Oppas bij de oppas?!

22-01-2010 13:44 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden:

WIj gaan binnenkort 4 dagen weg, vliegen naar het buitenland. Wij hebben voor onze 2 kinderen geregeld dat ze naar opa en oma gaan. NU bleek dat opa en oma al iets hadden op één van die avonden, of ze dan mijn zwager en vriendin konden vragen om op te passen. Nu passen zij wel vaker op, dus dat vonden we goed.

Wat hoor ik vanochtend: er kwam een tweede uitnodiging binnen, voor een ander feestje, voor (volgens mij) een dag ervoor. En nu heeft mijn schoonmoeder geregeld dat mijn schoonzus met dr vriend komt oppassen. Zij hebben nog nooit eerder op onze kinderen opgepast. (mede omdat ze niet in ons dorp/omgeving wonen, maar verder weg) Het werd me vanochtend niet voorgelegd, maar medegedeeld.

Eigenlijk ben ik not amused. Zelf letten we goed op dat we bijvoorbeeld niet 2 weekenden achter elkaar een opass hebben, zeker niet als het ze daardoor niet in hun eigen bed slapen.

Nu moeten ze dus wennen aan opa en oma en daar slapen, en krijgen ze 2 avonden achter elkaar dat iemand anders ze te eten geeft en naar bed brengt. Ik reken er maar op dat ik zondags 2 redelijk over de wap-kinderen klan ophalen. Veel er tegen doen, kan ik lastig, want vliegtickets al geboekt ed.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
quote:Serafina schreef op 22 januari 2010 @ 14:17:

Ik vind het heel bijzonder dat die opa & oma wel 4 hele dagen willen oppassen. En ik vind het ook bijzonder dat ze, door hun dubbele agenda, zelf initiatief hebben genomen om extra oppas te regelen. Natuurlijk is het nog al wat voor een kind van 1 en een kind van 2 om 4 dagen onder de pannen te zijn, op een ander adres en dan ook nog eens met in totaal 6 verschillende verzorgers geconfronteerd te worden. Ik zou het persoonlijk niet wenselijk hebben gevonden toen mijn kinderen die leeftijd hadden.

Maar ik moet er dan wel bij zeggen dat ik daarom ook nooit langer dan 1 of 2 dagen achter elkaar mijn kinderen elders onderbracht. Ik heb doelbewust gewacht met weekendjes weg tot de jongste 4 jaar was, juist daarom.

Eerlijk gezegd: ik vind dat een periode van 4 dagen (en 3 nachten!) te lang is om weg te zijn van de kinderen op zo'n leeftijd.

Maar jij hebt je keuze al gemaakt, het lijkt erop dat je er maar het beste van moet hopen.We hebben de keuze gemaakt omdat we wisten dat de kinderen goed verzorgd bij opa en oma zouden zitten. Mijn veronderstellingen/verwachtingen waren waarschijnlijk anders dan de werkelijkheid. Eerst maar eens zien hoe het gaat, en dan bespreken/conclusies trekken. Dan kunnen we alsnog besluiten nooit meer 3 nachten weg te gaan.
Tja, ik vind het veel gevraagd van 2 grootouders om 4 hele dagen op 2 jonge kinderen te passen. Kijkend naar mijn eigen ouders, die zaten ook niet te wachten op lange logeerpartijen van de kleinkinderen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat iedere grootouder geniet van logerende kleinkinderen.

Waarschijnlijk hebben ze het idee TO uit de brand te helpen en dan is er kritiek op hoe één en ander ingevuld wordt. Misschien is het inderdaad beter voor beide partijen om dit niet weer te doen.
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 14:18:

Huh?!?!?! Wij gingen toch ook akkoord dat ze naar feestje nr 1 gingen?

Daarnaast als ik betaal mag ik eisen stellen, als ik niet betaal niet. Ze doen jou een gunst hoor. Niet andersom.
Ze doen ons idd een gunst. Maar als ik hen vraag als oppas, vind ik het redelijk normaal dat ze een tweede oppas aan ons voorleggen. Waar wij dan vervolgens op kunnen zeggen; nou nee, dan kiezen we liever voor 4 dagen bij iemand anders.
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 14:34:

Ze doen ons idd een gunst. Maar als ik hen vraag als oppas, vind ik het redelijk normaal dat ze een tweede oppas aan ons voorleggen. Waar wij dan vervolgens op kunnen zeggen; nou nee, dan kiezen we liever voor 4 dagen bij iemand anders.Kun je dan niet alsnog een andere oppas regelen? Als het je zo hoog zit zou ik dat gewoon doen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 januari 2010 @ 14:19:

[...]

Aangezien TO al had aangegeven het prima te vinden dat er 1 avond iemand anders oppaste, is het waarschijnlijk niet bij opa en oma opgekomen dat ze er anders over zou denken als er een 2e avond door een ander opgepast zou worden.Dit zou heel goed kunnen.
Opa en oma hadden toch ook gewoon nee kunnen zeggen? Als ze er niet van genieten of er niet op zitten te wachten, hadden ze dat moeten zeggen.

Nu is er een afspraak gemaakt, waar NJB en haar man vanuit dachten te kunnen gaan. Er zit wel een verschil tussen één van de vier avonden een oppas, of de helft van de avonden.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 januari 2010 @ 14:35:

[...]

Kun je dan niet alsnog een andere oppas regelen? Als het je zo hoog zit zou ik dat gewoon doen.Ik persoonlijk denk dat je dan de verhouding wel erg op scherp gaat zetten.
Als ik met iemand een afspraak maak over oppassen op mijn kids, dan ga ik er vanuit dat zij ook oppassen.

Vind het echt heel raar dat je schoonouders zonder overleg zomaar een ander vragen op jouw kids te passen.

ze zijn toch een "overeenkomst" aangegaan.

Ik zou dit echt wel even aankarrten. Misschien handig als je man dit doet, aangezien het zijn ouders zijn.
quote:chocolaaa schreef op 22 januari 2010 @ 14:37:

Als ik met iemand een afspraak maak over oppassen op mijn kids, dan ga ik er vanuit dat zij ook oppassen.

Vind het echt heel raar dat je schoonouders zonder overleg zomaar een ander vragen op jouw kids te passen.

ze zijn toch een "overeenkomst" aangegaan.

Ik zou dit echt wel even aankaarten. Misschien handig als je man dit doet, aangezien het zijn ouders zijn.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 januari 2010 @ 14:24:

Tja, ik vind het veel gevraagd van 2 grootouders om 4 hele dagen op 2 jonge kinderen te passen. Kijkend naar mijn eigen ouders, die zaten ook niet te wachten op lange logeerpartijen van de kleinkinderen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat iedere grootouder geniet van logerende kleinkinderen.

Waarschijnlijk hebben ze het idee TO uit de brand te helpen en dan is er kritiek op hoe één en ander ingevuld wordt. Misschien is het inderdaad beter voor beide partijen om dit niet weer te doen.Dat denk ik nu idd ook vwb mijn schoonouders. Terwijl in mijn naiviteit(?) altijd heb gedacht, oh, dat zullen zowel kids als opa en oma leuk vinden. Datg ze ons een 'gunst' willen leveren, dat kwam voor mij op de tweede plaatst. Misschien is dat voor hen wel anders(om)
quote:wen schreef op 22 januari 2010 @ 14:37:

Opa en oma hadden toch ook gewoon nee kunnen zeggen? Als ze er niet van genieten of er niet op zitten te wachten, hadden ze dat moeten zeggen.Denk dat zij het niet zo zwart/wit zien. Zij laten geen buurmeisje oppassen, maar hun naaste familieleden. Zo spenderen ze én tijd met hun kleinkinderen én doen TO 'n gunst én kunnen toch nog naar hun feestjes. Ze zullen waarschijnlijk niet bedacht hebben dat TO de door hen gekozen vervanging niet genoeg vertrouwt omdat zij zelf wél vertrouwen in hun familieleden hebben.
njb, ik snap wat je bedoelt hoor. Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn (schoon)ouders dit zouden doen zonder het te overleggen.

Het logeren is voor je kinderen al heel wat, laat staan dat dit nu door 6 verschillende mensen gedaan wordt. Kan me voorstellen dat het heel verwarrend voor hen is.

En dit zouden ze inderdaad op ze minst kunnen bespreken met jullie.

Is er nog een mogelijkheid dat je je vaste oppas vraagt?

En ik zou de opmerkingen van elninjoo niet serieus nemen, die lijkt het invoelingsvermogen van een aardbei te hebben. Prima om de boel te relativeren, maar die stapt wel erg makkelijk over de belevingswereld van een dreumes en peuter heen.
Je kunt ook vragen of het misschien mogelijk is dat 1 van hen later naar het feestje gaat.

Dus nadat de kids op bed liggen.

Dan maakt 1 het buffet niet mee, maar de rest van het feest wel en is het toch rustiger voor de kids.
Na je ervaringen met opa&oma op vakantie in combi met je kids, denk ik dat je hen uberhaupt niet had moeten vragen om 4 dagen op te passen. 4 dagen is nogal wat. Een weekend is al lang als je niet gewend bent om aan kinderschema's te houden. Je hebt het wel gevraagd, zij gingen akkoord, dan zou ik genoegen nemen met alles wat ze zelf eromheen plannen en regelen en het daar verder bij laten. Ook niet achteraf bekijken of dat nu wel/niet goed gegaan is en dat dan met hen bespreken (zoals dat extra oppas inschakelen) want zou me zomaar kunnen voorstellen dat dat niet heel goed gaat vallen bij opa en oma.

Veel plezier in elk geval! En met de kinders komt het ook wel goed joh, dan zijn ze misschien even van slag de eerste dagen na thuiskomst, komen ze ook wel weer overheen.
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2010 @ 14:45:

[...]

. Ze zullen waarschijnlijk niet bedacht hebben dat TO de door hen gekozen vervanging niet genoeg vertrouwt omdat zij zelf wél vertrouwen in hun familieleden hebben.Wat suggestief, zeg. Het gaat niet om vertrouwen, maar om het feit dat to denkt dat haar kinderen over de rel gaan van zoveel mensen. Of dat terecht is, kan niemand hier beoordelen want we kennen haar kinderen niet maar TO heeft er een vervelend gevoel bij.
(oei, voorstellen om feestjes door 1 van hen te laten skippen zou ik al helemaaaaaal niet doen, die mensen zullen zelf toch ook wel allang overwogen hebben of de kinders goed verzorgd gaan worden door familie die ze zelf hebben ingeschakeld? Lijkt mij dat vragen om hun feestje te skippen echt vragen om problemen is hoor.. )
Ik zou zelf ook niets aan de situatie veranderen, nu. Dat zal de verhouding vast niet en goede komen. In de toekomst kun je andere afspraken maken.
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 14:20:

[...]

We hebben de keuze gemaakt omdat we wisten dat de kinderen goed verzorgd bij opa en oma zouden zitten. .Dan weten opa en oma ook heelgoed wie ze vragen bij jullie kinderen te zijn als zij even iets doen zonder jullie kinderen in die vier dagen. Oppas betekent overdragen in vertrouwen en weten dat juiste keuzes gemaakt worden. Als je dat niet kan omdat je het gevoel hebt dat het niet gaat zoals jij dit graag wilt dan kan je niet op vakantie.
quote:Chloe15 schreef op 22 januari 2010 @ 14:46:

En ik zou de opmerkingen van elninjoo niet serieus nemen, die lijkt het invoelingsvermogen van een aardbei te hebben. Prima om de boel te relativeren, maar die stapt wel erg makkelijk over de belevingswereld van een dreumes en peuter heen.

Je hoeft mij niet serieus te nemen, maar ik vind dat TO en nog 'n aantal van de mensen op dit topic wel erg makkelijk over de belevingswereld van de opa en oma heen stappen.

Grappig dat veel mensen denken opa en oma een gunst te doen door ze 4 (!) volle dagen en nachten met de kleinkids op te zadelen, terwijl opa en oma waarschijnlijk juist denken TO 'n gunst te doen en haar 'n lang weekend weg te gunnen.
Te gek voor woorden om te vragen of opa en oma een feestje kunnen laten schieten. Je zegt hiermee dat je hun beoordelingsvermogen in twijfel trekt. Mijn reactie als opa of oma zou zijn hierop:

1. ik snap dat je onzeker bent jullie zijn ook lang weg echter ik bepaal liever zelf waar ik heen ga of niet. Ik weet wat wel en niet kan.

Mocht deze boodschap niet overkomen:

2. Als je zo zeer zit met dit feit ervaar ik dit als wantrouwen ten opzichte van mijn beoordelingsvermogen. Waarom jullie kinderen uberhaupt bij mij brengen?
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2010 @ 14:55:

[...]

Je hoeft mij niet serieus te nemen, maar ik vind dat TO en nog 'n aantal van de mensen op dit topic wel erg makkelijk over de belevingswereld van de opa en oma heen stappen.

Grappig dat veel mensen denken opa en oma een gunst te doen door ze 4 (!) volle dagen en nachten met de kleinkids op te zadelen, terwijl opa en oma waarschijnlijk juist denken TO 'n gunst te doen en haar 'n lang weekend weg te gunnen.Eens
quote:Bagheera schreef op 22 januari 2010 @ 14:48:

[...]

Wat suggestief, zeg. Het gaat niet om vertrouwen, maar om het feit dat to denkt dat haar kinderen over de rel gaan van zoveel mensen. Of dat terecht is, kan niemand hier beoordelen want we kennen haar kinderen niet maar TO heeft er een vervelend gevoel bij.Het gaat zeker wel over vertrouwen .... vertrouwen dat opa en oma een stabiele factor zijn ongeacht wat. Voor en na de twee verschillende oppassers. Kom op zeg!
quote:Bambi schreef op 22 januari 2010 @ 14:48:

Na je ervaringen met opa&oma op vakantie in combi met je kids, denk ik dat je hen uberhaupt niet had moeten vragen om 4 dagen op te passen. 4 dagen is nogal wat. Een weekend is al lang als je niet gewend bent om aan kinderschema's te houden. Je hebt het wel gevraagd, zij gingen akkoord, dan zou ik genoegen nemen met alles wat ze zelf eromheen plannen en regelen en het daar verder bij laten. Ook niet achteraf bekijken of dat nu wel/niet goed gegaan is en dat dan met hen bespreken (zoals dat extra oppas inschakelen) want zou me zomaar kunnen voorstellen dat dat niet heel goed gaat vallen bij opa en oma.

Veel plezier in elk geval! En met de kinders komt het ook wel goed joh, dan zijn ze misschien even van slag de eerste dagen na thuiskomst, komen ze ook wel weer overheen.

Was al besproken/geboekt voor die vakantie. We hadden het idd beter aan kunnen kijken/afwachten en pas na die tijd beslissen.

Het acheraf bespreken, bedoelde ik tussen man en mij. Dan kunnen we in de toekomst beter beslissen wat we willen, en wat onze verwachtingen dan zijn.

Ik zeg nu dat het best onrustig zal worden en zal ze tips geven wat te doen áls ze over de rooie zijn, en meer niet. Daarnaast gaan we lekker genieten van 4 dagen 'rust' en bespreken man en ik het daarna wel om te kijken hoe we het in de toekomst zouden doen mocht dit voorkomen.
Ik zou ook absoluut "not amused" zijn als opa en oma 2 avonden oppas zouden regelen.... ik laat zelfs opa en oma bij ons thuis opassen en breng ze geen weekend die kant uit. Vind het prettiger voor de kinderen om in hun eigen omgeving te zijn. Vindt oma "onzin" maar ik voel me er beter bij, dus anders regel ik gewoon iemand anders die wel in mijn huis wil met de kinderen. Nou ga ik zelden een weekend weg, maar toevallig is er nu iets gepland omdat ik een bruiloft in het buitenland heb van een van mijn beste vriendinnen. Als ze instemmen, dan kunnen ze niet zomaar op eigen houtje oppas regelen, daar zou ik helemaal niet blij van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven