In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
Wat een geweldig topic dit!

Toen ik klein was kregen we nog wel eens cornflakes in een schaaltje, zogenaamde chips. Tot ik bij iemand ging spelen waar we echte chips kregen.

Yoghi drink was bij ons roosvicee met karnemelk.

Popcorn maakten we in een pan en dat plofte dan zo leuk.

Natuurlijk keken we naar de Zevensprong en de mijn moeder had een Grobbenbol voor mijn broer gemaakt.

Je had toen ook de periode dat je een 'zitkuil' in was.

Ow, zo veel om op te noemen!
quote:duet schreef op 29 december 2009 @ 20:51:

[...]

Haha, ik heb net van de week mijn kids uitgelegd hoe een testbeeld op tv er uitzag. Ze konden zich niet voorstellen dat wij vroeger maar twee netten hadden, die de hele dag testbeeld vertoonden tot 's avonds. En dan mochten we tien minuten naar de fabeltjeskrant kijken voor we naar bed gingen.

Och ja het testbeeld

O en de fabeltjeskrant is 's avonds weer te zien op RTL8 om 19:00
En als ik misselijk was, dan legde mijn moeder een handdoek over mijn kussen.

Heb altijd gedacht dat dat hielp tegen de misselijkheid, tot ze me een keer vertelde dat ze dat deed om het kussen enigszins te beschermen bij eventueel overgeven.
Ja, een grobbenbol had ik ook. Mijn moeder had twee van die zelfmaakpakketten. De gele, puntige voor mijn zus en ik had die ronde groene.

Ik heb mijn dochter inderdaad dit plaatje van testbeeld laten zien. Had ze nog nooit gezien: he, wat is dat? Moest je daar dan de hele dag naar kijken?
Mijn moeder, zo hippie als ze was, zei gewoon tegen mijn broer en mij dat we niet verder dan een meter bij haar vandaan mochten zijn in een winkel (ze gebruikte de lengte van haar arm om aan te duiden wat een meter was) en dat we moesten kijken met onze ogen en niet met onze handen. Op wel doen stond straf, in de hoek staan, in de winkel desnoods, met je handen op je rug. Niemand vond dat gek.

Nu word ik bekeken als een onmens als ik tegen mijn dochter zeg dat ze met haar tengels van de koopwaar af moet blijven in de Blokker. Ik hoef het overigens bijna nooit te zeggen, ik hanteer dezelfde regel als mijn moeder destijds en hij werkt nog steeds prima!
quote:sinas schreef op 29 december 2009 @ 21:21:

[...]

Als we een dagje weg gingen, naar de speeltuin of Efteling, dan kregen zus en ik een joggingpak aan.

We droegen ook meestal dezelfde kleren, of hetzelfde setje maar dan in een andere kleur.Ja, wij ook, zo'n vreselijk donkerblauw trainingspak met nep adidas-streep, mijn zus een rode streep en ik een lichtblauwe. En alle kleding werd per twee setjes gekocht, ieder een andere kleur. Op school dachten ze vaak dat we een tweeling waren.
Ze draaien ook vast het Wilhelmus niet meer op de radio als het nacht wordt? Of Reinhard Meij met Gutenacht Freunde?
quote:Bezzzz schreef op 28 december 2009 @ 21:45:

Je baby mocht rustig in de reiswieg op de achterbank van de auto.

Als de achterbank vol zat konden er nog minstens vier buurkinderen in de kattebak van de auto.

Als het gesneeuwd had, mocht je met je slee achter de auto van pappa. (Al moet ik zeggen dat ik dat vorige week nog een keer gezien heb).Bij ons zaten er ook altijd kinderen in de kattebak, mijn broertje lag er vaak in de slapen. Doodeng als je er nu over nadenkt.
quote:misschicken schreef op 29 december 2009 @ 22:01:

Ze draaien ook vast het Wilhelmus niet meer op de radio als het nacht wordt? Of Reinhard Meij met Gutenacht Freunde?O ja hoor, dat laatste nog altijd bij ik geloof 'Met het oog op morgen'.
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 21:53:

O ja geprakte liga met sinaasappelsap een scheutje roosvicee en een geprakte banaan.

Heeft mijn moeder trouwens ook nog wel voor mijn kinderen klaargemaakt. Is dat niet goed dan? Dat deed ik ook altijd voor mijn zoontje (nu 6), overigens zonder de Roosvicee.
Een feest van herkenning!

Vroeger, als we met gym gingen slagballen, dan kozen twee kinderen hun eigen groepje uit. En ik, helaas, met mijn slechte sportkwaliteiten, was altijd een van de laatsten. Pedagogisch zeer onverantwoord, ik hoop dat dat nu anders gaat.

Met een schepnetje of bamboehengel vissen vangen. Oorlogje spelen met ' de rotjongens uit de achterbuurt' (dat we dat zo noemden, hoe kwamen we daarbij??) in de bosjes.

Beenwarmers. Zo'n tule sjaaltje om je nek. Een permanentje alleen bovenop. Of een staartje met kort haar.

De intrede van het gourmetten. En ik kan me herinneren dat ik als kind mijn eerste kiwi at, dat was iets bijzonders.

Ik noemde mijn grootouders oma 'achternaam' en sprak ze aan met u. Nu is het oma Henny, opa Hans etc. Of, oma Bril of oma Poes.
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 22:01:

[...]

Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.

En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.

Haha, dat rookte mijn moeder ook altijd, Belinda menthol.

Mijn schoonmoeder vertelde een keer dat zij na de bevalling lekker een sigaretje rookte met de kraamverzorgster waar de baby bij was. Dat was heel gewoon toen blijkbaar.
quote:Roelfien schreef op 29 december 2009 @ 22:24:

[...]

Is dat niet goed dan? Dat deed ik ook altijd voor mijn zoontje (nu 6), overigens zonder de Roosvicee.

Het schijnt niet goed te zijn maar ik trek me daar niet zo heel veel van aan.

Mijn kinderen vonden het lekker dus ik liet oma haar gang gaan.
quote:Roelfien schreef op 29 december 2009 @ 22:26:

[...]

Mijn schoonmoeder vertelde een keer dat zij na de bevalling lekker een sigaretje rookte met de kraamverzorgster waar de baby bij was. Dat was heel gewoon toen blijkbaar.Hebben wij dezelfde schoonmoeder?
Whatever, I do what I want
quote:superstar_2 schreef op 29 december 2009 @ 22:34:

[...]

Het schijnt niet goed te zijn maar ik trek me daar niet zo heel veel van aan.

Mijn kinderen vonden het lekker dus ik liet oma haar gang gaan.'t ligt er natuurlijk aan vanaf welke leeftijd
quote:crini schreef op 29 december 2009 @ 22:40:

[...]

't ligt er natuurlijk aan vanaf welke leeftijdIkzelf kreeg dat geloof ik al vanaf een maand of 3...
quote:superstar_2 schreef op 29 december 2009 @ 22:41:

[...]

Ikzelf kreeg dat geloof ik al vanaf een maand of 3... en ik al vanaf 6 weken Nouja, de sinaassappel dan, zonder liga geloof ik
Gezien de tijd van het jaar, op nieuwjaarsdag in alle vroegte de straat op om vuurwerk te zoeken waar nog een lontje aan zat

En als het had geregend legden we ze te drogen op de verwarming. Daarna staken we ze gewoon weer af.

Zoveel soorten vuurwerk was er niet. Het heftigste was een donderslag. Waren net iets zwaarder dan een astronaut.

Als je vader dan voor 100 gulden vuurwerk had gehaald stond ie de hele nacht te knallen. En de dag erna ook nog. Dat haal je nu niet meer.
quote:crini schreef op 29 december 2009 @ 22:45:

[...]

en ik al vanaf 6 weken Nouja, de sinaassappel dan, zonder liga geloof ik

O misschien ik ook wel eerder ik zal het van de week eens aan mijn moeder vragen.

En molenaars kindermeel kreeg ik ook met veel suiker soms van een lepeltje en soms in een fles want dan sliep ik 's nachts tenminste lekker door
op mijn speen zat rum met heel veel honing!

en ik begreep laatst van mijn broer dat dat heel slecht is voor baby's.

en iets wat ontzettend veel gezegd werd was: slaap je niet dan rust je toch.

(dat zei mijn oma altijd al. en ik zeg het nog steeds haha)
quote:Roelfien schreef op 29 december 2009 @ 22:26:

[...]

Mijn schoonmoeder vertelde een keer dat zij na de bevalling lekker een sigaretje rookte met de kraamverzorgster waar de baby bij was. Dat was heel gewoon toen blijkbaar.Ik heb een babyfoto van mezelf waar mijn moeder heerlijk in een stoel zit. Mij in de ene arm aan de borst en in de andere hand een sigaret. Dat was inderdaad heel gewoon.
quote:eleonora schreef op 29 december 2009 @ 21:56:

Mijn moeder, zo hippie als ze was, zei gewoon tegen mijn broer en mij dat we niet verder dan een meter bij haar vandaan mochten zijn in een winkel (ze gebruikte de lengte van haar arm om aan te duiden wat een meter was) en dat we moesten kijken met onze ogen en niet met onze handen. Op wel doen stond straf, in de hoek staan, in de winkel desnoods, met je handen op je rug. Niemand vond dat gek.

Nu word ik bekeken als een onmens als ik tegen mijn dochter zeg dat ze met haar tengels van de koopwaar af moet blijven in de Blokker. Ik hoef het overigens bijna nooit te zeggen, ik hanteer dezelfde regel als mijn moeder destijds en hij werkt nog steeds prima! Ik doe tegenwoordig precies hetzelfde, overal wel een hoekje te vinden. Handjes op de rug wanneer ze echt "stout" is.
Ja, dat vind ik echt.
vroeger(hoor mij, ben pas 20) kreeg je ook gewoon wel eens een tik van je moeder als je vervelend was in de supermarkt. als je dat nu doet word je denk ik bijna gearresteerd.
quote:crini schreef op 29 december 2009 @ 22:40:

[...]

Hebben wij dezelfde schoonmoeder?Haha, nee, onmogelijk.
quote:noanne schreef op 28 december 2009 @ 23:11:

- Rieten-kinderstoel achterop de fiets, was een soort mand.

- toen er twee kinderen kwamen, de jongste in een soort ijzerenstoeltje met een T-stuurtje erop waarmee je als kind kon 'sturen'

Zo'n mand hadden mijn ouders ook. Ik als baby bij mijn moeder achterop, die zich halverwege omdraait en zich rotschrikt: "Waar is Elfje, we zijn haar vergeten/kwijtgeraakt/..." Blijkt dat ik in slaap was gevallen en onderin de mand was gegleden Dat kan vast niet meer met de verantwoorde stoeltjes van tegenwoordig.

Oh, en dat stuurtje hadden we ook, meesturen was stoer! Net als een plankje dat je over de kinderwagen kon klemmen. Kleinste liggend in de wagen, ouder kind gewoon zittend er bovenop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven