Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
donderdag 25 februari 2010 om 20:38
donderdag 25 februari 2010 om 21:13
quote:snowy2 schreef op 25 februari 2010 @ 18:02:
[...]
Misschien mosterd, heb niet alles gelezen, maar is een beco- butterfly geen optie? Ik heb een buikomvang van normaal rond de 110 cm, nu iets mee want 20 weken zwanger en heb met de beco zelfs ruimte over!Dank voor de tip, maar we hebben de Bondolino met verlengstuk inmiddels in huis! Helaas vindt mijn zoon het een drama om erin te zitten, dus dat moeten we nog even oefenen...
[...]
Misschien mosterd, heb niet alles gelezen, maar is een beco- butterfly geen optie? Ik heb een buikomvang van normaal rond de 110 cm, nu iets mee want 20 weken zwanger en heb met de beco zelfs ruimte over!Dank voor de tip, maar we hebben de Bondolino met verlengstuk inmiddels in huis! Helaas vindt mijn zoon het een drama om erin te zitten, dus dat moeten we nog even oefenen...
donderdag 25 februari 2010 om 21:19
Je moet me even roepen bij de slimme meisjes weg, dit topic gaat zo snel lately dat ik af en toe een blik naar binnen werp en zo hier en daar eens reageer. Toevallig nu dus...
Anyway, hier ben ik!
Whiskers, vertel, je bent in 3 maanden 15 kg afgevallen en je voelt je niet lekker. Je denkt zelf al dat het komt door niet genoeg eten.
Wat eet en drink je allemaal op een dag? Wat heb je nu in huis, want je wilt nu iets eten om je beter te voelen.
Anyway, hier ben ik!
Whiskers, vertel, je bent in 3 maanden 15 kg afgevallen en je voelt je niet lekker. Je denkt zelf al dat het komt door niet genoeg eten.
Wat eet en drink je allemaal op een dag? Wat heb je nu in huis, want je wilt nu iets eten om je beter te voelen.
donderdag 25 februari 2010 om 21:30
Ja, 15 kilo dus in 3 maand.
Dat kan nooit goed zijn toch?
Ik eet op een dag;
's morgens 2 witte boterhammen met kaas en tomaat en kwark of yoghurt.
Koekje bij de koffie om 10 uur.
Tussen de middag een tosti, gewoon brood of bolletjes met leverworst.
's middags iets bij de koffie.
Warm eten, 1 à 2 borden.
's avonds chips, hapjes of wat er in huis is.
Dat is toch niet te weinig?
Ik heb nu vette groene haringen in huis.
Die zou ik net al eten maar ik kwam er niet aan toe.
Ook nog stokbrood met knoflookboter.
Dat kan nooit goed zijn toch?
Ik eet op een dag;
's morgens 2 witte boterhammen met kaas en tomaat en kwark of yoghurt.
Koekje bij de koffie om 10 uur.
Tussen de middag een tosti, gewoon brood of bolletjes met leverworst.
's middags iets bij de koffie.
Warm eten, 1 à 2 borden.
's avonds chips, hapjes of wat er in huis is.
Dat is toch niet te weinig?
Ik heb nu vette groene haringen in huis.
Die zou ik net al eten maar ik kwam er niet aan toe.
Ook nog stokbrood met knoflookboter.
donderdag 25 februari 2010 om 21:34
Dag dames,
Het is alweer even geleden dat ik hier heb geschreven. Paar weken terug nog last van overproductie. Ben nu sinds 2 weken weer aan het werk en vorige week een behoorlijke stressweek gehad ivm ziekenhuisopname familielid. Dit alles heeft ertoe geleid dat mijn productie behoorlijk is gekelderd. Heb alleen 's ochtends nog weleens last van beetje stuwing maar gedurende de dag niet meer. Heb zelfs weleens het idee dat dochter niet eens genoeg krijgt hoewel ik overal lees dat dat niet kan. Ze hapt dan erg vaak naar de tepel, zuigt even en laat weer los. Borsten voelen ook erg leeg aan.
Whiskers/Supersmollie, lees even met jullie mee. Herken me in je verhaal Whiskers. Hier blijven de kilo's er ook maar af gaan en de laatste weken ben ik geregeld duizelig. Ik eet voor mijn gevoel genoeg maar blijf afvallen. Zit nu ongeveer 5 á 6 onder kilo onder mijn gewicht van voor de zwangerschap en ik was al niet de allerzwaarste. Begin uit mijn omgeving ook commentaar te krijgen dat ik zo mager wordt en of ik niet beter kan stoppen met borstvoeding geven. Eerst riep iedereen dit vanwege de overproductie en nu krijgen we dit weer.
Het is alweer even geleden dat ik hier heb geschreven. Paar weken terug nog last van overproductie. Ben nu sinds 2 weken weer aan het werk en vorige week een behoorlijke stressweek gehad ivm ziekenhuisopname familielid. Dit alles heeft ertoe geleid dat mijn productie behoorlijk is gekelderd. Heb alleen 's ochtends nog weleens last van beetje stuwing maar gedurende de dag niet meer. Heb zelfs weleens het idee dat dochter niet eens genoeg krijgt hoewel ik overal lees dat dat niet kan. Ze hapt dan erg vaak naar de tepel, zuigt even en laat weer los. Borsten voelen ook erg leeg aan.
Whiskers/Supersmollie, lees even met jullie mee. Herken me in je verhaal Whiskers. Hier blijven de kilo's er ook maar af gaan en de laatste weken ben ik geregeld duizelig. Ik eet voor mijn gevoel genoeg maar blijf afvallen. Zit nu ongeveer 5 á 6 onder kilo onder mijn gewicht van voor de zwangerschap en ik was al niet de allerzwaarste. Begin uit mijn omgeving ook commentaar te krijgen dat ik zo mager wordt en of ik niet beter kan stoppen met borstvoeding geven. Eerst riep iedereen dit vanwege de overproductie en nu krijgen we dit weer.
donderdag 25 februari 2010 om 21:39
Nee, 15 kg in 3 maand is wat dol, 0,5 kg per week is ok, maar dit is wel zo ongeveer het dubbele.
Of dit te weinig is kan ik eigenlijk nog steeds niet zo goed inschatten. Hoeveel brood eet je op een dag? Wat me wel opvalt is dat je wit brood eet, ga lekker volkoren eten. Ook mis ik fruit en ik denk dat je niet voldoende zuivel binnen krijgt. Verder zie ik veel koekjes, chips en hapjes. Paradoxaal genoeg zijn die ongunstig als je ongewenst afvalt. Die leveren nl. loze energie, dwz energie waar weinig voedingsstoffen in zit en jij hebt nu juist alles behalve loze energie nodig.
Jij hebt nodig: volkoren brood, veel, volle zuivel, muesli, vette vis, volkoren pasta, zilvervliesrijst, olijfolie, noten en zaden, roomboter op je brood, inderdaad met dubbel beleg, groente, fruit, enz. Gezond basisvoedsel dus.
Verder zou ik nu haring eten en als je nog plek hebt ook wat stokbrood met knoflookboter. Verder morgen bij je huisarts een verwijzing vragen naar een diëtist. Op borstvoeding.com vind je een lijst met diëtisten.
Hoe gaat het verder, met slapen en werken en zo?
Of dit te weinig is kan ik eigenlijk nog steeds niet zo goed inschatten. Hoeveel brood eet je op een dag? Wat me wel opvalt is dat je wit brood eet, ga lekker volkoren eten. Ook mis ik fruit en ik denk dat je niet voldoende zuivel binnen krijgt. Verder zie ik veel koekjes, chips en hapjes. Paradoxaal genoeg zijn die ongunstig als je ongewenst afvalt. Die leveren nl. loze energie, dwz energie waar weinig voedingsstoffen in zit en jij hebt nu juist alles behalve loze energie nodig.
Jij hebt nodig: volkoren brood, veel, volle zuivel, muesli, vette vis, volkoren pasta, zilvervliesrijst, olijfolie, noten en zaden, roomboter op je brood, inderdaad met dubbel beleg, groente, fruit, enz. Gezond basisvoedsel dus.
Verder zou ik nu haring eten en als je nog plek hebt ook wat stokbrood met knoflookboter. Verder morgen bij je huisarts een verwijzing vragen naar een diëtist. Op borstvoeding.com vind je een lijst met diëtisten.
Hoe gaat het verder, met slapen en werken en zo?
donderdag 25 februari 2010 om 21:41
Nee, Whiskers, dat is niet zo gunstig, zo'n laag BMI.
Jazzme, dat zijn interessante dingen die je noemt, want er speelt dus meer dan die bv, er is veel stress de laatste tijd. Dat werkt nooit mee.
Voor jullie allebei geldt dat jullie echt even pas op de plaats moeten proberen te maken. Even rust nemen, goed bijslapen, goed eten en drinken, tijd voor jezelf, echt opladen. En allebei naar de diëtist, zo snel mogelijk.
Jazzme, dat zijn interessante dingen die je noemt, want er speelt dus meer dan die bv, er is veel stress de laatste tijd. Dat werkt nooit mee.
Voor jullie allebei geldt dat jullie echt even pas op de plaats moeten proberen te maken. Even rust nemen, goed bijslapen, goed eten en drinken, tijd voor jezelf, echt opladen. En allebei naar de diëtist, zo snel mogelijk.
donderdag 25 februari 2010 om 21:49
Hoi Whiskers,
Ik ben geen deskundige, maar wel ervaringsdeskundige.
Mijn zoonjte is ruim 4 maanden en krijgt volledige bv.
Ik eet op een dag:
Bak yoghurt met cruesli en een beker melk
sap met fruit (samen met oudste zoon) of thee met koek als ik aan het werk ben.
4 boterhammen
sap/thee met meerdere koekjes
flink avondeten en toetje
sap/thee met meerdere koekjes (kunnen er wel 10 zijn...)
Ik ben 1.77 en 68 kg; een heel normaal postuur dus. Met bovenstaande hoeveelheid blijf ik op gewicht, maar kom ook zeker neit aan.
Echt, je hebt flink wat nodig. Pas goed op jezelf!!
Succes
Ik ben geen deskundige, maar wel ervaringsdeskundige.
Mijn zoonjte is ruim 4 maanden en krijgt volledige bv.
Ik eet op een dag:
Bak yoghurt met cruesli en een beker melk
sap met fruit (samen met oudste zoon) of thee met koek als ik aan het werk ben.
4 boterhammen
sap/thee met meerdere koekjes
flink avondeten en toetje
sap/thee met meerdere koekjes (kunnen er wel 10 zijn...)
Ik ben 1.77 en 68 kg; een heel normaal postuur dus. Met bovenstaande hoeveelheid blijf ik op gewicht, maar kom ook zeker neit aan.
Echt, je hebt flink wat nodig. Pas goed op jezelf!!
Succes
donderdag 25 februari 2010 om 21:49
Dat is waar SS, het zijn hectische weken geweest. Hopelijk nu weer wat meer rust. Slapen gaat hier gelukkig goed, dochter slaapt goed door en dat scheelt al heel erg. Op het werk begin ik mijn draai ook weer te vinden hoewel ik daar weer minder eet dan thuis. Kom er dan gewoon niet aan toe soms hoewel ik weet dat dat stom is.
donderdag 25 februari 2010 om 21:51
Ontzettend bedankt voor je antwoord!
Daar kan ik wat mee!
Brood eet ik niet zo heel veel, ben er niet gek op.
Verder gaat het prima, omdat dochter de fles weigert hebben we besloten dat ik voorlopig niet ga werken.
Ik bestel morgen wel een breastflow fles, dat was er ook nog niet van gekomen.
Slapen gaat goed, ze slaapt gewoon (naja, voor ons gewoon dan.) door.
Ik voed haar rond 7 uur, leg haar weer terug en ze slaapt dan tot 9 uur, en ik ook.
Verder niks te klagen dus.
Ik zal morgen een verwijzing vragen en na de HA even langs de Appie gaan.
Daar kan ik wat mee!
Brood eet ik niet zo heel veel, ben er niet gek op.
Verder gaat het prima, omdat dochter de fles weigert hebben we besloten dat ik voorlopig niet ga werken.
Ik bestel morgen wel een breastflow fles, dat was er ook nog niet van gekomen.
Slapen gaat goed, ze slaapt gewoon (naja, voor ons gewoon dan.) door.
Ik voed haar rond 7 uur, leg haar weer terug en ze slaapt dan tot 9 uur, en ik ook.
Verder niks te klagen dus.
Ik zal morgen een verwijzing vragen en na de HA even langs de Appie gaan.
donderdag 25 februari 2010 om 21:52
Wel echt belangrijk, Jazzme, écht. Kun je tijdens het kolven niet even lekker bunkeren?
Ik lees hier morgen weer verder, ik ga mijn mandje in. Laatste loodjes op het werk voor mijn verlof gaan mij dan weer niet in mijn koude kleren zitten. Hoewel het hier alles behalve de bedoeling is dat ik afval .
Ik lees hier morgen weer verder, ik ga mijn mandje in. Laatste loodjes op het werk voor mijn verlof gaan mij dan weer niet in mijn koude kleren zitten. Hoewel het hier alles behalve de bedoeling is dat ik afval .
donderdag 25 februari 2010 om 21:53
Nog even snel voor Whiskers dan. Misschien kun jij beter muesli en pap e.d. eten ipv brood, maar dan wel echt ruime hoeveelheden. En met muesli bedoel ik muesli waar geen suiker aan toegevoegd is, cruesli levert ook te veel loze calo's.
Nu echt naar bed, doei!
Nu echt naar bed, doei!
vrijdag 26 februari 2010 om 07:55
Whiskers, ik zie dat je al goede adviezen hebt gekregen. Ik eet echt heel veel brood, was er altijd al gek op. Ik eet 6 tot 10 boterhammen per dag (10 als ik de dag daarvoor ook al gesport heb). Bruine boterhammen. Ik ben heel geleidelijk afgevallen maar zit nu, na een jaar borstvoeding, een paar kilo onder mijn gewicht van voor de zwangerschap. Als je niet van brood houdt, is het een idee om er beleg op te doen dat je echt heel lekker vindt? Succes in ieder geval!
vrijdag 26 februari 2010 om 08:10
Whiskers: ik hou ook niet zo van brood. Mijn 'trucs': ik koop vaak ongesneden brood, dan snij je dikkere plakken en het blijft langer vers. Ik doe er dan lekker chocopasta op en neem er ook 1 met kaas. Die met choco is dan het toetje . En geroosterd brood vind ik ook erg lekker, dat eet ik makkelijker.
vrijdag 26 februari 2010 om 09:20
Goedemorgen.
Huisarts is er vandaag niet dus dat wordt Maandag.
Ik ga straks na de volgende voeding boodschappen doen, dit staat er op m'n lijstje.
Als ik iets verkeerds wil kopen dan zeg het maar.
Volkorenbrood van de bakker, kant en klare pastasalade, bakjes fruityoghurt, ongezouten noten, brinta, bakjes rauwkost, roomboter, fruit (peren, mandarijnen en bananen) en verder alles dat ik lekker vind.
Maar het moet vooral ook makkelijk en snel klaar zijn.
Huisarts is er vandaag niet dus dat wordt Maandag.
Ik ga straks na de volgende voeding boodschappen doen, dit staat er op m'n lijstje.
Als ik iets verkeerds wil kopen dan zeg het maar.
Volkorenbrood van de bakker, kant en klare pastasalade, bakjes fruityoghurt, ongezouten noten, brinta, bakjes rauwkost, roomboter, fruit (peren, mandarijnen en bananen) en verder alles dat ik lekker vind.
Maar het moet vooral ook makkelijk en snel klaar zijn.
vrijdag 26 februari 2010 om 09:27
yoghurt met havermout en de andere dag weer brinta en rozijnen en noten, erg lekker og gewoon muesli.
bij het avond eten iets van linzen of kikkererwten een keer toevoegen aan bijv, de rijst of gewoon door de pasta.
En verder dus boter op brood en vleeswaren zoals kipfilet ed met bijv. een eitje
Of kaas met tomaat en vergeet niet om wel af en toe zout te eten, je hebt het wel nodig
bij het avond eten iets van linzen of kikkererwten een keer toevoegen aan bijv, de rijst of gewoon door de pasta.
En verder dus boter op brood en vleeswaren zoals kipfilet ed met bijv. een eitje
Of kaas met tomaat en vergeet niet om wel af en toe zout te eten, je hebt het wel nodig
vrijdag 26 februari 2010 om 09:30
Ik weet niet of je een blender hebt, maar ik heb altijd zakjes gesneden fruit id vriezer. Die mik ik bevroren in de blender, yoghurt erbij, müsli erbij en dan heb je een gezonde en vullende fruitshakesmoothie zonder de toegevoegde shizzle in kant en klaar fruityoghurt....
De rest kan smollie beter iets over zeggen
succes!!!
De rest kan smollie beter iets over zeggen
succes!!!
vrijdag 26 februari 2010 om 09:40
Wat een goede tips nog!
Muesli was ik alweer vergeten!
Op de boterham met kaas en tomaat gaat ook peper en zout.
Anders is dat zo'n flauwe hap.
Rosbief neem ik ook maar mee, zal ook wel goed zijn toch?
Blender is ook aanwezig, zomers gooi ik daar altijd fruit in na het sporten.
Zal ik nu ook maar weer mee beginnen.
En met dit eten zal ik het weekend ook wel overleven toch?
Muesli was ik alweer vergeten!
Op de boterham met kaas en tomaat gaat ook peper en zout.
Anders is dat zo'n flauwe hap.
Rosbief neem ik ook maar mee, zal ook wel goed zijn toch?
Blender is ook aanwezig, zomers gooi ik daar altijd fruit in na het sporten.
Zal ik nu ook maar weer mee beginnen.
En met dit eten zal ik het weekend ook wel overleven toch?