Werk & Studie alle pijlers

Wat maakt een doktersassistente leuk of juist vreselijk?

17-02-2010 18:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waar naar voren kwam dat het belangrijk is als een huisarts een goede assistente heeft

Ik hoor vaak 'slechte' ervaringen met doktersassistenten dus ben ik erg benieuwd naar het volgende:

Wat maakt een doktersassistente een leuke, of juist een vreselijke assistente?

Wat vinden jullie dat een doktersassistente moet doen of juist moet laten?

En wat vinden jullie van de assistente van jullie huisarts en waarom?

ps, als iemand suggesties heeft voor een betere titel?!
Inderdaad met stip op 1: de waakhond. God, waar kan ik daar nijdig om worden, zeker als ze (nog nooit een mannelijke assistent gezien) geen idee heeft waar ze het over heeft. Heb het hier wel eens gepost, maar toen de MAP nog op recept was, werd me gemeld dat ik er de dag later wel voor langs kon komen, want die dingen werken toch 72 uur. Tja, dat de werking een stuk minder wordt kreeg ik haar bijna niet aan haar verstand gepeuterd.

Ander vb (staat hier nog op het forum zelfs). 's nachts met behoorlijke pijn hap gebeld. Die melden dat ik het in de gaten moet houden en de dag erna naar de ha moet. Bel ik, kan ik 4 dagen later terecht. Zelfs als ik meldt dat de hap me had willen zien, maar anders vond dat ik naar de ha moest.

Ik ga niet vaak naar de huisarts en als ik bel, bel ik dus niet voor een griepje. Dan verwacht ik ook niet pas een week later aan de beurt te zijn omdat de assistente inschat dat het niet dringend is. Omgekeerd vraag ik ook wel eens om een telefonisch consult, dan wil ik niet gedwongen worden langs te komen.

Verder: meelevend/invoelend, maar niet te gezellig. Punctueel (kaartje dat ik meekreeg had een andere tijd dan hun systeem), professioneel.

Helaas zit ik bij een grote praktijk, waar de assistenten echt beneden de maat zijn. Hiervoor zat ik bij een kleinere post met goede en hele vriendelijke assistentes, dus het kan wel!
Dat zeg ik....
quote:hgjb schreef op 17 februari 2010 @ 19:19:

[...]

Totaal oneens, dat is niet de taak van de assistente, ik bepaal zelf wanneer ik mijn huisarts wil spreken en dat laat ik echt niet aan de assistente van de huisarts over om dat te beslissen.

Als het niet nodig is bel ik nl niet.

mag ik vragen hoe je dat oplost als je met iets zit wat 'spoed' is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als een spreekuur overvol zit en er belt iemand die die zelfde dag nog gezien wil worden dat je als assistente dan wel graag wilt weten waarvoor iemand komt.

Door niet (kort) te willen vertellen waar voor je wilt komen zou het misschien kunnen gebeuren dat je geen afspraak voor diezelfde dag krijgt? Dat lijkt me ook vervelend
Die van mij vind ik een irritant mens.

Ik vroeg haar waar ik krukken kan halen, want ik kon niet meer lopen. Haar antwoord: dat staat in dat foldertje *wijst ondertussen naar een rek met 30 foldertjes op 5 meter afstand* Ik kijk, maar zie m niet, dus vraag welke dat het is. DA zegt: 'die daar rechts boven'. Ik kijken, maar zie m nog steeds niet. Zuchtend en steunend komt ze uit haar hok om m voor me te pakken. Het foldertje stond links boven in de hoek.
quote:websje schreef op 17 februari 2010 @ 19:24:

. Punctueel (kaartje dat ik meekreeg had een andere tijd dan hun systeem), professioneel.

Opzich kan dat natuurlijk gebeuren, maar hoe het dan opgelost word is dan wel weer belangrijk vind ik!
quote:hgjb schreef op 17 februari 2010 @ 19:19:

[...]

Totaal oneens, dat is niet de taak van de assistente, ik bepaal zelf wanneer ik mijn huisarts wil spreken en dat laat ik echt niet aan de assistente van de huisarts over om dat te beslissen.

Als het niet nodig is bel ik nl niet.Jij belt mss niet als het niet nodig is, maar er zijn legio mensen die voor iedere scheet een afspraak willen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Jannemaan schreef op 17 februari 2010 @ 19:26:

[...]

Opzich kan dat natuurlijk gebeuren, maar hoe het dan opgelost word is dan wel weer belangrijk vind ik!Tja, de oplossing is dan wachten tot de tijd in hun systeem. En vooral niet nog een keer in de rij staan om te vragen of ik ertussen kan want "dat wil iedereen wel mevrouw".
Dat zeg ik....
quote:Solomio schreef op 17 februari 2010 @ 19:26:

[...]

Jij belt mss niet als het niet nodig is, maar er zijn legio mensen die voor iedere scheet een afspraak willen.En wél vandaag
Nou de mijne mag wel iets vriendelijker zijn én kijken! Mijn god, wat een heks! Ze is gewoon echt totaal niet vriendelijk, kortaf aan de telefoon. Kan soms nauwelijks een lachje vanaf.

1 Dag in de week zit er een andere assistente, die is wel hartstikke aardig.
quote:Solomio schreef op 17 februari 2010 @ 19:26:

[...]

Jij belt mss niet als het niet nodig is, maar er zijn legio mensen die voor iedere scheet een afspraak willen.

Maar er zijn ook mensen die vaker voor hetzelfde langs moeten komen en zelf prima kunnen inschatten of het nodig is.

(mening gekleurd overigens. Door zo'n waak@#$#$% is mijn vader bijna overleden)
Dat zeg ik....
quote:websje schreef op 17 februari 2010 @ 19:27:

[...]

Tja, de oplossing is dan wachten tot de tijd in hun systeem. En vooral niet nog een keer in de rij staan om te vragen of ik ertussen kan want "dat wil iedereen wel mevrouw".

Persoonlijk vind ik altijd dat als het mijn fout is dat jij er te vroeg of te laat bent, dat ik het dan ook op moet lossen en dan zal ik met mijn arts moeten regelen dat je toch tussendoor gezien word.

óf, als de patient dat ok vind een andere oplossing zoeken..
Ik vraag een patient altijd of ik de reden mag weten, hoeft echt geen heel verhaal te zijn, zodat je op basis daarvan een beslissing kunt nemen.

Sommige mensen willen met iets komen wat prima telefonisch kan, en andere mensen willen een telefonische afspraak wat gewoon niet handig is om telefonisch te doen.

Soms bellen mensen met iets wat toch echt spoed is en vragen naar een afspraak voor de volgende middag.

Of mensen vragen naar een afspraak voor dezelfde dag voor zwemmerseczeem terwijl het ram vol zit.

Of iemand wil 4 dingen bespreken in 10 minuten...

In zulke gevallen is het gewoon handig om te weten waarvoor iemand komt, als je dan net even íets meer weet van de klacht kun je gewoon veel gerichter te werk gaan!

Daar ben ik het helemaal mee eens Janneman dat je dit doet.

Sommigen komen inderdaad met 4 dingen en dat kan niet in 10 min tijd.

Wij hebben verschillende assistenten en zij vragen dit ook. Helemaal niks mis mee. Je hoeft echt niet je hele ziel en zaligheid tegen ze te zeggen maar bijvoorbeeld wel dat je met meerdere klachten komt.

Wat ik erg waardeer in een assistente is dat ze kundig zijn, humor hebben en in noodsituaties kordaat kunnen zijn.

Bij ons doen de assistentes overigens veel kleine dingen om de huisarts te ontlasten. Denk aan uitstrijkjes, oren uitspuiten, bloeddruk meten en meer van dat soort dingen.

Helemaal prima en ideaal omdat er hier een huisartsen tekort heerst.
@ Jannemaan: ik snap best dat ze wil weten of iets kan wachten of niet, maar deze dame ging echt op de stoel van de dokter zitten en dat was niet alleen reuze storend maar in mijn ogen ook nog eens gevaarlijk. Ze heeft daar namelijk niet voor geleerd, dus schoenmaker blijft bij je leest.

Ook bagatelliseerde ze bij voorkeur de ernst van je klachten en dan voel je je ook nog eens niet serieus genomen. Nee, dit was voor mij al met al geen goede assistente.
Ik heb er overigens helemaal geen problemen mee als de assistente zaken als bloeddruk meten en uitstrijkjes doet. Ik ga ervan uit dat de arts eindverantwoordelijk is en als hij/zij het verantwoord vind dat de assistente dat doet: prima. Maar ik merk dat assistenten (onder druk waarschijnlijk) in het beoordelen/diagnosticeren aan de telefoon soms echt te kort schieten;
Dat zeg ik....
Ik moet soms de huisarts bellen vanaf een volle redactie, waar iedere collega de oren op stokjes heeft. Even van mijn werkplek aflopen en ergens anders gaan bellen, lukt dan niet. Ik vind het geen probleem om aan de assistente van de huisarts mijn medische probleem te vertellen, maar wel als al mijn collega's dat allemaal kunnen horen.

Ik vertelde haar dat (ik zit hier op een drukke werkplek waar iedereen mee zit te luisteren) maar ze hield er niet echt rekening mee - het zou fijn zijn als de assistente daar een beetje rekening mee zou willen houden en vragen zou stellen die ik met 'ja' of 'nee' kan beantwoorden. Vooral als het gyneacologische zaken betreft.
Zo'n 13 jaar geleden was de vrouw van onze toenmalige huisarts de assistente. Mijn oudste had griep en rode plekjes op zijn lichaam. We mochten niet komen want het hoorde allemaal bij de griep zei ze...

De dag erop kon hij zich niet meer strekken, braken en echt doodziek. Man heeft hem opgepakt, naar een andere huisarts gereden en deze stuurde ze meteen door naar het ziekenhuis.

Diagnose: Nekkramp. Z heeft 48 uur kritiek gelegen omdat er dus ook bloedvergiftiging in het spel was. Dat waren dus die rode vlekjes, puntjes.
quote:Appelsientje schreef op 17 februari 2010 @ 19:31:

Ik moet soms de huisarts bellen vanaf een volle redactie, waar iedere collega de oren op stokjes heeft. Even van mijn werkplek aflopen en ergens anders gaan bellen, lukt dan niet. Ik vind het geen probleem om aan de assistente van de huisarts mijn medische probleem te vertellen, maar wel als al mijn collega's dat allemaal kunnen horen.

Ik vertelde haar dat (ik zit hier op een drukke werkplek waar iedereen mee zit te luisteren) maar ze hield er niet echt rekening mee - het zou fijn zijn als de assistente daar een beetje rekening mee zou willen houden en vragen zou stellen die ik met 'ja' of 'nee' kan beantwoorden. Vooral als het gyneacologische zaken betreft.Oh ja, dat vond ik van de assistente van mijn oude ha echt geweldig. Ik belde voor de resultaten van een soa test en dat kon niet anders dan vanaf mijn werk. Uiteindelijk heeft ze het resultaat gegeven zonder dat ik ook maar vertelde waarvoor ik belde. alleen "ik zit op mijn werk en zou nog bellen". Kon haar wel kussen
Dat zeg ik....
De doktersassistente bij mijn huisarts mn de harde kern is nogal bits. Aan de telefoon maar ook face tot face. Ze doen het voorkomen alsof ze de hele dag worden plat gebeld door mensen waarvan 90% misschien niet urgent is, of misschien niet eens hoeft langs te komen op het spreekuur. Maar dat is niet mijn probleem. Ik vind dat het wel wat vriendelijker mag. Ook al belt 90% van de mensen met bv een snotneus. Ik vind dat iedereen gelijk en dus vriendelijk te woord moet worden gestaan.

Tevens vind ik het jammer dat ze de jonge lichting vaak afbekken en public. Nu moet ik zeggen dat ik bijna nooit bij de huisarts kom, maar het valt mij wel op de keren dat ik bel of langsga.
quote:websje schreef op 17 februari 2010 @ 19:28:

[...]

Maar er zijn ook mensen die vaker voor hetzelfde langs moeten komen en zelf prima kunnen inschatten of het nodig is.

(mening gekleurd overigens. Door zo'n waak@#$#$% is mijn vader bijna overleden)

Misschien een stomme opmerking..Maar kun je dit niet gewoon aangeven bij je assistente?

Het voelt namelijk voor een assistente (tenminste, voor mij wel) best rot als je iemand netjes vraagt: Mag ik weten waarvoor u wilt komen? En je krijgt als antwoord: NEE!

Het ligt er natuurlijk ook aan op welke manier het gezegd word.. Het komt best wel eens voor dat iemand zeg, joh, ik bespreek dat liever met de huisarts. Prima vind ik dat! Kan ik me ook best voorstellen in sommige gevallen!
quote:Appelsientje schreef op 17 februari 2010 @ 19:31:

Ik vertelde haar dat (ik zit hier op een drukke werkplek waar iedereen mee zit te luisteren) maar ze hield er niet echt rekening mee - het zou fijn zijn als de assistente daar een beetje rekening mee zou willen houden en vragen zou stellen die ik met 'ja' of 'nee' kan beantwoorden. Vooral als het gyneacologische zaken betreft.Ik heb daar dan weer totaal geen moeite, van mij mogen mijn collega's weten waarvoor ik naar de dokter moet. Apart he, van mij.
quote:Jannemaan schreef op 17 februari 2010 @ 19:34:

[...]

Misschien een stomme opmerking..Maar kun je dit niet gewoon aangeven bij je assistente?

Het voelt namelijk voor een assistente (tenminste, voor mij wel) best rot als je iemand netjes vraagt: Mag ik weten waarvoor u wilt komen? En je krijgt als antwoord: NEE!

Het ligt er natuurlijk ook aan op welke manier het gezegd word.. Het komt best wel eens voor dat iemand zeg, joh, ik bespreek dat liever met de huisarts. Prima vind ik dat! Kan ik me ook best voorstellen in sommige gevallen!Oh, ik blijf echt altijd erg beleefd (en aardig ) naar de assistente hoor. En wil het ook best wel uitleggen. Maar als zij dan vindt dat een MAP wel ingenomen kan worden na 48u omdat hij dan 'ook nog werkt'? Dan wil ik gewoon direct naar de ha en niet een lesje basismedicijnen hoeven geven.
Dat zeg ik....
quote:Brummetje schreef op 17 februari 2010 @ 19:34:

[...]

Ik heb daar dan weer totaal geen moeite, van mij mogen mijn collega's weten waarvoor ik naar de dokter moet. Apart he, van mij.Ook als je denkt dat je een driedubbele SOA hebt, je eierstokken beschimmeld zijn, je zo zuur poept dat de gaten in je kont vallen, of iets anders genants?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:websje schreef op 17 februari 2010 @ 19:35:

[...]

Oh, ik blijf echt altijd erg beleefd (en aardig ) naar de assistente hoor. En wil het soms ook best wel uitleggen. Maar als zij dan vindt dat een MAP wel ingenomen kan worden na 48u omdat hij dan 'ook nog werkt'? Dan wil ik gewoon direct naar de ha en niet een lesje basismedicijnen hoeven geven.

Gelukkig :-)

Soms vraag ik me weleens af of patienten denken dat wij geen gevoel hebben ofzo Meestal ben ik best voor rede vatbaar, haha

Bij jou ging het natuurlijk direct al scheef, omdat ze je verkeerde informatie gaf.. Kan me voorstellen dat je dan niet zoveel vertrouwen meer hebt..

Ik probeer als ik iets niet weet dit gewoon eerlijk te zeggen.. zo van joh, ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar ik vraag het voor je na en dan bel ik je terug!

Vraag me weleens af of de patiënten dat dan dom vinden ofzo..
Jannemaan sorry maar jij klinkt echt als zo'n waakdraak waar je niet langs komt. Ik vind dat ik als patiënt prima zelf kan beoordelen of iets spoed heeft of niet. Dus als de assistente zegt het is vrij vol kan het ook morgen dan zeg ik dat dit kan als ik denk dat het kan en als ik vandaag langs wil komen dan geef ik dat ook aan. Dan vind ik het echt niet nodig dat een assistente weet waarvoor ik langs wil komen.

Ik weet ook wel dat er patiënten zijn die voor elk wissewasje langs komen en denken dat dit dan spoed is. Spreek die mensen er dan op aan ipv van iedereen te willen weten waarvoor ze komen.

Als ik in 10 minuten 4 dingen met de dokter wil bespreken dan is dat mijn zaak en een telefonisch consult ook. Als dit toch niet handig bijkt dan hoor ik dat wel van de dokter zelf.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 februari 2010 @ 19:38:

[...]

Ook als je denkt dat je een driedubbele SOA hebt, je eierstokken beschimmeld zijn, je zo zuur poept dat de gaten in je kont vallen, of iets anders genants?

Nou dat heb ik nog niet gehad.

Maar heb laatst nog gezegd dat ik een blaasontsteking had, door seks. Dan wisten ze waarom ik zo vaak naar de wc ging.
quote:sugarmiss schreef op 17 februari 2010 @ 19:38:

Jannemaan sorry maar jij klinkt echt als zo'n waakdraak waar je niet langs komt. Grappig, dat ben ik namelijk totáál niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven