Werk & Studie alle pijlers

studie of opleiding, scholier of student?

17-12-2009 11:27 78 berichten
Gewoon even een vraagje naar aanleiding van reacties op een topic.

Ik vraag me namelijk af waarom sommige mensen er zo gebrand op zijn een onderscheid te maken tussen opeldingen (MBO, HBO) en studies (WO). Ik vroeg het me af omdat iemand werd verteld dat zij zichzelf scholier 'moet' noemen en geen student.

Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.

Ik woon in de UK en ook scholieren kun je daar 'students' noemen en collega promovendi uit de VS hebben het vaak over 'school' als ze hun universiteit bedoelen. Nu weet ik wel dat dat een andere taal is, maar de woorden lijken zo op de onze, dus verbaas ik me erover dat mensen erover vallen in het Nederlands. Ik merkte het ook vaak tijdens mijn studie in Nederland.

Dus, mijn vraag is, waarom mogen MBO of HBO gangers zich geen student noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mbo en hbo-ers ook studenten.......
Bij mensen die gestudeerd hebben dan denk ik toch aan mensen die hebben dóórgeleerd. Dus meer hebben gedaan dan een basisopleiding.

Ben je nog bezig met die studie dan ben je dus student.

MBO vind ik eigenlijk wel een basisvereiste om een baan te vinden dus dan heb je niet echt doorgestudeerd zeg maar.

Dus daarom vind ik de persoon die met die opleiding bezig is ook geen student.
quote:heejhallo schreef op 17 december 2009 @ 11:27:

Gewoon even een vraagje naar aanleiding van reacties op een topic.

Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.

Ik vind dit ook raar. En zag net ook weer dat iemand werd gecorrigeerd. Het voelt alsof er gezegd wordt dat een MBO'er het zich vooral niet hoog in de bol moet krijgen, want dat studeren echt is weggelegd voor de HBO'ers en WO'ers.

Maar goed, ik zal het wel persoonlijk opvatten...
quote:Ik vind mbo en hbo-ers ook studenten.......Ik ook. Onder 'scholieren' versta ik mensen die op de middelbare school zitten.
Liever elitair dan een pauper!
Van Dale:

stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool

Ik vind iemand die op het MBO zit ook geen student, HBO wel.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Maar wat is dan precies het verschil? Ik vind het namelijk vooral typisch dat in een land waar veel meer elitaire voorbeelden te vinden zijn zoals de UK, een woord met dezelfde oorsprong dit onderscheid niet heeft. OK, je hebt vor jonge scholieren ook het woor dpupils, maar ook gewoon students. Waarom dit onderscheid dan zo in Nederland?

Ik heb zelf altijd het idee wat toffifee zegt.
Ik maakte juist het tegenovergestelde mee. Als ik zei dat ik naar de uni ging dan moest ik volgens mijn zusje (maar horode het ook van meer mensen) zeggen dat ik naar school ging, en zeggen dat ik college had inplaats van les werd ook stom gevonden.
OK, dus van Dale zegt HBO ook. Ik kende vroegah nog wat mensen die HBO'ers ook corrigeerden. Dat ze scholier waren, geen student. Zo vreselijk elitair. Blergh.
quote:Spijker schreef op 17 december 2009 @ 11:36:

Van Dale:

stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool

Ik vind iemand die op het MBO zit ook geen student, HBO wel.Eensch.
Ik heb het me ook vaak afgevraagd, volgens mij is het niet heel zwart wit.

Ik vind eigenlijk iedereen boven de achttien die een hogere opleiding volgt student. Dus iemand van negentien die een MBO-opleiding doet en thuis woont zou ik nooit 'student' noemen

Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.

*Rent heel hard weg voor de reacties*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik doe het HBO en ik zeg altijd dat ik 'naar school' ga, en 'huiswerk' moet maken..Nog nooit over nagedacht en nog nooit heeft iemand er wat van gezegd

Lekker belangrijk
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Ben zelf verpleegkundige (HBO-opleiding), toen ik nog bezig was met deze opleiding, kon mijn schoonmoeder echt zeggen over de vriendin van een neef van mijn vriend die óók een HBO-opleding deed (maar klonk dat net iets gewichtiger, bv psychologie): Pien doet de opleiding tot verpleegkundige, maar wist je wel dat Miepje studeert?!

Dus tussen een HBO-opelding en een HBO-opelding zitten ook nog verschillen blijkbaar haha!
quote:EvyBlissy schreef op 17 december 2009 @ 11:40:

Ik heb het me ook vaak afgevraagd, volgens mij is het niet heel zwart wit.

Ik vind eigenlijk iedereen boven de achttien die een hogere opleiding volgt student. Dus iemand van negentien die een MBO-opleiding doet en thuis woont zou ik nooit 'student' noemen

Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.

*Rent heel hard weg voor de reacties*Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit
quote:Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.Ow, ik heb het zo vaak over 'school'. Ik zeg ook regelmatig dat ik 'les' heb, ipv 'college'. En ik 'studeer' nooit, ik 'maak huiswerk'.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Pien252 schreef op 17 december 2009 @ 11:41:

Dus tussen een HBO-opelding en een HBO-opelding zitten ook nog verschillen blijkbaar haha!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:sugarmiss schreef op 17 december 2009 @ 11:33:

Bij mensen die gestudeerd hebben dan denk ik toch aan mensen die hebben dóórgeleerd. Dus meer hebben gedaan dan een basisopleiding.

Ben je nog bezig met die studie dan ben je dus student.

MBO vind ik eigenlijk wel een basisvereiste om een baan te vinden dus dan heb je niet echt doorgestudeerd zeg maar.

Dus daarom vind ik de persoon die met die opleiding bezig is ook geen student.

Ik krijg altijd beetje kriebels van dit soort uitspraken. Naar het MBO gaan IS dóórleren. Al dan niet op een HBO of universitair niveau. Er zijn zat mensen die niet dóórgeleerd hebben en na de VMBO/HAVO/VWO zijn gaan werken in winkelketens, horica en dergelijke. (En die toch als filiaalleidster, manager o.i.d eindigen)

Vind het jammer dat er onderscheid in wordt gemaakt door mensen als jij.. Ik heb ook 4 jaar geleerd net als een HBO'er alleen dan een ander niveau.

Heel herkenbaar hoe je er tegen aankijkt, zo werd er ook over ''ons'' VMBO'ers aangekeken door sommigen mensen van de HAVO. Hoorde zelfs iemand een keer zeggen in de rij bij de kantine ''Er is zóóóóó veel verschil in HAVO en VMBO mensen, en zóóóóó weinig tussen HAVO en VWO (ze waren dus van de HAVO) vooral sociaal gezien lopen VMBO'er écht achter!!!

(Wat waren ze toch lekker sociaal om dit heel hard te roepen in de kantine waar ook veel VMBO'ers waren)
quote:Pien252 schreef op 17 december 2009 @ 11:42:

[...]

Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit

Ik zei:

'Ik heb om half elf college' of 'Zie ik je negen uur op de uni?' maar vooral 'Koffie anyone?'
Livetti, dat bedoel ik dus met dat neerkijken. Het zou me nu worst wezen, maar vroeger was ik daar dus best gevoelig voor.
Livetti, er is niet mis mee, maar het is geen studeren.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:EvyBlissy schreef op 17 december 2009 @ 11:43:

[...]

Tja, heb niet zo goed gestudeerd op mn Nederlands, niet zo goed opgelet tijdens de colleges denk ik...en mn studie typen ging ook niet zo denderend
@ Pien: Ik typ zelf ook altijd slordig hoor. Was gewoon grappig, twee opeldingen achterelkaar.
Bij studeren denk ik voornamelijk aan het volgen van een wetenschappelijke studie. Maar als VMBO-ers zich studenten willen noemen, mij best.
Derderjaars HBO. Ik ga naar school en ik studeer, ben student. Ik zeg ook dat ik les heb, en huiswerk maak.

Scholieren gaat over mensen die naar een middelbare school gaan.
Dus als je niet op de HBO of universiteit zit léér je ipv studeer je ?

" Bestudeer bladzijde 4 " mag niet gezegd worden tegen een leerling op de Havo? Dat moet dan zoiets worden als " lees het goed door / leer die bladzijde " ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven