Werk & Studie alle pijlers

opleiding dansdocent?

12-02-2010 22:51 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven dans ik al, heb heel veel verschillende dansstijlen gedaan en ben de laatste 3,5 jaar blijven hangen bij internationale dans (oftewel volksdansen ). Dit is naast mijn gezin een groot onderdeel van mijn leven geworden, een van m'n passies toch wel! Vroeger wilde ik danseres worden (toen ik nog een klein meisje was ) zoals ieder meisje wel denk ik.

Maar goed...een aantal maanden geleden kwam ik er via via achter dat er naast de mbo/hbo dansopleidingen ook een kaderopleiding dansdocent (gericht op werelddans/internationale dans) bestaat. Dit is een parttime opleiding die in deeltijd (inclusief stages) te volgen is. Hiervoor moet ik uiteraard auditie doen. Ik heb wel enig idee op welk niveau ik dans, maar of het goed genoeg is voor de dansopleiding zal moeten blijken. Het blijft sinds die tijd door m'n hoofd heen spoken, om er misschien toch serieus iets mee te gaan doen. Dansen vind ik leuk, maar lesgeven hierin lijkt me helemaal leuk!

(als ik uberhaupt een kans maak) zal ik dan proberen mijn hart te volgen of volg ik mijn verstand en laat ik deze droom varen (heb wel een gezin met 2 jonge kinderen nl) en zo'n opleiding heeft toch een behoorlijke impact op je gezin.

Ik weet het niet meer....dilemma...

Wie wil er iets over zeggen, wat zouden jullie doen?
Hoe deeltijd is deeltijd? Als het enigszins met je gezin te combineren valt zou ik ervoor gaan, je klinkt er zo enthousiast over!
1 x per week (of 2 weken, dat weet ik niet zo zeker meer) een hele zaterdag, daarnaast stages en opdrachten door heel de opleiding. De stages zijn voornl 's avonds. De opleiding duurt 2 jaar.
Je hart volgen hierin.

Veel plezier!
Volksdansen, dat dat nog bestaat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 12 februari 2010 @ 23:39:

Volksdansen, dat dat nog bestaat.Tuurlijk bestaat dat nog. Wat voor beeld heb jij dan bij volksdansen?
Lange rokken,klompen ,inhaken ,rondjes draaien,etc. Zoiets toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Volksdansen bestaat niet alleen daaruit. Dat is het traditionele volksdansen, in kostuums enzo. Wordt vaak vanuit de demonstratiegroepen gedaan. Als je in clubverband volksdanst (oud en jong door elkaar) dan dans je landen van over de hele wereld. In de praktijk betekent dit vooral europese volksmuziek. Nederlandse volksmuziek (waaronder enkele klompendansen) is maar een heel klein deel.

Dit dansen wij bijv.

http://www.youtube.com/watch?v=Eicp1m2r ... re=related
Doen!! Zeker doen! Als je het niet doet krijg je er later zeker spijt van!! Ook niet wachten tot de kinderen groter zijn, zeker met een dansopleiding moet je (denk ik) niet te laat beginnen.

Succes!
quote:ADLmamavanM schreef op 13 februari 2010 @ 00:06:

Volksdansen bestaat niet alleen daaruit. Dat is het traditionele volksdansen, in kostuums enzo. Wordt vaak vanuit de demonstratiegroepen gedaan. Als je in clubverband volksdanst (oud en jong door elkaar) dan dans je landen van over de hele wereld. In de praktijk betekent dit vooral europese volksmuziek. Nederlandse volksmuziek (waaronder enkele klompendansen) is maar een heel klein deel.

Dit dansen wij bijv.

http://www.youtube.com/watch?v=Eicp1m2r ... latedIeder zijn ding natuurlijk, maar dit filmpje bevestigt wel mijn beeld van volksdansen... zoals nouschi zegt inhaken, rondjes draaien, enzo (doet me denken aan mijn lagere schooltijd toen we nog aan volksdansen deden?.
Ja, de Ierse variant van de klompendans.
Oh mijn God, is dit echt dans?!

Dit is iig heel iets anders dan wat ik onder dans versta...

Zou je ook goed een solo kunnen dansen voor een auditie?

Nou ja, niet geschoten is altijd mis dus probeer het gerust eens, die auditie. En daarna zie je wel weer verder...
Als dit je grote droom is: ga ervoor! Doe de auditie en als je goed genoeg bent en mag starten met de opleiding is 2 jaar ook zo voorbij. Is er daarna wel werk te vinden trouwens? Dat lijkt me ook wel een overweging om mee te nemen voordat je start.

Voor de rest:

Er bestaat tegenwoordig ook nog zoiets als boombal/ balfolk: een soort folk-disco. Da's echt leuk om eens te doen! Ook voor TO. Dan krijg je meer dit:balfolk
Mijn ding is het niet, ik houd meer van andere danssoorten, maar als het jouw droom is: Doen!

Als jouw man er achter staat, dan kun je heel veel aan...
Dat filmpje
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Oei, dat balfolk is ook echt té erg... (sorry)
quote:La Vie en Rose schreef op 13 februari 2010 @ 09:55:

Oei, dat balfolk is ook echt té erg... (sorry)Ouderwets ,makkelijk,knullig, ze zeggen het zelf al. Die Gijs,geweldig.
Inderdaad, lekker tiepje. *kuch*
Ik zou zeggen: doen! Wat is nu twee jaar op een mensenleven voor je droom. En het is parttime, dus echt wel te combineren met kids. Zeker als je partner erachter staat moet dat goedkomen denk ik!

Trouwens, wel leuk dat je interesse zo ligt bij het volksdansen. Ik ben in mijn schooltijd in Schotland geweest en daar hebben ze Ceilidh, dat vond ik als amateurdanser hartstikke leuk!

Mijn beste vriendin heeft haar droom ook gevolgd en doet ook een dansopleiding; zij wil ook de kant op van het volksdansen. Als je graag wilt kan ik kijken of ze contact met je op wil nemen....
Ik herkende iemand op dat balfolk filmpje!
Goh, dat je dat zomaar durft toe te geven, Agent
quote:AgentL schreef op 13 februari 2010 @ 11:31:

Ik herkende iemand op dat balfolk filmpje!
Leuk jullie reacties!

@ sharra, het werk ligt niet voor het oprapen, maar het is in eerste instantie bedoeld naast mijn (huidige) baan. Ik hoef er niet van te leven (wil ik ook niet).

Balfolk ben ik wat minder bekend mee, kende het wel maar nooit gedaan! Ziet er wel leuk uit!

@ Ariadne, 2 jaar op een leven is inderdaad niet lang als je het zo bekijkt. Juist omdat het in deeltijd is overweeg ik het ook serieus. De impact is dan toch wat kleiner dan een voltijdopleiding. Mijn partner staat erachter, hij weet dat het heel belangrijk voor me is.

@ anno, ik denk ook niet dat je te laat moet beginnen met zo'n opleiding. Ik ben nu 26 en hoop dit wel voor mijn 30ste te kunnen realiseren.

@ allemaal, jullie hebben me wel een klein beetje over de streep getrokken, had nog een klein beetje twijfel...maar weet het nu zeker! Ik ga ervoor .
Ah, ik keek net even het hele filmpje (en niet alleen de eerste halve minuut, oh er legt iemand iets uit, is vast duidelijk enzo) en inderdaad, 't zijn wel een beetje, ehm, tiepjes die geinterviewd worden.

Maar toch is het erg leuk om te doen. En zo moeilijk als je het zelf wilt maken. Wij zijn komen overwaaien uit de punk- en metalscene, dus zo onhip en oubollig is het nou ook weer niet Maar je hoeft niks natuurlijk.
ik zeg:

gewoon doen!

Niet geschoten is altijd mis..

Wie niet waagt wie niet wint..

Dromen zijn er om ze na te leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven