studie of opleiding, scholier of student?
donderdag 17 december 2009 om 11:27
Gewoon even een vraagje naar aanleiding van reacties op een topic.
Ik vraag me namelijk af waarom sommige mensen er zo gebrand op zijn een onderscheid te maken tussen opeldingen (MBO, HBO) en studies (WO). Ik vroeg het me af omdat iemand werd verteld dat zij zichzelf scholier 'moet' noemen en geen student.
Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.
Ik woon in de UK en ook scholieren kun je daar 'students' noemen en collega promovendi uit de VS hebben het vaak over 'school' als ze hun universiteit bedoelen. Nu weet ik wel dat dat een andere taal is, maar de woorden lijken zo op de onze, dus verbaas ik me erover dat mensen erover vallen in het Nederlands. Ik merkte het ook vaak tijdens mijn studie in Nederland.
Dus, mijn vraag is, waarom mogen MBO of HBO gangers zich geen student noemen?
Ik vraag me namelijk af waarom sommige mensen er zo gebrand op zijn een onderscheid te maken tussen opeldingen (MBO, HBO) en studies (WO). Ik vroeg het me af omdat iemand werd verteld dat zij zichzelf scholier 'moet' noemen en geen student.
Ik vind het altijd een beetje raar. Het uiteindelijke verschil zit toch in de titel of diploma die je na afloop kijgt? Wat maakt het dan uit of iemand zich student of scholier noemt? Mijn in ieder geval niet.
Ik woon in de UK en ook scholieren kun je daar 'students' noemen en collega promovendi uit de VS hebben het vaak over 'school' als ze hun universiteit bedoelen. Nu weet ik wel dat dat een andere taal is, maar de woorden lijken zo op de onze, dus verbaas ik me erover dat mensen erover vallen in het Nederlands. Ik merkte het ook vaak tijdens mijn studie in Nederland.
Dus, mijn vraag is, waarom mogen MBO of HBO gangers zich geen student noemen?
donderdag 17 december 2009 om 11:33
Bij mensen die gestudeerd hebben dan denk ik toch aan mensen die hebben dóórgeleerd. Dus meer hebben gedaan dan een basisopleiding.
Ben je nog bezig met die studie dan ben je dus student.
MBO vind ik eigenlijk wel een basisvereiste om een baan te vinden dus dan heb je niet echt doorgestudeerd zeg maar.
Dus daarom vind ik de persoon die met die opleiding bezig is ook geen student.
MBO vind ik eigenlijk wel een basisvereiste om een baan te vinden dus dan heb je niet echt doorgestudeerd zeg maar.
donderdag 17 december 2009 om 11:34
quote:heejhallo schreef op 17 december 2009 @ 11:27:
Ik vind dit ook raar. En zag net ook weer dat iemand werd gecorrigeerd. Het voelt alsof er gezegd wordt dat een MBO'er het zich vooral niet hoog in de bol moet krijgen, want dat studeren echt is weggelegd voor de HBO'ers en WO'ers.
Maar goed, ik zal het wel persoonlijk opvatten...
Ik vind dit ook raar. En zag net ook weer dat iemand werd gecorrigeerd. Het voelt alsof er gezegd wordt dat een MBO'er het zich vooral niet hoog in de bol moet krijgen, want dat studeren echt is weggelegd voor de HBO'ers en WO'ers.
Maar goed, ik zal het wel persoonlijk opvatten...
donderdag 17 december 2009 om 11:37
Maar wat is dan precies het verschil? Ik vind het namelijk vooral typisch dat in een land waar veel meer elitaire voorbeelden te vinden zijn zoals de UK, een woord met dezelfde oorsprong dit onderscheid niet heeft. OK, je hebt vor jonge scholieren ook het woor dpupils, maar ook gewoon students. Waarom dit onderscheid dan zo in Nederland?
Ik heb zelf altijd het idee wat toffifee zegt.
Ik heb zelf altijd het idee wat toffifee zegt.
donderdag 17 december 2009 om 11:38
donderdag 17 december 2009 om 11:40
Ik heb het me ook vaak afgevraagd, volgens mij is het niet heel zwart wit.
Ik vind eigenlijk iedereen boven de achttien die een hogere opleiding volgt student. Dus iemand van negentien die een MBO-opleiding doet en thuis woont zou ik nooit 'student' noemen
Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.
*Rent heel hard weg voor de reacties*
Ik vind eigenlijk iedereen boven de achttien die een hogere opleiding volgt student. Dus iemand van negentien die een MBO-opleiding doet en thuis woont zou ik nooit 'student' noemen
Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.
*Rent heel hard weg voor de reacties*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
donderdag 17 december 2009 om 11:40
Ik doe het HBO en ik zeg altijd dat ik 'naar school' ga, en 'huiswerk' moet maken..Nog nooit over nagedacht en nog nooit heeft iemand er wat van gezegd
Lekker belangrijk
Lekker belangrijk
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
donderdag 17 december 2009 om 11:41
Ben zelf verpleegkundige (HBO-opleiding), toen ik nog bezig was met deze opleiding, kon mijn schoonmoeder echt zeggen over de vriendin van een neef van mijn vriend die óók een HBO-opleding deed (maar klonk dat net iets gewichtiger, bv psychologie): Pien doet de opleiding tot verpleegkundige, maar wist je wel dat Miepje studeert?!
Dus tussen een HBO-opelding en een HBO-opelding zitten ook nog verschillen blijkbaar haha!
Dus tussen een HBO-opelding en een HBO-opelding zitten ook nog verschillen blijkbaar haha!
donderdag 17 december 2009 om 11:42
quote:EvyBlissy schreef op 17 december 2009 @ 11:40:
*Rent heel hard weg voor de reacties*Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit
*Rent heel hard weg voor de reacties*Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit
donderdag 17 december 2009 om 11:43
quote:Trouwens mensen op het MBO / het HBO zeggen vaak dat ze 'naar school' gaan. Dat zou ik nooit gezegd hebben toen ik nog studeerde.Ow, ik heb het zo vaak over 'school'. Ik zeg ook regelmatig dat ik 'les' heb, ipv 'college'. En ik 'studeer' nooit, ik 'maak huiswerk'.
Liever elitair dan een pauper!
donderdag 17 december 2009 om 11:44
quote:sugarmiss schreef op 17 december 2009 @ 11:33:
Bij mensen die gestudeerd hebben dan denk ik toch aan mensen die hebben dóórgeleerd. Dus meer hebben gedaan dan een basisopleiding.
Ik krijg altijd beetje kriebels van dit soort uitspraken. Naar het MBO gaan IS dóórleren. Al dan niet op een HBO of universitair niveau. Er zijn zat mensen die niet dóórgeleerd hebben en na de VMBO/HAVO/VWO zijn gaan werken in winkelketens, horica en dergelijke. (En die toch als filiaalleidster, manager o.i.d eindigen)
Vind het jammer dat er onderscheid in wordt gemaakt door mensen als jij.. Ik heb ook 4 jaar geleerd net als een HBO'er alleen dan een ander niveau.
Heel herkenbaar hoe je er tegen aankijkt, zo werd er ook over ''ons'' VMBO'ers aangekeken door sommigen mensen van de HAVO. Hoorde zelfs iemand een keer zeggen in de rij bij de kantine ''Er is zóóóóó veel verschil in HAVO en VMBO mensen, en zóóóóó weinig tussen HAVO en VWO (ze waren dus van de HAVO) vooral sociaal gezien lopen VMBO'er écht achter!!!
(Wat waren ze toch lekker sociaal om dit heel hard te roepen in de kantine waar ook veel VMBO'ers waren)
Ik krijg altijd beetje kriebels van dit soort uitspraken. Naar het MBO gaan IS dóórleren. Al dan niet op een HBO of universitair niveau. Er zijn zat mensen die niet dóórgeleerd hebben en na de VMBO/HAVO/VWO zijn gaan werken in winkelketens, horica en dergelijke. (En die toch als filiaalleidster, manager o.i.d eindigen)
Vind het jammer dat er onderscheid in wordt gemaakt door mensen als jij.. Ik heb ook 4 jaar geleerd net als een HBO'er alleen dan een ander niveau.
Heel herkenbaar hoe je er tegen aankijkt, zo werd er ook over ''ons'' VMBO'ers aangekeken door sommigen mensen van de HAVO. Hoorde zelfs iemand een keer zeggen in de rij bij de kantine ''Er is zóóóóó veel verschil in HAVO en VMBO mensen, en zóóóóó weinig tussen HAVO en VWO (ze waren dus van de HAVO) vooral sociaal gezien lopen VMBO'er écht achter!!!
(Wat waren ze toch lekker sociaal om dit heel hard te roepen in de kantine waar ook veel VMBO'ers waren)
donderdag 17 december 2009 om 11:46
quote:Pien252 schreef op 17 december 2009 @ 11:42:
[...]
Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit
Ik zei:
'Ik heb om half elf college' of 'Zie ik je negen uur op de uni?' maar vooral 'Koffie anyone?'
[...]
Euhm...wat zei jij dan als je naar school moest? Of ging je gewoon nooit
Ik zei:
'Ik heb om half elf college' of 'Zie ik je negen uur op de uni?' maar vooral 'Koffie anyone?'
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
donderdag 17 december 2009 om 11:54