Soep Natuurlijk!!
zaterdag 13 februari 2010 om 20:15
Ik heb er een nieuwe kook-hobby bij:
Soep maken!!
En omdat ik een hekel heb aan pakjes en zakjes maak ik mijn soep helemaal zelf. Naar recept van moeder en oma.
Alleen... zij gebruiken altijd bouillonblokjes, en daar wil ik ook vanaf.
Dus: hebben jullie recepten zonder bouillonblokjes en poederzakjes?
Recepten met kruidenbuiltjes zijn ook prima, want zo te lezen zitten daar geen rare toevoegingen in.
(en ja, ik heb alle soep-topics in de index nagespit op zoek naar recepten zónder bouillonblokjes maar niks kunnen vinden. Vandaar dit topic.)
Op zoek naar natuurlijke soep!
Soep maken!!
En omdat ik een hekel heb aan pakjes en zakjes maak ik mijn soep helemaal zelf. Naar recept van moeder en oma.
Alleen... zij gebruiken altijd bouillonblokjes, en daar wil ik ook vanaf.
Dus: hebben jullie recepten zonder bouillonblokjes en poederzakjes?
Recepten met kruidenbuiltjes zijn ook prima, want zo te lezen zitten daar geen rare toevoegingen in.
(en ja, ik heb alle soep-topics in de index nagespit op zoek naar recepten zónder bouillonblokjes maar niks kunnen vinden. Vandaar dit topic.)
Op zoek naar natuurlijke soep!

zaterdag 13 februari 2010 om 20:28
Ja duh, Yasmijn kom er maar in met jouw bouillon recept
Hoe ik het nu maak:
(Biologische) kippenbout in kokend water leggen en laten trekken met 2 bouillonblokjes, prei- en uienringen en een kruidenbuiltje. Kruiden (foelie, peper, tijm, laurier) in een koffiefilter en mee laten trekken.
En vandaag: runderriblap in kokend water leggen en laten trekken met 1 bouillonblokje, uienringen en een kruidenbuiltjes. Kruiden (foelie, peper, tijm, laurier) in een koffiefilter en mee laten trekken.
Maar ja, hoe skip ik die bouillonblokjes door ze te vervangen voor iets beters?
Hoe ik het nu maak:
(Biologische) kippenbout in kokend water leggen en laten trekken met 2 bouillonblokjes, prei- en uienringen en een kruidenbuiltje. Kruiden (foelie, peper, tijm, laurier) in een koffiefilter en mee laten trekken.
En vandaag: runderriblap in kokend water leggen en laten trekken met 1 bouillonblokje, uienringen en een kruidenbuiltjes. Kruiden (foelie, peper, tijm, laurier) in een koffiefilter en mee laten trekken.
Maar ja, hoe skip ik die bouillonblokjes door ze te vervangen voor iets beters?
zaterdag 13 februari 2010 om 20:31
Ik maak ook graag soep maar dan ook wel met boullionblokjes. Als je dat niet wil moet je inderdaad zelf boullion maken van groente of vlees.
Zelf vind ik het altijd stiekem een beetje zonde om daarvoor verse groente kapot te koken om er dan daarna vervolgens weer andere verse groente in te doen dus vandaar de bouillionblokjes.
Zelf vind ik het altijd stiekem een beetje zonde om daarvoor verse groente kapot te koken om er dan daarna vervolgens weer andere verse groente in te doen dus vandaar de bouillionblokjes.
zaterdag 13 februari 2010 om 20:32
zaterdag 13 februari 2010 om 20:36
Sinds een paar maanden maak ik ook al mijn soepen zelf. Erg leuk om te doen inderdaad, maar ik doe het dus ook mét bouillonblokje.
Ik zie me eerlijk gezegd niet met zo'n stuk vlees in de weer. Ik hou al niet van vlees en dan al helemaal niet zo groot stuk met botjes.
Ik lees wel mee voor goede tips!
Ik zie me eerlijk gezegd niet met zo'n stuk vlees in de weer. Ik hou al niet van vlees en dan al helemaal niet zo groot stuk met botjes.
Ik lees wel mee voor goede tips!
zaterdag 13 februari 2010 om 20:37
Een bouillionblokje is voornamelijk zout en dat moet je dan ook toevoegen inplaats van zo'n blokje. Als je er ook een peen en een paar stelen bleekselderij toevoegt dan krijg je een perfecte bouillion die ook niet zo veel zout nodig heeft. Zout pas toevoegen na het zeven.
En oja een paar peperkorrels toevoegen geeft pit aan de bouillion.
En oja een paar peperkorrels toevoegen geeft pit aan de bouillion.
zaterdag 13 februari 2010 om 20:40
Als ik zelf soep maak dan gebruik ik altijd deze bouillon ongeveer als basis.
2 of 3 mergpijpen
flinke prei
1 of 2 winterwortels
2 uien
bosje bladselderij
scheutje azijn
wat peperkorrels (en evt.zout)
verder nog stuk of 3 laurierblaadjes en kruiden naar smaak (hier vaak in elk geval tijm, peterselie, oregano, rozemarijn)
Laten koken voor paar uurtjes, afkoelen en door een zeef halen.
Kan volgens mij niet mislukken en heel erg lekker!
2 of 3 mergpijpen
flinke prei
1 of 2 winterwortels
2 uien
bosje bladselderij
scheutje azijn
wat peperkorrels (en evt.zout)
verder nog stuk of 3 laurierblaadjes en kruiden naar smaak (hier vaak in elk geval tijm, peterselie, oregano, rozemarijn)
Laten koken voor paar uurtjes, afkoelen en door een zeef halen.
Kan volgens mij niet mislukken en heel erg lekker!
zaterdag 13 februari 2010 om 20:55
maar als je het zelf wilt maken dan is een mergpijpje toch wel een van de basisingredienten, en veel groente zoals uien en prei, maar ook veel lekkere kruiden zoals laurier, peper (korrels) en een zuurtje zoals azijn/citroen (schil0
Verder met welke groente je maar wilt ,Wortels zijn ook erg goed, ook voor de kleur, kan je natuurlijk ook uienschil voor gebruiken.
Laat zeker twee uur trekken. En zeef alles.
Uiteraard met zout op smaak brengen en peper als dat nodig is.
Het lekkerst is als je de bouillon al een dag of wat van te voren maakt en in de koelkast bewaard.
En ik denk dat daarom veel mensen kant en klaar producten nemen
Verder met welke groente je maar wilt ,Wortels zijn ook erg goed, ook voor de kleur, kan je natuurlijk ook uienschil voor gebruiken.
Laat zeker twee uur trekken. En zeef alles.
Uiteraard met zout op smaak brengen en peper als dat nodig is.
Het lekkerst is als je de bouillon al een dag of wat van te voren maakt en in de koelkast bewaard.
En ik denk dat daarom veel mensen kant en klaar producten nemen
zaterdag 13 februari 2010 om 21:09
Ja, echt een mergpijp? Want volgens mij is dat veel te vet, en ik ben aan het afvallen.
Ah ja, bouillonblokjes van de natuurwinkel is ook een goed idee, daar kom ik ook wel eens.
Dit is het kippensoep-recept van mijn moeder die ik gebruik:
quote:
Zweedse Kippensoep
1 flinke soepkipbout
6 kipbouillonblokjes
2 kruidenbuiltjes
2 uien in ringen gesneden
2 preien in ringen gesneden
1 eetlepel zwarte peperkorrels
4 laurierblaadjes
1 eetlepel foelie
zo'n 10 gram verse tijm
Neem een flinke pan en vul deze met water. Breng dit aan de kook. Zodra het kookt doe je de kippenbout in de pan. De bout moet ongeveer een vingerlengte onder water liggen.
Prei en ui toevoegen, net als de kruidenbuiltjes en bouillonblokjes.
De peperkorrels, laurierbladen, foelie en tijm doe je in een koffiefilter. Deze vouw je goed dicht: 2 keer omvouwen aan de bovenkant en vervolgens de hoekjes nog eens omvouwen naar de andere kant.
Ook deze koffiefilter gaat in de pan.
Pan op de kleinste pit zetten en dat helemaal laag draaien. Lekker door laten pruttelen, rustig de hele middag.
Vervolgens haal je de kippenbout uit de pan en laat je die afkoelen. Kruidenbuiltjes en koffiefilter met kruiden uit de pan halen.
Kippenbout helemaal 'ontleden' en het vlees weer in de soep doen.
Alles door laten warmen.
Serveren op een bord waar eerst kerrie-poeder op gestrooid is.
Ah ja, bouillonblokjes van de natuurwinkel is ook een goed idee, daar kom ik ook wel eens.
Dit is het kippensoep-recept van mijn moeder die ik gebruik:
quote:
Zweedse Kippensoep
1 flinke soepkipbout
6 kipbouillonblokjes
2 kruidenbuiltjes
2 uien in ringen gesneden
2 preien in ringen gesneden
1 eetlepel zwarte peperkorrels
4 laurierblaadjes
1 eetlepel foelie
zo'n 10 gram verse tijm
Neem een flinke pan en vul deze met water. Breng dit aan de kook. Zodra het kookt doe je de kippenbout in de pan. De bout moet ongeveer een vingerlengte onder water liggen.
Prei en ui toevoegen, net als de kruidenbuiltjes en bouillonblokjes.
De peperkorrels, laurierbladen, foelie en tijm doe je in een koffiefilter. Deze vouw je goed dicht: 2 keer omvouwen aan de bovenkant en vervolgens de hoekjes nog eens omvouwen naar de andere kant.
Ook deze koffiefilter gaat in de pan.
Pan op de kleinste pit zetten en dat helemaal laag draaien. Lekker door laten pruttelen, rustig de hele middag.
Vervolgens haal je de kippenbout uit de pan en laat je die afkoelen. Kruidenbuiltjes en koffiefilter met kruiden uit de pan halen.
Kippenbout helemaal 'ontleden' en het vlees weer in de soep doen.
Alles door laten warmen.
Serveren op een bord waar eerst kerrie-poeder op gestrooid is.
zaterdag 13 februari 2010 om 21:14
Ik gebruik nooit bouillonblokjes voor het trekken van bouillon. Als ik bouillon trek gebruik ik soepvlees, mergpijpje, laurier, kruidnagel en een paar eetlepels zout (wel ff af en toe proeven of het niet te zout is). Dan water opzetten, laten koken; schuim afscheppen, weer laten opkoken, weer afschuimen en dan een aantal uur laten trekken. Volgende dag vet afscheppen en dan pas groenten erbij en dat nog een uur of 2 laten trekken.
Nog nooit mislukt en net zo makkelijk als blokjes.
Nog nooit mislukt en net zo makkelijk als blokjes.