Oppas bij de oppas?!

22-01-2010 13:44 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden:

WIj gaan binnenkort 4 dagen weg, vliegen naar het buitenland. Wij hebben voor onze 2 kinderen geregeld dat ze naar opa en oma gaan. NU bleek dat opa en oma al iets hadden op één van die avonden, of ze dan mijn zwager en vriendin konden vragen om op te passen. Nu passen zij wel vaker op, dus dat vonden we goed.

Wat hoor ik vanochtend: er kwam een tweede uitnodiging binnen, voor een ander feestje, voor (volgens mij) een dag ervoor. En nu heeft mijn schoonmoeder geregeld dat mijn schoonzus met dr vriend komt oppassen. Zij hebben nog nooit eerder op onze kinderen opgepast. (mede omdat ze niet in ons dorp/omgeving wonen, maar verder weg) Het werd me vanochtend niet voorgelegd, maar medegedeeld.

Eigenlijk ben ik not amused. Zelf letten we goed op dat we bijvoorbeeld niet 2 weekenden achter elkaar een opass hebben, zeker niet als het ze daardoor niet in hun eigen bed slapen.

Nu moeten ze dus wennen aan opa en oma en daar slapen, en krijgen ze 2 avonden achter elkaar dat iemand anders ze te eten geeft en naar bed brengt. Ik reken er maar op dat ik zondags 2 redelijk over de wap-kinderen klan ophalen. Veel er tegen doen, kan ik lastig, want vliegtickets al geboekt ed.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Hoezo, kun je je kinderen over de wap ophalen? Als je dit gaat uitstralen naar ze, kun je er op rekenen.

Ik zou het zien als een feestje. Is toch leuk dat je een weekendje naar opa en oma mag en dan ook nog al je ooms en tantes ziet?

Ik vind dat ze het wel had mogen overleggen met je, maar ik vind het nou ook weer geen wereldvreemde mensen die op je kinderen komen passen.
Ik zou het erg vervelend vinden. Aan de andere kant, denk ik niet dat ik er problemen mee zou hebben als andere familie oppast. (Of lees ik nu niet goed). Is er nog tijd om even langs te gaan bij je schoonzus, dan kun je even de dingen doorspreken die je belangrijk vind.
Voor een volgende keer duidelijkere afspraken maken vantevoren (dus dat je graag wilt dat ze gaan logeren en dat opa en oma er dan ook zelf zijn en anders een ander weekend plannen) Voor nu denk ik dat je weinig kunt doen, behalve lief vragen of ze t feestje willen skippen (of 1 vd 2) zodat t wat rustiger wordt voor je kinderen
Je mag blij zijn dat opa en oma zelf vervanging voor je regelen ipv dat ze je ermee laten zitten terwijl je naar het buitenland gaat.
Je kunt opa en oma moeilijk verplichten heel hun leven te laten beheersen door jouw kinderen.

Zij geven aan op te willen passen en als er dan een fantastisch feest tussenkomt regelen ze ook nog zelf betrouwbare vervaning.

Ik snap het probleem dus niet (maar misschien komt dat omdat ik geen kinderen heb).

En anders annuleer je je reis.
Even aangeven aan oma dat je het erg fijn vind dat ze op de kinderen past, maar dat je liever hebt dat ze het gewoon zegt als het niet uitkomt, dan dat ze oppas regelt.

En als het wel uitkwam, maar ze dacht dat jij het niet erg vond, zou ik er voor deze keer geen big deal van maken, maar wel aangeven dat je het voor de kinderen niet prettig vind.

Dan kan ze zelf kiezen voortaan: oppassen, maar dan ook fulltime; of toch liever haar eigen ding doen.

Allebei even goede vrienden.
Helaas, je kunt de agenda van O & O niet bepalen, ook als je het niet leuk vindt dat er twee dagen achter elkaar mensen op komen passen.

Inderdaad, je zou er voor kunnen kiezen om niet weg te gaan, als het je écht dwars zit.

Een andere oplossing zou ik ook niet weten.

Of heb je zelf oppas die bij je schoonouders op kunnen passen? Mensen die jij wél ziet zitten?

Dan is dat ook nog een optie.
Oh, heb je een probleem met de mensen die op komen passen? Dat begreep ik er niet uit.
Nou MMP en Elninjoo, dat vind ik nou ook weer wat weinig begripvol. Als ik het vergelijk met mijn werk: als ik het opstellen van een rapport of het uitvoeren van een onderzoek uitbesteed aan iemand anders (die ik heb gevraagd en die daar zelf in heeft toegestemd) dan ben ik ook not amused als die vervolgens op eigen houtje regelt dat iemand anders het gaat maken. Ik zoek degene aan wie ik mijn werk toevertrouw namelijk met bijzonder grote zorg uit. Nou, en dat dan keer factor 100000 en dan weet je hoe het is met het toevertrouwen van de zorg voor je kinderen .
Ik zou er niet zo blij mee zijn. Als je aangeeft op te kunnen passen, ga je toch een afspraak aan? De ene avond dat ze niet konden was al duidelijk en goed opgelost, maar ik snap niet dat ze daarna nog een uitnodiging aannemen, terwijl de afspraak met jou al gemaakt was.

En helemaal niet netjes dat ze zonder overleg een andere oppas vragen. Maar zoals je al zei, je kunt er weinig aan doen. Ik zou het wel tegen ze zeggen dat je er niet blij mee bent.
Hoe oud zijn je kinderen? Een beetje flexibel opvoeden kan geen kwaad, toch? Ik vind het eigenlijk erg lief dat ze 4 (!) dagen willen oppassen. En het is toch familie? Ik neem mijn dochter overal mee naar toe wordt ze echt niet slechter van denk ik.
maar overleggen was wel netjes geweest, dat wel
quote:MMP schreef op 22 januari 2010 @ 13:48:

Je kunt opa en oma moeilijk verplichten heel hun leven te laten beheersen door jouw kinderen.

Zij geven aan op te willen passen en als er dan een fantastisch feest tussenkomt regelen ze ook nog zelf betrouwbare vervaning.

Ik snap het probleem dus niet (maar misschien komt dat omdat ik geen kinderen heb).

En anders annuleer je je reis.

Ja, zoiets dus.

Als je ondanks het aanbod van de grootouders om én 'n heel weekend op te passen én vervanging te regelen voor de avonden dat ze zelf niet thuis zijn, gaat zeuren en klagen bij ze, dan zijn ze de volgende keer dat je 'n keer 'n weekend weg wil misschien niet meer zo scheutig met hun aanbod en moet je misschien wel 'n betaalde oppas zien te vinden.
Ik vind ergens ook dat je een afspraak met O&O hebt en dat zij zich daar aan moeten houden. Dat geldt voor alle afspraken of het nou om oppassen gaat of meehelpen verhuizen of om geld whatever. Dus dat ene avondje dat je zwager opppast zou nog net kunnen maar om twee van de vier avonden door iemand anders te laten opvullen vind ik ook raar.

Hoe laat gaan je kinderen naar bed? Is het niet mogelijk dat je ouders na het naar bed brengen naar het feestje gaan?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik ben erg blij dat opa en oma willen oppassen. Ook dat ze ook nog eens zelf vervanging zorgen. En ja, ik ben het aan de ene kant met jullie eens we blij met opa en oma mogen zijn.

Aan de andere kant: Over de wap na zo'n weekend denk ik trouwens omdat logeren bij opa en oma denk ik al feest genoeg is. Laat staan nog eens 2 keer extra 'feest' door kinderen die opnieuw met een ander ritueel geconfronteerd gaan worden. 3 andere routine tov thuis vind ik in 4 dagen erg veel. Ze zijn trouwens 2 jaar en 1 jaar oud.

Daarnaast denk ik trouwens dat opa en oma, en de opassers zichzelf erook mee hebben en dat mijn kinderen niet in hun allerbeste doen zullen zijn. En dat vind ik al helemaal jammer voor mijn kinderen, ze zullen denk ik aanzienlijk meer huilen dan thuis/moeilijker gaan slapen. Zeker onze jongste is een meisje met handleiding, ze weigert nl vaak om te drinken. En ik ben erg benieuwd hoe die drukte daar invloed op heeft.

Daarnaast nog een punt: schoonzus heeft de kinder nog nog niet heel erg vaak gezien. Ik denk jongste op 1 hand te tellen? We wachten nog steeds op het geboortecadeau(we hoeven geen cadeau, maar ze roept al maanden dat ze 'iets' heeft)

Daarnaast kan ik me het zelf moeilijk voorstellen. Als ik zeg oppas te zijn, dan bén ik er. Dan is dat mijn taak. Dan laat ik mij eigen sociale leven eventjes voor wat het is. Het is niet anders, soit. Waarschijnlijk omdat ik er zo anders in sta, kan ik me moeilijk inleven.
Ik zou er ook niet zo blij mee zijn. Dan hadden opa en oma niet moeten beloven op te passen, dan hadden jullie andere oppas kunnen zoeken of op een ander tijdstip weg kunnen gaan.

Ik zou het toch wel subtiel aangeven dat je dit niet prettig vindt, want misschien gaat dit in de toekomst meerdere keren gebeuren.
Ik vind ook niet dat TO het leven kan regelen van opa en oma, maar ik vind het wel wat anders als er iets is afgesproken (dat oppasweekend dus met een avond andere oppas) en dat er dan nog iets tussendoor komt. ZEker als je zelf thuis ook al rekening houdt met dat soort situaties.

Maar omdat de ene avond andere oppas geen probleem was, kan ik me voorstellen dat opa en oma er niet eens bij nagedacht hebben dat dit niet helemaal lekker voelt. Ik zou het dus gewoon vriendelijk zeggen dat je er een beetje moeite mee hebt omdat je dit thuis ook niet zou doen. Dan zouden opa en oma hier nog op in kunnen spelen.
njb,

Van van de wap zijn worden ze (ook) groot. Zolang je er fiducie in hebt dat ze niet in zeven sloten tegelijk lopen, en op tijd 112 bellen zou ik er geen halszaak van maken en het achteraf (als jij ook de kans hebt gekregen om te kijken hoe erg het nou eigenlijk allemaal is geweest, wat misschien ook nog reuze losloopt) ter sprake brengen.
quote:twinkeling schreef op 22 januari 2010 @ 13:54:

Nou MMP en Elninjoo, dat vind ik nou ook weer wat weinig begripvol. Als ik het vergelijk met mijn werk: als ik het opstellen van een rapport of het uitvoeren van een onderzoek uitbesteed aan iemand anders (die ik heb gevraagd en die daar zelf in heeft toegestemd) dan ben ik ook not amused als die vervolgens op eigen houtje regelt dat iemand anders het gaat maken. Ik zoek degene aan wie ik mijn werk toevertrouw namelijk met bijzonder grote zorg uit. Nou, en dat dan keer factor 100000 en dan weet je hoe het is met het toevertrouwen van de zorg voor je kinderen .Op je werk wordt je er als het goed is voor betaald. Opa's en oma's zijn meestal makkelijke gratis krachten. Als je ze 'n passend uurloon betaalt dán heb je pas recht van spreken als ze hun eigen sociaal leven niet willen laten lijden onder het feit dat ze oppas voor je moeten spelen.
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2010 @ 13:56:

[...]

Ja, zoiets dus.

Als je ondanks het aanbod van de grootouders om én 'n heel weekend op te passen én vervanging te regelen voor de avonden dat ze zelf niet thuis zijn, gaat zeuren en klagen bij ze, dan zijn ze de volgende keer dat je 'n keer 'n weekend weg wil misschien niet meer zo scheutig met hun aanbod en moet je misschien wel 'n betaalde oppas zien te vinden.

Dan hadden opa en oma het niet moeten toezeggen. Het zijn geen guppen die je ergens stalt, maar kinderen. Als ik op het huis van de buren pas als ze op vakantie zijn, zullen ze ook niet blij zijn als ik dan ook wegga en hun huis maar overlaat aan iemand die zij daar niet voor uitgezocht hebben. Dat het kinderen zijn maakt het in jouw ogen misschien minder, maar ergens geldt binnen de redelijk nog steeds je er vanuit mag gaan dat gemaakte afspraken nagekomen worden. En als het niet uit was gekomen, hadden ze vooraf een andere oplossing kunnen zoeken, de betaalde oppas bijvoorbeeld. Maar nu worden ze, nu de reis geboekt is, voor het blok gezet.

En al kun jij het misschien niet voorstellen, maar grootouders hebben vaak plezier in het oppassen van kinderen.
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2010 @ 13:58:

Als je ze 'n passend uurloon betaalt dán heb je pas recht van spreken als ze hun eigen sociaal leven niet willen laten lijden onder het feit dat ze oppas voor je moeten spelen.Lieve Elninjoo, ik wéét dat het reuze moeilijk is om je er iets bij voor te stellen, maar echt, heus, ongelogen, serieus waar, voor sommige mensen maken kleinkinderen deel uit van hun sociale leven .
Ik snap dat je het niet fijn vindt en dat je het zelf anders zou hebben gepland. Maar je had dit soort zaken natuurlijk beter van te voren kunnen bespreken.

Nu resten twee opties: annuleren van de reis of opa en oma verzoeken 1 dag thuis te blijven. De kans bestaat natuurlijk dat ze niet inzien waarom jij het niet prettig vindt dat een ander komt oppassen. En de kans bestaat dat ze vervolgens nooit meer willen oppassen. Het ligt aan jou hoe belangrijk jij het vindt. En hoe je man erover denkt.
Je kunt 2 dingen doen:

Zelf niet gaan, dan zijn je kinderen niet over de wap (zoals je het zelf noemt) is mama niet over de wap en zijn je schoonouders, zwagers en schoonzussen niet over de wap (maar misschien wel zwaar teleurgesteld)

Optie 2 je neerleggen bij de situatie, je kinderen zijn iig die dagen bij familie. Als jij je er bij neerleg staat er ook minder druk op je schoonfamilie en straal je rust uit naar je kinderen. Ze zullen sowieso wel een beetje van de rel zijn als je ze haal. Ook als ze rustig 3 dagen bij O&O hadden gebleven.

Heb je zelf niet een oppas(buur)meisje wat eventueel bij O&O in huis die avonden wil oppassen?
quote:twinkeling schreef op 22 januari 2010 @ 14:01:

[...]

Lieve Elninjoo, ik wéét dat het reuze moeilijk is om je er iets bij voor te stellen, maar echt, heus, ongelogen, serieus waar, voor sommige mensen maken kleinkinderen deel uit van hun sociale leven .Ik kan me dat best voorstellen, maar deze opa en oma laten ondanks dat ze oppassen op kleinkinderen leuk vinden andere leuke dingen niet schieten en daar heb ik dan weer begrip voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven