Jongensnamentopic!
maandag 18 januari 2010 om 22:49
quote:Pinkel78 schreef op 18 januari 2010 @ 15:30:
Ik moet wel zeggen dat ik Belgische ben, dus dat gedoe dat dezelfde voorletters verwarrend zijn speelt bij ons niet.
Misschien een domme vraag, maar.... waarom speelt dat bij jullie niet? Doordat je kind een 2e naam erbij krijgt ofzo?
2x de L vind ik trouwens wel mooi klinken. En verder vind ik een naam met 3 lettergrepen wel mooi, omdat de naam Leonie dat ook heeft. Wat vind je van Leonie & Antonie? Of:
Lodewijk
Lieven
Lennard
Julius
Valentijn
Jonathan
Constantijn
Merlijn
Thijmen
Raoul
Matthijs
Sebastiaan
Nou ja, ik roep ook maar wat hoor! Misschien kan je je smaak een beetje omschrijven?
Ik moet wel zeggen dat ik Belgische ben, dus dat gedoe dat dezelfde voorletters verwarrend zijn speelt bij ons niet.
Misschien een domme vraag, maar.... waarom speelt dat bij jullie niet? Doordat je kind een 2e naam erbij krijgt ofzo?
2x de L vind ik trouwens wel mooi klinken. En verder vind ik een naam met 3 lettergrepen wel mooi, omdat de naam Leonie dat ook heeft. Wat vind je van Leonie & Antonie? Of:
Lodewijk
Lieven
Lennard
Julius
Valentijn
Jonathan
Constantijn
Merlijn
Thijmen
Raoul
Matthijs
Sebastiaan
Nou ja, ik roep ook maar wat hoor! Misschien kan je je smaak een beetje omschrijven?
dinsdag 19 januari 2010 om 08:46
Wel, ik heb de indruk - als ik hier op dit forum lees - dat er bij jullie heel veel met de voorletters van alle namen gewerkt wordt, bv. als je een brief schrijft naar Hans Pieter Bakker (ik zeg maar wat), dat je dan H.P. Bakker moet schrijven. Wij schrijven "gewoon" Hans Bakker. Die 2e naam is er bij ons alleen maar voor de vorm, en wordt zelden gebruikt.
Ons kind zal maar één naam krijgen, dus als er post toekomt waar enkel de 1e letter van de voornaam opstaat ipv de volledige voornaam, ja dan hebben wij ook een probleem met 2x een L.
[quote]blogbabe schreef op 18 januari 2010 @ 22:49:
[...]
Ons kind zal maar één naam krijgen, dus als er post toekomt waar enkel de 1e letter van de voornaam opstaat ipv de volledige voornaam, ja dan hebben wij ook een probleem met 2x een L.
[quote]blogbabe schreef op 18 januari 2010 @ 22:49:
[...]
dinsdag 19 januari 2010 om 08:52
quote:blogbabe schreef op 18 januari 2010 @ 22:49:
[...]
Lodewijk
Lieven
Lennard
Julius
Valentijn
Jonathan
Constantijn
Merlijn
Thijmen
Raoul
Matthijs
Sebastiaan
Mijn smaak... moeilijk hoor. Lars of Laurens vind ik dus mooi, dus ik denk dat je het kunt omschrijven als Nederlandstalig, een beetje apart (Leonie hoor je bij ons niet vaak) maar niet té kakkerig.
Rijmen op Leonie vind ik dus van het goede teveel.
Sebastiaan is wel een mooie! Die ga ik eens voorleggen aan m'n man.
[...]
Lodewijk
Lieven
Lennard
Julius
Valentijn
Jonathan
Constantijn
Merlijn
Thijmen
Raoul
Matthijs
Sebastiaan
Mijn smaak... moeilijk hoor. Lars of Laurens vind ik dus mooi, dus ik denk dat je het kunt omschrijven als Nederlandstalig, een beetje apart (Leonie hoor je bij ons niet vaak) maar niet té kakkerig.
Rijmen op Leonie vind ik dus van het goede teveel.
Sebastiaan is wel een mooie! Die ga ik eens voorleggen aan m'n man.
dinsdag 19 januari 2010 om 09:37
quote:Catooo schreef op 19 januari 2010 @ 09:13:
Leonie en ...
Floris, Siemen, Thijs, David, Joris, Julian, Thomas, Fabian, Olivier, Daan, Vince, Daniel, Twan, Niels, Tijn, Max, Ruben, Ralf, Harm, Kas, Jorn, Sam/Samuel, Rogier, Freek, Sander, René, Mick, Maarten.Die vind ik mooi! Dank je wel.
Mijn vader heet Daniel, en met de Thomassen en Rubens slaan ze je hier om de oren...
Leonie en ...
Floris, Siemen, Thijs, David, Joris, Julian, Thomas, Fabian, Olivier, Daan, Vince, Daniel, Twan, Niels, Tijn, Max, Ruben, Ralf, Harm, Kas, Jorn, Sam/Samuel, Rogier, Freek, Sander, René, Mick, Maarten.Die vind ik mooi! Dank je wel.
Mijn vader heet Daniel, en met de Thomassen en Rubens slaan ze je hier om de oren...
dinsdag 19 januari 2010 om 12:05
Hoi allemaal,
Ik heb net een heel stuk zitten lezen en heb echt genoten van alle namen en opmerkingen die langskomen. Grappig dat smaken zo verschillen.
Ik ben in verwachting van de tweede. Ik heb al een dochter Sofie. We weten nog niet of het dit keer een jongen of weer een meid zal zijn. Meisjesnamen zijn bij ons geen punt, we kunnen zo 5 leuke opnoemen waar we beide tevreden mee zouden zijn. Jongensnamen daarentegen...
Mijn man wil Bas als jongensnaam. Maar dat wil hij omdat zijn vader (die drie jaar geleden overleden is) zo heette. Hij heeft dat zijn vader op zijn sterfbed beloofd. Moet ik hierin meegaan? Ik voel mezelf een beetje buiten de discussie gehouden en voor het blok gezet op deze manier. Niet dat ik Bas een lelijke naam vind, maar de manier waarop de keuze gemaakt wordt vind ik niet leuk... Wat vinden jullie?
Ik heb de volgende namen al voorgesteld:
Stan, Ralf en Rens, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik zag net Jorn staan, vind ik ook een leuke... Ga ik ook nog even "opgooien"
Ik heb net een heel stuk zitten lezen en heb echt genoten van alle namen en opmerkingen die langskomen. Grappig dat smaken zo verschillen.
Ik ben in verwachting van de tweede. Ik heb al een dochter Sofie. We weten nog niet of het dit keer een jongen of weer een meid zal zijn. Meisjesnamen zijn bij ons geen punt, we kunnen zo 5 leuke opnoemen waar we beide tevreden mee zouden zijn. Jongensnamen daarentegen...
Mijn man wil Bas als jongensnaam. Maar dat wil hij omdat zijn vader (die drie jaar geleden overleden is) zo heette. Hij heeft dat zijn vader op zijn sterfbed beloofd. Moet ik hierin meegaan? Ik voel mezelf een beetje buiten de discussie gehouden en voor het blok gezet op deze manier. Niet dat ik Bas een lelijke naam vind, maar de manier waarop de keuze gemaakt wordt vind ik niet leuk... Wat vinden jullie?
Ik heb de volgende namen al voorgesteld:
Stan, Ralf en Rens, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik zag net Jorn staan, vind ik ook een leuke... Ga ik ook nog even "opgooien"
woensdag 20 januari 2010 om 10:00
@pollekepiekhaar. Ik vind niet dat je sowieso mee moet gaan in de belofte van je man aan zijn vader omdat die buiten jou om is gedaan. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor je man belangrijk is. Geven jullie de baby een tweede naam? Die zou dan Bas kunnen zijn. Was Bas de volledige naam van je schoonvader? Misschien kunnen jullie de naam iets aanpassen zodat jullie er allebei tevreden over zijn. Bijv. Sebastiaan, Sebas, Bart. Ik ga nog even hard voor je nadenken voor meer variaties.
vrijdag 22 januari 2010 om 10:37
Ik hoop dat jullie mij misschien ook kunnen helpen. Na zes jaar gewoon proberen en twee ICSI behandelingen, ben ik nu 21 weken zwanger. Van een tweeling. We kunnen ons geluk niet op en zijn nu druk bezig met de namen.
Onze meisjesnamen staan eigenlijk al zes jaar zo'n beetje vast. Dat is het probleem ook niet. Het grote probleem is dat we dus al zes jaar niet uit de jongensnamen komen. We vinden beiden bijna geen enkele naam echt mooi en wanneer een van ons een naam oppert vind de ander het maar zo zo.
Zo vind ik Lucas al jaren een mooie naam die bij ons past. Helaas heet een (ver) familielid van mijn vriend zo en keurt hij de naam daarom af. (Hij vind het wel een hele mooi naam, en ik heb het vermoeden dat het nog wel ergens een optie is, misschien dan Luc of Luca).
Hij valt op Engelse namen als Dean, Jack etc. maar omdat onze meisjes naam erg engels is vind ik dit niet zo. Ik vind het dan op de een of andere manier samen niet echt mooi klinken. Een beetje trashy, zeg maar.
We vinden verder vooral stoere "hollandse" namen erg mooi, maar hebben gewoon De naam nog niet gevonden. Wie helpt ons??
Onze meisjesnamen staan eigenlijk al zes jaar zo'n beetje vast. Dat is het probleem ook niet. Het grote probleem is dat we dus al zes jaar niet uit de jongensnamen komen. We vinden beiden bijna geen enkele naam echt mooi en wanneer een van ons een naam oppert vind de ander het maar zo zo.
Zo vind ik Lucas al jaren een mooie naam die bij ons past. Helaas heet een (ver) familielid van mijn vriend zo en keurt hij de naam daarom af. (Hij vind het wel een hele mooi naam, en ik heb het vermoeden dat het nog wel ergens een optie is, misschien dan Luc of Luca).
Hij valt op Engelse namen als Dean, Jack etc. maar omdat onze meisjes naam erg engels is vind ik dit niet zo. Ik vind het dan op de een of andere manier samen niet echt mooi klinken. Een beetje trashy, zeg maar.
We vinden verder vooral stoere "hollandse" namen erg mooi, maar hebben gewoon De naam nog niet gevonden. Wie helpt ons??
vrijdag 22 januari 2010 om 10:58
Mijn zoon heet LEE en dat vind ik nog steeds een geweldige naam. Apart in Nederland, maar over de rest van de wereld de normaalste naam die er is. Moet je maar eens bij aftitelingen kijken van tv-programma's, zit altijd een Lee bij. Toch kom je hem hier amper tegen (zoontje is bijna vier en ben nog geen andere Lee tegengekomen). Ik vond overigens meisjesnamen ook altijd veel makkelijker.
Ivy
Ivy
vrijdag 22 januari 2010 om 11:00
quote:ivy1970 schreef op 22 januari 2010 @ 10:58:
Mijn zoon heet LEE en dat vind ik nog steeds een geweldige naam. Apart in Nederland, maar over de rest van de wereld de normaalste naam die er is. Moet je maar eens bij aftitelingen kijken van tv-programma's, zit altijd een Lee bij. Toch kom je hem hier amper tegen (zoontje is bijna vier en ben nog geen andere Lee tegengekomen). Ik vond overigens meisjesnamen ook altijd veel makkelijker.
IvyMoet je dat dan gewoon uitspreken als Lee of als Lie?
IvyMoet je dat dan gewoon uitspreken als Lee of als Lie?
vrijdag 22 januari 2010 om 11:42
Nou ja, ik vraag het omdat het ook gewoon een Nederlandse naam kan zijn, als afkorting van Leonhard of van Helena.
http://www.meertens.knaw. ... x.php?act=zoeken&id=11328
http://www.meertens.knaw. ... x.php?act=zoeken&id=11328
vrijdag 22 januari 2010 om 13:53
vrijdag 22 januari 2010 om 14:22
Wat heerlijk om hier inspiratie op te doen!! Ik ben drie maanden in verwachting van nr. 2. We weten niet of het een jongen of meisje wordt, maar voor een meisje zijn we wel al uit de naam. Voor een jongen is het lastiger....
Onze eerste is een meisje. Als zij een jongen was geweest, had ze Mats geheten, naar mijn vader Mathias. Nu hoor ik de laatste tijd veel van jongetjes die Mats genoemd worden, en ben ik zelf ook gaan twijfelen over de naam. Ik vind Mathijs een absolute topjongensnaam, maar mijn broer heet zo en mijn vriend vindt hem niet helemaal geweldig. Wat zouden we nog meer van Mathias kunnen maken? Buiten Mats is ook altijd Karsten een favoriet geweest. Mats-Karsten, het heeft ook wel iets van elkaar weg. Hebben jullie nog suggesties?
Onze eerste is een meisje. Als zij een jongen was geweest, had ze Mats geheten, naar mijn vader Mathias. Nu hoor ik de laatste tijd veel van jongetjes die Mats genoemd worden, en ben ik zelf ook gaan twijfelen over de naam. Ik vind Mathijs een absolute topjongensnaam, maar mijn broer heet zo en mijn vriend vindt hem niet helemaal geweldig. Wat zouden we nog meer van Mathias kunnen maken? Buiten Mats is ook altijd Karsten een favoriet geweest. Mats-Karsten, het heeft ook wel iets van elkaar weg. Hebben jullie nog suggesties?
vrijdag 22 januari 2010 om 15:04
Wat een snelle reacties! Fijn, mijn dank is groot.
In verband met herkenbaarheid (er zijn een paar mensen die weten hoe wij onze dochter zouden willen noemen), noem ik hier die naam liever niet. Sorry.
Jesper - familie
Max - zo heet onze hond. Maar wel een leuke naam
Tijn - Afgekeurd door vriend
Yannick - afgekeurd door vriend
Quintin- Familie
Art- Nee
Vincent-Nee, hoewel ik Finn en Vince wel leuk vind, Vince is afgekeurd door vriend.
Liam-Is nog een serieuze optie, alleen nog steeds te engels.
Jorit - Nee
Ruben - familie, maar erg leuke naam
Mees - familie, maar erg leuke naam
Kieran - famliie
Mats -Nee
Cas- Erg leuk maar afgekeurd door vriend
Josh- Zo heet familie
Julian- Nee, vind ik niet "stoer genoeg"
Florian-Idem
Luka - Leuk, staat op de lijst.
Nolan-Leuk, maar
Ilay- Nee
Elias- Vind ik heel mooi, net zoals Illias, maar afgekeurd door vriend
Dominic- Familie
Mick - Heel leuk maar afgekeurd (ivm gelijkenis van onze namen)
Mas - Nee
Teun -Nee
Bram- Familie
De leukste namen tot nu toe: Luka, Lucas, Luc (maar alledrie vind vriend ze net niet) en Finn (maar achternaam begint met Van... klinkt dit wel?).
Ik ben lastig he... en anders vriend wel . Ben er van overtuigd dat we er uiteindelijk wel uitkomen hoor, duurt allemaal alleen wat langer.
In verband met herkenbaarheid (er zijn een paar mensen die weten hoe wij onze dochter zouden willen noemen), noem ik hier die naam liever niet. Sorry.
Jesper - familie
Max - zo heet onze hond. Maar wel een leuke naam
Tijn - Afgekeurd door vriend
Yannick - afgekeurd door vriend
Quintin- Familie
Art- Nee
Vincent-Nee, hoewel ik Finn en Vince wel leuk vind, Vince is afgekeurd door vriend.
Liam-Is nog een serieuze optie, alleen nog steeds te engels.
Jorit - Nee
Ruben - familie, maar erg leuke naam
Mees - familie, maar erg leuke naam
Kieran - famliie
Mats -Nee
Cas- Erg leuk maar afgekeurd door vriend
Josh- Zo heet familie
Julian- Nee, vind ik niet "stoer genoeg"
Florian-Idem
Luka - Leuk, staat op de lijst.
Nolan-Leuk, maar
Ilay- Nee
Elias- Vind ik heel mooi, net zoals Illias, maar afgekeurd door vriend
Dominic- Familie
Mick - Heel leuk maar afgekeurd (ivm gelijkenis van onze namen)
Mas - Nee
Teun -Nee
Bram- Familie
De leukste namen tot nu toe: Luka, Lucas, Luc (maar alledrie vind vriend ze net niet) en Finn (maar achternaam begint met Van... klinkt dit wel?).
Ik ben lastig he... en anders vriend wel . Ben er van overtuigd dat we er uiteindelijk wel uitkomen hoor, duurt allemaal alleen wat langer.
vrijdag 22 januari 2010 om 15:39
quote:sidney schreef op 22 januari 2010 @ 15:04:
Finn (maar achternaam begint met Van... klinkt dit wel?).
Tuurlijk wel! Finn en 'van' dat klinkt toch heel anders? Ik vind dat wel kunnen. Variant op Luc & Lukas: Loek. Is dat misschien iets?
Nog meer namen die er misschien bij passen: Ribas, Duuk, Lex, Lars, Lenn, Quint, Rowan, Roan, Boaz, Jim, Brent.
Finn (maar achternaam begint met Van... klinkt dit wel?).
Tuurlijk wel! Finn en 'van' dat klinkt toch heel anders? Ik vind dat wel kunnen. Variant op Luc & Lukas: Loek. Is dat misschien iets?
Nog meer namen die er misschien bij passen: Ribas, Duuk, Lex, Lars, Lenn, Quint, Rowan, Roan, Boaz, Jim, Brent.