Kunnen jullie me ff opbeuren?

22-02-2010 20:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ff mijn ding kwijt...

Ik ben vandaag helemaal in de stress. Voor het eerst sinds lange tijd mijn papieren uitgezocht en daar raak ik altijd wel wat van van de leg.. Met mijn ex altijd wel issues met geld gehad en ik vind dat soort dingen gewoon moeilijk. Ik zag dat ik nog 2 rekeningen van de nuon moet betalen en 1 van de VVE. Ik kan het betalen maar heb altijd zoveel moeite om me er toe te zetten. Heeft ook heel veel te maken met het feit dat mijn vriendje nog steeds geen baan heeft. Hij is begin januari naar NL verhuisd (hij is geboren Engelsman). Hij is sportmand en had een contract bij een team in Nederland. De mondelinge afspraak was dat hij buiten zijn wedstrijdschema voor het team een full time baan zou hebben. Toen hij hier in NL kwam hadden ze die baan niet voor hem en daar is het contract op stuk gelopen. Hij solliciteert op van alles! Maar zelfs voor schoonmaakbaantjes heb je tegenwoordig Nederlands nodig. Na het "ontslag" wat hij aan heeft gevraagd bij zijn club is hij op zoek naar werk. Ik trek het wel met ons 2tjes maar ik weet dat er een einde aan mijn buffer komt. En dat einde betekent domweg.. leven, boodschappen maar geen leuke dingen meer die geld kosten. En dat geeft me stress. Hoe kan het nou dat iemand met zoveel kwaliteiten geen baan kan vinden? (hij heeft gestudeerd!! Maar aan de studie die hij heeft gevolgd heb je hier in NL niks... Amerikaanse geschiedenis en politic science) Volgende maand vier ik mijn verjaardag, ik heb al mensen uitgenodigd en ik heb er zoveel zin in! Voor het eerst in 3 jaar mijn verjaardag vieren omdat ik eindelijk eens wat te vieren heb! (ik heb 3 jaar bij mijn ouders gewoond na mijn scheiding) Maar ik weet niet eens of ik het wel kan betalen mijn verjaardag te vieren. Oke, nee ik weet dat ik het wel kan betalen want ik heb al gezegd dat we de rest van de maand echt rustig aan moeten doen. Niet stappen of andere dingen. Maar pfffff ik had het me gewoon een tikkeltje anders voor ogen gezien. Snappen jullie dat?

Enige opbeuring is welkom!!
Ik lees nu 3 verhalen door elkaar.

Eerst gaat het over rekeningen die je wel kan betalen, maar waar je je niet toe kan zetten.

Dan gaat het over je vriend die geen baan heeft, en dan gaat het over je verjaardag.

Wat is nu je probleem!?
Waar woon je (jullie) In het westen zijn toch wel voldoende banen te vinden? (ik had ooit ook een niet nederlands sprekende italiaan als vriend dus heb toen flink rondgekeken...)

Desnoods dat ie daar op kamers gaat als dagelijks op en neer niet mogelijk is....Wat vindt hij er zelf van dat hij geen werk heeft? Is hij helemaal platzak?
@jorina ik begrijp dat ze de rekeningen niet wil betalen omdat ze anders geen boodschappen kan doen?
Het positieve aan je verhaal is dat je de feiten onder ogen ziet! Je bekijkt je situatie en handelt naar aanleiding daarvan. Heel verstandig, want daarmee voorkom je dat je echt in de problemen komt.

Verder kop op, het zal wel goed komen!
@ Kapara: zorg dat je zoveel mogelijk rekeningen, automatisch laat afschrijven. Dit voorkomt nare verrassingen.

Je vriend zal de Nederlandse taal moeten leren, en snel. Daarnaast kan hij opzoek gaan naar productiewerk (zoek op een Inhouse uitzendbureau, hebben vaak productiewerk).

Vier je verjaardag, haal drinken en hapjes bij de Lidle of de Aldi

Hoi kapara,

Ik weet precies hoe jij je voelt. Ik woon sinds een aantal maanden samen met mijn vriend, hij heeft vast werk maar ik zit op school, loop stage en doe groot deel van het huishouden. een bijbaan kan ik er eigenlijk niet bij hebben. Ik heb wel studiefinanciering maar dat is ook niet veel. Kortom we hebben weinig geld. En dan moet je dingen laten. Deze maand heb ik eigenlijk al teveel geld uitgegeven en gelukkig komt woensdag het geld. Heb namelijk nog maar 20 euro en mijn vriend staat al in het rood. dat zijn geen leuke dingen. Maar hoop op betere tijden en ga slim om met je geld, bespaar op de dingen waarop het kan maar probeer nog wel leuke dingen te doen, dat hoeft niet veel geld te kosten! En je verjaardag hoef je niet heel uitgebreid te vieren dit kun je ook goedkoop houden en het toch gezellig hebben!
quote:gelukkigmeisje schreef op 22 februari 2010 @ 20:59:

@jorina ik begrijp dat ze de rekeningen niet wil betalen omdat ze anders geen boodschappen kan doen?

Ik lees dat ze de rekeningen betaald van haar buffer/spaargeld, en dat dat bijna op is.

Tja, banen zijn op het moment niet makkelijk te vinden. Hoewel ik regelmatig lees dat er mensen gezocht worden die juist engels spreken, ik zag zelfs laatst een engelse advertentie. Via een jobsite, maar vraag me niet meer welke. Maar inderdaad, je hebt kans dat je ervoor naar Rotterdam ofzo mag....
Oeh doe chocolade fondue voor je verjaardag. Dat is heel machtig en zit iedereen zo vol en kan je gezellig kletsen en is niet zo duur. Dan hoef je niet én chips én cola én wijn én nootjes én toastjes te kopen. Goedkoopste chocolade smelten en paar bananen en lange vingers kopen. En thee zetten. Heet water kost niets en thee is ook niet verschrikkelijk duur. Iedereen gaat blij (chocolade!!) naar huis en met volle maag en weer prima bijgepraat. Zulke avondjes vliegen altijd voorbij...

Maar das meer als het een meidenavondje is voor je verjaardag... Weet niet wat je in gedachten had?

En tip van automatisch incasso is slim. Dan weet je elke maand wat je overhoudt. En ja geen biefstukjes meer. Voor 4 mensen koken (raar maar waar meestal goedkoper dan voor 2) de helft invriezen en dat scheelt weer een dag. Geen impuls aankopen meer zoals snoep ofzo (ook weer goed voor de lijn)

En niet pinnen. Dan verdwijnt je geld veel te snel. Pin begin van de week 70 euro en kijk hoe lang je ermee kan doen. Dan zie je tenminste wat je uitgeeft. Scheelt voor mij altijd een hoop.

En doe ook met automatisch incasso iets naar je spaarrekening. Kijk na een maand wat je ongeveer zou kunnen missen per maand al is het maar 10 euro. Scheelt over 12 maanden ofzo als ineens je wasmachine stuk gaat.

Komt goed!

Waar woon je (jullie) In het westen zijn toch wel voldoende banen te vinden? (ik had ooit ook een niet nederlands sprekende italiaan als vriend dus heb toen flink rondgekeken...)

Volgens mij kan ik me TO nog herinneren van een vorig topic waarin ze om tips voor een baan voor een native speaker vroeg en woonden ze in Adam. Lastig dat je vriend nog niets heeft gevonden. De horeca lukt ook niet?
Kijk eens bij loopbaancentra van universiteiten, met Amerikaanse Studies en Politieke Wetenschappen kan je in Nederland alle kanten op hoor!
Hoor dit niet bij GELD?
quote:Jorina schreef op 22 februari 2010 @ 20:59:

Ik lees nu 3 verhalen door elkaar.

Eerst gaat het over rekeningen die je wel kan betalen, maar waar je je niet toe kan zetten.

Dan gaat het over je vriend die geen baan heeft, en dan gaat het over je verjaardag.

Wat is nu je probleem!?Mijn probleem is dat ik in de stress zit omdat ik het heel anders had voorgesteld.. Klinkt misschien kinderachtig maar op mijn eentje de gehele hypotheek en rekeningen en boodschappen betalen en de leuke dingen doen, is zwaarder dan ik had gedacht.
Niet echt een opbeuring, maar wel een tip.

Undutchables, recruitment agency for internationals al geprobeerd? Ze hebben dinsdag 9 maart 15.30 - 19.00 uur een Intake afternoon in Amsterdam. Zo staat dat op hun website.

http://www.undutchables.nl/
Engels vriendje = Amerikaans feestje!! Iedereen neemt (evt ipv kadootjes) heerlijke hapjes & lekkere drankjes mee!!

And remember; All you need is love. Een knuffel van je kerel is meer waard dan dure prulletjes!!

Desnoods dat ie daar op kamers gaat als dagelijks op en neer niet mogelijk is....Wat vindt hij er zelf van dat hij geen werk heeft? Is hij helemaal platzak?Wij wonen in het westen, dus ik dacht ook dat het niet zo moeilijk zou zijn om werk te vinden. Ik dacht horeca ofzo maar helemaal niks in het hoog seizoen terug komen.... damnit..
quote:Pilous schreef op 22 februari 2010 @ 21:06:

@ Kapara: zorg dat je zoveel mogelijk rekeningen, automatisch laat afschrijven. Dit voorkomt nare verrassingen.

Je vriend zal de Nederlandse taal moeten leren, en snel. Daarnaast kan hij opzoek gaan naar productiewerk (zoek op een Inhouse uitzendbureau, hebben vaak productiewerk).

Vier je verjaardag, haal drinken en hapjes bij de Lidle of de Aldi

Hij gaat vanaf volgende week beginnen met Nederlandse les. Hij is goed bezig. Rekeningdingen heb ik vandaag gebeld, alles wordt vanaf nu automatisch geincasseerd vanaf de dag nadat ik mijn salaris heb gekregen! Bedankt voor je reactie!!
Waarom geeft je vriend z'n sportcontract op zolang ie nog geen andere baan heeft? Iets is toch nog altijd beter dan niets lijkt me en als ie in z'n sport kans had om verder te komen is het natuurlijk niet erg slim om die kans te laten liggen.

Hoe hard is ie inmiddels bezig met het leren van Nederlands? Weet je wel zeker dat ie z'n stinkende best doet om niet op jouw zak te blijven teren?
quote:sassafras schreef op 22 februari 2010 @ 21:01:

Het positieve aan je verhaal is dat je de feiten onder ogen ziet! Je bekijkt je situatie en handelt naar aanleiding daarvan. Heel verstandig, want daarmee voorkom je dat je echt in de problemen komt.

Verder kop op, het zal wel goed komen!Lief dat je reageert. Ik probeer ook verstandig te zijn maar het is soms moeilijk dat je daarvoor leuke dingen moet laten. Zeker in de begin tijd.. 10 maanden samen (waarvan hij er 3 in zijn thuisland was) en nu samenwonen. Het komt ook wel goed... ik voel het.. ik kan niet wachten tot het moment komt!
quote:Charley04 schreef op 22 februari 2010 @ 21:07:

Hoi kapara,

Ik weet precies hoe jij je voelt. Ik woon sinds een aantal maanden samen met mijn vriend, hij heeft vast werk maar ik zit op school, loop stage en doe groot deel van het huishouden. een bijbaan kan ik er eigenlijk niet bij hebben. Ik heb wel studiefinanciering maar dat is ook niet veel. Kortom we hebben weinig geld. En dan moet je dingen laten. Deze maand heb ik eigenlijk al teveel geld uitgegeven en gelukkig komt woensdag het geld. Heb namelijk nog maar 20 euro en mijn vriend staat al in het rood. dat zijn geen leuke dingen. Maar hoop op betere tijden en ga slim om met je geld, bespaar op de dingen waarop het kan maar probeer nog wel leuke dingen te doen, dat hoeft niet veel geld te kosten! En je verjaardag hoef je niet heel uitgebreid te vieren dit kun je ook goedkoop houden en het toch gezellig hebben!Pff ik begrijp je precies! Het kan ook met minder geld!! En dat is ook de uitdaging. We moeten alleen niet te gek doen de komende maand. Ik verdien een erg goed salaris, het is alleen moeilijk om daar ineens een huis en alle bijkomende kosten plus een extra persoon van te onderhouden. Tot nu toe lukt het oke maar ik zie het einde in zicht komen en dat maakt het op dit moment een beetje stressvol.
Leuke dingen die geen geld kosten zijn er ook. Ga lekker wandelen- bos, strand. En idd je verjaardag kun je desnoods ook vieren als iedereen zelf wat te eten en of drinken meeneemt. En als je de rekeningen en alle andere zaken (dus geen uitjes) nog kunt betalen is er nog geen stress. Je maakt het jezelf wel erg moeilijk. Hoe zou je reageren dan als er echt iets aan de hand is? Geen geld meer voor de rekeningen. Dan heb je reden tot stress vind ik, nu? Tja, het is balen, het is even nadenken wat je uitgeeft en vooral wanneer maar het is wel te doen. Kasboekje bij gaan houden en je weet precies waar je geld blijft. Rekeningen gewoon netjes op tijd betalen, scheelt je extra kosten die in rekening gebracht worden omdat je niet op tijd betaald. En eventueel wat minder luxe artikelen halen tijdens het boodschappen doen of naar goedkopere supermarkten gaan. En samen op de bank zitten met een dvdtje is net zo gezellig als naar de bios gaan.
@ Mamalelie Jobsite is een site die we elke dag bekijken. Alle advertenties waar engels gevraagd wordt, wordt bijna altijd een andere europese taal gevraagd. Deens, noors je kunt het zo gek niet bedenken.

@ gelukkigmeisje hij is zelf erg depressed dat hij geen werk heeft. Is wat dat betreft een "echte" man. Hij had het ook allemaal ancers voorgesteld. Als hij dit had geweten (dat zijn club geen baan voor hem zou hebben) had hij pas in maart gekomen wanneer het seizoen voor zijn sport zou beginnen. Het is niet fijn om een man te zien die zo aan zichzelf twijfelt.

@ Brocolli thanks for je reactie!! Chocolade fondue kan ik idd wel gaan doen op 1 van de avonden (1 avond familie, 1 voor vrienden) en de tip om "al is het maar 10 euro" naar mijn bankrekening te zetten is ook een goede!!
quote:Kapara schreef op 22 februari 2010 @ 22:00:

[...]

Pff ik begrijp je precies! Het kan ook met minder geld!! En dat is ook de uitdaging. We moeten alleen niet te gek doen de komende maand. Ik verdien een erg goed salaris, het is alleen moeilijk om daar ineens een huis en alle bijkomende kosten plus een extra persoon van te onderhouden. Tot nu toe lukt het oke maar ik zie het einde in zicht komen en dat maakt het op dit moment een beetje stressvol.Dus als ik het goed begrijp moet je je gewoontes veranderen en niet meer het luxe leventje leven dat je gewent was of niet? Gewoontes veranderen is lastig maar dat gaat je lukken.
@ Borderwalk wat goed dat je je dat nog herinnert. Hij heeft helaas nog niks. Buiten alle jobsites die als tip werden doorgegeven en waar we zelf op zijn gekomen, is hij het hele red light district in Amsterdam doorgeweest en elke Ierse of Engelse pub die je je maar kunt bedenken.

@ Margareth2 we hebben al bij verschillende universiteiten in de omgeving gekeken. Helaas zat er niks bij waar hij met zijn CV en degrees terecht kan. We blijven scherp, elke dag!

@ Sophiepapa Undutchables is hij al langs geweest. Zij doen hun best!!

@ Littlemissvixen thanks!! Idd thats all I need... Als ik dan bezig ben met alle stress dingen en hij staat eten voor me te koken denk ik ook: Het is een wereld vent!!

Als hij de kans nou maar krijgt om te werken, zijn al mijn issues HISTORY
quote:elninjoo schreef op 22 februari 2010 @ 21:55:

Waarom geeft je vriend z'n sportcontract op zolang ie nog geen andere baan heeft? Iets is toch nog altijd beter dan niets lijkt me en als ie in z'n sport kans had om verder te komen is het natuurlijk niet erg slim om die kans te laten liggen.

Hoe hard is ie inmiddels bezig met het leren van Nederlands? Weet je wel zeker dat ie z'n stinkende best doet om niet op jouw zak te blijven teren?Elninjoo ik kijk altijd uit naar een reactie van jou! Ik weet 100% zeker dat hij zijn stinkende best doet. Waarom hij zijn sportcontract heeft opgezegd komt door mij. Ik zal mijn best doen om het uit te leggen zonder hem of mij herkenbaar te maken. Hij heeft getekend bij deze club met de mondelinge overeenkomst dat hij een baan zou hebben. Toen zijn oude club hem een aanbieding deed en hem zo'n 1000 euro meer bood heeft hij nee gezegd, want deze club ligt dichterbij Amsterdam en dus bij mij [en hij zou een baan erbij hebben. Dus die 1000 euro had hij makkelijk weer bij verdiend. Dit is de reden dat hij voor die club getekend had. Misschien is het belangrijk om te zeggen dat dit geen voetbal betreft wat bakken met geld binnen sleept.

Het deel wat mijn verantwoordelijkheid is in deze beslissing is dat ik tegen hem heb gezegd dat hij in zijn hart moet kijken. Dat je wel een jaar lang voor dit team moet spelen en als je er voor het seizoen eenmaal begint geen goed gevoel bij hebt, en dan nog een jaar moet spelen. Het is een grote opgave.

Ik zei tegen hem dat we het wel zouden redden met zijn tweetjes. Maar ik had niet gedacht dat hij zo lang zonder baan zou zitten! Op zijn minst schoonmaakwerk of whatever. Hij is nergens te beroerd voor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven