Goddelijke curryrecepten

15-01-2010 11:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik ben erg benieuwd, heeft iemand het beste curry recept??

Ik maak het mezelf normaal erg makkelijk door garnalen of vlees op te bakken, groene of rode curry pasta toe te voegen afblussen met kokosmelk en zak wokgroente erbij (thais of oosters)

Maar ik wil graag wat nieuws proberen, misschien met wat met fruit, ananas of mango er doorheen. Heeft iemand succesrecepten?

Alvast bedankt
Dank voor de tip: ik ga even naar AH deze week. Hebben ze toevallig ook de kippenbouten in de aanbieding?

Dolfje, ik maak altijd een hele lading kippenvlees (van bouten, niet van de hele kip) tegelijk klaar en vries dat in porties in. Kipfilet vind ik zo droog.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
@Poezewoes: ik dacht niet dat de kippenbouten in de aanbieding waren, wel de kipfilet, helaas voor jou.
quote:kevin8 schreef op 16 januari 2010 @ 20:57:

@morrigana: quote BBC website: "Sorry!

Sorry we've had a problem with the website,

please come back and try again later."

Wat sneu voor je.

Laat je weten of het nog gelukt is of wat het anders geworden is?

Heb wel de ingredienten gebruikt die ik al gekocht had en ben een beetje gaan freewheelen. (extra koriander en cocosmilk)

Het was best lekker, maar niet zoals ik me het van het plaatje herinnerde.

Manlief vond het heerlijk..
quote:kevin8 schreef op 17 januari 2010 @ 08:29:

Belangrijke huishoudelijke mededeling voor curry liefhebbers:

Deze week bij AH laatste hamsterweek:

Alle Patak producten, 2e GRATIS!!!

Bron: Website AHIk kopieer deze even naar het vrekkentopic.
In veel curry gerechten op de site van pataks zie ik bij de ingredientenlijst "double cream" staan.

Is dit creme fraiche of wat gebruiken jullie hiervoor?
Als je google doet op "sour cream" dan krijg je er plaatjes bij.

Volgens mij is het gewoon slagroom, maar ik kan me vergissen.

Als ik dat in recepten gebruik dan neem ik meestal kwark.

Het kan ook bulgaarse of biogarde zijn.

http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/room.php

Volgens bovenstaande link wordt in het Nederlands uitleg gegeven. Er staat ook een stukje bij waarin de andere room soorten uit Amerikaanse en Engelse recepten wordt genoemd. Ook de Double cream staat er bij.
quote:molie schreef op 15 januari 2010 @ 22:31:

Ik maak de balti van patak ook vaak, met kip, ui en sperziebonen.

Een aardappelschotel met curry:

gehakt, ui, knoflook rulbakken, gekookte bloemkoolroosjes of sperziebonen erbij, paar scheppen rode curry, lepel sambal badjak, evt. maggiblokje en scheut water erbij.

Gestampte aardappels in ovenschaal, gehaktbloemkoolmengsel erop, beetje geraspte kaas erover en in de oven.

Super lekker!

Ik vond het echt niet te vreten. Ik had er al een hard hoofd in, curry met gehakt... Meteen erna kreeg ik buikloop, maar dat kan toeval geweest zijn
@small-voet: 'sour cream' is volgens mij gewoon zure room en voor warme toepassingen gebruik je dan creme fraiche en voor koude toepassingen kun je ook de halfzure variant gebruiken.

@emaille: Ik had ook al mijn twijfels of dit specifieke recept wel aan mij besteed zou zijn. En dit ondanks dat ik gek op curry's ben. Maar je spreekt hier ook echt niet over een curry maar volgens mij eerder over zelfbedacht fusion gerecht. Ik ben bijv. nog nooit maggiblokjes tegengekomen in de Indiase/Sri Lankaanse keuken/originele curryrecepten.

Maar fijn dat je het hebt uitgeprobeerd voor mij. Heb ik volgens mij toch een indicatie aan. En sterkte met je maag.
De meeste curry's vind ik het lekkerst met kip of met lam. Sommigen met kabeljauw. Zal het niet snel met gehakt klaar maken denk ik.

Heb weer een hele pan kippenbouten op het vuur staan. Goed voor vier keer een twee persoongerecht.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Groentecurry (passend bij de patak curry)

Het recept is wel vegetarisch, maar als je de eieren vervangt door kip (wel bakken uiteraard) dan kan dit recept ook. Het past zelfs bij de vrekkensite.
quote:kevin8 schreef op 20 januari 2010 @ 12:50:

@small-voet: 'sour cream' is volgens mij gewoon zure room en voor warme toepassingen gebruik je dan creme fraiche en voor koude toepassingen kun je ook de halfzure variant gebruiken.

Als je alles had gelezen waar de link heen gaat dan zou je mijn bericht begrijpen. Er staat een heel verhaal in over alle roomsoorten en ook die in Amerikaanse en Engelse worden genoemd. Het ging over 'double cream.'

Citaat uit die link:

Double cream (vetgehalte 48%)

Double cream is een dikke roomsoort die vetter is dan onze slagroom. De gewone slagroom die wij kennen heeft een vetgehalte van 35%.

Soms wordt gesuggereerd dit te vervangen door mascarpone. Dit heeft echter een veel hoger vetgehalte (80%). Wellicht dat een mengsel van mascarpone en slagroom in de verhouding 1:2 in de buurt komt.

Ik ben niet zo van teksten kopiëren en er staat wel nuttige informatie in. Heel verhelderend. Ook een stukje over sour cream, maar dat woord gebruikte ik als start voor google. Het was een stukje uitleg hoe de site te vinden. Soms werkt een link namelijk niet bij anderen.
@kiki_twee: Ik had jouw bericht ook nog niet gelezen of beter gezegd over het hoofd gezien. Ik reargeerde alleen op de foute veronderstelling van small_voet.

Maar zo zijn er wel meer verwarrende namen. Zo kennen wij hier de hüttenkäse/Cottagecheese van bijv. Danone maar die is dacht ik weer niet dezelfde welke je in de Indiase keuken tegenkomt.
Deze is lekker!

300 g basmatirijst 2 eetlepels olijfolie 2 eetlepels milde currypasta 500 g kipfilet, in stukjes 2 uien, fijngesneden 2 x 260 gr bloemkoolroosjes (1 1/2 zak) 1 blik kokosmelk (400 ml) 1/2 zakje verse koriander (a 15 g), fijngesneden

Bereiden

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit de olie in een braadpan en bak de currypasta hierin 1 minuut op laag vuur. Bak de stukjes kipfilet al omscheppend 5 minuten mee. Schep de ui en de bloemkoolroosjes erdoor en bak nog 2 minuten. Schenk de kokosmelk bij de kip en de groenten en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en laat het geheel in 15-20 minuten met de deksel schuin op de pan zachtjes gaarstoven. Breng de kipcurry op smaak met zout en (versgemalen) peper. Verdeel de rijst over vier kommen, verdeel de kipcurry erover en bestrooi het geheel met koriander. Serveer direct.
...
@Keving8: Je bent wel snel.

Zelf gebruik ik gewoon kwark, maar op een speciale manier die moeilijk uit te leggen is. Mijn eetgasten vinden sour cream meestal lekkerder. Inderdaad die namen zijn verwarrend.

In het stukje staat heel zinvolle en verhelderende informatie.

Er zijn meerdere alternatieven mogelijk.

Hetzelfde geldt voor biogarde en Bulgaarse yoghurt. Inderdaad is dat verwarrend.

In het stukje van smallvoet staat iets anders dan jij gelezen hebt, maar alleen als je de link hebt geopend dan wordt dat duidelijk. Zelf heb ik de tekst achter de link opgeslagen als tekst op mijn eigen PC.
quote:kevin8 schreef op 20 januari 2010 @ 12:50:

@emaille: Ik had ook al mijn twijfels of dit specifieke recept wel aan mij besteed zou zijn. En dit ondanks dat ik gek op curry's ben. Maar je spreekt hier ook echt niet over een curry maar volgens mij eerder over zelfbedacht fusion gerecht. Ik ben bijv. nog nooit maggiblokjes tegengekomen in de Indiase/Sri Lankaanse keuken/originele curryrecepten.

Maar fijn dat je het hebt uitgeprobeerd voor mij. Heb ik volgens mij toch een indicatie aan. En sterkte met je maag. Ik wou dat ik kon zeggen: graag gedaan. Ben ook gek op curry's en ook in combi met aardappelen dus ik dacht, doe es gek! Toen het de oven inging vroeg ik me al af waar ik mee bezig was. Dus idd: DON'T TRY THIS AT HOME! Denk dat bedenker tomatensaus wilde pakken ipv rode curry
He ja, gehakt/curry lijkt me ook niet smakelijk, vooral als het gehakt uit elkaar valt, brrrrr

Die site van BBC Good Food is goed!

Als ik curry maak, vind ik bataat/pompoen vaak lekkerder dan aardappel erin.

Ben voor de bevoorrading voornl van Nl afhankelijk (kant en klare pasta's)- curry leaves zijn in Il niet te krijgen
Keek vandaag weer naar de BBC1, eerst naar Saturday Kitchen en daarna een ander kookprogramma met Rachel alwaar een geweldig uitziende hele makkelijke lamscurry met basmati rijst voorbij kwam:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00qgvh1 zou de link moeten zijn maar werkt volgens mij niet buiten Engeland. Toen even verder gekeken en kwam het volgende fantastische recept van een van mijn absolute favoriete tv koks, James Martin (Saturday Kitchen, zaterdags van 11.00u.-12.30u, BBC1.) tegen:

http://www.bbc.co.uk/food ... rywithbasmati_84339.shtml

Deze ga ik zeker eens maken!!!
Ik woon nog thuis en ik ben dus de enige die echt gek is op aziatisch en vooral pittige curry's. Dus eet het hooguit een keer in een restaurant.

Iemand misschien tips voor simpele één persoons curry's waarbij je niet 3 porties hoeft in te vriezen omdat het veels te veel is.
op de curry van patak stond tomaten er door, klinkt lekker, maar is dat het ook. Wil er daarnaast nog een rode paprika doordoen. Heb trouwens geen patak maar rode curry van een ander merk.
quote:varuca schreef op 18 februari 2010 @ 11:37:

op de curry van patak stond tomaten er door, klinkt lekker, maar is dat het ook. Wil er daarnaast nog een rode paprika doordoen. Heb trouwens geen patak maar rode curry van een ander merk.Je kunt er alles door doen wat jou lekker lijkt. Ik doe er zelf meestal tomaten, uien en knoflook door, en een scheut yoghurt, en nog wat extra kruiden. Maar ook wel eens sperziebonen, of prei. Wat je wil, en wat je in huis hebt.
Of doe er geen groente door, maar eet er spinazie naast, ook heerlijk met curry.
heb het gemaakt en was best geslaagd. Smaakte alleen iets minder kruidig als in een restaurant. meer romig van de kokosmelk. Wel lekker, maar iets kruidiger had wel gemogen. Maar had er niet meer currypasta in kunnen doen want mijn ma proefde het nu al niet meer door de pittigheid. Ik gelukkig wel. De cherrytomaatjes er door vond ik trouwens echt heel lekker.

Wil de curry binnenkort gebruiken voor een viscurry, heb nog koolvis in de diepvries.
iemand trouwens een idee wat voor krudien ik aan de curry zou kunnen toevoegen om hem een iets kruidigere smaak te geven zonder dat hij meteen ook heter wordt?
Koriander, komijn, kardemom, kurkuma... alles met een k
das een handig ezelsbruggetje, lol. Koriander lijkt me idd wel lekker. En op welk moment kun je kruiden er het beste bij doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven