Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Was ik maar een vrek...

Maar ik vind het veel te leuk om nieuwe kleren/schoenen/jassen/tassen te kopen. En besparen op boodschappen doe ik ook al jaren niet meer. Ik vind kwaliteit en biologisch belangrijker dan hoeveel het kost.

Maar tóch wil ik volgend jaar beter op m'n uitgaven gaan letten qua kleding en ander shop-gedrag.
quote:absoluteEinstein schreef op 30 december 2009 @ 10:03:

[...]

Milaatje, ik betaal liever de rekening, dan dat ik moet gaan delen tot de stuiver. Zuinig zijn, betekent niet dat je niet gul of gastvrij kan zijn. Ik heb er een hekel aan als mensen na het eten elkaar gaan zitten aankijken wie de rekening betaald. Dan betaal ik hem liever, krijg je nog een bedankje.

Wat betreft rijk zijn, ja, ik ben wel rijk. Heb m'n huis afbetaald en een behoorlijk bedrag op m'n spaarrekening. En daarnaast heb ik een huis dat ik verhuur en van de huurinkomsten wordt de hypotheek van dat huis betaald.

Maar dat komt dan weer niet omdat er zo veel geld binnen komt. Ik heb jaren geleefd van 500,- per maand en nu verdien ik het meest wat ik ooit verdiend heb en dat komt neer op 1400,- netto per maand. Volgens mij is dat niet echt een top salaris.Volgens mij ben jij daarom ook geen echte vrek Ik vind het knap hoor, poeh, je huis al afbetaald. En volgens mij ben je toch nog best jong? Ik weet bij wie ik in de leer kan als ik ooit in een financieel onhandige situatie terecht kom
Ook als je kwaliteit en biologisch koopt kun je besparen hoor, of zuinig zijn. Tenminste, ik koop ook veel biologisch, maar gooi bijna nooit wat weg. En doe dus zuinig met dure biologische shampoo enzo.
quote:gelukkigmeisje schreef op 30 december 2009 @ 10:51:

wij proberen voornamelijk te besparen op dagelijkse boodschappen....vooral groente en fruit kan soms gigantisch duur zijn! We eten dan ook meestal de groente/rauwkost/sla die in de aanbieding is.

Diepvriesgroente is vaak een stuk goedkoper en verser dan vers (een kennis van mij is boer en die kan het weten )

Met fruit wordt het dan weer lastiger ...
Ik weet niet wie het zei van Prizewize en overstappen van energieleverancier maar ik liep al zo lang met dat idee en het leek me telkens Heel Veel Werk. Dit was net het laatste duwtje dat ik nodig had.

Ik heb de tarieven vergeleken, vast/variabel en ook nog een op een andere site gekeken wat de ervaringen met diverse leveranciers was en tadaaa, vanaf volgende maand word ik beleverd door Greenchoice i.p.v. Nuon voor maar liefst 900 euro per jaar minder dan ik nu verbruik.

Oké, ik vind het nog steeds een beetje eng (ik ben altijd bang dat zoiets in het honderd loopt en ik dan drie weken in de kou zit) maar ik neem de gok!
quote:gelukkigmeisje schreef op 30 december 2009 @ 10:51:

wij proberen voornamelijk te besparen op dagelijkse boodschappen....vooral groente en fruit kan soms gigantisch duur zijn! We eten dan ook meestal de groente/rauwkost/sla die in de aanbieding is. Weiger gewoon ¤3 of meer voor een bloemkooltje neer te leggen..daarnaast wordt bijna al mijn kleding 2e hands gekocht (bijv. nu met zwangerschap) en ook voor de kleine is tot nu toe alles 2e hands gekocht...zo kunnen we iig onze spaarrekening op peil houden en veel bij de kringloop kopen...is ook nog eens goed voor het milieu..al het recyclen...

Koop je dat dan op marktplaats of zo? Want dat zou ik dus nooit doen, kleding kopen van iemand die ik niet ken en dat ik het niet kan ruilen als het niet past of niet bevalt.

Voor onze baby kopen wij ook gewoon kleding bij de zeeman (laatst nog een winterjasje voor 8 euro gekocht, ziet er prima uit, niks mis mee, shirtjes zijn daar ook maar een paar euro). Dat doe ik liever dan tweedehands eerlijk gezegd.

Ook voor mezelf koop ik vaak in de sale.
Ik ben geen vrek, maar spaar graag.

Sparen om mijn hypotheek extra af te lossen, om de verbouwing te financieren en dus niet te hoeven lenen en gewoon om geld achter de hand te hebben.

Ik koop soms ook maandenlang geen kleding, maar nu het uitverkoop is, geef ik wel 500 euro uit aan kleding.

Maar dan heb ik ook veel gekocht! Ik koop ook kleidng van goede kwaliteit waar ik een paar jaar mee kan doen.

Ik koop geen h&m kleding die na 3 x wassen er niet meer uitziet.

Verder doe ik boodschappen bij de nettorama. waardeloze winkel, maar ze hebber er alle a-merken en zijn echt goedkoop.

Als we weggaan gaat de verwarming uit, en als we thuiszijn staat hij niet erg hoog.

Gaan we op vakantie, dan gaan alle stekkers uit de stopcontacten.

O hja, poes krijgt alleen harde brokjes! (en soms wat is overgebleven van ons eten)

Aan de andere kant hebben we deze week 2 fietsen van 1.000 euro per stuk gekocht. Maar die gaan wel 10 jaar mee reken ik op.

Bij de visboer geef ik zo 50 euro uit aan lekkere dingen.

Ik koop ook gerust flessen wijn van 20 euro. (ook van 6 euro)

En ik doe alles met de auto. Auto van de zaak, dus die 25% bijtelling wil ik er wel uithalen!

Ik probeer geen geld aan onzin dingen uit te geven, maar voor kwaliteit betaal ik graag wat meer.
Ik heb hier wel eens woorden over met mijn vriend. Hij verdient veel en spaart niks, ik verdien weinig en heb wél een spaarekening. Ik kreeg wel eens te horen dat ik niks uitgeef aan 'ons' en hij juist heel veel, en dat vond meneer niet eerlijk. Nu hij door een aantal onverwachte uitgaven en de kerstdagen 500 euro in de min staat en ik hem met mijn spaargeld daaruit heb geholpen zegt ie ineens niks meer.

Toch wel handig, dat spaargeld!
quote:heejhallo schreef op 30 december 2009 @ 10:50:

Oh, ik vind kadootjes kopen dan wel weer leuk! Geef wel meestal iets dat geconsumeerd kan worden (lekker eten of drank) of een toegangskaartje tot iets, zodat het niet bijdraagt tot de grote hoop meuk in een anders huishouden.Ik ook. Ik probeer altijd iets te kopen waarvan ik weet dat de ander dat heel erg leuk vindt. Mijn moeder en zusje heb ik voor hun verjaardag een workshop kado gedaan.
Wat ook handig is, is meedoen aan het spaarloon via je werkgever. Het maximale wat je mag sparen is rond de 51,91 per maand bruto. Dus daar merk je niet veel van en omdat je er niet zomaar aan mag komen, spaar je in een paar jaar tijd toch een leuk bedrag bij elkaar.

Wat ook een leuke is en wat veel mensen niet weten... Je kan bij je werkgever vaak 2 rekeningnummers op geven. Zo kan je dus je salaris laten splitsen. Bijvoorbeeld elke maand je salaris naar je vaste rekening, maar bijvoorbeeld 100 naar een andere rekening. Dan gaat het ook bijna ongemerkt en spaar je toch weer 1200 euro per jaar!
Ik verkoop trouwens ook alle overbodige troep op marktplaats.

dat heeft me dit jaar zo'n 1.000 euro opgeleverd en en hoop ruimte in huis.

ik koop niks op marktplaats.
Leuk topic. Ik doe ook mee. Hier tweeverdieners en één kind.

Werk als zelfstandige en steek daar vaak zoveel uren in dat er maar weinig tijd over is voor shopsessies. Als ik iets koop, dan liever weinig en van goede kwaliteit dan veel en prul.
Absolute Einstein: heb je een speciale pensioenrekening voor t.z.t. je pensioen? Ik bedoel, als je het op een gewone rekening zet krijg je toch op een gegeven moment dat je meer belasting moet betalen dan je rente krijgt?

Sorry, ik ben wat dat betreft een financieel blondje.

Zo kreeg ik van de week een overzicht van een lijfrente plan wat ik jaaaaren geleden heb gestart (en weer mee ben gestopt). Daar staat nog 3500 euro op en nu moet ik weer kiezen wat ik er mee wil doen: verlengen, overzetten naar een rentevast plan of periodiek uitkeren.

Geen flauw idee wat ik moet kiezen , ik zeg iedere keer weer 'verlengen' maar misschien is iets anders wel een goede optie. Heeft iemand hier verstand van die dingen??
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Haley schreef op 30 december 2009 @ 10:57:

Ik weet niet wie het zei van Prizewize en overstappen van energieleverancier maar ik liep al zo lang met dat idee en het leek me telkens Heel Veel Werk. Dit was net het laatste duwtje dat ik nodig had.

Ik ben via Nuon, Essent en Oxxio ook beland bij Greenchoice al enige tijd geleden. Prima ervaringen ermee dus gefeliciteerd met je keuze. Het komt allemaal goed!
quote:milaatje schreef op 30 december 2009 @ 10:54:

[...]

Volgens mij ben jij daarom ook geen echte vrek Ik vind het knap hoor, poeh, je huis al afbetaald. En volgens mij ben je toch nog best jong? Ik weet bij wie ik in de leer kan als ik ooit in een financieel onhandige situatie terecht kom

37

Maar ik heb ook geluk gehad. M'n eerste huis is na twee jaar voor twee keer zoveel verkocht als waar ik het voor had gekocht. M'n huis daarna is ook weer voor een ton meer verkocht, dan waar ik het voor had gekocht. Kijk, op die manier krijg je wel geld bijelkaar.

Het bedrag dat je dan moet aflossen wordt vanzelf minder.

Mijn tip is, als je een financieel product neemt, zoals een hypotheek. Kies dan een hypotheek die je begrijpt en geen ingewikkelde constructies waarvan je niet ziet wat de kosten zijn of met allerlei onzekerheden zoals beleggen in aandelen.

Ik heb een hypotheek genomen waar ik gewoon rente betaal en zelf kon bepalen hoeveel ik afloste. Dan zie je je maandelijkse rente omlaag gaan, omdat je aflost. Dat werkt erg stimulerend.
quote:himalaya schreef op 30 december 2009 @ 11:02:

Absolute Einstein: heb je een speciale pensioenrekening voor t.z.t. je pensioen? Ik bedoel, als je het op een gewone rekening zet krijg je toch op een gegeven moment dat je meer belasting moet betalen dan je rente krijgt?

Voor mensen met een pensioengat is sparen voor je pensioen heel verstandig anders heb je straks alleen AOW. Een vriendin van mij werkte in de pensioenwereld en die raadde me aan zelf te sparen voor het pensioen (naast mijn pensioenregeling van het werk).

Regelingen van pensioenverzekeraars (lijftrente ed) kosten ook geld, soms extreem veel, maar dat vertellen ze er niet bij als je er een afsluit. Daarom kunnen mensen, die niet veel verdienen, beter zelfs sparen. Tot 20.000 euro kun je belastingvrij sparen. Zonder kosten. Zie de belastingdienst
quote:Haley schreef op 30 december 2009 @ 10:57:

Ik heb de tarieven vergeleken, vast/variabel en ook nog een op een andere site gekeken wat de ervaringen met diverse leveranciers was en tadaaa, vanaf volgende maand word ik beleverd door Greenchoice i.p.v. Nuon voor maar liefst 900 euro per jaar minder dan ik nu verbruik.

Oké, ik vind het nog steeds een beetje eng (ik ben altijd bang dat zoiets in het honderd loopt en ik dan drie weken in de kou zit) maar ik neem de gok!

Ik heb al verschillende keren gelezen dat men bij de eindafrekening opeens toch veel duurder uit bleek te zijn, en er van de korting niets meer over bleef. Volgens mij iets van vastrecht en transportkosten ofzo. Er staat bij het topic Thuis misschien ook wel wat.

(Ik wil je niet bang maken en misschien gaat het bij jou wél goed, maar wil je wel waarschuwen)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet of ik voldoe aan de doelgroep.

Ik leef zuinig omdat daardoor ik geld uit kan geven aan dingen die ik leuk vind.

Ik kan nu eenmaal niet en een nieuwe auto rijden, en op vakantie gaan en graag uit eten gaan bijvoorbeeld. Ik moet keuzes maken. Dus rij ik in een oude auto bijvoorbeeld, heb geen dvd speler, hd recorder, wii etc. Nu zeggen materiele dingen me niets, dat maakt het ook makkelijker. Ik jok trouwens over de dvd speler. Ik heb een oude van een vriend gekregen die deze overhad toen hij een nieuwe kocht.

Maar daarnaast is er voor mij nog een ander belangrijk punt om spaargeld te hebben. Het zorgt namelijk dat ik financieel onafhankelijk ben. Als er in de toekomst iets gebeurd, dan kan ik het opvangen. Als morgen de auto stuk gaat, dan kan ik een ander kopen. Als ik werkloos raak, dan kan ik het een tijd uitzingen, als een dierbare in financiele problemen komt kan ik bijspringen, ik kan mijn moeder eens verwennen met iets wat ze niet voor zichzelf zou kopen maar wel graag zou willen hebben etc etc.
Geweldig Einstein!

Ik hoop stiekum dat ik mijn huis (eerste koophuis) voor mijn 40ste heb afgelost. (ben bijna 38)

Het zal zeker niet lukken, want ik wil ook gewoon lekker blijven leven, maar een resthypotheek van zo'n 75.000 zal over twee jaar toch wel haalbaar zijn.

Ik heb ook geen pensioen en zie mijn huis als spaarpot voor later.

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek en los elke 3-4 maanden zo'n 5.000 extra af en vind het zo lekker om te zien hoe het maandbedrag iedere keer daalt na zo'n aflossing.

Onze ziektekosten verzekering heb ik nu ook ergens anders ondergebracht. Scheelt voor ons samen 20 euro per maand.

Energiekosten wordt mijn volgende project!
quote:himalaya schreef op 30 december 2009 @ 11:02:

Nee geen pensioenrekening of zo. Ik hou er niet van als andere mensen bepalen wanneer ik aan m'n geld mag komen, of waar het in geïnvesteerd wordt. Ook vind ik dat soort dingen vaak erg ondoorzichtig.

Geld staat nu op een termijndeposito. Dat levert meer rente op dan de belasting. Ik shop rond voor spaarrekeningen, maar op het moment is het inderdaad huilen wat betreft de rente percentages.

Maar ik spaar om nog een huurflatje te kunnen kopen en dat te verhuren. Dat levert huur op en als het goed is ook de waardevermeerdering van het flatje.
quote:himalaya schreef op 30 december 2009 @ 11:10:

(Ik wil je niet bang maken en misschien gaat het bij jou wél goed, maar wil je wel waarschuwen)

Ik zei al, ik neem de gok!

Verder zijn mijn energiekosten zo achterlijk hoog (260 euro per maand voor een éénpersoonshuishouden) dat het allicht goedkoper kan. Ik ga het gewoon aankijken en anders kom ik op dat topic op "Thuis" gewoon m'n beklag doen
Oh ja, zorgverzekering! Kan ik dat nu nog veranderen, of ben ik al te laat? En wat is een goede, goedkope verzekering? Ja, ik weet het, ben rijkelijk laat hiermee, maar was het een beetje vergeten......
quote:Liv schreef op 30 december 2009 @ 11:19:

Oh ja, zorgverzekering! Kan ik dat nu nog veranderen, of ben ik al te laat? En wat is een goede, goedkope verzekering? Ja, ik weet het, ben rijkelijk laat hiermee, maar was het een beetje vergeten......

Ik ben na wat rond(s)hoppen heel tevreden over Menzis: goed en goedkoop. Volgens mij kun je nog switchen. Kijk even

op hun site.
quote:Haley schreef op 30 december 2009 @ 11:18:

[...]

Verder zijn mijn energiekosten zo achterlijk hoog (260 euro per maand voor een éénpersoonshuishouden) dat het allicht goedkoper kan.

Dat is veel!

Wij met z'n tweeen 156,- per maand. Gewoon Eneco, dus niet een goedkope aanbieder.

Is je huis niet geïsoleerd? Op kantoor heb ik van die isolatiefolie achter de radiatoren geplakt. De verwarming hoeft nu nog maar half zo hard te loeien. In de zomer haal ik het weer weg, want het is nogal lelijk. Maar is dat misschien een idee?

Gordijnen dicht 's avonds, scheelt ook een hoop. Tochtstrips, een tochtrol bij de voordeur en bij de ramen.

Heb je een droger? Probeer hem dan alleen te gebruiken voor je beddegoed. De rest kan best aan een droogrek. Als je je kleren droogt in de ruimte waar de droger heeft gedraaid, is alles in no-time droog.
quote:himalaya schreef op 30 december 2009 @ 11:10:

[...]

Ik heb al verschillende keren gelezen dat men bij de eindafrekening opeens toch veel duurder uit bleek te zijn, en er van de korting niets meer over bleef. Volgens mij iets van vastrecht en transportkosten ofzo. Er staat bij het topic Thuis misschien ook wel wat.

Bij prizewize zijn de genoemde kosten INCLUSIEF alles, dus ook transport en vastrechtkosten. Je komt echt niet bedrogen uit. Ik ben inmiddels al 3 keer overgestapt, het wordt steeds goedkoper en ze concureren onderling enorm, dat is ginstig voor de consument. Ik heb nu gekozen voor 1 jaar vast, omdat de energietarieven vanaf januari weer duurder zullen worden.

Het was vorige week zelfs op het nieuws, dat Nederlanders enorm veel geld laten liggen door niet over te stappen. En als je zelf niets doet, betaal je gewoon de hoofdprijs.

Alle keren overstappen is helemaal goed gegaan hoor, prima geregeld allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven