Tegen elkaar opbieden.. Hellllp!

23-02-2010 16:32 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan een appartement kopen in Amsterdam.

We hebben er 1 gevonden die we allebei helemaal super vinden. De vraagprijs is 258.500 en het appartement is 60m2. Nu zijn wij niet de enige bieders. Er is nog een koppel in de race. De verkoopmakelaar heeft ons nu laten weten dat we allebei een laatste bod mogen doen. Degene met het hoogste bod krijgt het appartement.

Ons openingsbod was 240.000 en daarna boden we 250.000. Volgens onze aankoopmakelaar is het appartement max 255.000 'waard' (gebaseerd op de transactieprijs van een appartement dat bijna gelijk is aan dit appartement in dezelfde straat).

We zijn helemaal verliefd op dit appartement en willen het heel graag maar zijn ook bang dat we er uiteindelijk teveel voor betalen door deze biedwijze.

Wat zouden jullie bieden?
.
quote:Booyahh schreef op 23 februari 2010 @ 17:05:

Ik zie toch echt grote roze brillen. Vanuit een studio gezien lijkt 60m2 inderdaad ruim en zie je dat als een zee van ruimte., Vanuit onderhuur voor waarschijnlijk belachelijk veel geld, lijken de hypotheeklasten mee te vallen. Je gaat echter andere dingen willen in je leven, je zal heel snel aan 60m2 wennen (zeker als je het deelt), wellicht ga je ergens anders werken; waar ga je dan parkeren? Ook Oud West (ik gok ;)) wordt steeds voller en minder parkeerplaatsen zijn beschikbaar.En waar ga je je meubels van betalen? Wil je niet van een roze wolk aftrappen, maar ik ken deze Amsterdamse dromen, en sommigen zijn echt een (financile) nachtmerrie geworden. Bezint eer ge begint, in deze tijd zul je heus nog meer van je gading langs zien komen.Dit is dus zo'n post die me met beide beentjes terug de grond op trekt. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Na een studio is dit een paleis. Na onderhuur is dit peanuts (qua lasten). Het is niet Oud-West maar je zit er niet ver naast haha En tja, waar gaan we meubels van betalen inderdaad. We hebben wel wat gespaard daarvoor. Maar erg veel is dat niet. We willen beetje bij beetje leuke meubels kopen, dat hoeft niet allemaal in 1 keer.
quote:moi_eva schreef op 23 februari 2010 @ 17:11:

Oh, en wat voor VvE zit erin? Als je alles ad hoc moet betalen, dan kan dat heel erg zuur uitpakken...

Een ander stadsdeel is zeker een optie, maar we willen graag op loopafstand van het centrum.

En er is nog geen VvE gevormd omdat het pas net gesplitst is. Die moet dus nog gevormd worden.
quote:Booyahh schreef op 23 februari 2010 @ 17:12:

en de erfpacht, tot wanneer en hoeveel (indien van toepassing, maar waarschijnlijk wel)Nee gelukkig niet van toepassing.
quote:LadyX schreef op 23 februari 2010 @ 16:57:

[...]

Het ligt er maar aan in welk stadsdeel je woont. Wij willen perse rondom het centrum wonen (ruim binnen de ring en alleen in bepaalde stadsdelen). Dan betaal je natuurlijk de hoofdprijs.. kan zeker voor minder, maar dit is onze prioriteit.Tja, wij wonen in Amsterdam-Oost en zitten op tien minuten fietsen van het centrum. Best wel in de buurt dus. Ons appartement is van gelijke grootte en dat is al best klein voor z'n tweetjes (je went er echt snel aan, hoor). Maar no way dat wij daar 2,5 ton voor betaald zouden hebben. Ik vind de huizenprijzen in Amsterdam steeds idioter worden.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Weet niks over huizen kopen, maar 60m2 voor 2 personen is redelijk krap. Tel daarbij op dat je in deze woning nog een kind wil krijgen EN jullie weinig over houden om te besteden. Ik vind het echt een grote opoffering voor die ideale locatie.

Inderdaad van die roze bril, maar realiseer je ook dat dit jullie eerste appartement is, en ook nog eens meteen koop. Waarom gaan jullie nu niet met z'n 2tjes in een andere buurt wonen voor minder geld, en als de kids komen en jullie wat meer gespaard hebben, alsnog naar een ideale locatie
En waarom wil je eigenlijk perse tegen het centrum aan wonen? Ik snap dat je nou niet direct in Slotervaart o.i.d. wilt zitten, maar Amsterdam heeft genoeg leuke buurten die niet zo astronomisch geprijsd zijn als het centrum. Bovendien ben je in Amsterdam overal met een kwartiertje fietsen, wat dat betreft is het net een dorp .
Dit is mij ook eens overkomen, maar toen zat ik aan de andere kant van de tafel. Het mag wel, maar dat is al gezegd. Wat je moet bieden moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Onze makelaar zei dat je in zo'n geval als koper geen rond bedrag moet bieden. Dus als je bijvoorbeeld ik noem maar een fictief geval 255.000 zou willen bieden, bied dan bijvoorbeeld 255.200. Want de kans is 50% dat je anders achter het net vist omdat beide bieders 250.000 bieden.

Succes en wijsheid!
quote:Chryssa schreef op 23 februari 2010 @ 17:23:

[...]

Tja, wij wonen in Amsterdam-Oost en zitten op tien minuten fietsen van het centrum. Best wel in de buurt dus. Ons appartement is van gelijke grootte en dat is al best klein voor z'n tweetjes (je went er echt snel aan, hoor). Maar no way dat wij daar 2,5 ton voor betaald zouden hebben. Ik vind de huizenprijzen in Amsterdam steeds idioter worden.Hoeveel hebben jullie betaald als ik vragen mag? En wanneer was dat?
quote:droppertje schreef op 23 februari 2010 @ 17:26:

Weet niks over huizen kopen, maar 60m2 voor 2 personen is redelijk krap. Tel daarbij op dat je in deze woning nog een kind wil krijgen EN jullie weinig over houden om te besteden. Ik vind het echt een grote opoffering voor die ideale locatie.

Inderdaad van die roze bril, maar realiseer je ook dat dit jullie eerste appartement is, en ook nog eens meteen koop. Waarom gaan jullie nu niet met z'n 2tjes in een andere buurt wonen voor minder geld, en als de kids komen en jullie wat meer gespaard hebben, alsnog naar een ideale locatie

We willen JUIST voor de kinderen er zijn op deze lokatie zitten. Tezijnertijd gaan we waarschijnlijk wat rustiger en groter wonen..

Wat vinden jullie een goede oppervlakte om met z'n tweetjes in te wonen dan?
quote:Chryssa schreef op 23 februari 2010 @ 17:30:

En waarom wil je eigenlijk perse tegen het centrum aan wonen? Ik snap dat je nou niet direct in Slotervaart o.i.d. wilt zitten, maar Amsterdam heeft genoeg leuke buurten die niet zo astronomisch geprijsd zijn als het centrum. Bovendien ben je in Amsterdam overal met een kwartiertje fietsen, wat dat betreft is het net een dorp .Klopt, we kijken ook niet IN het centrum maar, zeg maar, in een U-vorm eromheen: Jordaan, Westerpark, Oud-West, De Pijp en de Weesperbuurt.
Staat dit appartement in Westerparkbuurt doe het dan niet. Daar kun je veel grotere ruimtes krijgen voor dat geld.
Waarom niet in bos & lommer (binnen de ring), stukjes van de Baarsjes zijn ook leuk en veel beter betaalbaar.

Ik woon zelf in de Bos & Lommer en fiets in 10 minuten naar het centrum, loop ik 5 minuten naar het westerpark en zit in 1,5 minuut met mijn auto op de ring.

Ideaal eigenlijk. En het is ook nog eens leuk om te wonen. De vele negatieve verhalen die ik wel eens lees, daar heb ik totaal geen ervaring mee. En ik woon hier al 10 jaar.
quote:LadyX schreef op 23 februari 2010 @ 17:43:

[...]

Klopt, we kijken ook niet IN het centrum maar, zeg maar, in een U-vorm eromheen: Jordaan, Westerpark, Oud-West, De Pijp en de Weesperbuurt.Tja, maar dan heb je ook wel kapitale buurten te pakken. Vooral Jordaan, Westerpark en De Pijp zijn schreeuwend duur. Wij hebben destijds (zo'n drie jaar terug) 130.000 betaald.
quote:LadyX schreef op 23 februari 2010 @ 17:04:

[...]

Het appartement is helemaal gerenoveerd (het pand is recent gesplitst). De funderingscode is 2 (voorlopig goed dus). De NZ lijn komt niet in de buurt gelukkig! Tja.. is het dat waard.. wie zal het zeggen. Het is wel degelijk de prijs die je betaald voor een appartement op deze plek. Het is te financieren door 1 persoon ja.. En bang voor verlies bij eventueel verkopen binnen 5 jaar: ehhhm.. Daar ben ik me nu nog goed over aan het bedenken. Vandaar dat ik mezelf niet gek wil laten maken om te hoog te bieden.

Heel goed dat je erover nadenkt hoor, maar je weet natuurlijk toch nooit hoe het loopt... Ik kocht 1,5 jaar geleden een huis en ben nu bij mijn vriend ingetrokken... Ketsjing, restschuld van 10.000 euro (áls ik mijn huis binnenkort tenminste snel verkoop...). Maar goed, wij verdienen beiden genoeg en hebben het ervoor over.

quote:LadyX schreef op 23 februari 2010 @ 17:42:

We willen JUIST voor de kinderen er zijn op deze lokatie zitten. Tezijnertijd gaan we waarschijnlijk wat rustiger en groter wonen..

Wat vinden jullie een goede oppervlakte om met z'n tweetjes in te wonen dan?

Iedereen die roept dat 60m2 veels te weinig is, overdrijft in mijn ogen een beetje. Jullie zijn (vermoed ik) nog niet zo heel oud en nog niet zo heel veel gewend. Dan lijkt het mij niet zo'n groot probleem, 60m2. Ik ben vanuit 60m2 bij vriend met 70m2 ingetrokken en ja, dat is nu wel een beetje krap (of eigenlijk: een erg groot uitgezoek over wat we houden en wat we wegdoen), maar toch ook prima te doen.

Het enige is, dat je zeker weet dat je waarschijnlijk over 5 jaar ook wel écht echt weg wilt, maar als je dat geen prolbeem vindt?
60 m2 vind ik helemaal niet krap met 2 personen. Ik woon in een appartement van 55 m2 en dan hebben we ook nog eens een kind.

Niks mis mee! Ok, we hebben wel een balkon van 12 m2.

Als jij er niet mee zit, gewoon doen indien mogelijk. Veel hangt ook af van de indeling.
Ik vind 60m2 ook niet echt krap hoor, voor twee volwassenen. Het hele eieren eten met wonen in Amsterdam is gewoon dat je een heel ander beeld hebt over wonen dan wanneer je bijv. in Drenthe woont. Je weet dat het kleiner en duurder is, maar vanwege de locatie heb je het ervoor over. Ikzelf ook trouwens, maar huur nu nog lekker
quote:Chryssa schreef op 23 februari 2010 @ 18:00:

[...]

Wij hebben destijds (zo'n drie jaar terug) 130.000 betaald.Werkelijk? Moest je er dan nog veel aan verbouwen? Want ik heb het idee dat je voor dat bedrag alleen maar parkeergarages en studio's kan vinden..
.
.
@grootte

wij hebben (welleswaar in een andere stad) een huis van 60-65m2 en een kind op komst...lukt makkelijk....

Het huis is handig ingedeeld zeg je? Wij hebben bijvoorbeeld een ruime woonkamer (ensuite) en twee minislaapkamertjes van 5-6m2...maar dat vinden wij geen probleem (bed staat tegen drie muren en een kleding kast ernaast past precies) en de babykamer is ook goed te doen...

Maar eerlijk is eerlijk, als we ons huis makkelijk hadden kunnen verkopen, hadden wij voor een buitenwijk gekozen met een eengezinswoning...

zit er bij het huis een (fietsen) schuur oid voor 'troep'? Heb je een balkon?
Ik vind het een exorbitante prijs voor 60 m2 (zelfs voor in een grote stad). Dat is echt heel klein.

Ik heb in zo'n huisje gewoond en je kon er je kont niet keren.
Wooooowww wat een prijs voor die vierkante meters pfff. Wij zijn ook huizen aan het kijken en dat is dan toch al gauw 120m2 voor diezelfde prijs!! Pff vind het echt megaklein voor 2 personen. Dus het is eigenlijk een klein huurflatje dat je kunt kopen?

Tjah je moet t er maar voor over hebben al dat geld voor zo'n kleine ruimte.
Ik denk, dat als het een heel mooi appartementje is, 160.000 realistischer is.
Let trouwens op dat je bij een VvE ook nog een maandbedrag kwijt bent. Dat kan, al naar gelang het aantal appartementen, benodigd onderhoud enz ook oplopen.

Goed, je hebt dan een aantal kosten niet, maar reken erop dat je daar ook nog 100-150 euro per maand aan kwijt bent.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven