivo o.a. om dat ik dit zo'n uitdaging vind en ik leer regelmatig iets van een MBO stagair.

Ik denk dat dit o.a. komt door de middelbare school selectie aan het einde van de basisschool, waar idd lagere scores naar ''lagere'' types van middelbaar onderwijs gaan, die dan weer toegang geven tot ''lagere'' vormen van vervolgonderwijs.

Ik geef echter universitair onderwijs aan mensen die hier in het Britse systeem vaak tot en met hun zestiende in gemengde groepen hebben gezeten (net zoals in het basisonderwijs). Hier binnen kunnen ze al tot op zekere hoogte meer praktisch of meer theoretische examenvakken kiezen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het Britse systeem zo egalitair is, want dat is het niet om andere redenen (afkomst en geld hebben nogal wat in de melk te brokkelen bijvoorbeeld, ook niet fijn..). Het is ook niet ideaal, of noodzakelijkerwijs voor iedereeen beter, maar het werkt voor heel veel prima is mijn ervaring.
HBO en WO vind ik studies. MBO vind ik een opleiding volgen.

Ik ken wel wat mensen die zeggen dat ze voor kapster studeren ofzo, dat vind ik heel raar klinken.

Maar goed, ik vind het dan weer wel vreemd om te zeggen dat iemand met MBO niet doorgeleerd heeft. Dat is nl. ook niet waar. Iemand volgt een middelbareschoolopleiding (maakt niet uit of dat VMBO, HAVO of VWO is) en daarna gaat iemand een vervolgopleiding volgen (maakt niet uit of dat MBO, HBO of WO is) maar het ene is een opleiding volgen, een ander volgt een studie maar om nu te beweren dat iemand met MBO niet doorgeleerd heeft? Hmmm nee, ben ik het niet mee eens. Die hebben ook gewoon een vak geleerd.
Ik geef les aan een universiteit (post-master vak), en in de docentenhandleiding bij dit vak wordt met grote nadruk gevraagd om de studenten toch vooral studenten te noemen, en de lessen colleges ook echt colleges te noemen, want de arme schaapjes schijnen er niet tegen te kunnen als ze niet voldoende serieus genomen worden als studenten.

En dan kom ik 's avonds mijn kind van de basisschool halen, spreek de leerkracht docent aan, en vraag me af: waarom is die sneue titelinflatie toch nodig?
quote:rider schreef op 19 december 2009 @ 22:40: en vraag me af: waarom is die sneue titelinflatie toch nodig?

Hoezo 'sneue titelinflatie'? Daarmee suggereer je dat het gebruik van deze titels nieuw is, maar het is toch nooit anders geweest dan dat een doctor een doctor wordt genoemd, en 'docent' of 'professor', en dat een college een college is en geen 'les' of 'contactmomentje'?

Ik zal dan wel sneu zijn, maar als een student van mij het heeft over 'school' en 'les' vraag ik of hij/zij dan écht zo graag terug wil naar het middelbaar, en als een student mij aanspreekt als 'hee' of 'juffrouw Vaire' dan suggereer ik toch 'mevrouw Vaire' of 'dr. Vaire'.

(Of begrijp ik je verkeerd en gaat het je erom dat je de meester 'docent' moet noemen? Bij ons was het altijd zo: lagere school = meester, middelbare school = docent, universiteit = docent/professor.)

Of HBO-ers en MBO-ers zich ook student noemen, zal mij overigens worst wezen.
Ik had juist altijd het omgekeerde: als ik zei dat ik om half negen college had, kreeg ik regelmatig te horen dat ik 'mezelf zeker heel wat vond'. Nou nee, maar ik had wel om half negen college....

Uni (heb ik ook nooit mijn strot uitgekregen)/universiteit/school heb ik altijd ontwekend door te zeggen dat ik naar het ziekenhuis moest (geen geneeskunde, maar daar had ik wel mijn colleges). Dat leidde alleen af en toe tot verontrustte gezichten bij mensen die niet wisten wat ik deed .
quote:vaire schreef op 29 december 2009 @ 18:44:

[...]

(Of begrijp ik je verkeerd en gaat het je erom dat je de meester 'docent' moet noemen? Bij ons was het altijd zo: lagere school = meester, middelbare school = docent, universiteit = docent/professor.)

Of HBO-ers en MBO-ers zich ook student noemen, zal mij overigens worst wezen.

Bij ons was het basisschool = juf of meester

middelbare school = meneer en mevrouw

universiteit = meneer/mevrouw, of gewoon de voornaam. (Meestal de voornaam). Een enkele oude Duitse man van 60+ werd met professor aangesproken. Wel werd prof en dr soms in verwijzingen gebruikt, maar eingelijk meer voornaam + achternaam.
HBO'ers zijn geen studenten, maar cursisten :D

Ik studeer aan de uni, maar ik ga gewoon naar school elke dag!

Oh en voor zover ik weet is er niet per sé een verschil tussen colleges en universities qua niveau, universiteiten zijn alleen groter, en staan vaak wel beter aangeschreven.
pff.. Ik snap niet waarom er zo'n onderscheid gemaakt moet worden tussen scholier en student. Het komt toch snel wat denigrerend over.. Net of een mbo-er niet (hard) moet studeren om z'n examens te halen. Ik zelf heb mbo gedaan en doe nu hbo. Ik noem het nog steeds naar school gaan, naar de les en huiswerk maken. Aan mensen die op de universiteit zitten vraag ik ook gewoon hoe gaat het op school i.p.v. hoe gaat het op de uni (daar krijg ik al helemaal de kriebels van)

Dan nog iets..

Ik vind het erg jammer dat er door de overheid zo'n onderscheid wordt gemaakt. Bijv. met de OV-jaarkaart Tekst van Postbus51.nl:

Minderjarige studenten met ov-jaarkaart

Studenten die studiefinanciering ontvangen, krijgen altijd een ov-jaarkaart. In het hoger onderwijs ontvangen alle studenten met studiefinanciering dus de ov-jaarkaart, ook als ze minderjarig zijn. Studenten in het hoger onderwijs krijgen de ov-jaarkaart omdat het gaat om een relatief kleine groep, waarvan de meesten ver moeten reizen.

Minderjarige mbo-studenten ontvangen de ov-jaarkaart niet.

Ik kan me hier echt kwaad om maken.. Het idee dat mbo-ers per definitie niet ver hoeven te reizen is toch wel erg achterhaald..

Ik was 16 toen ik naar het mbo ging, dus helaas geen OV.

De afstand naar school bedroeg ruim 40 km enkel. Ouders waren maandelijk ¤ 100,- kwijt aan reiskosten, kwamen ook niet voor een tegemoetkoming o.i.d. in aanmerking. Zo ben ik echt niet de enige. Had ik op de middelbare school nou één niveau hoger gedaan (dus de havo) en ik was naar de hogeschool gegaan die 4 straten verderop lag, dan had ik wel OV gekregen....

Ze zouden is moeten kijken naar de afstand die iemand dagelijks moet reizen en niet naar het feit of iemand naar het hbo of mbo gaat. Als ouder van een mbo-er mag je blij zijn als je kind in de buurt een opleidin vind, anders kan het aardig in de papieren lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven