Eind 2006/begin 2007

18-03-2009 16:14 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Thijmen,

van harte met je eerste verjaardag!!
Verwijzing / advies deskundige hulp. Professional die voor een wat langere periode met jullie meekijkt / meedenkt hoe met Roan om te gaan en of er iets meer aan de hand kan zijn.

In ieder geval voorkomen dat gesprek met cb alleen de basis opvoedtips inhoudt. Ik weet zeker dat jullie al die vaardigheden hebben en inzetten (RRR, consequent etc).

Wat willen jij en je man. Jij zei in je vorige post heel duidelijk dat het veel te ver gaat en jullie het niet meer weten. Zeg je niet zomaar. Morgen de handvatten afwachten en misschien samen met cb afspreken binnen welk tijdsbestek volgende stappen worden genomen en wat dat zou kunnen zijn.

Haha klink wel heel hulpverlenerig...

Ik herken wel de situaties die je omschrijft die ouders op mijn werk vertellen. En hun onmacht. Vandaar mijn mening dat jullie hier iets mee moeten. Slechter kun je er niet van worden door verder te kijken.
@pebbs, Zo heb ik het idd ook een keer gedaan, maar dan blijft hij doorgaan in z'n boosheid. Hij wordt niet uit zichzelf weer rustig maar blijft erin hangen.

@babba, die basistips weet ik idd wel en die passen we idd ook toe. Een vriendin gaf me de tip van een plaatjesbord. Volgens mij had Ris dat hier ook al gezegd. Eerst maar even afwachten morgen wat dame van cb aangeeft. Heb nog steeds het gevoel dat heel veel te maken heeft met het slaaptekort wat hij heeft. Maandag had hij op de creche geslapen, en we kregen een heel ander kereltje terug. Nogmaals, tot een uur of drie 's middags hebben we gewoon een lekkere eigenwijze peuterpuber die lekker speelt en af en toe z'n kont in de krib gooit. Daarna gaat het echter mis.
He get Krook wat en nare berichten. Hoop dat vandaag wat oplevert. Probeer mondig te zijn en niet af te laten schepen met de "gerbuikelijke"opvoedtips want die hebben jullie nu toch wel in de vingers lijkt me. Hoe laat hebben jullie de afspraak met de dame van het cb? Zelf zou ik vooral gaan kijken wat er gebeurt voor 15.00.....Je geeft nu al een aantal keer aan dat het na 15.00 steeds prut is. Als je er achter kan komen wat bij Roan de trigger is kun je daar voor gaan zitten....Hopelijk is daarin een aanwijzing te vinden.

Misschien een idee om hem eerder naar bed te doen? (of een poging tot dan) Dat je het opbouwt. Met zo'n schema (bij kruidvat heb je ze met magneetjes in allerlei leuke vormen, Mayte is er dol op) eerst een klein stukje voor bespreken.

11.30 lunch. 12.30 even met hem op de bank zitten tv kijken of boekje lezen (of hij mag ff zelf tv kijken terwijl jij Jesper naar bed brengt oid...zo spreek ik het vaak wel af met Mayte)

Als Jesper boven is dat je nog even iets rustigs met Roan doet (duidelijke eindafspraak maken: "na dit filmpje/ verhaaltje gaan we naar boven") daarna naar boven (in eerste instantie voor een half uurtje. evt tijd afbakenen met een wekker?) dit laatste kun je elke week met een 15 minuten oprekken of met 5 minuten, wat jezelf het prettigst vind.

Elke keer als hij een stapje oke heeft gedaan mag hij een sticker/ magneetje what ever op een bord plakken.

Keyword is (zoals ik het kan bekijken) dat je elke handeling opdeelt in heel kleine stapjes, dat je bekijkt wat kan hij zelf, waar heeft hij begeleiding bij nodig en wat moet ik nog doen. Hij is 3 en kan ook al heel veel zelf.

Hier een verdeling in maken met ruimte voor Roan om zelf dingen te doen (uitkleden, boekje uitzoeken, luier pakken, bedenkt het maar uit hoeveel stapjes een handeling bestaat) Elke keer als een stapje is gedaan dat je het volgende stapje met hem voorbespreekt. Niet melden, maar vertellen (is een klein verschil maar kan heel veel uitmaken) en geef ook (een beetje) ruimte om zijn eigen inbreng er in te te zetten (als hij eerst zijn sokken uit wil doen ipv zijn broek....laat hem dan zijn sokken eerst uitdoen)

Zijn heel veel dingen tussen haakjes.....maar het kan em in heel kleine dingetjes zitten die hem kunnen triggeren. Als je helder en voorspelbaar bent kun je vaak al de angel eruit trekken. Hij is ws ook al behoorlijk prikkelbaar op een moment dat hij van alles "moet" . Bedenk zelf maar eens hoe je, je voelt als je, je neit op je best bent en iemadn zegt je dat je van alles moet. Gooi je ook je kont tegen de krib (ik wel iig)

Ik lees vaak in je posts dat jullie veel voor hem doen...laat hem zelf even lekker aanmodderen (duurt wat langer)

Misschien bemoei ik me er nu ook wel te veel mee....(aard van het beestje he) maar kan me ook voorstellen dat je nu echt met je handen in het haar zit en van gekkigheid niet meer weet wat je moet doen.

Heel veel sterkte iig en ik hoop dat je met die dame (is het een dame?...zo gek dat, dat als een vanzelfsprekendheid wordt genomen)eruit kan komen en misschien dat je nog wat aan mijn tips hebt.

dikke kus iig.
Wat een professionele tips allemaal. Ik heb er niets meer aan toe te voegen, qua tips dan. Ik denk dat het belangrijk is dat Krook en man lekker met die 'persoon', haha, van het CB in overleg gaan en dan voor één aanpak kiezen en die voorlopig een poos volhouden. Sterkte Krook. Kom hier maar lekker van je afschrijven. Je bent een supermoeder!!!

Hier vannacht drama. Jasmijn was om vier uur wakker, ben ik even naartoe geweest, ze was d'r knuffel kwijt. Maar als ik dan eenmaal wakker ben, kan ik zelf niet meer zo makkelijk slapen. En toen begon ze even voor vijven weer: 'Ik kan niet slapen, ik lig al de hele tijd in het donker te kijken' Dat gevoel herkende ik meteen dus heb ik haar tussenin genomen en toen sliep ze binnen no time. Manlief heeft daar geen last van maar ik blijf wakker als er een kind tussenin ligt, dus daar gíng mijn nachtrust. Om zes uur ging de man eruit en probeerde haar in haar eigen bed te krijgen maar dat gaf zoveel strijd dat hij het direct opgaf (lekker opvoedkundig maar niet heus). Ze moest vanochtend ook naar de psz en dus wel uitgerust zijn. Toen ben ik ook nog even ingedommeld en wakker geworden om kwart voor acht door Thijmen. En nog geen uur later was ik al op de psz met 2 kids die hadden gegeten, waren aangekleed en ik had mezelf nog aangekleed én opgemaakt ook. Vond het een hele prestatie van mezelf, dus nu mag ik even me-time Gelukkig werd Jasmijn op een 'goede' manier wakker en wilde ze met alles goed meewerken. Ja, die was ook pas over achten wakker dus had de schade van vannacht wel ingehaald, maar ikzelf niet.

Het gekke is dat als ik doorslaap ik nergens last van heb, maar als één van de kids wakker wordt, dan blijf ik vaak zowat de rest van de nacht wakker en krijg ik altijd zo'n pijn in mijn rug, tussen mijn schouderbladen. Op een gegeven moment weet ik gewoon niet meer hoe ik moet liggen dan. Herkent iemand dat? Zal wel komen doordat ik dan misschien te gespannen lig, maar ik probeer dat niet te doen maar weet niet hoe dat te veranderen.
He meiden,

ben ik ook weer.

Krook, naar dat je zo'n zorg en spanning hebt rondom Roan. Ik denk dat het heel goed (en noodzakelijk zo langzamerhand) is om er iemand met een frisse, afstandelijke blik naar te laten kijken. Heb je dat gesprek met de cb-verpleegkundige vandaag? Sterkte meid. En vergeet niet; dat hij het ook een roep(je) om hulp en nog meer structuur is, zijn lastige gedrag van nu. Hij is misschien wel 3 en heeft wijze praatjes, maar hij heeft jou (en zijn papa) echt heel hard nodig om te laten zien wat er wel en niet mag. Maar ja, ik snap ook dat je de knop niet zomaar om kunt zetten. Ik heb zelf een paar maanden geleden een nare confrontatie gehad met zoon (waarbij ik erg geëmotioneerd raakte) en sindsdien heb ik me voorgenomen dat hij me niet meer zò mag raken. Wij zijn zijn ouders, hij heeft maar gewoon te luisteren op sommige momenten. Ik stelde me soms te voorzichtig en kwetsbaar op en nu ik veel meer de leiding neem, gaat het beter. Maar ja, die leiding neem jij al volgens mij. Ik zou in ieder geval proberen zijn dagschema heeeeel overzichtelijk te houden; steeds aan te kondigen wat er gaat gebeuren. Mirjamzoon wordt ook onhandelbaar van slaaptekort, dus dat herken ik. Sterkte meid!

Wij hebben vanochtend de Montessori-basisschool bezocht in onze wijk. Het was leuk (we waren er al eerder eens geweest, voor zoon maar voor hem was het niet geschikt concludeerden we na een wenochtend die niet goed uitpakte). Met de ervaring van Pebbles (te veel vrijheid, toch?) in het achterhoofd hebben we echt doorgevraagd over het volgen van de ontwikkelingen. Ze werken iedere dag de vorderingen van kinderen bij en de schoolleiding stuurt bij de leerkrachten ook erg aan op bijsturen als kinderen steeds voor dezelfde activiteiten kiezen. Dus daar hebben we wel vertrouwen in. Ik denk wel dat het deze school wordt. Maar goed, dan moeten we wel in de buurt blijven wonen. We willen ook natuurlijk nog een keer gaan verhuizen (eind dit jaar, als het gaat zoals we willen (eigen huis verkocht, leuke nieuwe woning gevonden)). Er is hier in de buurt ook een psz waar ze met de Montessori-methode werken. Misschien laat ik Hanna daar na de zomervakantie ook naar toe gaan (twee ochtenden per week). Zij is op zich wel een kindje dat het aan kan om en naar het kdv en naar de psz te gaan denk ik.

Babba, leuk dat je hier weer wat vaker bent! En Aimee dus een soepfan? Grappig. Die komt dus wel aan haar vocht op een dag. Hanna nog steeds niet. Die drink misschien 300-350 ml. op een dag, te weinig dus in principe. Maar ja.

Ringel, hoe gaat het nu met Mayte's gezondheid? Ik hoor je daar niet meer over.
he ladies,

Om maar met mijn kleinste kereltje te beginnen. Die begint al wat beter te worden. Hij drinkt nog bij lange na niet zoals het 'hoort", maar inmiddels wel zo'n 80cc per fles. Gisteravond om 23 uur wilde hij niets hebben en kwam vannacht om 2.45 zelf en heeft toen 100cc gedronken. Vervolgens kwam hij iets na 7 uur weer.

Vanochtend dame van het cb langsgeweest. Zij gaf zelf ook aan dat ze geen tips van RRR enzo zou geven. Ze richtte zich op de voeding in de middag. Haar tip was om de suikerspiegel hoog te houden. Want combi lage suikerspiegel en vermoeidheid is voor ieder mens om kribbig van te worden en dan kan alleen een snoepmoment om 15 uur weleens te weinig zijn. Dus als we thuiskomen van de creche even een eetmomentje, dan om 15 uur gewoon wat lekkers en om een uur of vier weer een crackertje ofzo. Zal natuurlijk niet alles oplossen maar misschien werkt het.

Verder krijgen we LPH. Licht Pedagogische Hulpverlening. Er komt een keer of tien iemand bij ons thuis die gaat kijken hoe het gaat. Wanneer zij zelf noodzaak zien voor verder onderzoek, daar zijn ze volgens de wijkverpleegkundige heel eerlijk in, zorgen ze ook voor een doorverwijzing. Moet nu gewoon alleen maar huilen omdat we het blijkbaar niet alleen kunnen.
@zal natuurlijk al jullie tips eens goed tot me nemen als ik wat rustiger ben.
Krokus, je zit er echt even doorheen he meid. Rot. Maar je bent nu al bezig met verbetering, omdat je durft te erkennen dat het niet allemaal vanzelf gaat en omdat Roan gewoon echt heel erg de grenzen opzoekt. Ik vind je juist heel stoer, dat je je zo inspant om de beste moeder te zijn die Roan zich kan wensen en dat je het durft toe te geven (en niet maar aanmoddert) als het niet goed gaat.. Echt meid; jij bent hartstikke belangrijk voor dat kereltje en je wilt wel alles uit de kast trekken om het beter te laten gaan. Jullie komen er wel, toch alleen maar fijn dat er nu een beetje hulp komt! Die LPH lijkt me een prima idee. Kan er op korte termijn iemand komen?
quote:pebbles10 schreef op 13 januari 2010 @ 20:17:

Hebben jullie trouwens een Shoeby/Jilly & Mitch in de buurt?

Ik zoek dit jurkje in maat 104:

[afbeelding]

Ze hadden hem bij ons in maat 92/98 en maat 110 maar de ene was aan de kleine kant en de andere echt nog te groot.

Mocht iemand hem tegen komen, wil je hem dan meenemen voor mij?

Oeh, deze wil ik in maat M! Kom maar op met die lente! Nu gauw verder lezen, heb nog een pagina voor de boeg!!!

...wat een leuke jurk!!!
krokus, het is alleen maar heel goed dat je hulp hebt gevraagd en dat je inziet dat je dit nu even niet alleen kan, dat is geen falen, dat is gewoon zoals het is. En in plaats van maar door te gaan, vraag je om hulp en dat is alleen maar heel sterk en goed van jullie. Afgaande op wat je allemaal opschrijft zou ik dat ook niet trekken hoor. Zo dwars en opstandig kan ik ook niet hebben elke dag. Dus heel normaal hoor dat je er even doorheen zit. Hou je haaks!!
@mir, ik ben zojuist gebeld dat er een wachtlijst is van een week of 6. Tot die tijd regelmatig contact met het cb. Haha, de dame van het cb zei dat Roan maar blij mag zijn met ouders die zich bewust zijn van het belang van grenzen voor een kind. Had hij die niet gehad, dan had hij een groot probleem gehad (en later gekregen)
quote:krokusje schreef op 14 januari 2010 @ 13:14:

Haha, de dame van het cb zei dat Roan maar blij mag zijn met ouders die zich bewust zijn van het belang van grenzen voor een kind. Goed zo! Zie je wel; erkenning dat je het goed doet en het beste voor hem wilt!!
Dank arwen. Hoe is het met je (grote) kleintje?
quote:krokusje schreef op 14 januari 2010 @ 12:44:

Vanochtend dame van het cb langsgeweest. Zij gaf zelf ook aan dat ze geen tips van RRR enzo zou geven. Ze richtte zich op de voeding in de middag. Haar tip was om de suikerspiegel hoog te houden. Want combi lage suikerspiegel en vermoeidheid is voor ieder mens om kribbig van te worden en dan kan alleen een snoepmoment om 15 uur weleens te weinig zijn. Dus als we thuiskomen van de creche even een eetmomentje, dan om 15 uur gewoon wat lekkers en om een uur of vier weer een crackertje ofzo. Zal natuurlijk niet alles oplossen maar misschien werkt het.

Verder krijgen we LPH. Licht Pedagogische Hulpverlening. Er komt een keer of tien iemand bij ons thuis die gaat kijken hoe het gaat. Wanneer zij zelf noodzaak zien voor verder onderzoek, daar zijn ze volgens de wijkverpleegkundige heel eerlijk in, zorgen ze ook voor een doorverwijzing. Moet nu gewoon alleen maar huilen omdat we het blijkbaar niet alleen kunnen.Lieve Krook, mijn hart breekt als ik dit lees. Hoezo jullie kunnen het niet alleen. Jullie krijgen hulp van mensen die theoretisch gezien meer verstand hebben van een pedagogische aanpak. Het is zo anders als het je eiegn kind betreft. Dat hebben jullie niet nodig maar Roan heeft dat nodig. Maar wat Roan het allermeeste nodig heeft, is wat alleen jij en je lief hem kunnen geven, liefde en hem steunen bij deze nieuwe aanpak. En ik weet zeker dat Roan zo donders veel geluk heeft dat hij dat hij daar bij jullie op kan rekenen!
@Krook: Dappere meid. Niet huilen hoor. Jullie kunnen het juist hartstikke goed alleen. Jullie durven toe te geven dat het gewoon niet meer gaat, en helaas zijn er heeeel veel mensen die dat niet durven. Die alles maar aan laten modderen, met alle nare gevolgen van dien, ook voor in de toekomst. Jullie zijn kanjers!!! Jullie willen het allerbeste voor jullie kinderen en dat zullen jullie krijgen ook!

@Pebbs: Ben net in Noordwijk geweest, wist niet dat daar een Shoeby zat maar was dus wel zo. Ook even voor je gekeken maar je raadt het nooit: alle maten waren er nog, behalve 104. De mevrouw achter de kassa heeft nog even gekeken, maar bij het enige filiaal hier in de buurt was hij ook niet meer verkrijgbaar. Ze tipte wel dat ze in jouw woonplaats ook even in de pc konden kijken waar hij nog wel te krijgen was in de buurt!

Nu we toch op kleding zoektocht zijn: ik zoek voor Thijmen nog een mutsje van het merk Z8 in lichtgrijs met donkergrijs gestreept, huidige collectie. Sjaaltje heb ik al maar mutsje kan ik nergens vinden. Iemand!?!?
@Mirjam..... als je toch alles van te voren zou kunnen weten he, of je, je huis verkoopt, of je een leuke woning weer kan vinden enz enz.

En wat Mayte's gezondheid betreft.....die heeft een enorme groeispurt gemaakt. Ik denk dat dat ook heel veel energie bij d'r weggetrokken heeft. Het gaat nu welgoed eignelijk, poepen kan beter, maar is niet meer knoeterhard. Ze heeft het nog wel steeds over auw buik (en dan bij de blindedarm in de buurt) maar kijk dit nog even aan met name ook omdat ze daarna altijd meteen roept dat haar baby ook auw buik heeft.

Echt hele verhalen heeft ze erover. ze heeft een baby in de buik, die heet alalysa en dis al 5 jaar en heeft verjaardagsfeestje en de baby heeft ze van papa, opa en overopa gekregen (je gaat toch denken;-) en ze moet steeds naar het ziekenhuis en dan gaan alle mensen dood.

het meeste weet ik wel te verklaren. Haar juf is zwanger en dat is best duidelijk te zien.

Overopa lag in het ziekenhuis en daar zijn we een keer op bezoek geweest, ze is al een dik 1/2 jaar bezig met d'r eigen verjaardag.

Heb nu toch maar een aftellijst gemaakt om de boel een beetje te reguleren. Alleen wanneer ze een plaatje plakt mag ze er 10 minuten over praten (ze is er helemaal vol van)

Opa vind ze gewoon leuk.......

Krook ben benieuwd hoe het is gegaan met de dame van het cb.....
Hele bladzijde vergeten te lezen!

Jee Krook wat Annie ook zegt, het breekt m'n hart om je bericht te lezen.....

even lekker uitjanken wijffie.

en wat de anderen ook zeggen, het is gewoon hartstikke goed voor Roan dat jullie durven te onderkennen dat het voor Roan beter is om verdere stappen te nemen en het is hartstikke knap van jullie dat je die stap ook durft te nemen (en neemt)

Ken helaas uit de praktijk genoeg voorbeelden waarbij het compleet de mist in is gegaan (licht uitgedrukt).

Jullie zijn gewoon hartstikke goede ouders die het beste met je kinderen voor hebt. en als je daar iets extra's voor nodig bent SOIT!

dikke knuffel en als je wil bel je maar.....
@krook: ook van mij een hele dikke knuffel. Gaat helemaal goedkomen met jullie.

@mmmoi: bedankt dat je gekeken hebt naar die jurk. Ik ga morgen even vragen bij ons of ze kunnen zien of hij hier ergens in de buurt te krijgen is.
lieve ladies, bedankt voor alle steunende woorden. Ik ben inmiddels al een stuk rustiger. Vanmiddag is een vriendin van mij geweest, en ze heeft me heel veel praktische handvaten gegeven. Heel fijn. Echt concreet ideeen hoe ik bepaalde situaties anders aan kan pakken. Een ontplofpunt hier was de laatste dagen het eten. Hij wilde niet aan tafel blijven en we waren ongeveer de hele maaltijd in strijd om hem aan tafel te krijgen. Haar advies was om het gewoon klein te houden. "Als je dit ophebt, mag je van tafel". Is op zich niet waar ik achter sta omdat ik vind dat hij de hele maaltijd aan tafel moet blijven, maar dit is wel een stukje, en vandaar uit kun je verder werken. Vervolgens bijvoorbeeld aan tafel blijven tot mama klaar is, dan tot papa klaar is, enz enz. Zo heeft ze nog een paar praktische voorbeelden gegeven. Heel fijn. Roan had vanmiddag op de creche ook geslapen, waardoor hij sowiezo lekker vertrouwd ontspannen was.
en een advies was om op het overdrevene af alles te benoemen wat hij goed doet. Al zit hij een minuut aan tafel, zeggen dat je zo lbij bent dat hij zo lekker aan tafel zit.
Krook, dat zijn ook weer goede adviezen. Zo doen wij het ook, ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat ik al blij zou zijn als Mats 1 stronkje brocoli op zou eten in ruil voor een toetje.

In je vorige postings kwam naar voren dat Roan kwaad werd tijdens het maken van keuzes wat betreft eten of zo. Ik zou, als je merkt dat Roan gespannen is, helemaal geen keuzes geven maar de teugels kort houden zodat het duidelijk is voor Roan waar hij aan toe is. Dit doe ik ook met Mats. Als hij hyper is, en we gaan lunchen laat ik hem het beleg niet kiezen maar eet ik samen met hem een boterham met kaas of worst. Allebei hetzelfde, geen keuze op dat moment. Ik bereid hem tijdens het eten al heel duidelijk voor op het slapen daarna. Ik weet niet wat je er van vind, maar hier werkt het wel om Mats een beetje 'strak' te houden, het scheelt veel strijd.

Hier kriebelt het af en toe wel hoor, een derde...Maar wij willen ook nog een poos wachten. Op zich zou ik graag een meisje willen. Maar toch zie ik mezelf helemaal als een jongensmama en kan ik met niet voorstellen om een dochter te hebben.
@annie, dank voor de tip. Wanneer we Roan helemaal geen keuze geven kan hij op het moment daar pissig om worden. Ik ben echt blij met het gesprek met die vriendin omdat het me wel een aantal positieve aanpakpunten opgeleverd heeft. Of het gaat werken is een tweede, ben gewoon blij dat ik er even wat positiever insta.
@annie: dat heb ik nou andersom met een jongetje. Ik zou heel graag een jongetje mee maken maar aan de andere kant ben ik gek op mijn meisjes en kan ik me niet voorstellen dat een jongetje leuker is. Conclusie: maakt me niks uit, allebei leuk.

@krokus: fijn dat je van verschillende kanten hulp, tips en steun krijgt.

Floor heeft ook weer lekkere dagen. Dinsdag stond al in het creche boekje dat ze om alles moest huilen en dat ze "een fraai portetje" is op het moment. Vandaag vertelden ze dat alles "nee" was.

En dat klopte ook want eenmaal thuis was nog steeds alles nee.

Gisteren noemde ze mij een "jokkiebrok". Ik moest er wel erg om lachen eigenlijk. En vandaag had ze het over een gekke geit. (ik zeg wel eens gekkigheid).

Ff snel (druk en moe)

Krook een hele dikke knuffel! Ik denk juist dat je het heel goed doet! Je probeert vanalles en je hebt ook hulp gevraagd, dat doen niet veel ouders uitzichzelf; dus dat is ook hartstikke goed!

Ik kom er morgen nog uitgebreid op terug!

Pebbs; Jilly en Mitch hebben ook een online collectie; zit dat geweldige jurkje daar niet bij?????

(er zit er hier één, ik zal kijken of ik morgen langs kan gaan voor je)
Krook, fijn dat je weer iets positiever bent.

En over voorkeuren gesproken; beide geslachten zijn superleuk, en ik kan het weten haha. Verder hebben alleen Mmmoi en Ris van allebei eentje, toch?

We hebben vanavond aan tafel gelachen om Hanna. Het woord champignon kan ze nog net niet helemaal vlekkenloos uitspreken. Maar ze vindt ze wel heel erg lekker. Haar uitspraak staat op Hyves (in mijn www).

Net weer hardgelopen, gaat goed. Maar brr, de straten waren wel een beetje glad, het was goed oppassen. Ik zal erg blij zijn als dat weer voorbij is.

Welterusten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven