Werk & Studie alle pijlers

studie of opleiding, scholier of student?

17-12-2009 11:27 78 berichten
Gewoon even een vraagje naar aanleiding van reacties op een topic.

Ik vraag me namelijk af waarom sommige mensen er zo gebrand op zijn een onderscheid te maken tussen opeldingen (MBO, HBO) en studies (WO). Ik vroeg het me af omdat iemand werd verteld dat zij zichzelf scholier 'moet' noemen en geen student.

Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.

Ik woon in de UK en ook scholieren kun je daar 'students' noemen en collega promovendi uit de VS hebben het vaak over 'school' als ze hun universiteit bedoelen. Nu weet ik wel dat dat een andere taal is, maar de woorden lijken zo op de onze, dus verbaas ik me erover dat mensen erover vallen in het Nederlands. Ik merkte het ook vaak tijdens mijn studie in Nederland.

Dus, mijn vraag is, waarom mogen MBO of HBO gangers zich geen student noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student en ga naar college en naar de uni, of de faculteit (hier meestal liefkozend afgekort tot 'Harmo' ) maar hoe anderen het willen noemen zal me aan m'n reet roesten.

Helemáál erg: van die omhooggevallen bralapen die beweren dat HBO'ers niet studeren maar een CURSUS doen. *insert kotssmiley*
Van mij mag iedereen zich student noemen die na de middelbare school iets gaat leren of studeren. Het is geen beschermde titel ofzo. Ik zou alleen een MBO'er die tot zijn 23e thuis blijft wonen en nog zak/kleedgeld krijgt en daarnaast een piepklein baantje heeft geen student noemen. Maar daar is iedereen vrij in vind ik.

Ik vind echter wel het verschil tussen school en universiteit een belangrijke. Een universiteit een instituut waar wetenschap onderzoek wordt bedreven. Er wordt college gegeven door mensen die volop in het onderzoek zitten. Er wordt je geleerd hoe je zélf een bijdrage aan de wetenschap kan leveren (ongeacht of je dit daadwerkelijk ook gaat doen na je scriptie). Je bent dus binnen je vakgebied aan het (be)studeren. Na afloop ben je in staat een AIO/OIO-traject te doen waarmee je wetenschapper bent.

Een school (MBO / HBO) is een onderwijsinstituut. Er wordt les gegeven door mensen die (over het algemeen) zelf geen wetenschappelijk onderzoek doen. Er wordt kennis overgedragen, je bent die kennis en vaardigheden dus aan het leren (niet op wetenschappelijke manier zelf geconstrueerd) aan mensen die zelf worden opgeleid voor een vak, niet de wetenschap.

Voor mij voelt dat niet als een elitair verschil, maar gewoon als een feitelijk gegeven. Niks meer, niks minder. Ook niks om moeilijk over te doen. (Of dat nou naar 'beneden' of naar 'boven' trappen is).
Een deel van de verwarring ontstaat natuurlijk ook doordat universiteiten steeds schoolser worden :P.
Jeetje, wat een hoop reacties. De afkoring uni heb ik overigens nooit uit mijn mond kunnen krijgen, had het over universiteit, of de drie letterige afkorting van mijn instelling.

Krijg je op het MBO ook studiefinanciering? Of heet het dan anders?
Nee, mbo geloof ik niet. Hebben iig geen ov-kaart. En daar zijn ze terecht boos over.

Edit: niet waar dus. Wel studiefinancieren en ov-jaarkaart voor MBO-studenten. (Want zo noemt ib-groep ze)

http://www.ib-groep.nl/particulieren/ov ... vkaart.asp
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Eens met Spinster, tuurlijk zijn er verschillen. Waar ik me over verbaas is dat een woord zo gevoelig kan liggen blijkbaar.

Ik heb de indruk dat in het Engels een student 'gewoon' iemand is die onderwijs geniet, in welke vorm dan ook. En in het Nederlans is er kennelijk verschil.
Van mij mag iedereen zich noemen zoals ie wil. Student: iemand die zich met studeren bezig houdt, lijkt me prima.

Even de engelse woordenboek-definitie erbij gehaald, en die is dus veeel breder. Misschien ook een beetje taalverschuiving onder invloed van het Engels?

student [sty?d’nt] noun (plural students)

1.person studying: somebody who is studying at school, college, or university

2.knowledgeable or interested person: somebody who has studied or takes a great interest in a particular subject •a student of human foibles
quote:Spijker schreef op 17 december 2009 @ 11:47:

Livetti, er is niet mis mee, maar het is geen studeren.Daar heb ik niks over gezegd, het gaat erom dat ze zei dat het geen dóórleren is.
quote:Spinster schreef op 17 december 2009 @ 11:56:

Van mij mag iedereen zich student noemen die na de middelbare school iets gaat leren of studeren. Het is geen beschermde titel ofzo. Ik zou alleen een MBO'er die tot zijn 23e thuis blijft wonen en nog zak/kleedgeld krijgt en daarnaast een piepklein baantje heeft geen student noemen. Maar daar is iedereen vrij in vind ik.

Ik vind echter wel het verschil tussen school en universiteit een belangrijke. Een universiteit een instituut waar wetenschap onderzoek wordt bedreven. Er wordt college gegeven door mensen die volop in het onderzoek zitten. Er wordt je geleerd hoe je zélf een bijdrage aan de wetenschap kan leveren (ongeacht of je dit daadwerkelijk ook gaat doen na je scriptie). Je bent dus binnen je vakgebied aan het (be)studeren. Na afloop ben je in staat een AIO/OIO-traject te doen waarmee je wetenschapper bent.

Een school (MBO / HBO) is een onderwijsinstituut. Er wordt les gegeven door mensen die (over het algemeen) zelf geen wetenschappelijk onderzoek doen. Er wordt kennis overgedragen, je bent die kennis en vaardigheden dus aan het leren (niet op wetenschappelijke manier zelf geconstrueerd) aan mensen die zelf worden opgeleid voor een vak, niet de wetenschap.

Voor mij voelt dat niet als een elitair verschil, maar gewoon als een feitelijk gegeven. Niks meer, niks minder. Ook niks om moeilijk over te doen. (Of dat nou naar 'beneden' of naar 'boven' trappen is).

En hier ben ik het dan helemaal mee eens. En om de communicatie te vergemakkelijken, zodat je weet waar je het over hebt, is het dan wel handig om het ene student, en het andere scholier te noemen.

Ik denk dat iemand die nog thuis woont, óók als hij een WO studie doet, voor mij minder een 'student' is, dan iemand die zijn zaakjes allemaal zelf regelt en op kamers woont, ook als dat iemand aan een MBO is. Gek eigenlijk.
Je kunt léren studeren. Zit daar het verschil?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ga ook nog altijd naar school! Colleges noem ik colleges, maar vaardigheidsonderwijs heet bij mij nog steeds les. En ik ben toch al derdejaars student (dat zeg ik dan weer wel) aan een universiteit.
Vind het onderscheid tussen beroeps en wetenschappelijkonderwijs ook best wel ter discussie staan trouwens. Veel beroepen ontwikkelen zich ook door reflectie en onderzoek (bijvoorbeeld verpleegkunde of zo). En wetenschappelijke opleidingen als geneeskunde hebben ook een grote vaardigheden component.
Ja, maar toen iemand tegen mij zei dat Geneeskunde een veredelde HBO-opleiding was kreeg ik ernstig de neiging één van mijn studieboeken onder haar neus te duwen en te vragen of zij dit allemaal binnen een week moest lerenbestuderen op haar uni.
Ik denk het niet BGB.. Als ik naar mijn MBO medeleerlingen keek dan hebben sommige van hen daar geen ambitie voor (ze willen graag werken) of ze stromen door naar de HBO, of ze willen graag verder leren maar een vervolg opleiding is te pittig voor hen.

Dit is wat ik vaak zie, en er zijn natuurlijk ook mensen die een paar willen werken en dan weer een deeltijd studie gaan volgen naast hun werk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 december 2009 @ 12:06:

Je kunt léren studeren. Zit daar het verschil?Misschien wel. Dat kan wel eens één van de kerndoelen zijn van WO.

Binnen het MBO/HBO is het dan misschien meer 'een vak leren'. En binnen het WO 'een wetenschapsterrein leren te bestuderen'.
quote:toffifee schreef op 17 december 2009 @ 11:46:

Livetti, dat bedoel ik dus met dat neerkijken. Het zou me nu worst wezen, maar vroeger was ik daar dus best gevoelig voor.

Ja dat gevoel heb ik soms ook, ik laat het nu maar gewoon los. Het is hun kortzichtigheid denk ik dan.

Ben wel ooit heel erg teleurgesteld, tijdens mijn diploma uitreiking van het VMBO. Er werd toen een speech gegeven door iemand en in plaats van dat het positief was kwam het er op neer dat we allemaal ''buitenlanders waren met taalproblemen en het daarom knap was dat we nog een diploma hadden'' De helft van de leerlingen daar was Nederlands
Lekker boeiend!

Als je een studie volgt ben je gewoon een student!

Voor de 1 is MBO al een uitdaging voor de ander pas HBO of WO.
Livetti: zou het ook gewoon je eigen onzekerheid kunnen zijn dat dit soort dingen je kwetsen?

Ik zou dat namelijk ook zo kunnen zeggen: "super goed dat je X gehaald hebt, vind ik echt knap van je. Wat heb je een prestatie geleverd". Tja, dat kun je opvatten als 'oh, zij dacht zeker dat ík het niet kon?' Maar ik zou dat tegen een een WO'er net zo makkelijk kunnen zeggen als tegen een MBO'er. Ik vind het knap als mensen zich ergens voor inzetten naar hun kunnen of naar hun interesses. Dat heeft voor mij (juist) niks te maken met neerkijken op, eerder bewonderen/het leuk vinden.
Over het onderscheid tussen HBO en WO; ik denk dat er zeker wel universitaire opleidingen zijn die zo gericht zijn op het leren van een vak dat het wat dat betreft meer in de buurt komt van HBO, en daarbij denk ik inderdaad óók aan geneeskunde. Ik denk dat het onderscheid niet zozeer met moeilijkheidsgraad of hoeveelheid stof te maken heeft maar ook vooral met de manier waarop dat aangeboden en verworven wordt. Bij HBO-instellingen zie je toch heel veel klassikaal en projectgericht onderwijs en mijn zusje zit bijvoorbeeld hele dagen van 9-5 op school (mag ik dat nog wel zeggen?), terwijl ik momenteel helemaal geen college heb maar mijn dagen doorbreng in de bibliotheek. Ik zeg niet dat het één beter is dan het ander maar wat dat betreft is er wel een verschil.

Ik vond het trouwens heerlijk om tijdens een stage mijn opgedane kennis in de praktijk te brengen want dát leer je nou net weer niet op de universiteit. Niet in mijn vakgebied tenminste.

Maar ja, ik ben een echte alfa dus wat weet ik nou van geneeskunde
@Minnie, maar dan heb je het over hoeveelheid. (Ik wil overigens niet beweren dat er er nieteen boel wetenschap in geneeskunde zit).

Denk dat Spinter wel gelijk heeft met ''doelen'' en ''nadruk''.

Maar er wordt vaak gedacht dat het te maken heeft met de vakinhoud per se.

Ik geef les in de UK aan een uni (sorry Heejhallo), aan twee opleidingen, de ene geeft ook een beroepskwalificatie en kan in NL alleen als HBO worden gedaan, de andere is een universitaire opleiding in NL. De toelatingseisen zijn hoger voor de studenten die de ''HBO'' opleiding doen, maar die opleiding heeft idd wel meer nadruk op zelf onderzoek doen binnen het vakgebied.
@ Spinster, nee het is zeker niet mijn eigen onzekerheid over mijn kunnen. Er werd toen letterlijk gezegd door een lerares bijvoorbeeld dat ''dit de klas is met het láááágste niveau wat ze ooit gezien had, ze gaf liever les aan de HAVO, ze moest zich helemaal aanpassen op dit lááááágste niveau'' Als iemand bijvoorbeeld een keer een 5 haalde mompelde ze iets als ''tsja, wat kan ik nou meer verwachten he'' terwijl er ook zat mensen waren waaronder ik die gewoon met een 8.5 slaagde op mijn eindrapport!
Het was trouwens VMBO theoretisch.
quote:livetti schreef op 17 december 2009 @ 12:25:

@ Spinster, nee het is zeker niet mijn eigen onzekerheid over mijn kunnen. Er werd toen letterlijk gezegd door een lerares bijvoorbeeld dat ''dit de klas is met het láááágste niveau wat ze ooit gezien had, ze gaf liever les aan de HAVO, ze moest zich helemaal aanpassen op dit lááááágste niveau'' Als iemand bijvoorbeeld een keer een 5 haalde mompelde ze iets als ''tsja, wat kan ik nou meer verwachten he'' terwijl er ook zat mensen waren waaronder ik die gewoon met een 8.5 slaagde op mijn eindrapport!Wat erg zeg! Jammer dat zulke mensen hun gedachtes niet gewoon voor zich kunnen houden :(
Lekker motiverend inderdaad....

Een vriend van mij geeft les op een middelbare school en die merkt trouwens wel heel veel niveauverschil tussen vmbo-havo-vwo, maar hij vindt de vmbo-havo veel leuker dan die eigenwijze vwo'ers :-)
quote:Anna37 schreef op 17 december 2009 @ 12:24:

@Minnie, maar dan heb je het over hoeveelheid. (Ik wil overigens niet beweren dat er er nieteen boel wetenschap in geneeskunde zit).

Ik doelde eigenlijk meer op moeilijkheidsgraad.

En natuurlijk is er in de Geneeskunde veel praktijk, want je wil geen arts aan je bed die nog nooit in haar leven lichamelijk onderzoek heeft uitgevoerd of iets dergelijks. Maar er is ook heel, heel erg veel aandacht voor de wetenschappelijke kant, wij moesten bijvoorbeeld al een wetenschappelijk artikel schrijven in het tweede jaar.

Ik denk dat we ongeveer 3x per maand een praktijkles hebben, en de rest is toch echt studeren, casussen uitwerken en onderzoek doen.

Plus dat ik Geneeskunde gewoon de beste studie ooit vind en het idee heb dat ik het moet 'verdedigen' als iemand het een HBO-studie noemt. Want het is heus wel moeilijk en wetenschappelijk genoeg om een WO-studie te zijn. Anders was het wel een HBO-studie geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven