Armoede in Nederland

21-01-2010 13:04 162 berichten
.
Ja...en?
Ik hoor om me heen ook vaak over mensen in de bijstand: 'die komen ook altijd in een enorme auto voorrijden bij de sociale dienst' of '...en dan hebben ze thuis een enórme flatscreen hangen'
Alle reacties Link kopieren
Wat is de stelling?
.
Alles is relatief.
.
Ik begrijp niet wat je met dit topic wil.....bevestiging van meerdere mensen?
Even resumeren: er zijn arme mensen, en die hebben prijzige hobby's zoals roken, honden, vakanties en internet, maar dat is niet erg want dat biedt troost. Is dat het zo'n beetje?

Mijn mening: troost is prima. Wel vervelend als je je troost niet kunt betalen, maar zolang dat geen probleem is, troosten mensen zich maar een eind heen.
o ik stuur mijn maandelijkse briefje per koerier van een wisselnd tropisch eiland.

bevalt goed moet ik zeggen.

blijkt er werk te zijn dan ga ik per direkt naar een ander eiland...echt heerlijk.....

maar hier in NL zijn er mensen die daar problemen mee hebben.

mmmmmmm misschien dan toch maar weer gewoon inmijn gesubsidieerde huisje gaan zitten met mijn Aldi broodje en kledingbank jas..

Lijkt me voor de werkende mensen in ieder geval wel veel leuker en eerlijker.
Hoi Dibah, je aandacht werd getrokken door opmerkingen over armoede, maar is dit topic een stelling (ik vind dat er armoede in NL is)? Of is het meer een discussie onderwerp: wat valt onder armoede in NL?
quote:Dibah schreef op 21 januari 2010 @ 13:11:

[...]

Ik ben wel benieuwd of jij met hen mee naar huis mag rijden. Want blijkbaar heb jij vastgesteld dat deze mensen ook nog een enórme flatscreen hebben hangen.

Heb je dat nu zelf gezien en gecontroleerd of is het verzonnen. Als je dit gezien hebt, wat zeg je dan tegen die persoon.

Geef je hem/haar aan wegens bedrog?Deze uitspraken hoor ik veel in mijn omgeving en doe ik niet zelf.
.
armoede in Nederland ziet er anders uit dan armoede in afrika.

In Nederland is het normaal dat mensen mee kunnen doen aan de samenleving dat wil zeggen dat er een huis is, voedsel, dat er zorg is, onderwijs en dat de kinderen dezelfde kansen krijgen als rijke kinderen.

In Nederland is armoede, 550.000 mensen leven onder het sociaal minimum. Dat minimum is nodig voor wat ik hierboven al beschreef, dak, voedsel, zorg onderwijs.
quote:Dibah schreef op 21 januari 2010 @ 13:16:

[...]

Gezien je nickname zou ik zeggen 'kijk wat je aanspreekt'. Wil je er iets over zeggen, vragen of anders. Of wil je misschien een wegwijzer erbij?Dat laatste zou erg plezierig zijn. Het is lastig discussieren zonder duidelijk onderwerp.
.
hmm als ik de programma s bekijk van een dubbeltje op zijn kant, komen er veel mensen in de problemen door zich zelf, geen cent te makken en maar blijven pinnen en doen of er niks aan de hand is, en dan uit huilen op tv, bah!

en ik ben helemaal niet welgesteld, maar let op mijn uitgaven, dat zou een ieder moeten doen, amen
Dibah het moet me echt even van het hart dat dit wederom een topic is met een stelling waarvan niet duidelijk is wat je er nu mee wilt.
quote:Festen schreef op 21 januari 2010 @ 13:18:

hmm als ik de programma s bekijk van een dubbeltje op zijn kant, komen er veel mensen in de problemen door zich zelf, geen cent te makken en maar blijven pinnen en doen of er niks aan de hand is, en dan uit huilen op tv, bah!

en ik ben helemaal niet welgesteld, maar let op mijn uitgaven, dat zou een ieder moeten doen, amenAmen Festen! ( )
Armoede is een zegen. Je mag er blij om zijn, als je tenminste in de gemeente Groningen woont.

Van de gemeente Groningen krijg je namelijk als extra geld om een flatscreen te kopen. Want een televisie van een tientje bij de kringloop (voor mijn part gratis, op vertoon van je gemeente-televisie-bonnetje), dat kán natuurlijk niet.

http://www.depers.nl/binn ... -recht-op-flatscreen.html
quote:Dibah schreef op 21 januari 2010 @ 13:04:

Mijn aandacht werd getrokken door opmerkingen over armoede, zoals er nu grote problemen in Haïti zijn.

En de situatie in Haiti is vergelijkbaar met die in Nederland?

Opmerkingen over, ik lees elders ook

(...)'Vakanties zitten er dan ook niet meer in'.

Zo bedenken nog meer welgestelde mensen wat er allemaal niet mag.

Van wie mag dat niet dan? En ja, als ik zou moeten bezuinigen zou ik beginnen bij mijn vakanties.

Dat mensen gelukkig nog internet hebben, daar ben ik heel blij mee. Een laatste kans om toch te kunnen blijven communiceren. Is ook een vorm van troost.

Ik vind toegang tot internet ook heel belangrijk, maar een laatste kans om toch te kunnen blijven communiceren?
quote:Dibah schreef op 21 januari 2010 @ 13:04:

Mijn aandacht werd getrokken door opmerkingen over armoede, zoals er nu grote problemen in Haïti zijn.

Opmerkingen over, ik lees elders ook

'Dan heb je nog wel internet'.

'Dan moet je niet meer roken'.

'Dan moet je de hond de deur uit doen'

'Vakanties zitten er dan ook niet meer in'.

'Kleding kopen/halen bij de kledingbank'.

Zo bedenken nog meer welgestelde mensen wat er allemaal niet mag. Er komen mensen ongewild in de schuldsanering, door ontslag, door grote tegenslagen, maar ook door verkeerd beleid.

Zitten die mensen in de grote problemen, dan kan het uitje met de hond een grote troost zijn. Ook een sigaretje biedt in vele gevallen troost en moed om door te zetten. Vakanties zitten er al helemaal niet meer in, een dagje naar Ikea de ballenbak is soms een uitje. Dat mensen gelukkig nog internet hebben, daar ben ik heel blij mee. Een laatste kans om toch te kunnen blijven communiceren. Is ook een vorm van troost.

Dibah, leuk dat je mijn nick direct linkt aan mijn inkomen, zou ik ook doen. Ik citeer hierboven je openingspost: ik mis wat je wilt met dit topic. Als dit jouw mening is prima, ik heb hier ook een mening over en anderen vast ook. Ik vind - vooral na je totaal inhoudsloze reacties - het tijdverspilling om mijn mening voor jou op te schrijven, omdat je bij voorbaat al een oordeel klaar hebt.

Veel plezier met dit topic!
Ik denk dat Dibah dit topic opent omdat er in het Haïti topic nogal een nare discussie ontstond.

Er zijn daar mensen die het nodig vinden te beweren dat iedereen in Nederland best iets kunnen geven voor de inzamelingsactie. Doe je dat niet, dan ben je gewoon een grote egoïst. Je hebt het recht niet om niets te geven want wij hebben het hier allemaal beter (wat natuurlijk waar is), je problemen zijn vaak je eigen schuld (wat niet altijd waar is) en iedereen kan wel iets afstaan (wat ook niet altijd waar is). De vooroordelen en veroordeling waren/was niet van de lucht.

En dan worden er altijd weer opmerkingen over roken, kleding en het gebruik van internet geplaatst (zolang je dat kunt betalen kun je ook iets doneren en anders ben je... enz.).
quote:Dibah schreef op 21 januari 2010 @ 13:18:

[...]

Je hoort het mensen zeggen. Wat doe je dan hier, weliswaar in een andere vorm? Of kan ik dit papegaaien noemen?

Pardon??

Jij bent echt niet te volgen.
Ik vind je reacties zo mogelijk nog vager dan je openingspost.

Dus nogmaals: Stelling?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven