Gezondheid alle pijlers

aspartaam nou wel of niet slecht?

08-02-2010 11:15 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet meer,

de ene onderzoeker zegt dat het volkomen veilig is en dat je het dus gewoon kunt nemen.

de andere zegt weer dat het puur vergif is.

wie weet nou het juiste antwoord? Ik vind het zo vremed dat onderzoekers elkaar tegen spreken...

ik ben gek op light frisdranken, maar als aspertaam nou echt zo slecht is, wil ik het eigenlijk niet meer tot me nemen.
Het is dus duidelijk dat aspartaam wel zorgt voor ongewenste lichamelijke reacties. Mensen hier op Viva moeten er van naar het toilet, krijgen hoofdpijn, ik word er misselijk van. Dus ergens klopt het niet.
Ow en voor alternatieven voor light producten.

Idd 50/50

Of de "gewone" sapjes en deze dan aanlengen met water.

Wil je iets met koolzuur dan kan je ook limonade aanlengen met spa.

Je hebt dan wel een drankje met suiker idd maar minder dan wanneer je het normaal zou drinken.
quote:Jala5 schreef op 08 februari 2010 @ 14:24:

nee weet ik maar ik kan je moeilijk een boek geven door mijn beeldscherm heenEen titel plus auteur noemen kan wel.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:marijestudentje schreef op 08 februari 2010 @ 14:26:

[...]

Ik zou dus vooral zelf goed en vooral logisch blijven nadenken.

de stelling of het wel of niet kankerverwekkend zou zijn durf ik idd ook niet aan. Wat ik wel weet, zonder daar arts voor te hoeven zijn, is dat alles wat chemisch is gevolgen heeft voor je lichaam en alles waar TE voor staat niet goed isIk vraag me af wat jouw definitie is van chemisch.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:marijestudentje schreef op 08 februari 2010 @ 14:26:

[...]

Wat ben jij goed van vertrouwen zeg. 30 jaar geleden adviseerde men ook om in de bouw asbest te gebruiken want dat isoleerde zo goed. Volgens mij hoef ik de gevolgen niet uit te leggen....

De overheid mag dan stoffen goedgekeurd hebben dit betekend niet altijd dat ze ook goed voor je zijn. Bovendien zit aan elke keuzes ook nog een financiele kant( van overheid en fabrikant) Hier wordt een afweging in gemaakt. Ik weet niet hoe dit bij deze stof zit maar bij bijvoorbeeld de stof E621 (goedkoop zout waar je ook nog eens meer trek van krijgt) is dit zeker een afweging. En wat dacht je van de olie en gas productie. Iedereen weet dat dit slecht voor het milieu is en toch word er nog niet heel erg veel vaart gezet achter alternatieven.

Ik zou dus vooral zelf goed en vooral logisch blijven nadenken.

de stelling of het wel of niet kankerverwekkend zou zijn durf ik idd ook niet aan. Wat ik wel weet, zonder daar arts voor te hoeven zijn, is dat alles wat chemisch is gevolgen heeft voor je lichaam en alles waar TE voor staat niet goed is

30 jaar geleden wist men nog niet wat asbest deed. Nu wel, maar ik zie ook geen complotten daaromtrent: het bleek niet veilig, het wordt niet meer gebruikt. Ook al verdiende men er heel veel geld mee.

Aspartaam is zo'n beetje het meest geteste voedingsmiddel, en toch is het nog steeds niet verboden. Staat er geen waarschuwing op de verpakking. Mag het zelfs in medicijnen voor baby's zitten.
quote:JohnnyCake schreef op 08 februari 2010 @ 14:26:

Het is dus duidelijk dat aspartaam wel zorgt voor ongewenste lichamelijke reacties. Mensen hier op Viva moeten er van naar het toilet, krijgen hoofdpijn, ik word er misselijk van. Dus ergens klopt het niet.

Maar ik kan er wel tegen. En andere vrouwen op viva ook. Dus klopt het wel!

Kom op, JC, da's toch geen redenering!
Paniekerige gedoe om Aspartaam....zoals ik al eerder aangaf, drink ik al jaren coca cola light zonder dat ik daar uberhaupt last van heb. En bovendien: als je diep gaat spitten in al die voedingsmiddelen, dan zit er overal wel iets in wat kankerverwekkend zou zijn. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.
@TS

E-nummer van aspartaam is E-951

Wat ik van de site van het Voedingscentrum haal (en wat de overheid dus zegt over aspartaam):

Fabels over aspartaam

Aspartaam wordt regelmatig in verband gebracht met ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Hierna wordt ingegaan op deze onderzoeken.(....)

Gezondheid en aspartaamNet als andere zoetstoffen is aspartaam een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) blijft. Wel is duidelijk dat mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU) moeten uitkijken met het gebruik van producten met aspartaam vanwege het effect op de hoeveelheid fenylalanine in het bloed. Verder kunnen epilepsie-patiënten gevoelig zijn voor aspartaam.(...)

Staat nog meer (en de artikelen zijn langer dan ik hier quote) op de site van het voedingscentrum.

Om mijzelf niet gek te laten maken door allerlei onderzoekers houd ik de mening van de overheid en WHO aan.

Sowieso is TE veel nooit goed. 'Gewoon' niet teveel van die producten gebruiken.

Perfectionisme is niet perfect...
In de meeste aanmaak limonade zit ook aspartaam (is goedkoper)

Maar ik weet dat ik de sommige mensen toch niet kan overtuigen, dus laat ik het hierbij.

Wel wil ik nog even meegeven, dat als je het gebruikt doe het dan echt met mate en geef het niet aan je kinderen.

Maar je hoeft je hier natuurlijk niet aan te houden en voor mensen die een niet al te zwaar

boekje willen lezen hierover probeer dan:

Wat zit er in uw eten?" ISBN 97.89.0777.88.288, ¤ 9.90,

Keuzes maken is moeilijk, maar zorg voor je lijf.
Ik snap niet waarom er mensen zijn die beweren dat het veilig is. Je weet het gewoon niet.

Dat je geen inmenging in je zorgeloze coladrinkende bestaan wilt, prima, maar maak dan de oogklepmanoevre compleet door niet dit soort forumdiscussies te lezen.
quote:Sim69 schreef op 08 februari 2010 @ 14:52:

Ik snap niet waarom er mensen zijn die beweren dat het veilig is. Je weet het gewoon niet.

Dat je geen inmenging in je zorgeloze coladrinkende bestaan wilt, prima, maar maak dan de oogklepmanoevre compleet door niet dit soort forumdiscussies te lezen. Dus jij snapt de overheid niet en de WHO ook niet?
Perfectionisme is niet perfect...
Kweeniehoor, maar als je die lijst van vermeende bijwerkingen leest mag je blij zijn dat zoetjes geen gat n je huid brandt als je het aanraakt
quote:Jala5 schreef op 08 februari 2010 @ 14:44:

boekje willen lezen hierover probeer dan:

Wat zit er in uw eten?" ISBN 97.89.0777.88.288, ¤ 9.90,

Keuzes maken is moeilijk, maar zorg voor je lijf.Echt, is dat nou werkelijk de enige bron die jullie kunnen aanboren? Nogmaals: dat iets gedrukt is, maakt het nog niet waar. Spongebob bestaat ook niet.
In de lijn met wat Titilia zegt; welke organisaties/ instituten/ onderzoeken kunnen 'voor en tegen' het over eens worden als onpartijdig? Immers, net zo zeer als info van Coca Cola niet 100% serieus is te nemen, zijn allerlei natuurvoedingsdeskundigen dat ook niet. Wat van geen van beide kampen wil zeggen dat ze niet eens (al dan niet per ongeluk) gelijk hebben, maar in een goede discussie dien je ze buiten beschouwing te laten.
quote:Jala5 schreef op 08 februari 2010 @ 14:04:

En ik ben totaal geen voorstander van veel suiker eten, maar natuurproducten gaan bij mij voor nep, chemische troep.

Ik zal mezelf maar eens herhalen:

Ga jij lekker geroosterde pijlgifkikkers eten. Heeeeel natuurlijk, maar wel dodelijk.

Dat is zo'n onzinargument, "natuurlijk" is gezond, "onnatuurlijk" is gif. De hele natuur zit vol met gif.
Ik wil heel graag dat het veilig is, want ik drink liters Pepsi Light. Toch begin ik zolangzamerhand te geloven dat het niet zo veilig is als beweerd.

Ik heb een aantal klachten op dit moment die allemaal even gek en niet vaak voorkomend zijn. Alle artsen ( van KNO tot maag/darm artsen en alles er tussen in zo'n beetje) hebben mij ( naast medicatie en behandeling) ten strengste aanbevolen onmiddellijk te stoppen met alle producten waar aspartaam in zit.

En ik vind het toch moeilijk! Maar ik doe het wel. Vanaf vandaag stop ik ermee. Mochten mijn klachten verbeteren vanaf nu dan zal ik dat melden. De medicatie slaat namelijk niet echt aan.
quote:Echt, is dat nou werkelijk de enige bron die jullie kunnen aanboren? Nogmaals: dat iets gedrukt is, maakt het nog niet waar. Spongebob bestaat ook niet.

Maar dat kun je niet zeker weten. Er zijn plaatsen op de aarde waar de zee zo diep is dat men nog niet heeft kunnen onderzoeken wat er onderin precies leeft. Misschien zit ie daar wel.
quote:Evidenza schreef op 08 februari 2010 @ 15:22:

Ik wil heel graag dat het veilig is, want ik drink liters Pepsi Light. Toch begin ik zolangzamerhand te geloven dat het niet zo veilig is als beweerd.

Ik heb een aantal klachten op dit moment die allemaal even gek en niet vaak voorkomend zijn. Alle artsen ( van KNO tot maag/darm artsen en alles er tussen in zo'n beetje) hebben mij ( naast medicatie en behandeling) ten strengste aanbevolen onmiddellijk te stoppen met alle producten waar aspartaam in zit.

En ik vind het toch moeilijk! Maar ik doe het wel. Vanaf vandaag stop ik ermee. Mochten mijn klachten verbeteren vanaf nu dan zal ik dat melden. De medicatie slaat namelijk niet echt aan.

Ik ben benieuwd. Hoeveel drink je dan, op een dag? (of moet ik zeggen 'dronk')

Hoop dat je snel van je klachten af bent, op wat voor manier dan ook. Vage klachten zijn heel irritant.
quote:Moonlight82 schreef op 08 februari 2010 @ 15:27:

[...]

Ik ben benieuwd. Hoeveel drink je dan, op een dag? (of moet ik zeggen 'dronk')

Hoop dat je snel van je klachten af bent, op wat voor manier dan ook. Vage klachten zijn heel irritant.

Nou, de klachten zijn niet eens vaag. Vrij heftig en duidelijk zelfs. Maar daar ga ik wel op in op het moment dat ik verbetering bemerk.

Ik drink/dronk/drankte minimaal 6 glazen op een dag. En ik drink ook 1 glas chocomelk light. Daarvoor heb ik nu de halfvolle variant gekocht met druivensuiker. Maar een vervanging voor mijn Pepsi light is er gewoon niet. Ik vind het een ramp.
Tja... vaag... ik bedoelde meer 'onverklaarbaar'. Dingen waar de artsen niet direct iets mee kunnen. (heb zelf darmklachten die 'vaag' zijn)

Succes met afkicken iig.
Maar Evidenza, 6 glazen frisdrank op een dag is toch ook gewoon teveel? Alleen al voor je tanden!
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 15:38:

Maar Evidenza, 6 glazen frisdrank op een dag is toch ook gewoon teveel? Alleen al voor je tanden!

I know. Maar toch.

Ik zit nu aan de groene thee. Is toch anders.
quote:yathibiyya schreef op 08 februari 2010 @ 14:54:

[...]

Dus jij snapt de overheid niet en de WHO ook niet? De overheid is niet echt te vertrouwen vind ik. Die moet alle belangen tegen elkaar afwegen. Ook economische. Daarom zijn richtlijnen vaak een compromis.
Wat is er mis met suiker?

En zoals met alles, alles met mate.
wie de mens kent houdt van dieren
Mijn man drinkt al jaren Zero en heeft nergens last van.

Maar bij mij is het anders. De hele famile controleert bij alles wat we kopen grondig of er geen aspartaam in zit, want ik krijg er epileptische aanvallen van.

Dit is al jaren zo, dus het heeft niets te maken met die hype.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven