Gezondheid alle pijlers

Spastische darm

15-01-2010 10:00 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik het hier goed post

Hoi dames,

Een tijdje geleden is bij de dokter ontdekt dat ik een spastische darm heb.

Ik heb tips meegekregen wat ik beter niet kan eten, hoe ik dus buik klachten kan voorkomen. Ik hou me hier sterk aan, maar ieder lichaam reageert natuurlijk anders op eten etc en op verschillende momenten voel ik mijn buik nog steeds 'zitten' en dat is erg vervelend!

Ik heb soms dagen dat ik 's ochtends mijn bed niet uit kan komen, omdat ik zo misselijk ben en dan is mijn buik helemaal opgezet.

Op advies van iemand ben ik pas begonnen met een dagboek, om bij te houden wat ik op een dag heb gegeten en wannéér ik last krijg van mijn buik, zodat ik dan dingen kan uitsluiten.

Als ik er na een tijdje nog steeds veel last van heb (het beperkt me soms in mijn werk door de klachten) ga ik misschien naar een diëtiste, of een homeopaat.

Zijn hier ook mensen die last hebben van een spastische darm? Hoe ga je ermee om? Wanneer merk jij dat je last heb?

Nog enkele tips of ervaringen?

Alvast bedankt!
Zonneschijn, wat voeding betreft: dat is nogal persoonlijk.

Zo kan ik prima bonen of uien eten. Wordt afgeraden bij PDS, maar mij geeft het geen extra last.

Waar ik minder goed tegen kan is sla, champignons, suiker ... nouja.. ik weet het eigenlijk niet eens: er is geen peil op te trekken.

Als dit aanhoudt bij jou, is het misschien toch goed om meer onderzoek te vragen. Zijn de klachten plotseling gekomen?
Ster, over die metamucil:

Ik neem nooit twee zakjes per dag. Ik gebruik het sowieso niet dagelijks, meer een beetje op gevoel

(Een dokter heeft niets aan 'op gevoel' maar ik doe wat darmen betreft alles 'op gevoel')

Soms als ik een aantal dagen achter elkaar Metamucil gebruik, raken mijn darmen er wat geprikkeld door en moet ik steeds vaker naar de wc. Dan stop ik weer en probeer ik in mijn dagelijkse voeding genoeg vezels te gebruiken.

Als mijn darmen weer wat trager worden gebruik ik weer eens een zakje. Of als ik een dag weinig vezels heb gegeten.

Soms zit het gewoon 'niet lekker' in mijn darmen en heb ik het idee dat Metamucil de boel weer even aan het werk zet.

Gebruik het meestal 's ochtends of 's middags, eigenlijk nooit 's avonds.
quote:tumtummie schreef op 22 januari 2010 @ 17:15:

Ja zeker goed dit topic. Ben er na lang gedoe en onderzoek ook achter dat ik het heb.

Je zegt dat de dokter heeft verteld wat je beter NIET kan eten.

Ik ben benieuwd wat dat is? Ik ben nu in de fase van uitzoeken waar ik wel/niet tegen kan..

Ik lees wat over kaas/ gekruid eten enz. Maar nog niet gelezen over light producten. Overal waar sorbitol in zit kan ik niet tegen.. hebben jullie dat ook?Sorbitol weet ik niet. Maltitol geeft bij mij heel veel gasvorming / winderigheid. (Ik heb eens een hele chocoladeletter in 1 x opgegeten die gezoet was met maltitol. Was niet zo'n goed idee...)
Ohh Moonlight wat lijkt me dat vervelend...!

Wanneer heb jij precies last qua eten?

Tumtummie, de dokter heeft tegen mij de algemene dingen gezegd zoals ui (kan wel, maar dan eerst koken) kolen, prei, pittige dingen, maar verder niet echt veel..

Ik hoor van verschillende mensen kaas, spinazie, chocola etc...

Ik ben nu ook in de fase dat ik echt aan het uitzoeken ben wat mijn lichaam kan hebben.. maar die dikke buik, oooo vreselijk echt waar! Ik lijk wel zwanger..!!!!

Ik heb ook wel redelijk gezondigd, soms moet het eventjes kunnen, maar ik blijf er nu echt last van hebben hoor!! buikpijn, dikke buik, af en toe misselijk, al 2 weken nu! En ik kom maar niet van mijn 'griepje' af. Al dik een maand last van.

Ben ook helemaal niet getest op verschillende allergieën of ziektes, en ik vind dat wel slecht van een dokter. Ze stuurden me zo weg met 'ohw dat is een PDS.' Terwijl er dus zoveel mensen zijn die er last van hebben en ZÓVEEL mensen die niét weten hoe ze ermee om moeten gaan, ze worden gewoon beetje aan hun lot overgelaten, terwijl het toch best een big thing is.

Yakult, helpt dat??!

En Activia, iemand ervaring???? Ik gebruik het al een tijdje, maar heb het idee dat ik voor jan-met-de-korte-achternaam zoveel geld uitgeef!!

Ik denk dat ik die metamucil maar eens ga proberen.....
Zonneschijn, ik ging met de klachten waar ik al langer dan 2 jaar mee loop naar de dokter en die zei na een bloedonderzoek waar niks uit kwam dat ik 'gewoon PDS' had. Net alsof het niks is? En sowieso, moet daar idd niet meer onderzoek naar gedaan worden dan? (allergieën?) Heb de klachten wel maar ik vond dat hij het er wel erg makkelijk vanaf bracht.

Ik ben van plan om een keer naar een homeopaat of voedingsdeskundige te gaan, ik heb daar positieve verhalen over gehoord. Iemand ervaring mee?
Zonneschijn: wat eten betreft, daar is niet echt een peil op te trekken. Als mijn darmen 'in goeden doen' zijn, kan ik eigenlijk alles eten. En als ze uit hun doen zijn, gaan het sowieso niet lekker, wat ik ook eet.

Ik weet dat veel sla verkeerd valt. Verder is het altijd een beetje gokken.

(en nu moet ik naar de wc... sorry... ben weg )
Tumtummie, komt me bekend voor.. vervelend is dat he, zo laconiek, terwijl het wel een hele impact heeft op je dagelijkse bezigheden!

Ik bel maandag (morgen!) naar de dokter. Ik ben er nu echt spuug spuug zat van, loop al 2 weken met een dikke buik en klachten, terwijl ik toch wel om mijn eten denk en blijf nog steeds grieperig!

Er moet nu maar eens wat aan gedaan worden!!

Ik heb er geen ervaringen mee tummie, mijn vader stelde inderdaad een homeopaat voor.. Maar ik wil gewoon eerst ziektes en allergieën uitsluiten, voordat ik een hoop geld ga betalen voor bepaalde sessies die misschien niet vergoed worden. Ben je al een beetje op onderzoek uitgegaan?

Dus ik wil me gewoon laten testen, want het beïnvloed me, en ik voel me niet meer mezelf! Ik baal van mezelf, dat ik mezelf geen schop onder de kont kan geven, omdat ik te moe ben! En normaal ben ik wel zo.

Moonlight, gelukt op de wc? hahaha!

Moeilijk is dat he, uitsluiten wat je wel/niet kunt eten! Jij bent er nog niet helemaal uit toch?

jongens jongens, moet ik jou wel of niet activita kopen? helpt dit bij jullie? of geldverspilling?
Haha, nu je er zo specifiek naar vraagt: het is niet helemaal gelukt. Er kwam wel wat, maar heb het idee dat ik straks nog eens moet

Je kunt in ieder geval eens nagaan wat jouw verzekering vergoedt, qua alternatieve therapieën. Mijn ervaring is dat alternatieve artsen of therapeuten veel meer kijken naar het hele lichaam en meer kijken naar de relatie tussen voeding en gezondheid. De huisarts komt meestal niet verder dan: eet maar wat meer bruinbrood of eet maar wat meer witbrood (mijn twee huisartsen, handig!). Wat voeding betreft weten ze gewoon niet zoveel.

Activia kan helpen. Wat relatief goedkoper is, is wanneer je probiotica koopt, in capsules of als poeder (bijv van Orthica). Dat zijn meer bacteriën voor minder geld, plat gezegd.

Ik weet nog steeds niet wat een goede manier is om te testen waar je wel of niet tegen kan. Je hebt namelijk allergieën (die zijn wel goed aan te tonen) maar ook intoleranties en dat is een stuk lastiger. Vaak heeft de HA hier ook niet zoveel verstand van.

Succes met de zoektocht!
Tumtummie, ga je nog een afspraak bij de dokter maken om onderzoek te laten doen, om dingen uit te sluiten?

Ik heb vandaag de dokter gebeld!!! Maandag 9.20uur. Eindelijk maar toch.
Ik ben vanmiddag naar de huisarts geweest. Niet eens voor mijn darmen, maar voor vermoeidheidsklachten.

Had gehoopt dat hij uitgebreid bloedonderzoek zou doen, maar er zijn maar een paar dingen aangekruist op het formulier.

Eerst maar eens kijken wat daar uitkomt dan.
Hallo allemaal,

Ik heb ook al langere tijd last van een spastische darm. Wat er al geschreven wordt is wat je eet zeker van invloed, maar dat is toch wel weer erg persoonlijk. De een reageert op het een, de ander op het ander.

Bij mij is het op het moment eigenlijk heel erg rustig (afkloppen!). Het hoogtepunt was een jaar of vier geleden, ik ging net samenwonen, veel stress op het werk, mijn vader die ernstig ziek bleek (en kwam te overlijden). Ik ben toen bij een alternatieve genezer terecht gekomen (orthomoleculair). Hij heeft me toen een aantal voedingssupplementen voorgeschreven en een paar voedingsadviezen gegeven (geen suiker, geen koffie, geen kleur- geur- en smaakstoffen, veel vezels). en binnen een paar dagen had ik veel minder last.

Nu is het inmiddels zo goed dat ik vrij goed aan kan voelen wat ik wel of niet kan eten (gaat niet altijd goed). Ik kan weer met mate suiker eten, maar ik voel gewoon sommige dagen dat ik het niet moet doen. Ook merk ik dat ik niet teveel moet eten. Soms met uiteten gaan denk ik, dat kan ik nog wel op, maar dan heb ik eigenlijk iets teveel gegeten en dan gaat het bijna altijd mis.

Ik weet niet of jullie wat hebben aan mijn verhaal omdat het toch voor iedereen wel heel verschillend is.
Moonlight, wat goed dat je naar de dokter bent gegaan.

Heb het idee dat de huisarts aardig laconiek was? Krijg een beetje het gevoel, doordat je het zo verwoord......

En als er niks uitkomt, ga je dan op je strepen staan?

Josje, bedankt voor het reageren!

Ja, stress en veel dingen aan je hoofd kun je beter niet hebben bij PDS, wat fijn dat je je nu beter voelt en wat gehad hebt aan die orthomoleculair (nog nooit van gehoord.)

Wat is het verschil tussen zo'n genezer, een diëtist en een homeopaat? (want lijkt me dat een diëtiste ook voedingsadviezen kan geven etc) En waarom heb je er precies voor gekozen? :-)

Ik heb de hele dag al steken en nog steeds een hele dikke buik. Terwijl ik wel naar de wc ga... misschien moet ik echt gaan letten op mijn suikers?? Waarom is dat zo slecht voor je darmen? Of is dat een hele slechte vraag? :$
Zonneschijn, hij kwam niet echt laconiek over, op zich. Alleen had ik verwacht dat hij meer zou onderzoeken. Misschien doet hij het altijd zo: eerst de voor de hand liggende dingen en daarna evt verder onderzoeken.

Ik heb woensdag een afspraak bij GGZ (met mijn psychiater, die heb ik ook nog). Eventueel vraag ik aan hem of hij uitgebreid bloedonderzoek wil doen.

En anders weer terug naar de HA.

Ik ben een week geleden suikervrij en melkproductvrij gaan eten en merk wel wat verbetering.

Wat suikers betreft: ze kunnen de darmflora beinvloeden. De bacteriën in de darmen voeden zich met suikers. Ook de slechte bacteriën.

Dat is één van de slechte dingen aan suiker. Er is vast nog veel meer, maar ik ben geen arts...
En idd: stress is niet goed. Soms als ik ergens voor het eerst heen moet, laten mijn darmen ook duidelijk van zich horen. Eerste werkdag, bijvoorbeeld.

(heel lastig...op mijn 20e werkdag zou ik het niet erg vinden, maar juist bij de eerste komt het niet uit).

Laatst ook: eerste dag van een cursus. Thuis hoefde ik nog niet naar de wc (eerder opgestaan dan anders), onderweg dacht ik al: nu zou ik een toilet moeten hebben.

Bij binnenkomst moest ik me voorstellen aan wat mensen en werd meteen naar de ruimte gebracht waar ik moest zijn. Heb toch maar gevraagd of ik nog even naar t toilet kon. Zo vervelend...

Ik schaam me soms ook voor de stank die ik veroorzaak. Hebben jullie dat ook?
De stank, ik kan je de hand schudden. Erg he!

De laatste weken is het echt erg, zowel naar de wc als scheetjes. Ik heb gelukkig een vriend met één en al begrip, en als deal dat hij er ook wat mag laten ;)

Maar soms voel ik me wel heel onaantrekkelijk hoor.

Misschien een gekke vraag, maar beïnvloedt het jullie seksleven ook?!
Ik heb geen vaste vriend. Ook nooit een serieuze lange relatie gehad.

Heb wel wat scharrels gehad. Dan kwam het eigenlijk erop neer dat het alleen op sex uitdraaide als ik een tijd goed in mijn vel zat en geen weinig tot geen last van mijn darmen had.

Als ik iets spannend vind of er nerveus voor ben, kan het wel zijn dat ik vooraf wat meer last heb van winden, paar keer naar toilet, etc. Maar daarna is het opgeruimd en dan heb ik er een aantal uur geen last van.

Klinkt stom, maar ik heb mezelf ook een beetje aangeleerd om me vooraf druk te maken, bakje koffie erbij en dan kan ik goed naar de wc. En als ik dan het huis verlaat proberen geen zenuwen meer te voelen.

Zo dus ook bij dates. Hopen dat ik vooraf zoveel mogelijk 'kwijt' ben en dan heb ik er geen last meer van.

Heb soms na de sex minder last, lijkt het. Alsof er in de onderbuik wat spanningen weg zijn.

Hoe het zou zijn met een vaste partner, die misschien ook zin heeft als ik een keer met opgeblazen buik winden latend op de bank lig, dat weet ik niet.

Weet nog wel dat ik in mijn puberteit dacht dat ik nooit aan de man zou komen. Ik had zoveel winden en het stonk zo erg... schaamde me diep en kon me niet voorstellen dat ik ooit een man in de buurt zou laten komen zolang ik daar last van had.

(ik schrijf wel veel hier maar het lucht zo op... van die dingen die ik normaal nooit uitspreek)
Sorry beetje late reactie!!!

Ik ben nog langs de huisarts geweest omdat ik toch wel zoiets had van 'eerst maar verder onderzoeken' voordat ik de hulp ergens anders ga zoeken wat niet vergoed wordt enzo. Dus heb nu een geweldig doorzichtig (waarom nou doorzichtig!!:( ) potje meegekregen.. dus nu voor de verandering hopen dat ik er snel last van krijg zodat ik het kan laten onderzoeken.

Heb een paar jaar terug salmonella gehad, wel bestreden met antibiotica maar misschien zijn er wat bacterieen achtergebleven ofzo, geen idee maar onderzoeken kan altijd.

Mijn vriend vindt het gelukkig niet erg en kan gewoon mezelf zijn. Al vind ik het niet relaxed als ik er bij hem last van heb! en ben altijd wel bang dat ik er dan last van krijg...
oh trouwens, die 'stank'.. ja laat ik daar maar niet over beginnen!

ben gelukkig blijkbaar niet de enige
Ha ja als je zo'n potje hebt moet je eigenlijk wel klachten hebben. Dat je niet per ongeluk een keer goede ontlasting hebt

Waar gaan ze het op onderzoeken? Alleen salmonella of nog meer?
Ja op salmonella en andere bacteriën. maar het irritante is dus dat is dat ik er nu al een paar dagen geen last van heb!

Trouwens Moonlight, wat vervelend dat het zo gaat voordat je het huis uit gaan en dates enzo... is niet echt iets waar je op zit te wachten!

Maar 1 troost, mannen laten ook scheten en die schamen zich er niet om! Dus ik vind altijd dat hij er dan niks over mag zeggen hoor ;)
Nouja, als ik thuis even extra last heb en alles is er dan uit, ga ik wel opgelucht weg.

Dat is beter dan dat ik ergens heen ga en daar aangekomen krijg ik last.

Maar nog prettiger zou natuurlijk zijn om nergens last van te hebben.
Bij mij zit IBS tussen de oren. Gaat het goed met me dan is er niks aan de hand heb ik stress of maak ik me zorgen dan speelt het op en voeding heeft bij mij geen invloed.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Tja, de meeste mensen hebben een zwakke plek waar de stress het eerst toeslaat. De één krijgt hoofdpijn, de ander moet de hele dag plassen, een derde slaapt niet meer, de vierde heeft een prikkelbare darm.

Bij mij is ie er echter ook als er geen stress is.
Ja, die pech heb ik nou ook.... nu al 3 weken! Gelukkig maandag naar de dokter!! Ik wil ook zo'n potje......! :P

Laat mij maar testen op alles. Ik weet niet hoe dat in zn werk gaat.

Er zit ook darmkanker in mijn familie, de oom van mijn vader is daaraan overleden... dus daar moet ik me dan ook maar op laten testen ofzo??

Sjee, Moonlight, vervelend! vooral met dates enzo!

En ik vind het juist fijn dat je hier dingen uitspreekt, blijven doen hoor, ik heb er eerlijk gezegd wel veel aan! Mn hart een beetje luchten, dat voelt wel goed, PDS wordt vaak wel onderschat volgens mij..

Tumtummie, wanneer krijg je de uitslag ongeveer? wel spannend!

Juist, die mannen kunnen er ook wat van hoor jeetje! Maar ach, om eerlijk te zijn laat ik ook ongegeneerd scheten waar mn vriend bij is...

En die stress, ik moest zonet fietsen door de sneeuw, en dat vind ik echt verschrikkelijk, heel bang om te vallen, en ik was bijna thuis en ik kon me eindelijk ontspannen en toen merkte ik dat mijn buik helemaal gestrest was, meteen weer buikpijn! Komt denk ik daar van dan...
Goed dat je weer heelhuids thuis bent.

Ik vind het ook lastig om over PDS te praten. Het theoretische deel is tot daar aan toe (last van mijn darmen, blabla).

Maar ik zal niet snel zeggen: ik vind het zo klote dat ik vandaag al 5 x naar de wc geweest ben.

Op het werk ook (ik werk daar nu niet meer) konden sommigen best openlijk over de grote boodschap praten. "Jongens moet er nog iemand... ik ga straks dus daarna is het een half uur op eigen risico!"

Ik zeg dat er nooit bij... 6 keer op een dag (slechte dag) is niet grappig meer, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven