Werk & Studie alle pijlers

Wat maakt een doktersassistente leuk of juist vreselijk?

17-02-2010 18:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waar naar voren kwam dat het belangrijk is als een huisarts een goede assistente heeft

Ik hoor vaak 'slechte' ervaringen met doktersassistenten dus ben ik erg benieuwd naar het volgende:

Wat maakt een doktersassistente een leuke, of juist een vreselijke assistente?

Wat vinden jullie dat een doktersassistente moet doen of juist moet laten?

En wat vinden jullie van de assistente van jullie huisarts en waarom?

ps, als iemand suggesties heeft voor een betere titel?!
quote:Sam32 schreef op 17 februari 2010 @ 20:55:

[...]

Daar ben ik het mee eens.

Ik ben zelf al jaren doktersassistente in een groepspraktijk. Ga ook elke dag met plezier naar mijn werk en ik weet dat de patienten over het algemeen tevreden over me zijn. Dat zeggen ze ook wel eens. Erg leuk om te horen.

W.

Collega!

quote:Sam32 schreef op 17 februari 2010 @ 20:58:

Het komt regelmatig voor dat mensen bellen voor een afspraak. Dan noem ik een aantal tijden dat de patient kan komen, gespreid over de dag, maar dan kan de patient niet. Sommige patienten verwachten echt dat wij onze agenda aan hun aanpassen. Dat kan dus niet.

Wat hier weleens gebeurd is dat er vervolgens een hapbericht komt: Kon bij eigen huisarts niet terecht.

Of, als je alleen maar tijden hebt die de patient niet aanstaat, dat de patient zegt: Nou, dan ga ik wel naar de huisartsenpost!
quote:Spinster schreef op 17 februari 2010 @ 20:59:

[...]

En dat is precies waar ik dus niet op zit te wachten. Jij kunt dat niet beoordelen, je bent geen arts. Áls het griep is kun je vast goede tips geven, maar óf het griep is weet jij niet.Dus jij gaat naar de huisarts, die zet jouw klachten op een rijtje en zegt dan: mw Spinster, u heeft griep. Dat kan de assistente ook, en die vraagt juist door om uit te vogelen of er meer aan de hand is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik snap best dat een assistente een beetje doorvraagt naar de klachten, om te voorkomen dat de 'zeuren' voorrang krijgen op de ernstiger gevallen. Ik snap ook dat een huisarts het heel druk heeft. Ik snap alleen niet dat de assistente mij afscheept met: 'dan doen we het niet', ipv meedenkt over een oplossing.
Moet ineens denken aan de reclame op de radio voor Defensie.

Belt een man op met:

Man: 'Ik wil graag een afspraak'

Assistente: 'Dat kan volgende week dinsdag'

Man: 'Mag het eerder, ik denk dat ik een gebroken arm heb.'

'Hoezo' vraagt de assistente

'Nou, het bot steekt er een beetje uit en het doet wat zeer.
quote:Spinster schreef op 17 februari 2010 @ 20:59:

[...]

En dat is precies waar ik dus niet op zit te wachten. Jij kunt dat niet beoordelen, je bent geen arts. Áls het griep is kun je vast goede tips geven, maar óf het griep is weet jij niet.

Daar hebben wij ook voor geleerd.

Maar gelukkig denken niet alle patienten zoals jij, want dan zouden de spreekuren overvol zitten. Een beetje medewerking van de patient is heel prettig.

Laatst ook een patient die wilde komen omdat ze keelpijn had sinds een paar uur. Geen koorts, kon gewoon slikken, niet benauwd, had nog geen paracetamol gebruikt. Als deze parsoon dat echt op het spreekuur wil komen en het spreekuur is overvol, dan laat ik de huisarts bellen (tussen de middag). Die geeft hetzelfde advies als wij. Ach je... anders verveelt de huisarts zich ook maar he?
Wat ik fijn vindt is als ze een beetje meedenken.

Ik belde laatst met een vraag, en daar gaf ze antwoord op (ging over welke neusspray ik het beste kon gebruiken, omdat ik verkouden en verschrikkelijk duizelig was). Een uurtje later belde ze om te zeggen dat ze het nogmaals even had uitgezocht of ik deze hebben mocht, en vertelde ze nog wat extra dingen over de neusspray. Dat vond ik heel aardig!
Stressed is just desserts spelled backwards
tja sommige zijn hier nogal kortaf en vaak ronduit voorwaardigd als ik een afspraak wil. bijvoorbeeld afgelopen zomer. dochter werd wakker met allemaal kleine rode bultjes. na het middag slaapje waren de meeste uitgegroeid tot minimaal 6 cm in doorsnede. bovendien had ze koorts en vreselijke jeuk. ik vermoedde waterpokken. wist nog van mijn broer dat hij daar allergisch op reageerde en dat zag er hetzelfde uit. dus ik bel voor een afspraak voor de volgende dag of die dag erop. en ik word me toch een partij afgesnauwd! dat de dokter daar niets aan doet (en dat is dus niet waar) en dat het dus volstrekt onnodig is om te laten bevestigen dat het waterpokken zijn. nou vraag niet hoe maar ik mocht langs komen. de huisarts vroeg zich wel af waarom ik niet meteen was gekomen met een dergelijke allergische reactie. tja...
Erger u niet, verwonder u slechts!
Hier 1 huisarts en 1 assistente.

Er wordt noooit gevraagd waarvoor je wil komen; er wordt gewoon een afspraak gemaakt.

Als het heel druk is vraagt de assistente of het ook een dag later kan. Vind je zelf dat het niet kan wachten (dan pas vertel je wat het probleem is) dan plant ze je alsnog op dezelfde dag in, al moet het in de pauze.
Ik werk zelf in een achterstandswijk, in een praktijk met drie artsen. Mijn collega en ik werken solo op onze werkdagen voor onze werkgever. Terwijl er bij de andere artsen wisselend twee of drie aanwezig zijn. Veel vrouwvolk, dus veel lol als het even kan, maar ook de "nodige"nijd. We zijn namelijk allemaal anders. (GOH ) Ieder heeft zijn eigen insteek, manier van doen en handigheid.

En dat weten de patiënten ook. Ze weten precies wie het beste bij hun behoefte aansluit en komen of bellen alleen als ze zeker weten dat die persoon er is. Natuurlijk zijn er, gelukkig maar zelfs, die het geen fluit uitmaakt.

Ik vind het heerlijk om er te werken, veel afwisseling in handelingen en vooral patiënten. Het ene moment sta je het plasje van Marietje na te kijken, belt met de apotheek om direct medicijnen te leveren bij iemand die uit het ziekenhuis ontslagen is, verbind de teen van Mohammed die in plaats van de bal een steen geschopt heeft.
quote:Sam32 schreef op 17 februari 2010 @ 20:58:

Het komt regelmatig voor dat mensen bellen voor een afspraak. Dan noem ik een aantal tijden dat de patient kan komen, gespreid over de dag, maar dan kan de patient niet. Sommige patienten verwachten echt dat wij onze agenda aan hun aanpassen. Dat kan dus niet.Ik had er maandag, bijna twaalf uur nogwel, een die met spoed een afspraak wilde. Nu zijn we op maandagmiddag gesloten, dus dat was niet echt handig. Even doorgevraagd en het voorstel gegeven om dan dinsdag als eerste te komen. Dat kwam niet uit, ik meer tijden noemen en meneer wilde uiteindelijk vrijdag komen.

Op zo'n moment blijf ik uiterst correct, maar mijn broek zakt er wel van af.
Haha ja dat snap ik ook niet.

Ik zeg altijd het zinnetje "kan ik erbij zetten waarvoor u komt?".

9 van de 10 patienten vertellen gewoon waarvoor ze komen. Geen enkel probleem. Anderen willen het absoluut niet vertellen, terwijl ze bijvoorbeeld gewoon voor de bloeddruk komen.

Er zijn bij ons ook patienten die liegen om op het spreekuur te komen. Dan zeggen ze dat ze koorts hebben, terwijl ze dat niet hebben. Echt heel vervelend. Vooral als je een hele drukke praktijk runt.

Maar verder vind ik het een superleuke baan!!! Elke dag is weer anders.
Is dat zo sam? is dat liegen? misschien hadden die mensen koorts? nog een voorbeeld: mijn dochter word om 9 uur wakker met 41.5 na 3 dagen koorts en paracetamol is mijn grens bereikt. dus ik bel voor een afspraak. als ik vertel dat mijn dochter hoge koorts heeft krijg ik eerst te horen 'geef maar elke 3 uur een zetpil' dat doe ik dus niet en ik krijg een afspraak voor 2,5 uur later. een half uur voor ik we gaan temp ik weer, 37.3 als ik binnenkom is de ha naar een spoed geval maar ik mag, als de koorts nog zo hoog is naar een ander. ik vertel dat de temp 37.3 is. assistente kwaad want ik heb gelogen. ik wacht braaf op de ha die na een half uur weer terug is. hij kent de medische geschiedenis van mijn dochter helaas uit zijn hoofd en weet dat dit 'normaal' is bij mijn dochter. maar wat was ik kwaad op dat mens!
Een keer is wel genoeg :-)
Die mensen die liegen dat ze koorts hebben, die ken ik. Ze verzinnen het ter plekke. Maar ik zeg niet dat iedereen dat doet natuurlijk.

Ook zeggen mensen dat hun kind doodziek is en vervolgens spelen ze vrolijk in de wachtkamer. Ach ja...

Ik vind het wel heel vervelend om 's ochtends te beginnen als het spreekuur dan al zowat vol zit. Vandaag ook. Dat werkt echt niet fijn en krijg je allemaal boze mensen aan de lijn.
Hoe ziek mijn kind ook is, voor spelen is altijd tijd en energie. op het moment dat ze daar mee stopt gaan bij mij de alarm bellen non stop rinkelen. maar goed er zijn vast mensen die het soms iets erger maken dan het in feite is. maar soms moet je ook wel. ik kan bijvoorbeeld alleen op maandag en donderdagmiddag naar de dokter want dan ben ik vrij. dan kan een assistente hoog en laag springen en roepen dat ik daar vrij voor kan vragen ik kan niet zomaar een paar uur vrij nemen en wil dus alleen op die dagen een afspraak. dus ja als ik dan bel voor weer pijn in mijn oren zeg ik rustig dat het de hele dag aanhoud terwijl ik ook wel eens een uurtje geen pijn heb. en soms ook dat de ha zegt je moet terug komen als.. kan jullie wijzer zeggen dat het niet direct nodig is ik en de ha zeggen wat anders. maar gelukkig zijn er ook hele lieve meedenkende assistentes bij ons.
Wat ik jammer vind aan deze discussie is dat er gedacht lijkt te worden dat je als doktersassistente alleen een soort typgeit bent. Dat is echt maar een klein aspect van ons werk. Daarbij heb je als assistente, meestal, een diploma op zak. (ik dus niet, maar wel de opleiding gedaan en al heel wat ervaring in de praktijk)

En kun je, als het goed is, toch aardig inschatten welke patiënt je direct laat komen of het af kan met geruststelling en advies.

Zo ook met de telefoontjes voor recepten. De een heeft van te voren bedacht wat nodig is en daar fiets je samen even doorheen. De ander vraagt om dat kleine witte pilletje dat vorige keer ook zo goed hielp.Die laatste patiënt blijkt dan nog een hele waslijst aan medicijnen te hebben, dus zoek er maar eentje uit.

Of de patiënt die voor de zoveelste keer te vroeg om pammetjes vraagt en boos wordt omdat er geen nieuw recept komt zonder dat de arts bezocht is.

Tussen die telefoontjes door staan er mensen te dringen voor je balie en moet je nog allerlei dingen voor de arts pakken of uitvoeren.

Ik begrijp donders goed hoe vervelend het kan zijn om te wachten of ( nog eens extra) uitleg te moeten geven. Het kost tijd, tijd die je liever in bed ligt omdat je ziek bent of omdat je direct weer moet werken. Zelf sta ik geregeld aan de andere kant van de balie en hou ook niet van wachten.

Maar ik wacht liever mijn beurt af en leg desnoods tot in den treuren uit. Zo krijg ik in ieder geval de zorg die ik nodig heb.
Maar wat ik dan weer jammer vind is dat veel assistentes niet willen of kunnen begrijpen dat je soms afwijkende afspraken hebt met je ha. ik gebruik zo nodig salbutamol tegen benauwdheid. ik mag en kan heel goed zelf beoordelen of ik het nodig heb en dus wil gebruiken. daarom bel ik, gemiddeld twee keer per jaar naar de assistente voor een herhaal recept. 9 van de 10 keer vinden ze dat het te lang geleden en moet ik eerst naar de ha. ze willen gewoon niet begrijpen dat ik dat zelf mag beslissen. en dus zit ik dan voor niets bij de dokter. zonde van mijn en zijn tijd. ik snap best dat er richtlijnen zijn, maar het is een kleine moeite om het even na te vragen ipv te verwachten dat ik vrij regel. per slot van rekening word er ook vaak gebeld als ik bij de ha zit dus dat ene telefoontje kan er dan ook wel af lijkt me.
Als ik bel voor een herhaalrecept of voor medicijnen en de assistente twijfelt of het zo kan of dat ik eerst langs moet komen overlegt ze eerst met de arts. Ze gaat dan niet zelfstandig een afspraak plannen.
Een goede assistente is empatisch en wil graag mensen helpen. Het doorvragen zorgt ervoor dat de patiënt op het juiste moment de juiste hulp krijgt bij de juiste hulpverlener. Dat kan dus een consult bij de huisarts zijn maar ook bij de assistente of bij de praktijkondersteuner. Voor de assistente zou het ook het makkelijkst zijn om iedereen die een afspraak wil op het spreekuur in te plannen maar dat kan gewoon niet. Het is zo druk dat er wel gefilterd móet worden. Er zijn, als het goed is, duidelijke afspraken in de praktijk welke vragen en klachten door de assistente afgehandeld mogen worden met zelfzorgadvies.
Leuk om te lezen, wat een hoop verschillende meningen
vooral dat pseudomedisch advies!!!

Vreselijk!

Als ik naar mijn doktersassistente had geluisterd was ik nu mogelijk ongewild zwanger geweest...
quote:Jannemaan schreef op 20 februari 2010 @ 10:50:

Leuk om te lezen, wat een hoop verschillende meningen Zeker leuk om te lezen maar soms word ik wel moe van het "verdedigen" van mijn vak... Het lijkt wel of op elk feestje dit onderwerp ter sprake komt. Heb inmiddels wel geleerd er niet meer op in te gaan als de discussie de kant van "de dokter weet alles en de assistente weet niets" op gaat.
quote:mirte2 schreef op 20 februari 2010 @ 15:57:

[...]

Zeker leuk om te lezen maar soms word ik wel moe van het "verdedigen" van mijn vak... Het lijkt wel of op elk feestje dit onderwerp ter sprake komt. Heb inmiddels wel geleerd er niet meer op in te gaan als de discussie de kant van "de dokter weet alles en de assistente weet niets" op gaat.

Dit zal voor iedere assistente anders zijn. Ik heb verschillende assistentes waar ik ontzettend blij mee ben. In ieder vak zullen er mensen zijn die het minder goed doen. De situatie waar ik over sprak vond ik ergerlijk, omdat de assistente mij (ongevraagd, ik wilde eigenlijk de arts hierover spreken) advies gaf dat achteraf niet klopte... Ik had dus ongewild zwanger kunnen worden als ik haar advies had opgevolgd, dat vind ik wel kwalijk.

Maar ik zou mij als ik jou was echt niet geroepen voelen om alle doktersassistentes overal te verdedigen hoor!
Ik heb trouwens nog nooit een assistente gehad die vroeg of ze 'mag' weten waarvoor ik kom. Het is altijd 'waar kom je voor', dus het woordje 'mag' mag van mij ingevoerd worden, want het klinkt iets vriendelijker. Inmiddels ben ik er op bedacht, maar toen ik nog jonger was, voelde ik me erg overvallen en ongemakkelijk door die vraag, vooral als je vanaf je werkt belt waar je niet privé kan bellen.
quote:Belbe schreef op 19 februari 2010 @ 16:07:

Maar wat ik dan weer jammer vind is dat veel assistentes niet willen of kunnen begrijpen dat je soms afwijkende afspraken hebt met je ha. ik gebruik zo nodig salbutamol tegen benauwdheid. ik mag en kan heel goed zelf beoordelen of ik het nodig heb en dus wil gebruiken. daarom bel ik, gemiddeld twee keer per jaar naar de assistente voor een herhaal recept. 9 van de 10 keer vinden ze dat het te lang geleden en moet ik eerst naar de ha. ze willen gewoon niet begrijpen dat ik dat zelf mag beslissen. en dus zit ik dan voor niets bij de dokter. zonde van mijn en zijn tijd. ik snap best dat er richtlijnen zijn, maar het is een kleine moeite om het even na te vragen ipv te verwachten dat ik vrij regel. per slot van rekening word er ook vaak gebeld als ik bij de ha zit dus dat ene telefoontje kan er dan ook wel af lijkt me.Dit hoeft niet de fout van de assistente te zijn. Zij houdt zich aan de afspraken die de arsts met haar heeft voor wat betreft herhalings recepten.

Als de arts die afspraak met jou maakt moet hij zorgen dat die zichtbaar is in je dossier of zorgen dat de assistente dit doet. Staat het in je dossier dan ziet de assistente het tijdens het telefoontje en scheelt dat jouw ergernis, de assistente en de arts tijd. Misschien toch eens je huisarts op aanspreken?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven