borstvoeding en flesvoeding

08-02-2010 11:08 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je borstvoeding geeft, is het dan erg om eens een flesje flesvoeding te geven?
Ja dat is meteen levensgevaarlijk voor je kindje

Nee hoor kan best, alleen is het beter om indien mogelijk gekolfde moedermelk met de fles te geven. Sommige baby'tjes kunnen last van darmpjes krijgen als ze ineens andere melk krijgen.
het is ook wel handig om dan wél te kolven, zeker als het regelmatig gebeurt. Anders is er minder vraag naar je moedermelk en heb je kans dat je productie daalt. (Met als gevolg dat je vaker een flesje gaat bijgeven, je productie verder daalt, er nog meer flesjes nodig zijn en je uiteindelijk geen borstvoeding meer geeft. Maar dat hangt wel af van hoe lang je al voedt, hoe langer hoe flexibeler je borsten).

Verder scijnt het zo te zijn dat kunstmelk de beschermende laag in de darmpjes afbreekt, en dat het moeilijk is om dat weer op te bouwen. (Wel afhankelijk van de leeftijd van de baby geloof ik). En die bescherming is nou juist een van de gezondheidsvoordelen van borstvoeding. Hoe dit nou helemaal precies zit kan ik je niet vertellen, daar zou je nog even achteraan kunnen.
En de eerste weken is het beter van niet, want dan snappen ze het verschil in zuigen nog niet.
Ik moet het waarschijnlijk ook gaan combineren. De kans is zeer groot dat ik te weinig of zelfs geen borstvoeding kan geven.

Ik ben opzoek naar informatie over flesvoeding, maar dat is zo moeilijk te vinden. Weten jullie waar ik terecht kan?
quote:Britannia schreef op 08 februari 2010 @ 11:19:

En de eerste weken is het beter van niet, want dan snappen ze het verschil in zuigen nog niet.Mijn baby is 5 weken oud en pakt de fles (met moedermelk) heel goed. De borst pakt hij ook goed. Ik vroeg me gewoon af of dat mogelijk was en of het geen kwaad kan als het eens incidenteel gebeurt.
Mijn dochter heeft op haar 15-weekse verjaardag voor het eerst een halve fles kunstvoeding gekregen - gemixt met borstvoeding, de andere helft. Ze leeft nog

Als je kind goed uit de borst drinkt en het verschil met de fles snapt, lijkt me dat geen probleem. Ik kolf momenteel full-time en mijn productie gaat achteruit. Ik kan het nu nog opvangen met ingevroren melk, maar ik vond het wel handig om nu al te weten of ze ook poedermelk zou lusten, in verband met mijn hervatting van een arbeidsleven en haar spoedige gang naar het kdv.

Ze proeft wel verschil overigens, maar ze heeft het nog niet geweigerd. Ik mix het met borstvoeding om de overgang zo makkelijk mogelijk te maken en ik moet zeggen dat dat goed werkt. Ze heeft nu vier flesjes mix gehad, en geen krampjes of spugen. We bouwen het langzaam op
quote:Liselotte4 schreef op 08 februari 2010 @ 11:23:

Ik moet het waarschijnlijk ook gaan combineren. De kans is zeer groot dat ik te weinig of zelfs geen borstvoeding kan geven.

Ik ben opzoek naar informatie over flesvoeding, maar dat is zo moeilijk te vinden. Weten jullie waar ik terecht kan?

Hier een topic:

Flesvoeding: tips, trucs en adviezen
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 08-02-2010 11:28
Reden: Mooiere link
% gewijzigd
Volgens mij doe je het positieve effect van bv teniet als je het combineert!
quote:Britannia schreef op 08 februari 2010 @ 11:19:

En de eerste weken is het beter van niet, want dan snappen ze het verschil in zuigen nog niet.Hmm ja daar ben ik het niet zo mee eens. Want die van mij werd flesweigeraar.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Liselotte4 schreef op 08 februari 2010 @ 11:23:

Weten jullie waar ik terecht kan?Volgens mij kan je bellen naar allerlei hulplijnen van de fabrikanten zelf. Zo heeft Friso en Nutricia volgens mij een nummer wat je mag bellen voor advies.
quote:sosofie schreef op 08 februari 2010 @ 11:29:

Volgens mij doe je het positieve effect van bv teniet als je het combineert!Nee hoor, bij een combinatie krijgt je kind nog steeds antistoffen binnen via moedermelk. Beter een combinatie dan helemaal geen borstvoeding; dit soort opmerkingen zorgen ervoor dat mensen sneller kiezen voor kunstvoeding. Zo jammer, en geheel onnodig.
Ik kende iemand die het ook combineerde omdat ze een borstverkleining had gehad. En dan is soms de toevoer minder goed. Dat ging prima. Wat het kindje tekort kwam werd aangevuld met flesvoeding.
Als je last hebt van en matige productie kun je echt wel aanvullen met hypoallergene kunstvoeding. Ik Heb dit op advies van de lactatiekundige gedaan en op die manier toch 3 maanden borstvoeding kunnen geven (toen was het echt over jammer genoeg) Kunstmelk tast geen beschermende laag in de darmen aan en het heeft ook geen negatief effect op de stoffen in borstvoeding. Mijn tip: overleg met de lactatiekundige, veel succes
ik ben een beetje wantrouwig naar de hulplijnen van de fabrikanten zelf toe... Die lijken me niet helemaal onafhankelijk...

iets in me zegt dat die no matter what zullen vertellen dat het niets uitmaakt. Je kunt beter opzoek naar iets wat geen financiële belangen heeft bij het advies dat gegeven wordt.

ik heb zelf als kraamzorg kindjes eindeloos bijgevoed met FV omdat de moeders in het begin onvoldoende melk produceerden. Advies van de verloskundge daarbij was wel hypoallergene voeding omdat dat het minste risico op reacties zou geven. Het lijkt me dus dat het geen kwaad kan. er staat me wel iets bij van dat borstvoeding een beschermend laagje in de darmen achterlaat en dat flesvoeding dit laagje aantast en dat het weer opbouwen van dit laagje weken duurde maar weet niet meer precies hoe dit zat...
ik heb em al beschermend laagje is van de colostrum, dat is er na vijf weken wel uit haha

liselotte overleg ook eens met een lactatiekundige over het wel of niet kunnen geven van BV wie weet zijn er technieken om je BVproductie wat te vergroten. Hoe meer kennis je hebt over je mogelijkheden hoe beter e een keuze kan maken straks.
Je kindje moet toch eten. En van fles krijgen ze niets geks hoor. Misschien kan je mixen? Of van te voren kolven/sparen. Anders gewoon een fles.
niet mixen... beter eerst BV en daarna FV, als je kindje dan wat laat staan is het niet je gekolfde voeding maar de flesvoeding. Hoewel flesvoeding natuurlijk in NL van goede kwaliteit is, is BV nog steeds de beste keuze
Hier is een artikel (in het Engels) waarin wordt uitgelegd wat er gebeurt als je een flesje bij geeft.

http://www.drjaygordon.com/development/ ... lement.asp
Ga in therapie!
dank voor de link. Had dat topic nog niet gezien.

Informatie van fabrikanten vind ik weer niet onafhankelijk.

En ik heb straks ook een afspraak met een lactatiedeskundige.
quote:kimdictus schreef op 08 februari 2010 @ 11:25:

[...]

Mijn baby is 5 weken oud en pakt de fles (met moedermelk) heel goed. De borst pakt hij ook goed. Ik vroeg me gewoon af of dat mogelijk was en of het geen kwaad kan als het eens incidenteel gebeurt.

dus je doet iets, en vraagt je daarna af of het mogelijk is.

Blijkbaar is het mogelijk he.
quote:miepje24 schreef op 08 februari 2010 @ 11:56:

niet mixen... beter eerst BV en daarna FV, als je kindje dan wat laat staan is het niet je gekolfde voeding maar de flesvoeding. Nou en? Dan laat ze eens wat staan. Ik heb liever dat ze KV leert drinken dan dat ze minder drinkt omdat het vies is.
@AJ: het bericht van miepje zou ik opgevat hebben als dat ze eerst bv in een fles geeft en daarna pas FV omdat het anders zonde is van de (meestal met veel moeite) gekolfde moedermelk...

Tenminste ik vind dat ook zonde om bv weg te moeten gooien, omdat ze verzadigd is... Dan gooi ik veel gemakkelijker een flesje kunstvoeding door de gootsteen... daar heb ik nl. niet veel moeite voor hoeven doen... :-)
yup zo is het bedoeld. En AlletaJacobs, als ik naar het verhaal van de TO kijkt is het niet haar bedoeling om over te stappen maar om af en toe voor de makkelijk een flesje met FV te geven ipv altijd aangewezen te zijn op gekolfde melk. Omdat ik niet lees dat ze van plan is om te stoppen geef ik haar het advies om niet te mixen. Als je niet van plan bent om te stoppen waarom moet je dan je kindje leren te wennen aan de smaak van FV door te mixen? prachtig dat het voor jou zo werkt en ik vind het prima dat je zelf kiest voor de wijze waarop jij je kindje voedt maar misschien is jou oplossing niet ideaal voor de TO door de beide verhalen te noemen kan ze nu zelf de keuze maken waar ze zich in kan vinden.
Kijk, dat verduidelijkt de zaak. Als je alleen roept 'niet mixen' is het niet heel helder wat je bedoelt (in mijn geval zal het me namelijk een zorg zijn of ze iets laat staan - dat doet ze overigens niet, júist omdat ik mix).

In het geval van TO met een jonge baby is het inderdaad een goede tip om eerst de BV te geven (als daar iets van voorhanden is) en daarna KV. Tenzij het kind het niet lust natuurlijk; dan is mixen weer een goede middenweg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven