autobanden

30-12-2009 12:55 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn autootje moet een nieuw set banden. maar ik heb geen idee waar te halen, hoe duur zijn banden, wat is een goed merk enz enz.

Nu liggen er all-seasons op van good-year. Ik zou wel weer all-seasons willen maar deze zitten niet in de test van de consumentenbond dus ik heb geen idee w.b. prijs/kwaliteit.

Wie heeft er meer verstand van en wil me adviseren?
Kun je niet kijken op de site van autotrader of er een test oid in staat? Ik heb vredestein winterbanden en waar iedereen vorige week vast zat kon ik gewoon lekker doorkachelen, echt een aanrader maar wel duur, en buiten het feit dat ze duur zijn zal ik eind Maart weer nieuwe banden moeten kopen ( zomerbanden
Let goed op met banden kopen. Er wordt veel troep aangeboden voor interessante prijzen. Belangrijk is dat de banden geproduceerd zijn in Europa (staat op de band).

Tegenwoordig worden ook de ECO banden aangeprezen. Deze zijn dan wel zuiniger. tenminste dat lijken de testen uit te wijzen. Echter komen deze banden de veiligheid niet ten goede.

Autovisie test jaarlijks banden. Misschien kun je op die website een test vinden. Maar waarom niet gewoon weer dezelfde banden als deze goed bevallen?
Ik heb mijn banden via (de duitse) ebay. Waren van iemand die zijn auto in de prak reed. Bijna nieuwe banden voor 150 euro.

Als je gewoon banden koopt kosten ze vanaf 60 euro per stuk (afhankelijk van de maat die je moet hebben). Alles naar boven staat open, 1000 euro per stuk kan ook heel goed.
ik was 800 voor mijn banden kwijt, veel geld maar het was het echt waard.
Wat het kost hangt heel erg veel af van de maat!
en de vorm....ronde banden zijn vaak duurder als vierkante...
Mijn autootje moest laatst ook voor de apk. en 3 nieuwe banden. Ikheb gezegd dat ik dezelfde soort er weer op wilde bij de garage. Ze waren 50 euro per stuk. En als de auto door de apk moet dan moeten er toch goede banden op voldoen aan een goed profiel. Ben trouwens ook 1x bij de Euromaster geweest, want daar zijn de banden ook wel aan een goede prijs. Maar daar betaalde ik voor 2 banden 160 euro. Je moet gewoon aangeven wat je max is.
quote:Maja82 schreef op 30 december 2009 @ 12:55:

Mijn autootje moet een nieuw set banden. maar ik heb geen idee waar te halen, hoe duur zijn banden, wat is een goed merk enz enz.

Nu liggen er all-seasons op van good-year. Ik zou wel weer all-seasons willen maar deze zitten niet in de test van de consumentenbond dus ik heb geen idee w.b. prijs/kwaliteit.

Wie heeft er meer verstand van en wil me adviseren?

Ik koop ze altijd hier:

www.autobandenmarkt.nl

Je hoeft alleen maar exact dezelfde maat te zoeken/kopen die al op je huidige banden staat, en je mag alles zelf kiezen.

Scheelt vaak kolossaal veel met wat autobedrijven vragen.

Montage en balanceren kost hooguit 20 euro per band. Vragen ze (veel) meer dan word je opgelicht. Bel even een ander bedrijf, er zijn er genoeg, en bovendien is nieuwe banden monteren niet bepaald moeilijk voor een automonteur. Doen ze al iets van 100 jaar of zo.

Test zeggen niet zoveel: ligt sterk aan iemands rijstijl, heb je een voor -of een achterwielaandrijver, zware of lichte belading, mijn achterbanden slijten bijvoorbeeld al anders dan mijn voorbanden, ook al zijn ze van hetzelfde merk.

Wat voor merk je kunt kopen:

neem gewoon een bekend merk: dus Fulda, Vredestein, Goodyear, Pirelli, Bridgestone, Dunlop etc.

Tien euro besparen per band en iets uit China kopen: niet slim, grote kans op duurkoop wegens langere remweg oid.

Banden tweede hands kopen: groot risico, je weet nooit wat er mee is gebeurd. Sommige auto-onderdelen kun je juist heel goed gebruikt aanschaffen, maar banden of remmen beter niet.

Michelin en vaak ook Continental zijn idioot duur. Ik heb de afgelopen 80.000 km iets van vier verschillende merken onder mijn auto gehad (vaak verschillend voor en achter, links en rechts moeten ze natuurlijk wel hetzelfde zijn), mij is geen enkel verschil opgevallen qua rijeigenschappen, geluid, of verbruik.

(Allemaal zomerbanden, van Goodyear, Fulda, Vredestein, en toen ik hem kocht zaten er Michelins onder).

Gemiddeld gaan ze bij mij zo'n 40 a 50.000 km mee.

Bandenspanning en profiel kun je prima zelf in de gaten houden, nieuw zit er 8 mm profiel op, wettelijk minimum is 1,6 mm, maar het is raadzaam om er niet zolang mee door te rijden. Lager dan 2 mm zou ik niet gaan.

(Maar banden slijten zelden perfect gelijkmatig, dus verschil per geval).

Garages "adviseren" jou het liefst een merk waar zij het meeste winstmarge op krijgen van hun groothandel. Niet naar luisteren dus.

Of een all season slim is? Ik heb er geen ervaring mee, het Duitse weekblad AutoBild test regelmatig banden, wat voor maat banden zit er onder jouw auto?
All-season is niet slim.

Het rubber van zomerbanden heeft een andere samenstelling dan dat van de winterbanden. Winterbanden blijven zachter en gebruik je als het kouder wordt dan 7 graden.

Een all-season band zit ertussenin, dus is de samenstelling nooit echt goed ten opzichte van het weer.

Wij hebben gewoon zomer- en winterbanden en ik merk het verschil wel degelijk. De afgelopen week kon ik gewoon rijden waar anderen ... eh... dat niet konden (laat ik het een beetje netjes uitdrukken ).
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-08-2018 15:17
Reden: spam
97.71% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven