welke (inbouw-) apparatuur hebben jullie in de keuken?

11-01-2010 14:34 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan verbouwen en ik ben me aan het orienteren op een nieuwe keuken. We willen een recht stuk van ongeveer 4 meter en dan een kookeiland ervoor.

Een van de talloze afwegingen; welke apparatuur moet erin komen?

Zelf vind ik een losstaand fornuis a la Boretti heel mooi, maar is het praktisch? Een stoomoven? Magnetron? Hetelucht-oven? Combi-magnetron?

Wat hebben jullie in de keuken en wat is handig/onmisbaar en wat valt tegen?

(oh ja afwasmachine zal noooit een punt van discussie zijn )

Er is zoveel mogelijk, te veel misschien wel....
Koelkast, afwachmachine en oven inbouw. Verder een normaal gasfornuis.

Soms mis ik de magnetron wel eens. Maar niet zo erg dat ik er één midden in de keuken wil zetten.

En ik zou liever een groter fornuis willen. Heb nu 5 pitten en dat is wel voldoende. Maar er passen eigenlijk helemaal geen 5 pannen tegelijk op!
Gasfornuis en (hetelucht en elecktrische oven, vaatwasser, koelkast, vrieskast, espressomachine en de magnetron.

En we hebben geen grote keuken hoor, dus wel weinig kastruimte helaas, 2 kasten boven en 4 kasten onder en nog 2 ladenkasten.
Het hangt misschien ook wel een beetje van je budget én ruimte af. Wij hebben een aantal dingen destijds niet genomen omdat we keuzes moesten maken (zoals een cooker). En de Boretti vind ik ook geweldig, maar was niet echt ruimte voor.

En in de meest ideale situatie (lees: met veel geld) zou ik ook heel graag zo'n inbouw espresso-apparaat willen hebben...
helemaal niks! maar ja we hebben ook een keuken uit het jaar 0...
Ik zou het niet meer doen, we gebruiken hem weinig, maar is toch ook wel weer erg lekker op zijn tijd en ja aanrechtblad is vrij, dat is ook wel fijn.
het is dat wij geen koffie drinken maar zo'n inbouw espresso apparaat is mooi!

Een quooker wil ik ook. Een stoomoven valt denk ik af, die zijn zo duur! En met eventueel een boretti ook financieel niet meer haalbaar denk ik.

Ruimte is 4-5 meter en kookeiland met groot fornuis erin.

Budget 10.000-15.000 euro ongeveer. (nog afhankelijk de begroting van de rest van de verbouwing)

Soms is er gewoon te veel keus, wat een luxe-dilemma eigenlijk.
Wij hebben een magnetron, oven, vaatwasser en vrieskistje ingebouwd.

Kookplaat ook, wij hebben een 5 pitter. Mocht je zo een willen aanschaffen let er dan op dat de 5e pit (voor de wok) aan de zijkant zit. Niet in het midden. Een wok is nogal groot, zet die op het fornuis en er past geen andere pan meer bij.

Wij hebben elektrische ontsteking van het gas. Vind ik ook onhandig. Als er eens een storing is kan je niet koken. Voordeel is dat als er iets aan de hand is alle pitten die aanstaan, gaan dan uit.

Wij hebben een klein bakje naast de gootsteen. Dat had ook niet gehoeven, de afwasborstels zitten er in. Verder niet. Ik doe er nooit wat mee.

Qooker schijnt handig te zijn.
Oven (in eiland), vaatwasser, 5-pits keramische kookplaat (in eiland), magnetron, koelkast en vriezer zijn allemaal inbouw van AEG. De afzuigkap (eiland) is van Itho.

Verder hebben we een grote wasbak met een 1-greepsmengkraan en een kleintje in het eiland met een sensorkraan.

Wij hebben bij het bestellen van de keuken wel gekeken naar een cooker en een stoomoven, maar de meerwaarde leek ons niet groot genoeg om de uitgave te rechtvaardigen.

Wij koken veel en graag, ook voor grotere groepen en we missen helemaal niets. Het beste aan onze keuken vind ik de bar aan het kookeiland zodat ik tijdens het koken gezellig door kan beppen met de mensen die komen eten.
Hoi Ratteke, ik ben ook op zoek naar een 5 pitter met de wokbrander aan de zijkant. Heb ik nog niet kunnen vinden, heb jij een idee? Ze hebben bij de ikea wel 2 x 2 pits en 1x 1 grote pit naast elkaar staan maar dat is geen wokbrander en ik heb het idee dat het veel moelijker schoonmaken is met de richels ertussen.
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 14:48:

Oven (in eiland), vaatwasser, 5-pits keramische kookplaat (in eiland), magnetron, koelkast en vriezer zijn allemaal inbouw van AEG. De afzuigkap (eiland) is van Itho.

Verder hebben we een grote wasbak met een 1-greepsmengkraan en een kleintje in het eiland met een sensorkraan.

Wij hebben bij het bestellen van de keuken wel gekeken naar een cooker en een stoomoven, maar de meerwaarde leek ons niet groot genoeg om de uitgave te rechtvaardigen.

Wij koken veel en graag, ook voor grotere groepen en we missen helemaal niets. Het beste aan onze keuken vind ik de bar aan het kookeiland zodat ik tijdens het koken gezellig door kan beppen met de mensen die komen eten.

Een berich naar mijn hart! Ik kook veel, graag en vaak voor meerdere mensen. Het idee is om achter het kookeiland (die dus niet zo diep hoeft te zijn) een bar te maken! Los van een grote eettafel in het eetgedeelte. Is het ook jullie vaste eettafel of alleen maar voor kletsen en ontbijt ed en voor het echte eten met vrienden een aparte eettafel?

Stoomoven valt idd af en quooker komt er wel (enorme theeleut)

We willen het gasfornuis in het eiland en de (2) spoelbakken in het rechte stuk. Verder ook een één greeps mengkraan waarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je keuken, lijkt volgens mij erg op wat wij willen, leuk!
Je moet ook even rekening houden met hoeveel groepen (meterkast ding) al die apparaten vragen en wat het kost om groepen bij te maken. (en of het uberhaupt wel kan!).

Ik geloof dat een combi-oven 1 groep is, een afwasmachine en een koelkast een tweede groep, ga zo maar door.
Wij hebben trouwens 3 losse kookplaten van siemens: 1 wok, 1 tweepits en een grillplaat. Super!

En natuurlijk een combimagnetron, een koelkast, vriezer en een afwasmachine.

Quooker zou ik graag willen En een klein oventje of bordenwarmer! Een luxe-item, maar oh zo fijn warme borden!
kookplaat

nr. 2

nr.3

Dit is wat zo snel kon vinden, ik ben op mijn werk en internet is erg traag vandaag. Maar ze zijn vrij gemakkelijk te googelen.
vaatwasser, koelkast en vriezer. Gasfornuis is als los element ertussen geplaatst (5pitter met oven)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Schuddebuikje..ik heb ook zo'n 5-pits kookplaat met de wok aan de zijkant, is van Siemens denk ik. Neem wel een extra brede als je de ruimte hebt!! Ik kan er dus eigenlijk geen 5 pannen tegelijk op kwijt!
en welk soort oven geeft het beste bakresultaat?

gasoven, electrische oven, hetelucht-oven of combi?

p.s van die groepen is een goeie tip!

thanks ratteke!
Al onze apparatuur is van Gaggenau. Ik vind het design heel mooi. Onmisbaar vind ik de stoomoven en quooker.
Fortis et liber
Lastig is dat he, heb zelf ook enorm lang in dubio gezeten wat er in de keuken moest.

Ik gebruikte dagelijks mijn magnetron om ´s ochtends mijn brood te ontdooien, en om even snel iets op te warmen. Maar vond het vreselijk dat mijn cake, quiche e.d. nooit helemaal gaar, of juist te gaar uit die combi-magnetron kwamen.

Daarom gekozen voor een oven en een combi-magnetron en ben nog steeds heel erg blij met die keuze.

Verder heb ik een Quooker en ook dat is echt het geld waard voor mij. Zeker in combinatie met een inductieplaat (ook al een aanrader, zeker als je niet van schoonmaken houdt) is het ideaal, want alles kookt in minder dan een minuut.
quote:schuddebuikje schreef op 11 januari 2010 @ 14:54:

[...]

Een berich naar mijn hart! Ik kook veel, graag en vaak voor meerdere mensen. Het idee is om achter het kookeiland (die dus niet zo diep hoeft te zijn) een bar te maken! Los van een grote eettafel in het eetgedeelte. Is het ook jullie vaste eettafel of alleen maar voor kletsen en ontbijt ed en voor het echte eten met vrienden een aparte eettafel?

Stoomoven valt idd af en quooker komt er wel (enorme theeleut)

We willen het gasfornuis in het eiland en de (2) spoelbakken in het rechte stuk. Verder ook een één greeps mengkraan waarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je keuken, lijkt volgens mij erg op wat wij willen, leuk!

Thx!

Bij ons is het niet de vaste eettafel, we ontbijten er ook zelden, af en toe lunchen we aan de bar. Maar hij wordt het vaakst gebruikt als er vrienden of familie langs komt en wij in de keuken bezig zijn met de voorbereiding van het eten. Iedereen gaat altijd gelijk aan de bar zitten dan, wijntje/biertje erbij, gezellig hoor. Kun je ook gelijk heel goed je gasten allerlei klusjes in de maag splitsen, peterselie hakken enzo. 's Avonds drinken we er zelf ook regelmatig een borrel trouwens.

Kinderen zitten er ook vaak aan, vooral als ik daar bezig ben. Maar dat kan ook komen doordat er vering in de barkrukken zit. Ik heb al ongeveer duizend keer gehoord "Kijk eens Vlinder, zo ben ik groot en .....wacht effe hoor.....wacht......zooooooooooo ben ik klein, kun je 'm nu weer voor me omhoog doen?".

De onderkant van het eiland is zo groot als drie standaard keukenkastjes, het blad daarbovenop is ongeveer zo groot als vier keukenkastjes, met aan de bar kant een ronding. De bar zelf loopt in een boog, de onderkant (de achterkant van de keukenkastjes dus) loopt ook in een boog en is van RVS. Mijn man heeft het RVS gedeelte en het barblad (zelfde hout als de vloer in de rest van het huis, niet als de keukenvloer overigens) zelf ontworpen en laten maken. Het blad en de lades komen gewoon bij SieMatic vandaan, evenals de kookplaat en de oven hebben we via internet besteld.
Als je van koken houdt koop dan een oven met magnetron functie ipv een combi magnetron.

Wij hebben alle apparatuur van Bosch m.u.v. de afzuigkap, deze is van Itho.

@eimmer, dan zet je de borden toch gewoon even in de oven? Mijn oven heeft toevallig een speciale servies stand. Als ik de oven reedrs in gebruik heb zet ik ze er gewoon even bij. Warme boren is namelijk erg prettig.
quote:[message=4886953,noline]

@eimmer, dan zet je de borden toch gewoon even in de oven? Mijn oven heeft toevallig een speciale servies stand. Als ik de oven reedrs in gebruik heb zet ik ze er gewoon even bij. Warme boren is namelijk erg prettig.Ja, als ik mijn oven niet gebruik kan dat, maar ik ga mijn goede borden niet in een gloedhete oven zetten. Mijn man deed dat wel een keer......kapot. Daarom liever een apart oventje (in de ideale keuken natuurlijk, of dat er ooit van komt is ten tweede).
quote:Mittens schreef op 11 januari 2010 @ 15:09:

Schuddebuikje..ik heb ook zo'n 5-pits kookplaat met de wok aan de zijkant, is van Siemens denk ik. Neem wel een extra brede als je de ruimte hebt!! Ik kan er dus eigenlijk geen 5 pannen tegelijk op kwijt!Bij mij is de wokbrander verhoogd. Ik kan ze dus wel alle 5 tegelijkertijd gebruiken.
Hier net een nieuw keuken geplaatst!

Met: gasplaat (5 pits, met wokbrander aan de zijkant), electrische oven, vaatwasser, koelkast met vriezer en een afzuigkap..

We hebben ook een simpele magnetron, maar die is niet ingebouwd. Was geen ruimte meer voor.
bedankt voor de reacties tot dusver, ben al een beetje wijzer;

er komt;

-5/6-pitter met wokbrander aan de zijkant

(inbouw of losstaand fornuis ben ik nog niet uit)

-Quooker

-vaatwasser

-heteluchtoven en een combi-magnetron denk ik

géén; stoomoven (te duur)

geen gasoven, en geen losse magnetron

Ik ga ook absoluut naar de groepen kijken!

Er komt ook een bar aan het kookeiland.

Meer tips welkom, het is zo moelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven