Orchideeën
donderdag 4 februari 2010 om 12:45
Ik doe er niet veel bijzonders mee; stengels afknippen en de pot boven neerzetten voor het raam. boven is het bij ons vrij koud. Na een half jaar ongeveer komen er weer nieuwe stengels aan en komen de knoppen en bloemen vanzelf!
Ik bemest ze dus niet. Wel af en toe (1x in de week) een beetje water geven.
Ik bemest ze dus niet. Wel af en toe (1x in de week) een beetje water geven.
donderdag 4 februari 2010 om 12:46
Ik ben ook gek op orchideeën! Heb er inmiddels paar jaar ervaring mee en beste werkt eigenlijk om er zo min mogelijk naar om te kijken na de bloeiperiode. Ze staan dan bij mij op zolder, is het een stuk koeler dan in de rest van het huis. Ik geef ze misschiens eens per maand water en dat is het eigenlijk. Stengels e.d. haal ik pas weg als ze echt ingedroogd zijn. Nooit nog groene stengels (ook al zitten er dan geen bloemen meer aan) afknippen, want het vocht wat daar nog inzit is een uitstekende broeiplaats voor allerlei bacteriën, die je orchidee grondig kunnen verpesten.
donderdag 4 februari 2010 om 12:47
Het duurt soms wel een jaar voordat orchideeën weer terug bloeien. Nadat de orchidee is uitgebloeid moet je die gewoon op een plekje wegzetten en er niet meer naar omkijken. Af en toe wat water geven.
Ik heb nu een orchidee die heeft 1,5 jaar geleden voor het laatst gebloeid en die krijgt nu weer bloemen!! Gewoon geduld hebben!
Ik heb nu een orchidee die heeft 1,5 jaar geleden voor het laatst gebloeid en die krijgt nu weer bloemen!! Gewoon geduld hebben!
donderdag 4 februari 2010 om 12:50
donderdag 4 februari 2010 om 12:58
Bij een van de orchideeën heb ik de stengels onder het oog afgeknipt na de bloei maar die kreeg toen een hele verdorde tak dus nu alleen nog maar blad, wel groen blad overigens.
Bij de andere heb ik niks afgeknipt en daar zijn zich nu wel knoppen aan het vormen maar ze komen maar niet open.
Hoe vaak geven jullie de orchideeën water? Ik geef ze gekookt water (wel eerst af laten koelen) in de pot en gooi het water wat nog in de pot staat na een uur eruit.
Bij de andere heb ik niks afgeknipt en daar zijn zich nu wel knoppen aan het vormen maar ze komen maar niet open.
Hoe vaak geven jullie de orchideeën water? Ik geef ze gekookt water (wel eerst af laten koelen) in de pot en gooi het water wat nog in de pot staat na een uur eruit.
donderdag 4 februari 2010 om 13:07
quote:centerfold schreef op 04 februari 2010 @ 12:46:
Ik ben ook gek op orchideeën! Heb er inmiddels paar jaar ervaring mee en beste werkt eigenlijk om er zo min mogelijk naar om te kijken na de bloeiperiode. Ze staan dan bij mij op zolder, is het een stuk koeler dan in de rest van het huis. Ik geef ze misschiens eens per maand water en dat is het eigenlijk. Stengels e.d. haal ik pas weg als ze echt ingedroogd zijn. Nooit nog groene stengels (ook al zitten er dan geen bloemen meer aan) afknippen, want het vocht wat daar nog inzit is een uitstekende broeiplaats voor allerlei bacteriën, die je orchidee grondig kunnen verpesten.
Onzin, juist als je zo snel mogelijk na de bloei de stengel afknipt (op het punt waar het groen overgaat in het verdorde bruin) dan krijg je opnieuw snelle bloei.
Ik heb hier een orchidee deze maand een jaar in de vensterbank staan, en hij heeft continu gebloeid, is nu toe aan zijn 5e nieuwe steel die bloeit.
Heel belangrijk is ochtendzon! en regenwater!
Succes
Onzin, juist als je zo snel mogelijk na de bloei de stengel afknipt (op het punt waar het groen overgaat in het verdorde bruin) dan krijg je opnieuw snelle bloei.
Ik heb hier een orchidee deze maand een jaar in de vensterbank staan, en hij heeft continu gebloeid, is nu toe aan zijn 5e nieuwe steel die bloeit.
Heel belangrijk is ochtendzon! en regenwater!
Succes
donderdag 4 februari 2010 om 13:54
Ik heb van de zomer er een gekocht. deze was in november uitgebloed Ik heb er toen niets aan geknipt (wist niet hoe en wat) en ik heb het ding op de slaapkamer gezet. Al snel liep ie weer uit in de oksels van de oude bloeisprieten. Na driekoningen heb ik hem weer omgeruild met de kerstroos. Nu staan de knoppen op spingen.
ik hoop dat mijn kerstroos het ook weer gaat doen
ik hoop dat mijn kerstroos het ook weer gaat doen
donderdag 4 februari 2010 om 20:41
volgens mij was hier al eerder een topic over met veel reacties (even zoeken ik kan t iig niet altijd ruzie met de zoekfunctie)
Maar ik zet mijn orchideeen in de negeer stand en geef ze alleen een beetje water als ik er toevallig aan denk. Verder de steel afknippen tot voorbij het 2e oog... de helft gaat weer bloeiien en de rest staat rustig pland met blaadjes te wezen, bloeien homaar...
Maar ik zet mijn orchideeen in de negeer stand en geef ze alleen een beetje water als ik er toevallig aan denk. Verder de steel afknippen tot voorbij het 2e oog... de helft gaat weer bloeiien en de rest staat rustig pland met blaadjes te wezen, bloeien homaar...
dinsdag 9 februari 2010 om 02:20
Over het afknippen van uitgebloeide stengels zijn de menigen verdeeld.
Ik doe het pas als ze helemaal verdord zijn.
Dan zrt ik ze op een plaats met ochtend zon/licht en verwaarloos hem 4-6 weken.
Dan 1x per week water en altijd de zelfde kant naar b uiten gericht. heb er iets bij staan dat ik weet hoe.
resultaat bi8nnen half jaar 2 nieuwe stengels.
En niet te warm zetten dat is wel belangrijk.
groetjes trikky
Ik doe het pas als ze helemaal verdord zijn.
Dan zrt ik ze op een plaats met ochtend zon/licht en verwaarloos hem 4-6 weken.
Dan 1x per week water en altijd de zelfde kant naar b uiten gericht. heb er iets bij staan dat ik weet hoe.
resultaat bi8nnen half jaar 2 nieuwe stengels.
En niet te warm zetten dat is wel belangrijk.
groetjes trikky
zaterdag 11 januari 2014 om 11:37
Even dit topic boven gehaald. Ik heb die orchideeën die ze nu in Bonus bij AH gehaald ( tweede gratis) Ik ga nu eens echt proberen om ze te laten overleven en weer opnieuw te laten bloeien. In Google vind ik verschillende soorten verzorging voor verschillende rassen. Wie weet van welk ras de orchidee is die nu bij AH te koop is?