Wat maakt een doktersassistente leuk of juist vreselijk?
woensdag 17 februari 2010 om 18:43
Naar aanleiding van een ander topic waar naar voren kwam dat het belangrijk is als een huisarts een goede assistente heeft
Ik hoor vaak 'slechte' ervaringen met doktersassistenten dus ben ik erg benieuwd naar het volgende:
Wat maakt een doktersassistente een leuke, of juist een vreselijke assistente?
Wat vinden jullie dat een doktersassistente moet doen of juist moet laten?
En wat vinden jullie van de assistente van jullie huisarts en waarom?
ps, als iemand suggesties heeft voor een betere titel?!
Ik hoor vaak 'slechte' ervaringen met doktersassistenten dus ben ik erg benieuwd naar het volgende:
Wat maakt een doktersassistente een leuke, of juist een vreselijke assistente?
Wat vinden jullie dat een doktersassistente moet doen of juist moet laten?
En wat vinden jullie van de assistente van jullie huisarts en waarom?
ps, als iemand suggesties heeft voor een betere titel?!
woensdag 17 februari 2010 om 18:48
Prima titel.
Een doktersassistente hoeft voor mij echter niet leuk te zijn, maar gewoon vriendelijk haar vak doen.
Goed:
- luisteren i.p.v. praten
- liever doorvragen of gewoon een afspraak voor bij de HA plannen dan zelf met ongevraagd pseudo-medisch advies komen
- vriendelijke (telefoon)stem
Slecht:
- het tegenovergestelde van al het bovenstaande
- kortaf doen
- vragen naar zaken waar ze niks mee te maken heeft
- hardop gegevens vragen of vermelden in de wachtkamer
- onbereikbaar zijn of alleen bereikbaar zijn op onmogelijke tijden (met stip op 1!)
Een doktersassistente hoeft voor mij echter niet leuk te zijn, maar gewoon vriendelijk haar vak doen.
Goed:
- luisteren i.p.v. praten
- liever doorvragen of gewoon een afspraak voor bij de HA plannen dan zelf met ongevraagd pseudo-medisch advies komen
- vriendelijke (telefoon)stem
Slecht:
- het tegenovergestelde van al het bovenstaande
- kortaf doen
- vragen naar zaken waar ze niks mee te maken heeft
- hardop gegevens vragen of vermelden in de wachtkamer
- onbereikbaar zijn of alleen bereikbaar zijn op onmogelijke tijden (met stip op 1!)
woensdag 17 februari 2010 om 18:52
De assistentes van mijn vorige huisarts zag ik ook elke maand voor een B12 shot. 2 van de 3 deden het altijd met beleid warmden de vloeistof even tussen de handen en prikten zachtjes. Die andere was echt een tang van een wijf. Ze deed me altijd zeer
. Maar ach, zelfs zij kon beter prikken dan onze huisarts, daar heb ik nogsteeds nachtmerries van.
woensdag 17 februari 2010 om 18:53
Wat ik zelf reuze irritant vind is als ze zelf de dokter uit gaat hangen en je telefonisch de weg naar de dokter zelf verspert. Dit heb ik meegemaakt bij mijn oude dokter, maar de doktersassistente die ik nu heb doet dat gelukkig niet.
Wel kijkt deze niet op als ze aan het bellen is en laat je gewoon een hele tijd wachten voordat je kunt melden dat je er bent. Waarom dan niet een klein hoofdknikje, zo van "ik heb je gezien, ga maar vast zitten".
De assistente van mijn dierenarts doet overigens of een dierenbeul ben, omdat ik ooit eens had gevraagd of mijn chronisch zieke kat beter ingeslapen kon worden, maar dat is weer een ander topic waard .
Wel kijkt deze niet op als ze aan het bellen is en laat je gewoon een hele tijd wachten voordat je kunt melden dat je er bent. Waarom dan niet een klein hoofdknikje, zo van "ik heb je gezien, ga maar vast zitten".
De assistente van mijn dierenarts doet overigens of een dierenbeul ben, omdat ik ooit eens had gevraagd of mijn chronisch zieke kat beter ingeslapen kon worden, maar dat is weer een ander topic waard .
woensdag 17 februari 2010 om 18:54
Mijn arts heeft twee doktersassistentes en de een is erg aardig, vriendelijk en beleeft de ander is vooral erg kattig en doet uit de hoogte. Nu loop ik de deur niet plat bij de dokter, ben er denk ik hooguit twee keer per jaar en elke keer als ik naar de dokter ga hoop ik dat die nare vrouw er niet is.
Het is gewoon niet prettig als je het gevoel krijgt dat je je aanstelt.
Het is gewoon niet prettig als je het gevoel krijgt dat je je aanstelt.
woensdag 17 februari 2010 om 18:55
Een doktersassistent moet vooral niet op de stoel van de arts gaan zitten.
Mijn huisarts heeft geen doktersassistent en daar ben ik eigenlijk wel heel erg blij mee. Hij kent zijn patienten weet dat ik kom omdat het ook echt nodig is. Ik hoef alleen maar te bellen spreek het in en ik word terug gebeld. Kortom graag zo houden zonder assistent.
Mijn huisarts heeft geen doktersassistent en daar ben ik eigenlijk wel heel erg blij mee. Hij kent zijn patienten weet dat ik kom omdat het ook echt nodig is. Ik hoef alleen maar te bellen spreek het in en ik word terug gebeld. Kortom graag zo houden zonder assistent.
woensdag 17 februari 2010 om 18:57
quote:iris1969 schreef op 17 februari 2010 @ 18:53:
Wat ik zelf reuze irritant vind is als ze zelf de dokter uit gaat hangen en je telefonisch de weg naar de dokter zelf verspert. Dit heb ik meegemaakt bij mijn oude dokter, maar de doktersassistente die ik nu heb doet dat gelukkig niet.
.
Vind je het dan vervelend als ze vraagt waarvoor je komt zodat ze een inschatting kan maken of dat nu direct, vanmiddag, of morgen gezien moet worden?
Of bedoel je dat ze je geen afspraak wil geven omdat ze vind dat er niets aan de hand is?
Wat ik zelf reuze irritant vind is als ze zelf de dokter uit gaat hangen en je telefonisch de weg naar de dokter zelf verspert. Dit heb ik meegemaakt bij mijn oude dokter, maar de doktersassistente die ik nu heb doet dat gelukkig niet.
.
Vind je het dan vervelend als ze vraagt waarvoor je komt zodat ze een inschatting kan maken of dat nu direct, vanmiddag, of morgen gezien moet worden?
Of bedoel je dat ze je geen afspraak wil geven omdat ze vind dat er niets aan de hand is?
woensdag 17 februari 2010 om 18:57
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ze proffessioneel maar toch ook met gevoel moeten handelen. Wat doet pijn bij de patient en wat niet. Niemand houd ervan om een spuit in de armen te krijgen, of waardan ook, ik (en ik ben vast niet de enige) was eerder bang voor spuiten. Nu moet ik wel. Maar ze maakt het dragelijk en ik vind het niet erg meer want ze doet mee geen pijn. Als een huisarts en/of een assistente je pijn doet om te genezen ga je met veel tegenzin heen of misschien helemaal niet.
Wat ik vooral heel belangrijk vind is de vriendelijkheid en ook de zorgzaamheid tegenover kinderen. 1 van de assistentes bij mij was zo ongevoelig. Kon ik echt niet aanzien
Wat ik vooral heel belangrijk vind is de vriendelijkheid en ook de zorgzaamheid tegenover kinderen. 1 van de assistentes bij mij was zo ongevoelig. Kon ik echt niet aanzien
woensdag 17 februari 2010 om 19:04
quote:Jannemaan schreef op 17 februari 2010 @ 18:57:
[...]
Vind je het dan vervelend als ze vraagt waarvoor je komt zodat ze een inschatting kan maken of dat nu direct, vanmiddag, of morgen gezien moet worden?Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.
[...]
Vind je het dan vervelend als ze vraagt waarvoor je komt zodat ze een inschatting kan maken of dat nu direct, vanmiddag, of morgen gezien moet worden?Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.
woensdag 17 februari 2010 om 19:05
Mijn doktersassistente weet goed in te schatten wanneer iets spoed is (of wanneer het voor mij in ieder geval als spoed voelt) en weet dan ook altijd een plekje op dezelfde dag te vinden, hoe druk het ook is.
Verder belt ze ook na. Toen zoon zn prik voor de mex griep had gehad, heeft ze de volgende dag gebeld om even te informeren of hij klachten had.
En ze is een team met de huisarts. Hij is inmiddels tegen pensioenleeftijd en af en toe wat "vergeetachtig" wat betreft de ditjes en datjes van patienten(geen medische zaken, maar zeg maar de koetjes en kalfjes) en zij vult hem precies aan
Verder belt ze ook na. Toen zoon zn prik voor de mex griep had gehad, heeft ze de volgende dag gebeld om even te informeren of hij klachten had.
En ze is een team met de huisarts. Hij is inmiddels tegen pensioenleeftijd en af en toe wat "vergeetachtig" wat betreft de ditjes en datjes van patienten(geen medische zaken, maar zeg maar de koetjes en kalfjes) en zij vult hem precies aan
woensdag 17 februari 2010 om 19:06
woensdag 17 februari 2010 om 19:07
quote:Spinster schreef op 17 februari 2010 @ 19:04:
[...]
Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.Bij twijfel overlegt de assistente hier met de huisarts, maar ik begrijp wel dat zij die inschatting moet maken. De praktijk van mij HA zit de hele dag vol, voor spoed wordt altijd ruimte gemaakt, maar sommige zaken kunnen ook best een dag wachten.
[...]
Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.Bij twijfel overlegt de assistente hier met de huisarts, maar ik begrijp wel dat zij die inschatting moet maken. De praktijk van mij HA zit de hele dag vol, voor spoed wordt altijd ruimte gemaakt, maar sommige zaken kunnen ook best een dag wachten.
woensdag 17 februari 2010 om 19:08
Bij mijn vorige huisarts had ik een aardige assistente, ze regelde van alles voor me als dat nodig was en vertelde de uitslagen van mijn bloedonderzoekjes door de telefoon (misschien niet professioneel, maar scheelde weer heen en weer gebel en ritje naar de dokter)
Nu heb ik een assistente die heel strikt is. Een irritante, trage, eentonige telefoonstem. Ik moet op bepaalde tijdstippen bellen, moet met álles bij de dokter terecht etc. Heel veeeeel bellen om iets geregeld te krijgen etc. Maar ze doet wel waarvoor ze is aangenomen: telefoon aannemen en afspraken maken
De assistentes die mij B12 injecties gaven waren altijd vriendelijk trouwens. De ene kletste wat meer, de ander iets zakelijker..maar altijd prima
Nu heb ik een assistente die heel strikt is. Een irritante, trage, eentonige telefoonstem. Ik moet op bepaalde tijdstippen bellen, moet met álles bij de dokter terecht etc. Heel veeeeel bellen om iets geregeld te krijgen etc. Maar ze doet wel waarvoor ze is aangenomen: telefoon aannemen en afspraken maken
De assistentes die mij B12 injecties gaven waren altijd vriendelijk trouwens. De ene kletste wat meer, de ander iets zakelijker..maar altijd prima
woensdag 17 februari 2010 om 19:09
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 februari 2010 @ 19:06:
Ze mag gerust vragen of het heel dringend is, maar waarom ik de huisarts wil spreken.... ik weet niet, ik vind dat ook niet zo heel nodig.
Legt een assistente een eed af, eigenlijk?Ja! en ze heeft een ook geheimhoudingsplicht, staat ook in het contract beschreven (als het goed is!)
Ze mag gerust vragen of het heel dringend is, maar waarom ik de huisarts wil spreken.... ik weet niet, ik vind dat ook niet zo heel nodig.
Legt een assistente een eed af, eigenlijk?Ja! en ze heeft een ook geheimhoudingsplicht, staat ook in het contract beschreven (als het goed is!)
woensdag 17 februari 2010 om 19:10
quote:Spinster schreef op 17 februari 2010 @ 19:04:
[...]
Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.Heel erg eens, ik weiger ook te vertellen aan de telefoon waarom ik een afspraak wil maken.
[...]
Zelfs dát vind ik niet noodzakelijk haar taak. Ik bel omdat ik denk dat ik een HA nodig heb. Dat is iets tussen de HA en mij.
De assistente is geen arts en ik denk dat het inschatten van de ernst van mijn medische aangelegenheid dus ook niet haar taak zou moeten zijn. Dan zou ik namelijk wel een afspraak maken bij háár.Heel erg eens, ik weiger ook te vertellen aan de telefoon waarom ik een afspraak wil maken.
woensdag 17 februari 2010 om 19:10
Ik heb twee jaar geleden met heel veel moeite een afspraak kunnen lospeuteren van de assistente bij de huisarts. Dochter kon meteen door naar het ziekenhuis waar ze een week gelegen heeft, daarna heeft ze nog ruim een jaar een sonde gehad. Toen ik haar later nog eens sprak zei ze dat ze blij was dat ze ons toch maar had laten komen, ze dacht dat het niet zo ernstig zou zijn. Duuh! Als we niet hadden mogen komen was ik wel met haar naar het ziekenhuis gereden. Maar sindsdien doen ze nooit meer moeilijk.
woensdag 17 februari 2010 om 19:12
Helemaal vreselijk is het dat als je eigen huisarts er niet is en je naar een vervanger moet. Ik heb meegemaakt dat de assistente toen besliste dat ik de volgende dag maar moest bellen voor een afspraak over een paar dagen. Nou dacht het niet. Heb toen gezegd laat de dokter mijn dossier maar lezen en laat hem beslissen hij is tenslotte de dokter en niet jij. Half uurtje later werd ik terug gebeld, zelfde middag mocht ik langskomen.
Denk ook wel dat het eraan ligt hoe mondig jezelf bent.
Denk ook wel dat het eraan ligt hoe mondig jezelf bent.
woensdag 17 februari 2010 om 19:15
Mijn huisarts heeft een geweldige assistente. Meestal vertel ik aan haar waarvoor ik bel en dan beslist zij of ik langs moet komen, of dat het telefonisch kan. Ik weet dat de huisarts een drukke praktijk heeft en als het niet nodig is ga ik dus niet naar het spreekuur. Ook dat is een taak van de assistente, zorgen dat de mensen die echt door de huisarts gezien moeten worden ook daadwerkelijk terecht kunnen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 17 februari 2010 om 19:18
quote:luna1 schreef op 17 februari 2010 @ 19:10:
Ik heb twee jaar geleden met heel veel moeite een afspraak kunnen lospeuteren van de assistente bij de huisarts. Dochter kon meteen door naar het ziekenhuis waar ze een week gelegen heeft, daarna heeft ze nog ruim een jaar een sonde gehad. Toen ik haar later nog eens sprak zei ze dat ze blij was dat ze ons toch maar had laten komen, ze dacht dat het niet zo ernstig zou zijn. Duuh! Als we niet hadden mogen komen was ik wel met haar naar het ziekenhuis gereden. Maar sindsdien doen ze nooit meer moeilijk.
Vervelend dat je deze ervaring hebt, kan me voorstellen dat je misschien niet zoveel vertrouwen meer in haar hebt..
quote:hgjb schreef op 17 februari 2010 @ 19:10:
[...]
Heel erg eens, ik weiger ook te vertellen aan de telefoon waarom ik een afspraak wil maken.Ik vraag een patient altijd of ik de reden mag weten, hoeft echt geen heel verhaal te zijn, zodat je op basis daarvan een beslissing kunt nemen.
Sommige mensen willen met iets komen wat prima telefonisch kan, en andere mensen willen een telefonische afspraak wat gewoon niet handig is om telefonisch te doen.
Soms bellen mensen met iets wat toch echt spoed is en vragen naar een afspraak voor de volgende middag.
Of mensen vragen naar een afspraak voor dezelfde dag voor zwemmerseczeem terwijl het ram vol zit.
Of iemand wil 4 dingen bespreken in 10 minuten...
In zulke gevallen is het gewoon handig om te weten waarvoor iemand komt, als je dan net even íets meer weet van de klacht kun je gewoon veel gerichter te werk gaan!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie tegenover de DA staan, daar kan ik natuurlijk altijd weer wat van leren!
Ik heb twee jaar geleden met heel veel moeite een afspraak kunnen lospeuteren van de assistente bij de huisarts. Dochter kon meteen door naar het ziekenhuis waar ze een week gelegen heeft, daarna heeft ze nog ruim een jaar een sonde gehad. Toen ik haar later nog eens sprak zei ze dat ze blij was dat ze ons toch maar had laten komen, ze dacht dat het niet zo ernstig zou zijn. Duuh! Als we niet hadden mogen komen was ik wel met haar naar het ziekenhuis gereden. Maar sindsdien doen ze nooit meer moeilijk.
Vervelend dat je deze ervaring hebt, kan me voorstellen dat je misschien niet zoveel vertrouwen meer in haar hebt..
quote:hgjb schreef op 17 februari 2010 @ 19:10:
[...]
Heel erg eens, ik weiger ook te vertellen aan de telefoon waarom ik een afspraak wil maken.Ik vraag een patient altijd of ik de reden mag weten, hoeft echt geen heel verhaal te zijn, zodat je op basis daarvan een beslissing kunt nemen.
Sommige mensen willen met iets komen wat prima telefonisch kan, en andere mensen willen een telefonische afspraak wat gewoon niet handig is om telefonisch te doen.
Soms bellen mensen met iets wat toch echt spoed is en vragen naar een afspraak voor de volgende middag.
Of mensen vragen naar een afspraak voor dezelfde dag voor zwemmerseczeem terwijl het ram vol zit.
Of iemand wil 4 dingen bespreken in 10 minuten...
In zulke gevallen is het gewoon handig om te weten waarvoor iemand komt, als je dan net even íets meer weet van de klacht kun je gewoon veel gerichter te werk gaan!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie tegenover de DA staan, daar kan ik natuurlijk altijd weer wat van leren!
woensdag 17 februari 2010 om 19:19
quote:Solomio schreef op 17 februari 2010 @ 19:15:
Mijn huisarts heeft een geweldige assistente. Meestal vertel ik aan haar waarvoor ik bel en dan beslist zij of ik langs moet komen, of dat het telefonisch kan. Ik weet dat de huisarts een drukke praktijk heeft en als het niet nodig is ga ik dus niet naar het spreekuur. Ook dat is een taak van de assistente, zorgen dat de mensen die echt door de huisarts gezien moeten worden ook daadwerkelijk terecht kunnen.
Totaal oneens, dat is niet de taak van de assistente, ik bepaal zelf wanneer ik mijn huisarts wil spreken en dat laat ik echt niet aan de assistente van de huisarts over om dat te beslissen.
Als het niet nodig is bel ik nl niet.
Mijn huisarts heeft een geweldige assistente. Meestal vertel ik aan haar waarvoor ik bel en dan beslist zij of ik langs moet komen, of dat het telefonisch kan. Ik weet dat de huisarts een drukke praktijk heeft en als het niet nodig is ga ik dus niet naar het spreekuur. Ook dat is een taak van de assistente, zorgen dat de mensen die echt door de huisarts gezien moeten worden ook daadwerkelijk terecht kunnen.
Totaal oneens, dat is niet de taak van de assistente, ik bepaal zelf wanneer ik mijn huisarts wil spreken en dat laat ik echt niet aan de assistente van de huisarts over om dat te beslissen.
Als het niet nodig is bel ik nl niet.