Vriend voor het eerst in 10 jaar terug naar eigen land

28-12-2009 16:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lady's

Mijn vriend met wie ik al zo'n 4 jaar een relatie heb is hier niet geboren. Hij komt uit een ver land en is op zijn 15e naar Nederland gekomen zonder naaste familie.

Nou woont hij hier al 10 jaar en voelt zich hier helemaal thuis. Hij heeft het hier goed voor elkaar en is echt 'vernederlandst'.

Familie heeft hij hier dus niet. Werk, vrienden en mij wel.

Over een aantal maanden gaat hij echter voor het eerst weer terug naar zijn geboorteland om zijn familie op te zoeken.

Hij blijft hier 2 maanden.

Ik kan niet mee om verschillende redenen dus gaat hij alleen.

Natuurlijk vind ik het fantastisch voor hem. Eindelijk ziet hij zijn familie weer!

Maar ergens ben ik ook wel een beetje bang..

Wat nou als hij het zo ontzettend leuk vind daar en hij daar weer wil gaan wonen?

Een beetje egoistisch misschien, dat dit mij bezig houdt.. maar ik wil hem niet kwijt!

Heeft iemand zoiets meegemaakt? Ben je terug gegaan naar je geboorteland na een hele tijd? Of je partner?

En hoe was dat voor jullie?

Heeft het iets veranderd?

Groetjes!
Dan lijkt mij dat je goed bezig bent zomer. Ben je ook de taal aan het leren?

Wat je zegt is waar, dit is de mindere kant van het verhaal. Wat dat betreft zou het wel makkelijk zijn als ze een beetje opschieten met het uitvinden van die teletransporter uit Startrek, dan kon je op zaterdagmiddag even op de koffie bij zijn ouders. (en ik bij de mijne)

Ik denk overigens wel dat het naast heel leuk ook wel vreemd en ongemakkelijk is om je familie dan weer te zien. Ik heb dat in ieder geval wel, maar dat komt met name omdat je zoveel meemaakt wat je niet echt kunt delen, omdat de ander de cultuur waarin je leeft niet zo goed kent. Daarnaast maakt de familie natuurlijk ook dingen mee waar jij niet bij was. Dat is lastig. Maar familie blijft toch familie, jeugdherinneringen, het vertrouwen dat er als vanzelfsprekend is, dat gaat nooit weg.
Ik zou me er niet al te druk over maken dat hij terug wil hoor. Ikzelf woon in Noord Italie en mis mijn familie ook zeker weten. Zo'n 2 keer per jaar ga ik een weekje naar NL. Vlak voordat ik ga (in mijn geval nu, ik ga namelijk over een maandje) is het echt even heel moeilijk. Op dit moment vind ik alles in Italie stom, achterlijk en ouderwets en mis in mijn familie, vrienden en NL enorm. Zelfs achterlijke dingen zoals de salmiaklollies en de stroopwafels. Maar ik denk er niet aan om mijn vriend hier achter te laten om weer in NL te gaan wonen.

Mijn vriend snapt mij hier wel in, We wonen in Noord Italie, maar oorspronkelijk komt hij echt uit het meeste zuidelijkste puntje. Dat is nog verder weg dan NL vanaf hier. Tuurlijk mist hij ook veel dingen, vrienden en familieleden uit zijn geboorteregio. Maar ook hij wil daar niet meer wonen.

Wat bij ons de oplossing is, is de vakanties doorbrengen in zijn geboorteregio en in NL. Tja dat is een offer wat je brengt (zo zou ik graag een keer naar een ander land op vakantie willen), maar op die manier kan je inderdaad het goede van 2 culturen verenigen.

En wat hier al gezegd is dat je belangstelling moet tonen voor elkaars cultuur, dat is echt een goede! (maar dat doe je al las ik)
Welke taal spreekt de familie van je vriend? Frans/portugees/spaans of een maya taal?

Ik heb in guatemala een tijdje op het platteland spaanse les gehad, maar in dat dorpje werd ook een maya taal gesproken (tzutuchil heette het geloof ik, fonetisch geschreven) Die taal was zo ontzettend anders...en in elk dorpje spraken ze weer een andere taal...Zo'n taal leek mij ontzettend moeilijk te leren, maar als ze wel gewoon spaans spreken, dan is het best te doen om je daar flink in te verdiepen...daar heb je zelf misschien ook nog wat aan...of het staat iig mooi op je CV.

Toen ik in het buitenland woonde en mijn toenmalige vriend moeite deed om nederlands te leren...al waren het maar kleine zinnetjes...deed me dat zoveel goed!! De interesse die hij toonde in mijn achtergrond..dat hij moeite deed voor mijn taal en cultuur....
Mijn vriend komt ook uit een ander land met een heel andere cultuur. Hij woont nu 12 jaar in NL en we hebben 8 jaar een relatie.

Toen hij voor de eerste keer weer terug ging

(6 jaar geleden) was dat ook heel eng voor mij, want het zou zo maar kunnen dat het daar toch wel leuker en gezelliger is als hier.

Hij heeft een geweldige tijd gehad en gaat nu 1 a 2 keer per jaar een aantal weken daar naartoe. En komt elke keer weer terug bij mij.

Het is voor hem fijn om weer bij zijn familie te zijn die hij natuurlijk heel erg mist en het is daar nu weer veilig, maar hij zegt ook dat hij daar niet meer zou kunnen en willen wonen.

Ik denk dat je samen met hem naar de reis toe moet leven, dingen plannen en er over praten.

Voor jezelf zou ik in die tijd ook leuke dingen plannen bijv met vriendinnen leuke dingen doen, veel boeken halen bij de bibliotheek enz.

Natuurlijk mis ik hem wel als hij daar is, maar dan ga ik gewoon leuke dingen voor mezelf doen.

En je kijkt er heel erg naar uit dat hij weer terug komt, ook leuk....
Waar gaat ie heen dan?
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht toen wij samen naar zijn geboorteland teruggingen. Mijn man is ook naar NL gekomen voor studie. Er was zelfs 'n tijdje dat het leek dat hij definitief terug moest vanwege de IND. Ik had toen al besloten dat mocht hij terug moeten dat ik dan met hem mee zou gaan. Het voordeel was dat ik 't land al had bezocht en dat zijn fam echt geweldig is! Ze spreken Engels daar dus dat maakt het wel anders. Jammer dat je niet samen met hem kan gaan dat zou 't denk ik anders maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven