wat betaal je de oppas?

13-09-2007 21:40 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel geeft het al aan: wat betaal je de oppas? Een 14-jarig meisje komt binnenkort voor de eerste keer bij ons oppassen. Zelf vindt ze het moeilijk om te zeggen hoeveel ze wil verdienen. Ik heb gezegd hier even over te denken. Nu hebben we het volgende bedacht: Voor het wekelijkse sportavondje (2 uurtjes weg), 5 euro. In het weekend tot 00.00 uur een tientje en tot 2.00uur 12,50 euro. Vinden jullie dit normale 'tarieven'? Ik vind het namelijk best lastig!
Wij betalen ¤3 per uur, ongeacht tijdstip. Ze heeft ook weleens een hele dag opgepast. Ze is overigens bijna 18.

Maar een tientje tot middernacht, vanaf hoe laat is dat dan? Op hoeveel kinderen past ze? Moet ze die in bed leggen of komt ze aan als alles al slaapt?

Op de site van Nibud staan geloof ik richtprijzen voor wat je de oppas betaald.
Een kindje, vanaf een uur of 20.00 meestal en hij ligt al in bed. t Is een goede slaper! Voor de oppas is het wat dat betreft het ideale adresje...
wij betalen ook drie euro per uur; nu een nieuwe oppas erbij en ze vroeg 4 euro per uur. we betalen haar nu zo'n beetje er tussen in. Afronden naar boven (niet op het kwartier uitrekenen). Taken variëren van eten geven en naar bed brengen tot alleen naar bed brengen, al dan niet samen met ons.
Bij ons zijn het 2 kindjes van 4 en bijna 2.

Ideale adresje is relatief... Onze oppas vindt het alleen maar geweldig als ze het spul naar bed mag brengen. Dus wij zijn vaak om half 7 pleite, ik laat het met een gerust hart aan haar over.
3 euro per uur, voor een meisje van 18? Zelfs als ze een hele dag oppast, sorry maar dat vindt ik gewoon krenterig. Dan moet ze je kinderen wel erg leuk vinden want voor een normaal baantje krijgt ze toch al minstens 6 euro per uur.
iemand van 18 verdient echt geen 6 euro bij de supermarkt hoor. Ik ben eigenlijk van menig dat je na middernacht meer moet betalen. Echt slapen op de bank zit er niet in, er is weinig boeiends meer op tv. Maar die nibudsite is wel een goede tip.
Sorry krenterig? We hebben het met haar overlegd omdat we zelf geen idee hadden en bij haar andere adresjes verdiend ze dat ook. Dus dat hebben we aangehouden. En als ze 3 uur oppast, dan ronden we het af naar boven natuurlijk. Het gebeurd ook heel vaak dat ze mee eet bijvoorbeeld en dan worden die uren ook gewoon doorbetaald.
Ja sorry, ik vind 3 euro per uur echt niet veel voor iemand van 18. En ja, die verdient wel ong. 6 euro per uur bij de supermarkt (verdiende ik namelijk ook toen ik zo oud was). Kijk als ze dat bij andere adresjes ook vraagt en ook mee eet en ze dat ook meebetaald krijgt valt het wel mee. Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen de schoonmaakster meer betalen dan de oppas, terwijl je die de verantwoordelijkheid over je kinderen geeft.
btw pammie, krenterig was niet zo bedoelt, sorry!
Is het nog niet zo lang geleden dan dat jij 18 was? Ik heb als 18 jarige nooit ergens ¤ 6 verdiend (toen was de euro er ook nog niet). Dat even terzijde.

Dit komt van de site van het Nibud:

Een oppas 's avonds, babysitten

Voor een scholier die 's avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een uurbedrag van ¤ 2,00 tot ¤ 3,00. Na twaalven kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u het beste een bedrag voor de nacht afspreken, bijvoorbeeld ¤ 6,00. Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of naar bed gebracht moeten worden.

Ik zit volgens mij zo gek nog niet.

Over een dag oppassen zeggen ze het volgende:

Tarief informele oppas

Het tarief dat u afspreekt met een informele oppas, hangt af van het aantal kinderen waarvoor u opvang nodig heeft. Voor één kind is tussen de ¤ 3,- en ¤ 4,50 per uur een redelijke vergoeding. Het is slechts een vergoeding voor het feit dat de oppas gebonden is en de verantwoording heeft voor de kinderen. Het is geen loon voor werkzaamheden. Vraagt uw kind veel aandacht, dan kan een uurbedrag tussen de ¤ 3,- en ¤ 4,50 aan de lage kant zijn. Als er twee kinderen zijn wordt een bedrag tussen ¤ 4,50 en ¤ 6,- per uur aangehouden, bij drie of meer kinderen tussen ¤ 6,- en ¤ 7,50.

Die keer dat ze een dag oppaste (was eenmalig vooralsnog) is ze 10 uur bij ons geweest waarvan 7 uur alleen met de kinderen (waarvan er eentje 2,5 uur sliep). Ze heeft gezellig met ons meegegeten. Ze heeft keurig alle uren dat ze bij ons was uitbetaald gekregen.
Mmm nee was niet zo lang geleden dat ik 18 was, ong 5 jaar nu, dus dat valt best mee! Ik verdien nu tussen de 10 en 15 euro per uur met oppaswerk, maar dat komt ook omdat ik Pedagogiek studeer, ouder ben en het via een kindercentrum doe.

Ik vind 3 euro per uur voor 's avonds ook redelijk, het zijn immers maar een paar uurtjes en de kinderen liggen dan op bed dus de oppas zit dan gewoon op de bank tv te kijken. Maar als ze een hele dag het huishouden/kids overneemt vind ik 3 euro wel weinig. Dus als ze ook kookt, kinderen van en naar school brengt, enz. Dan zou ik 4,50 zeggen
Wij betalen onze (gediplomeerde crèchemedewerkster) oppas ¤ 3,50 per uur. Via het gastouderburo zouden we ongeveer hetzelfde netto kwijt zijn, maar we hebben geen zin in die rompslomp met de belastingdienst. Veel te veel werk en ergernis.

Een erkend gastouder krijgt overigens iets van ¤ 3,60 bruto per uur, en houdt netto geloof ik ¤ 2,50 over. Die puber-oppas mag dus een gat in de lucht springen met ¤ 3,- per uur.
Ik zit ook in een enorme tweestrijd, een oud collega van mij heeft een oppas nodig voor haar twee kinderen. (Met best ernstige gedragsproblemen). Ze hebben voor ong. 15 uur in de week oppas nodig maar kunnen/willen niet meer dan 3,50 per uur betalen. Ben ik dan als oppas van 23 onredelijk als ik dat te weinig vindt?
Dat heeft ze allemaal niet gedaan en dat zou ik ook niet van haar verwachten. Ik vind het meest belangrijk dat ze lekker aandacht aan de kinderen besteedt.

Nieuwsgierige vraag misschien maar bij wat voor gezinnen pas jij dan op? Ik vind 10 tot 15 euro per uur echt heel veel geld. Een avondje weg wordt zo ook wel erg prijzig. Ken maar weinig mensen die dat iedere keer voor de oppas kunnen neerleggen. Zelfs onze gastouder die notabene 3 dagen in de week voor onze kinderen zorgt verdient bij lange na niet zoveel per uur.
Ik hou er netto ruim 10 euro per uur aan over. Ik werkte (ben nu net gestopt omdat ik weer ga studeren) bij een gezin, 3 dagen in de week van 8 tot 7. Het was zeker wel een gezin die het goed hebben. Naast mij werkten er ook twee schoonmaaksters enz.
Ik deed boodschappen, liet de hond meerdere keren uit op een dag, stofzuigde af en toe, deed de afwas, kookte voor het hele gezin en deed verder alles met de kinderen.Ook van en naar school brengen, vriendinnetjes erbij enz. Dus het was wel iets meer dan alleen oppassen
Ik zeg trouwens ook niet dat dit normaal is hoor! Ik verwacht nu ook geen 10 euro per uur van een gezin, absoluut niet.
Bedankt voor jullie reacties!!! Hier kan ik wel wat mee.

Tsje, Ambrosia, wat jij verdient is omgerekend bijna meer dan wat ik netto aan salaris overhoud...Dat is niet verkeerd! Je bent overigens absoluut niet onredelijk dat je 3,50 euro onredelijk vindt, dat die mensen dat zelf niet helemaal in de gaten hebben.
Dus je was meer een nanny dan een oppas ? Kijk, dat vind ik iets heel anders dan een puber die met een zak chips, fles cola en de afstandsbediening binnen handbereik in je laden gaat lopen snuffelen.
Moet je toch niet aan denken... in mijn laden snuffelen!!! Wil je denk ik echt allemaal niet weten wat een oppas in je huis doet, natuurlijk vertrouw je ze, maar toch...
Ja ik was idd meer een nanny. Ik ging ook weekenden mee bijvoorbeeld of naar bruiloften, maar dat is wel heel anders dan een puber die s avonds bij je op de bank komt hangen.
Btw, ik ben ook helemaal gescreend voordat ik ben aangenomen. Dus echt 4 gesprekken met mijn leidinggevenden, ben geobserveerd met kinderen, en ik moest ook een verklaring van goed gedrag via de gemeente geven. Ik volgde ook de ontwikkeling van de kinderen en loste problemen op met eten, slapen enz. Dus het was ook een deel advies geven aan de ouders en stukjes schrijven van elke dag voor de ouders.
Ik heb trouwens nog nooit in lades gesnuffeld bij een gezin, dat kan echt niet! Ik vind het zelfs ontzettend vervelend om zelf een boterham te pakken bij een gezin, neem liever zelf wat mee. Maar het hangt natuurlijk wel af van wie je in huis neemt als oppas. Meestal kan je wel op je gevoel afgaan. Maar je kan het natuurlijk nooit zeker weten.
Bij mij 3,50 per uur.

Zijn de dochters van mijn vriendin die ik al van kleins af aan ken. ze zijn nu 16 en 19.

Overigens willen ze iedere keer niet betaald worden,maar dat doe ik toch.Anders vind ik het moeilijk om ze te vragen.

Ze passen alleen sávond op. kleine ligt dan al op bed.

Verder zorg ik altijd voor lekkers in huis. het enig wat ze hoeven te doen is eigenlijk bankhangen,haha. Ze vinden het leuk.

Mijn oudste dochter past ook weleens op,die is 17,maarja die wil nooit op zaterdag(en ik geef haar groot gelijk)

die betaal ik er overigens niet voor. Ze krijgt sowieso al genoeg van mij en ik sta altijd voor haar klaar,dus......het is nu paybacktime!! haha.

Zou ze overigens niet eens willen.Vind het juist fijn dat ze af en toe wat terug kan doen.,voor alles wat we voor haar doen.En zo hoort het ook.

Maar de bedragen waar jij over praat is echt hèèl hoog hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven