In Grootmoeders tijd..
maandag 28 december 2009 om 21:40
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
maandag 28 december 2009 om 23:52
Als je met de bus naar school ging (15 km enkele reis) ipv op de fiets dan was je maar een verwend nest.
De creche was van het Leger des Heils, want echte creches bestonden nog niet.
Op verjaardagen en andere feestjes ging je altijd achter de bank of onder de eettafel slapen op een stapel jassen van de volwassenen. Daar werd je dan rond een uur of 's nachts vanaf geplukt om vervolgens liggend in de auto die geen gordels had verder te tukken.
Op je verjaardags uitnodigingen stond altijd "wat we gaan doen is een verrassing, maar neem je zwemspullen mee". En ook "je wordt thuisgebracht". En dan zat je met zijn zessen in de kofferbak en vlak voor de hoek zei je vader "bukken" en dan zei je moeder "oooooh! je bent de kinderen vergeten!" en dat was de beste grap die je ooit gehoord had.
Datzelfde deed je ook op schoolreisje en dan stonden alle moeders te ach- en wee-en dat de kinderen nog in de kinderboerderij stonden.
De creche was van het Leger des Heils, want echte creches bestonden nog niet.
Op verjaardagen en andere feestjes ging je altijd achter de bank of onder de eettafel slapen op een stapel jassen van de volwassenen. Daar werd je dan rond een uur of 's nachts vanaf geplukt om vervolgens liggend in de auto die geen gordels had verder te tukken.
Op je verjaardags uitnodigingen stond altijd "wat we gaan doen is een verrassing, maar neem je zwemspullen mee". En ook "je wordt thuisgebracht". En dan zat je met zijn zessen in de kofferbak en vlak voor de hoek zei je vader "bukken" en dan zei je moeder "oooooh! je bent de kinderen vergeten!" en dat was de beste grap die je ooit gehoord had.
Datzelfde deed je ook op schoolreisje en dan stonden alle moeders te ach- en wee-en dat de kinderen nog in de kinderboerderij stonden.
Am Yisrael Chai!
maandag 28 december 2009 om 23:53
maandag 28 december 2009 om 23:55
quote:mamalelie schreef op 28 december 2009 @ 23:53:
Diaantje, als je nick staat voor je geboortejaar dan schelen we niet zoveel....
Tjee, ik zat vroeger nog in een lavet. En toen de woningvereniging de badkamers vernieuwde en ik bij de buurvrouw mocht douchen, kon ik daar tot mijn stomme verbazing in de spiegel zien dat ik al borsten had Cup B ofzo.
Klopt ik ben 38, en ik een lavet heb ik ook nog gezeten,
Ik ben van de Doe Maar generatie hahahah, spijkerjasje vol buttons
Diaantje, als je nick staat voor je geboortejaar dan schelen we niet zoveel....
Tjee, ik zat vroeger nog in een lavet. En toen de woningvereniging de badkamers vernieuwde en ik bij de buurvrouw mocht douchen, kon ik daar tot mijn stomme verbazing in de spiegel zien dat ik al borsten had Cup B ofzo.
Klopt ik ben 38, en ik een lavet heb ik ook nog gezeten,
Ik ben van de Doe Maar generatie hahahah, spijkerjasje vol buttons
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
maandag 28 december 2009 om 23:56
Als je na tien keer waarschuwen een gat in je hoofd, kin of knie viel, zei je moeder "ja, dat krijg je er nou van" en stuurde je naar je kamer in plaats van de huisartsenpost te bellen.
"Kleine potjes hebben grote oren" was het devies, dus als grote mensen aan het praten waren moest je gewoon je kop houden en op je kamer gaan spelen.
Bij langdurig gejengel zei je moeder: "ik zal je wat geven om te huilen!" en dan wist je niet hoe snel je op moest houden omdat je anders een draai om je oren kreeg.
Op school dronk je lauwe schoolmelk.
"Kleine potjes hebben grote oren" was het devies, dus als grote mensen aan het praten waren moest je gewoon je kop houden en op je kamer gaan spelen.
Bij langdurig gejengel zei je moeder: "ik zal je wat geven om te huilen!" en dan wist je niet hoe snel je op moest houden omdat je anders een draai om je oren kreeg.
Am Yisrael Chai!
quote:krokusje schreef op 28 december 2009 @ 21:52:
[...]
Zo noemden wij dat vroeger ook altijd.
ja wij ook en wij gingen daar ook gewoon in, na een feestje dan, als de kinderen thuis gebracht moesten worden. Voor ons zelf (gezin van 5 kids) stond daar wel een bankje in gemonteerd.
En sinaasappel met 3 maanden heb ik ook gehad en ik ben 30.
[...]
Zo noemden wij dat vroeger ook altijd.
ja wij ook en wij gingen daar ook gewoon in, na een feestje dan, als de kinderen thuis gebracht moesten worden. Voor ons zelf (gezin van 5 kids) stond daar wel een bankje in gemonteerd.
En sinaasappel met 3 maanden heb ik ook gehad en ik ben 30.
Whatever, I do what I want
quote:fashionvictim schreef op 28 december 2009 @ 23:56:
Als je na tien keer waarschuwen een gat in je hoofd, kin of knie viel, zei je moeder "ja, dat krijg je er nou van" en stuurde je naar je kamer in plaats van de huisartsenpost te bellen.
Ja, blehhhh schoolmelk
Die blauwe pakjes
Ja, blehhhh schoolmelk
Die blauwe pakjes
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Overigens heb ik in de afgelopen tien jaar ook nog kinderkampen begeleid en dan moeten ze ook de mobieltjes inleveren en douchen ze een week niet, dus het kan nog wel hoor. (en de volwassenen die roken, roken en 's avonds drinkt de staf minus twee BOB's allemaal een stevige borrel. Staan erg goed bekend die kampen.
maandag 28 december 2009 om 23:58
quote:lindy schreef op 28 december 2009 @ 23:54:
Gym was vreselijk, zeker als je als laatste werd gekozen. Maar apenkooien vond iedereen wel leuk.
Wij moetsen altijd in de rij. Van groot naar klein.
Ik was een van de kleintjes, altijd bonje wie er achteraan moest staan. En ik was zo vals dat ik nooit achteraan stond.
Zouden mijn klasgenoten het nog weten?
Gym was vreselijk, zeker als je als laatste werd gekozen. Maar apenkooien vond iedereen wel leuk.
Wij moetsen altijd in de rij. Van groot naar klein.
Ik was een van de kleintjes, altijd bonje wie er achteraan moest staan. En ik was zo vals dat ik nooit achteraan stond.
Zouden mijn klasgenoten het nog weten?
Erik is de Mol en HPL de Lul.
maandag 28 december 2009 om 23:58
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 23:53:
Hoe zijn we zelf jullie zulke meuten geworden???
Juist daardoor waarschijnlijk....
Nou ben ik redelijk gemakkelijk (lees lui) dus mijn dochter mag op de maisvelden rondstruinen en in bomen klimmen, heeft geen mobieltje bij zich en maar zelden een huissleutel. Ze kan wel altijd bij de buren terecht, dus ik kan rustig boodschappen gaan doen.
Maar met drank op achter het stuur, roken in de auto en zonder goedgekeurd autostoeltje... echt niet.
Hoe zijn we zelf jullie zulke meuten geworden???
Juist daardoor waarschijnlijk....
Nou ben ik redelijk gemakkelijk (lees lui) dus mijn dochter mag op de maisvelden rondstruinen en in bomen klimmen, heeft geen mobieltje bij zich en maar zelden een huissleutel. Ze kan wel altijd bij de buren terecht, dus ik kan rustig boodschappen gaan doen.
Maar met drank op achter het stuur, roken in de auto en zonder goedgekeurd autostoeltje... echt niet.
maandag 28 december 2009 om 23:59
maandag 28 december 2009 om 23:59
dinsdag 29 december 2009 om 00:02
dinsdag 29 december 2009 om 00:02
dinsdag 29 december 2009 om 00:05
Oh, kauwgomballen en sigaretten haalde je nog gewoon uit een automaat die langs de weg stond.
Vuurwerk werd nog niet in brievenbussen gedeponeerd.
Als een volwassene je op straat op je gedrag aansprak zei je braaf sorry (in plaats van een grote bek terug te geven).
In de bus stempelde de buschauffeur het aantal strippen af dat je ging reizen.
Maar ik stond niet op voor ouderen. Ik werkte als 16-jarige in een restaurant in Maastricht, met een enorm terras. Van 's ochtends 10 tot 's avonds 21.30 uur. Dan had ik de laatste bus naar huis en geen haar op mijn hoofd die erover nadacht om dat half uur ook nog te staan.
En met 15 een krantenwijk, 10 km verderop. Voor 50 gulden per maand.... Dat krijgen ze tegenwoordig als zakgeld.
Vuurwerk werd nog niet in brievenbussen gedeponeerd.
Als een volwassene je op straat op je gedrag aansprak zei je braaf sorry (in plaats van een grote bek terug te geven).
In de bus stempelde de buschauffeur het aantal strippen af dat je ging reizen.
Maar ik stond niet op voor ouderen. Ik werkte als 16-jarige in een restaurant in Maastricht, met een enorm terras. Van 's ochtends 10 tot 's avonds 21.30 uur. Dan had ik de laatste bus naar huis en geen haar op mijn hoofd die erover nadacht om dat half uur ook nog te staan.
En met 15 een krantenwijk, 10 km verderop. Voor 50 gulden per maand.... Dat krijgen ze tegenwoordig als zakgeld.
dinsdag 29 december 2009 om 00:05
dinsdag 29 december 2009 om 00:08
quote:crini schreef op 28 december 2009 @ 23:56:
[...]
En sinaasappel met 3 maanden heb ik ook gehad en ik ben 30.Mag dat nu niet meer dan? Mijn koters kregen ook met drie maanden sinaasappel, banaan en liga. Maar is achterhaald, begrijp ik ?
[...]
En sinaasappel met 3 maanden heb ik ook gehad en ik ben 30.Mag dat nu niet meer dan? Mijn koters kregen ook met drie maanden sinaasappel, banaan en liga. Maar is achterhaald, begrijp ik ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 29 december 2009 om 00:09
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 22:01:
[...]
Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.
En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.
Whahaha dat deed ik ook nog op mijn 18e verjaardag. Ik woonde vers op mezelf, mijn eerste zelfgeorganiseerde verjaardag. Ik heb sigaretten gekocht, en ze in glaasjes gezet.....en ik rook dus niet he! Sick!
Oh en natuurlijk een glaasje met zoute stokjes ernaast....whahaha
[...]
Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.
En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.
Whahaha dat deed ik ook nog op mijn 18e verjaardag. Ik woonde vers op mezelf, mijn eerste zelfgeorganiseerde verjaardag. Ik heb sigaretten gekocht, en ze in glaasjes gezet.....en ik rook dus niet he! Sick!
Oh en natuurlijk een glaasje met zoute stokjes ernaast....whahaha
dinsdag 29 december 2009 om 00:11
Overigens denk ik dat de jeugd van kindertjes er heus niet zoveel anders op is geworden, ik denk dat de moeders het zichzelf zo moeilijk maken. Het lijkt me voor hen een hele opluchting om zich te realiseren dat het allemaal niet zo hoeft. Dat je echt geen monster bent als je je kind zegt dattie op moet zouten omdat je effe geen zin in hem hebt, rose biefstuk laat eten voor zijn 12e of snoep voor ze 7 zijn. Dahaag, wij zijn ook groot geworden.