Armoede in Nederland

21-01-2010 13:04 162 berichten
.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Ikbenanoniem schreef op 21 januari 2010 @ 15:24:

@ Margaretha: heb je het topic wat ik noem gelezen?

Ik denk dat hypocriet exact omschrijft wat daar in het door mij aangehaalde geval gebeurt.

Mijn andere postings in dit topic heb je duidelijk niet gelezen want daarin geef ik al aan dat wij het hier in Nederland vele malen beter hebben dan in Haïti.

Voel je vrij om verder te discussiëren in het topic over Giro 555. :)[/quote]

Dat is goed om te weten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 januari 2010 @ 15:24:

@ Margaretha: heb je het topic wat ik noem gelezen?

Ik denk dat hypocriet exact omschrijft wat daar in het door mij aangehaalde geval gebeurt.

Mijn andere postings in dit topic heb je duidelijk niet gelezen want daarin geef ik al aan dat wij het hier in Nederland vele malen beter hebben dan in Haïti.

Voel je vrij om verder te discussiëren in het topic over Giro 555.

Ik heb het andere topic net uit.

Begrijp je uitleg van hypocriet in deze.
quote:moppetoet schreef op 21 januari 2010 @ 13:20:

Armoede is een zegen. Je mag er blij om zijn, als je tenminste in de gemeente Groningen woont.

Van de gemeente Groningen krijg je namelijk als extra geld om een flatscreen te kopen. Want een televisie van een tientje bij de kringloop (voor mijn part gratis, op vertoon van je gemeente-televisie-bonnetje), dat kán natuurlijk niet.

Dit is echt hilarisch! Ik word ook niet eens meer boos om dit soort berichten.

Dit bericht toont wel prima aan dat armoede nooit is uit te bannen. Je legt gewoon de lat steeds hoger! Nu ben je arm als je geen flatscreen hebt, over 5 jaar krijg je armoedetoeslagen als je geen i-i-phone hebt of niet op duikvakantie bent geweest in de Seychellen.
quote:Star schreef op 21 januari 2010 @ 15:34:

[...]

Ik heb het andere topic net uit.

Begrijp je uitleg van hypocriet in deze.Dank je.
quote:meds schreef op 21 januari 2010 @ 14:48:

[...]

Nou ik vind die voorbeelden niet echt realistisch gezien de doelgroep. Ik ken zelf hele andere voorbeelden. Dubbeltje op zijn kant zijn mensen die niet op of onder het sociaal minimum zitten, dat zijn mensen die gewoon teveel hebben uitgegevenIs dat niet sowieso het principe van schulden hebben? Teveel uitgegeven hebben?
.
quote:Hemera schreef op 21 januari 2010 @ 15:44:

[...]

Is dat niet sowieso het principe van schulden hebben? Teveel uitgegeven hebben?

Nee hoor, kan ook een kwestie van simpele pech zijn.

Stel: je verliest je baan, hebt geen spaargeld en moet 2 maanden wachten op de beslissing van het UWV of je een uitkering krijgt. Je lasten lopen wel door. Die kun je niet betalen. Met alle gevolgen van dien. Want als je wel een uitkering krijgt, ligt die minimaal 25-30% lager dan je inkomen. Dus de kans is groot dat je achterstand groter wordt in plaats van dat je inloopt.

Of stel dat je gaat scheiden en je koopwoning wordt met verlies verkocht, dan blijft er ook een schuld over.

Soms zijn schulden gewoon pech en niet ontstaan omdat je recht denkt te hebben op een 2e auto, een verre vakantie, een groot huis of allerlei dure snufjes.
quote:Zomaareenvent schreef op 21 januari 2010 @ 15:39:

[...]

Dit is echt hilarisch! Ik word ook niet eens meer boos om dit soort berichten.

Dit bericht toont wel prima aan dat armoede nooit is uit te bannen. Je legt gewoon de lat steeds hoger! Nu ben je arm als je geen flatscreen hebt, over 5 jaar krijg je armoedetoeslagen als je geen i-i-phone hebt of niet op duikvakantie bent geweest in de Seychellen.

Tja, ik heb ook geen flatscreen maar een klein tvtje (dat ik van de buren heb gekregen). Ik ben vorig jaar 2 weken op vakantie geweest in het zuiden van Engeland, maar dan wel op zijn students, dus bij mensen op hun bank slapen en in hostels en sandwiches als avondeten. Ben ik nu arm?

Ik vind zelf van niet, ik heb een dak boven mijn hoofd en iedere dag te eten. Ik kan studeren en voor gezondsheidszorg betalen. Dat is voor mij genoeg.

Overigens wil ik geen afbreuk doen aan situaties zoals die van ronniemitchel, want dat lijkt me echt zwaar kut.
Armoede in Nederland: niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften van jezelf en diegenen voor wie je verantwoordelijkheid draagt.

Armoede in andere landen: zelfde definitie.

Eerste levensbehoeften: dat wat aan voeding, kleding, huisvesting, verwarming/verkoeling onontbeerlijk is om te kunnen leven.

Uitzichtloze armoede: armoede waarbij men naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst geen verbetering hoeft te verwachten van buitenaf, maar ook zelf weinig tot geen kansen en/of mogelijkheden heeft om verbetering te regelen.

Uitzichtloze armoede bestaat in o.a. Haïti. In Nederland niet, denk ik.
quote:binkie14 schreef op 21 januari 2010 @ 14:53:

[...]

Nu moet ik even reageren RM.

Ik vind juist dat de eerste groep, zich kapot moet schamen, met hun domme uitgavenpatroon.

1#500 euro voor kinderopvang, 350 verdienen.

2#20 euro per week aan bladen.

3# 5 keer per week, eten bestellen.

4#geen cent te makken, maar altijd klare sigaretten.

5# 3500 p.m. inkomsten, en dan dik in de schulden!.

6# ALTIJD gelnagels, 40 euro per maand.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Terwijl juist de laatste groep, zonder enige financiele ruimte, zich kapot knokt, om rond te komen, wat hen alleen maar siert.

Daar hoort geen schaamte bij, maar trots!Toevallig behoor ik tot de laatste groep en ik ben er trots op dat wij van heel wat minder dan de bijstand de huur gas,licht,water eten en internet niet te vergeten,zeer krap maar wel rondkomen,ik loop wat af om zo goedkoop mogelijk toch elke dag een warme maaltijd op tafel te zetten, en ja ik ben er trots op, maar ik ben ondanks dat wij zeer weinig hebben wel een gelukkig mens
quote:Omen schreef op 21 januari 2010 @ 15:58:

Armoede in Nederland: niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften van jezelf en diegenen voor wie je verantwoordelijkheid draagt.

Armoede in andere landen: zelfde definitie.

Eerste levensbehoeften: dat wat aan voeding, kleding, huisvesting, verwarming/verkoeling onontbeerlijk is om te kunnen leven.

Uitzichtloze armoede: armoede waarbij men naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst geen verbetering hoeft te verwachten van buitenaf, maar ook zelf weinig tot geen kansen en/of mogelijkheden heeft om verbetering te regelen.

Uitzichtloze armoede bestaat in o.a. Haïti. In Nederland niet, denk ik.

Dat weet ik niet Omen.

Ik denk dat je, als je bijvoorbeeld al jaren in de WAO zit en op het bestaansminimum leeft, er weinig kansen tot verbetering voorbij zullen komen. De loterij winnen is ook zo'n kleine kans.

Iemand die bijvoorbeeld deels in de bijstand zit of er een paar jaar in zit en voldoende opleidingsniveau heeft, heeft wel kansen om weer aan werk en daarmee aan positieverbetering te komen.

Maar voor de groep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zijn de vooruitzichten heel erg klein denk ik.

Ik ben het wel met je eens dat beleving van armoede in Nederland heel anders is dan armoede in een derde wereldland. In Nederland kun je je arm voelen als je nooit geld hebt voor extraatjes als een uitstapje of een extra kledingstuk. In echt arme landen gaat het er niet om of je uit kunt of kleding kunt kopen, het gaat erom of je wel iets te eten hebt. Of je medische hulp kunt krijgen voor een zieke dierbare of voor jezelf. Of je wel voldoende water kunt vinden. Of je geit de droogte overleeft.

In Nederland kun je soms het dilemma hebben welke rekening je eerst betaalt: nutskosten of een andere rekening. De kans is groot dat je in een derde wereldland geen gas en electra hebt.
Maar ik denk dat iemand in de WAO, die in zijn of haar eerste levensbehoeften kan voorzien en in diegenen die onder diens verantwoordelijkheid vallen, dus wel een moeizame financiële situatie hebben, maar niet in armoede leven. En zeker niet in uitzichtloze armoede.
quote:Omen schreef op 21 januari 2010 @ 16:09:

Maar ik denk dat iemand in de WAO, die in zijn of haar eerste levensbehoeften kan voorzien en in diegenen die onder diens verantwoordelijkheid vallen, dus wel een moeizame financiële situatie hebben, maar niet in armoede leven. En zeker niet in uitzichtloze armoede.

Ik weet het niet.

Ik herinner me nu het schrijnende geval dat ter sprake kwam in dat programma van Rene Froger. Dat was een weduwnaar met 5 kinderen of zo en die leefde van een minimaal bedrag in een driekamerwoning met zijn kroost. Kreeg ook spullen van de voedselbank.

Die man had weinig uitzicht op verbetering van zijn situatie.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 januari 2010 @ 16:05:

[...]

In Nederland kun je je arm voelen als je nooit geld hebt voor extraatjes als een uitstapje of een extra kledingstuk. In echt arme landen gaat het er niet om of je uit kunt of kleding kunt kopen, het gaat erom of je wel iets te eten hebt. Of je medische hulp kunt krijgen voor een zieke dierbare of voor jezelf. Of je wel voldoende water kunt vinden. Of je geit de droogte overleeft.

[..]

Ja, ik denk wel dat veel mensen in Nederland zich arm voelen, wanneer zij zich vergelijken met anderen die mogelijkheden hebben om meer te hebben dan de eerste levensbehoeften. Maar echte armoede is dat naar mijn maatstaven niet.

Zoals ik al aangaf, is m.i. alles armoede waarbij niet in de eerste levensbehoeften kan worden voorzien. Ongeacht in welk land dit is.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 januari 2010 @ 16:12:

[...]

Ik weet het niet.

Ik herinner me nu het schrijnende geval dat ter sprake kwam in dat programma van Rene Froger. Dat was een weduwnaar met 5 kinderen of zo en die leefde van een minimaal bedrag in een driekamerwoning met zijn kroost. Kreeg ook spullen van de voedselbank.

Die man had weinig uitzicht op verbetering van zijn situatie.

Die man weet dat zijn kinderen gratis onderwijs kunnen volgen en zelfstandig kunnen worden in de (verdere) toekomst. Dat er voorzieningen zijn die ervoor zorgen dat primaire levensbehoeften niet in het gedrang komen.

Zijn situatie is heel beroerd, maar niet uitzichtloos. Zijn kinderen hebben hoe dan ook kansen voor de toekomst.
quote:Toevallig behoor ik tot de laatste groep en ik ben er trots op dat wij van heel wat minder dan de bijstand de huur gas,licht,water eten en internet niet te vergeten,zeer krap maar wel rondkomen,ik loop wat af om zo goedkoop mogelijk toch elke dag een warme maaltijd op tafel te zetten, en ja ik ben er trots op, maar ik ben ondanks dat wij zeer weinig hebben wel een gelukkig mens

Lees ik nu goed dat jullie onder bijstandsniveau zitten?? Hoe kan dat in hemelsnaam? En hoe kom je in godsnaam rond, ik had ten tijde van mijn uitkeringsperiode net ¤765 per maand, ¤ 220 huursubsidie dus totaal nog geen 1000 euro per maand, waarvan alleen de huur al 500 bedroeg. Dan had ik nog geen stroom, water, eten, drinken, gas, verzekeringen en kleding...

Ik kan me niet voorstellen dat jij onder bijstandsniveau zit.
Hoeveel is bijstandsniveau Suus? Die 765 per maand?
Artemis, dat is wat ik overhield na aftrek van alimentatie ( 100 per maand). Ik weet niet wat bijstandniveau nu is maar ik kan me niet voorstellen dat er gezinnen rondkomen van minder dan bijstandniveau.
quote:dangeensuus schreef op 21 januari 2010 @ 16:23:

[...]

Lees ik nu goed dat jullie onder bijstandsniveau zitten?? Hoe kan dat in hemelsnaam? En hoe kom je in godsnaam rond, ik had ten tijde van mijn uitkeringsperiode net ¤765 per maand, ¤ 220 huursubsidie dus totaal nog geen 1000 euro per maand, waarvan alleen de huur al 500 bedroeg. Dan had ik nog geen stroom, water, eten, drinken, gas, verzekeringen en kleding...

Ik kan me niet voorstellen dat jij onder bijstandsniveau zit.

Bijstandsniveau voor samenwonende is ongeveer ¤12.30

Daar zit ook de aanrechtsubsidie bij berekend

Wij hebben ¤ 10.13 geen aanrechtsubsidie aangezien die ingehouden word,aanvulling van de soos is netto ¤3,- tot ¤ 5,- pm omdat daar boven op ¤63,aan vakantie geld berekend word,waar we niks aan hebben aangezien dat geld 1 keer per jaar word uitgekeerd en dus rechtstreeks naar schuldeissers gaat net als de vakantiegeld van de UWV,het is niet erg dat dat geld naar de schuldeissers gaat, maar wel van die ¤63,- die eigenlijk gewoon bij ons inkomen gegeven moet worden inplaats van berekenen als vakantie geld, van ons inkomen gaat af: Huur,gas en licht,water,verzekeringen deurwaarder internet en eten, kleding zijn altijd krijgertjes.ziekenfonds kunnen we niet betalen, die is ¤180,- en aangezien de zorgtoeslag ingehouden word omdat we geen ziekenfonds konden betalen,blijven we in dezelfde cirkel van geen ziekenfonds betalen zitten.
En wij komen rond door dat ik letterlijk alle winkels afloop om zo goed koop mogelijk eten in te kopen, voor 1 cent loop ik om, en als we heel erg krap zitten dan is het gewoon brood met suiker,of ik maak 2 kilo rauw geraspte aardappelen, doe daar een schep bloem bij en 2 eieren goed door roeren en bakken
quote:dangeensuus schreef op 21 januari 2010 @ 16:36:

Artemis, dat is wat ik overhield na aftrek van alimentatie ( 100 per maand). Ik weet niet wat bijstandniveau nu is maar ik kan me niet voorstellen dat er gezinnen rondkomen van minder dan bijstandniveau.is ook heel erg moeilijk.
Ik kom in mijn eentje rond van een bedrag onder bijstandsniveau, maar met een gezin lijkt het me nog veel moeilijker! Ik besef me ook heel goed dat ik het eigenlijk best luxe heb.

Ik ga niet alle winkels af om te kijken wat het goedkoopste is, wel bespaar ik door geen eten te koken dat uit pakjes en zakjes komt, zelf gebak, koekjes en brood te bakken, geen frisdrank etc in huis halen. Maar dat is een bewuste keuze van mij. Als er een goede aanbieding is in de winkel sla ik wel doelbewust in :-).

Ik kan me als kind nog herinneren dat we pannenkoekdag hadden, of soep met broodjes dag. Ik had er toen geen erg in, maar achteraf zie ik in dat het gewoon betekende dat mijn moeder geen geld had.
quote:ronniemitchel schreef op 21 januari 2010 @ 16:00:

[...]

Toevallig behoor ik tot de laatste groep en ik ben er trots op dat wij van heel wat minder dan de bijstand de huur gas,licht,water eten en internet niet te vergeten,zeer krap maar wel rondkomen,ik loop wat af om zo goedkoop mogelijk toch elke dag een warme maaltijd op tafel te zetten, en ja ik ben er trots op, maar ik ben ondanks dat wij zeer weinig hebben wel een gelukkig mens
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Jeetje, Ronnie. Diep respect voor je.

Maar als jullie geen zorgverzekering hebben, hoe moet dat dan als je naar de dokter moet?

Jij hebt puberkinderen, heb ik begrepen?
Mag dat überhaupt? Geen zorgverzekering hebben? In Zwitserland is dat een verplichte verzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven