Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik weet niet of je al geweest bent, maar ik denk dat gezouten noten niet zo verkeerd zijn voor je en beter ongezoete yoghurt, maar gewone naturel volle yoghurt (de bio van AH is gewoon zoet van zichzelf, heerlijk!) en daar eventueel wat fruit of rozijntjes doorheen. Voor de rest: eetze!
Ik stuur vriend zometeen, was zo druk dat ik er niet aan toe was gekomen.

Boerenland yoghurt is ook lekker, vooral de volle.

Die laat ik hem maar meenemen.

En room, dan kan ik de (volle) koffiemelk vervangen.

Ik ga dit weekend maar eens een vreetfestijn houden.

In ieder geval wil ik jullie bedanken voor alle tips!

Helemaal super!
Whiskers, stiekem best lekker dat je kunt eten wat je wilt he?!

Ik heb hier een poosje terug ook al tips van SS gehad voor hetzelfde probleem (wat doet ze dat toch goed he! Veel succes met de laatste werkloodjes voor jou!), en ik hou niet van zuivel maar heb een vla ontdekt die ik wel graag lust: de slagroomvla van Campina Wat een vette hap, en vriendlief krijgt er niks van want die mag wel wat kilootjes kwijt!
quote:VIVAfeelfree schreef op 26 februari 2010 @ 14:22:

Whiskers, stiekem best lekker dat je kunt eten wat je wilt he?!

Ik heb hier een poosje terug ook al tips van SS gehad voor hetzelfde probleem (wat doet ze dat toch goed he! Veel succes met de laatste werkloodjes voor jou!), en ik hou niet van zuivel maar heb een vla ontdekt die ik wel graag lust: de slagroomvla van Campina Wat een vette hap, en vriendlief krijgt er niks van want die mag wel wat kilootjes kwijt!
Hallo meiden,

Hier even een positief bv verhaaltje: Ik ging afgelopen dinsdag met mijn moeder winkelen in een heeeele grote dameszaak in N-Nederland en daar werd mij ruimte geboden om ongestoord te kunnen kolven! Dus fijn om te weten dat niet overal raar tegen bv/kolven wordt aangekeken.

Ook nog een klein vraagje: Zoon (ruim 4 maanden) gaat sinds 1 feb naar de creche en is nu al voor de tweede keer erg verkouden. Ja, ik weet dat dat erbij hoort, maar hij laat het dan met de voeding erg zitten. Dinsdag (in de winkel) kolfde ik nog de normale opbrengst en heeft zoon ook redelijk gedronken uit de fles op de creche. Woensdag en donderdag ben ik thuis en krijgt zoon de borst. Ik weet dan niet hoeveel hij drinkt, maar zeker minder dan normaal; de afgelopen dagen liet hij de tweede borst lopen: keek me echt aan van, moet ik die ook nog opdrinken??!!??

Vanochtend heeft zoon maar 100 cc uit de fles gedronken (normaal 200-210; dus vriend heeft de helft weg moeten gooien...) en ik 50 cc minder gekolfd dan normaal en net kolfde ik maar heel weinig.

Ik ga hem nu maar weer vaker aanleggen, neusspray, ui etc. Maar wat gebeurt er met de bv. als zoon zo vaak verkouden blijft (en met zijn groei)?

Is er iemand die hier ervaring/tips over heeft?

Alvast weer bedankt!
Ik kan je helaas niet helpen Mardejo.

VFF, haha, lekker toch?!

Slagroomvla is ook gewoon lekker!

Ik vind de vanille kwark van Danone (of hoe heet dat merk) enorm lekker.

Ik ben net zelf naar de winkel geweest en heb flink wat ingeslagen.

Vanavond lekker zelfgemaakte groentesoep met brood (volkoren) en rosbief.

Ik denk dat ik dat even nodig heb.

Net toen ik thuis kwam heb ik ook een snee brood met roomboter en wijncervelaat gehad, en nog een trog muesli met yoghurt.

Ik denk dat ik het wel ga redden zo.

En vriend moet ook lekker mee-eten, die heeft ook iets ondergewicht.
Oh ik heb jullie gevonden!
Mardejo, op de momenten dat zoon weer fit is zal ie vanzelf gaan regelen dat er weer meer Bv komt. Of het echt van invloed zal zijn op de groei weet ik niet, misschien kan je extra weegmoment doen bij cb?

Ik spoel de neus van mijn dochter met zoutwater, helpt redelijk.

Sterkte!
Mardejo, wat mereliena zegt. Mini is sinds ze naar het kdv gaat non stop verkouden en groeit gewoon prima. Dronk in verkouden / zieke fases minder maar vroeg daarna weer extra.
We zijn er aan toe om zoon aan een flesje te laten wennen (ik wil wel weer eens een avondje weg!)

Bij dochter hebben we altijd de Tommeee Tippeee flesjes gebruikt, maar ik vond het een nadeel dat daar geen 3 standen speen bij kon.

Ik heb al een keer geprobeerd of zoon uit een flesje wilde drinken, maar het kostte hem toen heel veel moeite.

Welke flesjes raden jullie aan?
Ik lees ff mee over de flesjes. R heeft heel goed uit flesjes gedronken tot ik helemaal overging op bv. Nu geef ik soms nog een flesje als ik weg moet of 's nachts en nu lijkt het wel of hij ineens niet meer weet hoe hij moet zuigen?? Hij hapt niet goed aan of zou hij dan geen honger hebben. Mijn tante zei dat ik hem flesjes moet blijven aanbieden omdat haar dochter ze echt weigerde. Kan een kind alsnog speenverwarring ontwikkelen? Beter zo dan andersom zou ik zeggen voor nu.
mardejo ik las je verkeerd! Het leek alsof je van een ui meer gaat kolven, maar ik neem aan dat het tegen de verkoudheid is? Anders ga ik je tip gebruiken om te kolven haha.

Ik zou me niet erg druk maken om die verkoudheden. Hij moet toch zijn weerstand trainen. Vriendin heeft nu een zoon van ruim 1 jaar en die was ook continu verkouden en is 15 kilo.
Vervelend he, die verkoudheden. Ui naast het wiegje was ook het eerste wat ik deed bij de eerste verkoudheid maar ze kreeg er knalrode tranende oogjes van. Huisarts raadde het af, is te heftig voor de slijmvliezen. Wel: neusspray voor babies (drogist) en Luuf (ook drogist) om op borst en rug te smeren, daar komt de boel goed los van. Heel klein beetje smeren! Maak je geen zorgen over groeien, na zo'n verkoudheid wordt er vaak extra gebunkerd.

Flesjes: wij hebben hier lang plezier gehad van de Breast Flow. Voor de pap overgestapt op gewone Avent met 3 standenspeen.
Morgen ga ik dus met mijn man naar deel 1 van 2 borstvoedingsavonden bij een Lactatiekundige, ben echt benieuwd hoe dat is, heb dus wel voed ervaring maar nooit naar zoiets gegaan. Man heeft kinderen ( we krijgen nu ons eerste kind samen ) vroeger fv gegeven.

Ik had het idee dat een bepaalde voorbereiding en samen bewust kiezen voor bv nodig was, waarom weet ik ook niet, dus ik hoop maar dat deze actie positieve invloed heeft.

Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn, er schijnen nog 2 stellen te komen dus ook met partner.
Willen jullie nog eens meedenken?

Ik kolf al 9 weken fulltime voor mijn 7 weken te vroeg geboren zoontje, en probeer daarnaast 1 a 2 keer per dag ana te leggen omdat ik hem graag aan de borst zou krijgen. Tot nu toe nog niet echt gelukt. Het kost me erg veel tijd, in het vorige topic heb ik er al eens iets over geschreven, zeker in combinatie met peuter van 3 en scheidingsperikelen......

Vorige week heb ik de lactatiekundige laten komen. Met haar hulp kreeg ik zoonlief zowaar eindelijk aan de borst. Hij haalde er een volledige voeding uit en sliep daarna 3 uur onafgebroken. Lekker! Bijkomend voordeel was dat ik de twee dagen daarna ook aan de kolf een megaproductie had, in maar 5 x kolven.

Maar daarna is het weer niet echt gelukt. Gisteren hapte hij eindelijk weer een keer goed en heeft hij iets gedronken, ik denk een slok of 10. Lang niet genoeg natuurlijk, dus dan toch maar weer de fles erin.

Het probleem volgens de lactatiekundige is dat hij met zijn onderlipje niet goed meehapt, waardoor hij de borst niet goed vaccuum krijgt. Ik moet dus nu mijn borst zo plat mogelijk maken voor het aanhappen. Maar wat een gedoe zeg, of hij is nog te slaperig, dan weer zitten zijn handjes in de weg zodat ik niet zie hoe hij hapt, dan duwt hij zich weer weg en als hij dan goed hapt... laat hij na 2 tellen weer los. Het is dus nog zeldzaam dat het lukt. En ik wil zo graag (te graag?)

Mijn vragen aan jullie, ervarenen:

Hebben jullie ook zo geklungeld in het begin? Het is niet zo makkelijk als het lijkt...

En wie heeft er nog tips voor het aanhappen van met name de odnerlip? (met de vinger het mondje aan de onderkant openen lukt me niet goed). Mocht het de komende week niet lukken, dan haal ik nog 1 x de lk erbij en anders ga ik toch maar afbouwen. Ik moet het zelf nog kunnen handelen...

Wie heeft er ervaring met de vrijwilligers van LLL of die andere organisatie?

Liefs!
En oh ja, lees ik net op het flesvoedingstopic (nieuwsgierig, haha) dat je bv niet in de magnetron mag opwarmen. Oh? Ik dacht dat die richtlijnen ook alweer veranderd waren en dat dat nu wel mocht? Of heb ik het verkeerd????
Kaboikie, hier iemand die met precies hetzelfde nog klungelt. Dochter is ook te vroeg geboren en ik heb haar ook nog steeds niet aan de borst. Met tepelhoedje is het wel gelukt, maar daarmee ging mijn produktie hard achteruit, dus dat was ook geen succes en tepelhoedje heb ik dus maar weer de deur uit gedaan.

Echt tips hier dus niet voor je, maar wel herkenning dus.

En op de site van borstvoeding.com staat dat mm wel in de magnetron mag, alleen is het risico op hotspots erg hoog dus wordt het wel afgeraden.
Hoi Kaboinkie, mijn dochter heeft 4 weken lang goed gedronken met een tepelhoedje. Zonder kreeg ze het niet voor elkaar om goed aan te hakken. Toen ze 4 weken oud was zag ze opeens het licht en kon ze zonder tepelhoedje drinken. Misschien dat dit ook iets is voor jouw zoon? Wel handig om dit te overleggen met de lactatiekundige denk ik.
Ik heb inderdaad een tepelhoedje en daar krijgt zoon hetbeter meer voor elkaar. Dan nog drinkt hij niet voldoende, als ik hem wegleg wordt het brullen... Dus dat is wel een oplossing om hm te laten oefenen, maar geen oplossing om hem volledig aan de borst te krijgen. Blijven oefenen dus nog maar even...
Kaboinkie, ook hier herkenning. Ik heb zo'n 5 weken ft gekolfd, omdat zoon niet goed aanhapte. Hij viel steeds aan de borst in slaap en als hij hapte zoog hij z'n onderlipje mee naar binnen. Uiteindelijk met hulp van lk is het wel gelukt, maar alleen met een hoedje. En toen was het nog een tijdje best moeilijk en soms ook pijnlijk, omdat het niet echt vanzelf ging, maar het ging steeds beter. Na een aantal maanden veel oefenen en langzaam afbouwen hebben we ook afscheid kunnen nemen van het hoedje.

Hij bleef trouwens altijd wat zuinigjes happen. Met het aanhappen aan de fles (Breastflow) heb ik dat een beetje kunnen corrigeren. Dan ligt hij op het voedingskussen en heb ik een hand vrij om zijn onderlipje naar beneden te brengen. Sinsdien gaat het wel stukken beter.

Maar poeh zeg, je krijgt het wel voor je kiezen zo. Heb je steun/hulp uit je omgeving?
Dames even een vraag over de productie. Ik Ben sinds een paar weken weer aan het werk. Ik kolf op mijn werk, alleen drinkt dochter meer Dan dat ik kolf, gevolg is dat de voorraad mm bijna op is en dat ik bang Ben dat ik naar kv moet grijpen, Mede omdat ik vanaf deze maand 32 uur werk ipv 20.... Er is dus meer nodig Dan op mijn vrije dagen afentoe extra kolven.

Zou het helpen als ik domperidon slik om de productie op te krikken op werk/kolfdagen? Ik gebruik al spray voor de tsr.

Ik Ben benieuwd!
Mereliena, kun je niet 's ochtends na de eerste voeding het restje afkolven? Bij veel vrouwen is dit restje al snel een mm of 50 en dat zou je precies kunnen helpen. Verder: een keertje extra kolven op het werk, foto's van je kind bekijken tijdens het kolven, gehuil van je kind beluisteren tijdens kolven...
quote:kaboinkie schreef op 01 maart 2010 @ 12:32:

En oh ja, lees ik net op het flesvoedingstopic (nieuwsgierig, haha) dat je bv niet in de magnetron mag opwarmen. Oh? Ik dacht dat die richtlijnen ook alweer veranderd waren en dat dat nu wel mocht? Of heb ik het verkeerd????

Je hebt helemaal gelijk. In oude magnetrons bestond het risico dat er lokaal hele hete gebiedjes ontstonden (de 'hotspots' van Germanwings), in nieuwere magnetrons, die gelijkmatiger verwarmen, speelt dat niet/veel minder. Gewoon verwarmen op laag vermogen en halverwege nog een keer een beetje mengen door de melk rustig te bewegen kan prima. Zeker als de flesjes wat groter worden, scheelt het echt heel veel tijd met een krijsende baby.

Misschien ook een optie: kijken of je kind ook koude melk drinkt. Dan ben je helemaal van het probleem af.

(Je bent wel écht een volhouder als je het volledig kolven volhoudt in combinatie met de zorgen om een vroeggeboorte en scheidingsperikelen! Sterkte met alles.)
Kaboinkie, dochter was koningin van de zuinige hap. Ik heb veel tijd besteed aan het spiegelen, ik zei dan grooooote hap en deed mijn mond wijd open. Dat deed ik een tijdje voor de voeding, of erna, en soms ook tussendoor. Als ik dat consequent deed ging het beter, al was het nog steeds geen geweldige hap. Nog steeds drinkt ze het liefst met een zuinig mondje, maar soms is het wel ineens een groooote hap.
In het kader van "zelluf doen": ik volg een avondcursus en dan krijgt Ot gekolfde melk in een BF fles. Nu wil de laatste tijd graag zelf zijn fles vasthouden. Dat gaat niet met zo'n fles, maar nu dacht ik dat het mss een idee was hem te laten oefenen met een tuit/antilekbeker van Avent. Kan dat i.c.m. de bv en BF flessen? En welke tuit neem ik dan? Hij heeft nu nog steeds een newborn-speen en ik vraag me af of een tuit 6mnd+ dan niet te snel gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven