Paar vraagje m.b.t. kat

27-02-2010 21:01 34 berichten
Dacht dat er een kattentopic was, maar kon het even niet vinden, dus dan maar een nieuw.

Ik heb een heel lief katertje van 5 maanden. Tot nu toe zit ie nog altijd binnen. Naar buiten gaan is wat lastig als je de hele dag bent werken en je in een apartement woont. Maar hij begint het toch wel interessant te vinden buiten, en eigenlijk vind ik dat altijd binnenzitten ook wat zielig. Maar ik heb daar wel een paar vraagjes over: vanaf welke leeftijd laat je een kat buiten? En kan hij de weg naar huis direct zelf vinden?

Verder is het misschien tijd om z'n nageltjes te knippen. Doen jullie dat zelf of laten jullie dat door de dierenarts doen? En als je het zelf doet, hoe knippen jullie ze af? (ofwel: in welke "vorm", hoe veel en waarmee?)
Alle reacties Link kopieren
Nagels knippen doe ik niet. Mijn poes is een binnenpoes en sloopt niks. Ze kan naar buiten maar is te lui..

Ik zou zeker geen nagels knippen als je hem naar buiten laat gaat. Nagels hebben een funktie.

Ik zou op een dag dat je vrij bent hem naar buiten laten gaan als hij nog niet gegeten heeft.

Als je die dag vrij bent kan je het een beetje in de gaten houden.

Mijn ervaring is met poes dat ze heel voorzichtig te werk gaat. Steeds een stukje verder.

Komt wel goed dus.
Pas naar buiten laten gaan als hij gecastreerd is.

Nageltjes knippen: Kun je zelf doen ('t makkelijkst als hij slaapt). Toen mijn katten nog kitten waren knipte ik alleen het allerscherpste puntje er af. Nu knip ik ze nooit meer.
nagels knippen hoeft niet als je binnen maar wel een krabpaal hebt waar hij zijn nagels aan kan scherpen. In de natuur doen katten dat zelf aan een boom.

katten zijn meer aan hun huis gehecht dan aan hun baas, die zal de weg dus wel terugvinden. Al aan een kattenluikje gedacht? die kun je ook 'op slot'zetten als je niet wil dat ze naar buiten gaat.

De dierenarts zegt dat katten altijd binnen houden niet erg is, zolang ze maar niet beter weten. Eerst buiten en dan altijd binnen is dus wel zielig. Andersom niet
Hier gingen de katten met een maand of 6 (na hun castratie/sterilisatie in elk geval) voor het eerst echt naar buiten. Daarvoor had ik de tuin afgezet en konden ze alleen in de tuin.

Meestal gaan ze stukje bij beetje verder weg. Maar jij woont in een apartement, hoe komt hij weer binnen als jij weg bent? Zou hem gewoon binnen laten, eventueel 's avonds of in het weekend aan de lijn naar buiten.

Nagels knippen doe ik niet aan. Alleen als ze heel lang worden, gebeurt meestal bij oudere katten dan knip ik ze iets bij zodat ze niet zo op de vloer tikken of in de bank hangen.
@Ziva: had zoiets ook in gedachte (er een keertje mee naar buiten gaan), maar was een beetje bang dat ie dan heel hard weg zou rennen en de weg kwijt zou zijn.

@sanna1: Kattenluikje is geen optie. Moet ie nog via de galerij en zo om echt ergens te komen.
anoniem_50606 wijzigde dit bericht op 27-02-2010 21:16
Reden: 6 maanden ipv 9; dan geen opmerking meer
% gewijzigd
Hier ook met een maand of 6. Hij was toen nog niet geholpen, maar wist het huis prima te vinden. Na een paar weken is hij overigens ook geholpen hoor.
Inderdaad, op je vrije dag, met poes meelopen, en geen eten geven.

Heus ze gaan niet te ver hoor, dat gaat heel geleidelijk.

Succes!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Buiten laten zou ik niet doen in een appartement, hoe weet je dan dat hij weer naar binnen wil??

Ik heb nu een kat waarvan de nageltjes altijd geknipt werden en ik blijf dat doen. Speelt een stuk fijner met hem. Je legt hem op zijn rug, pakt het pootje, duwt op het kussentje zodat de nageltjes uit gaan staan en knipt met een teennagelknipper zo het puntje af. Vergeet bij de voorpoten de 'duim' niet.

Mocht je je kat wel naar buiten doen, eerst castreren en dan sowieso geen nagels knippen, het is wel zijn verdediging!
Katlief is vanaf week 8 naar buiten gegaan in afgesloten tuin. Na verloop van tijd ging hij op ontdekkingsreis en inmiddels kent heel de straat hem(het is nogal een kroel).
Ik woon in een flat, dus echt buiten komen mijn katten niet, wel op het afgeschermde balkon. De katten bij mijn vader thuis wilde ik pas met een jaar naar buiten laten (toen kon ik ze ook niet meer houden, ze sprongen tegen de muren op uit frustratie).

Nagels knippen doe ik wel, gewoon het puntje eraf halen met de nagelschaar. Let wel op dat je niet in het roze deel knipt, dan gaat het bloeden.
Op Thuis is er een dieren (voornl katten) topic : het heet

En we tetteren door over onze dieren.

En we tetteren door over onze dieren

Kom gerust meekletsen en je vragen stellen!
wat al eerder geschreven is als de kat naar buiten gaat de nagels niet knippen. het is niet alleen voor verdediging maar ook veiligheid als hij uit de een boom wil klimmen.

en een buiten kat binnen houden ligt een beetje aan het krakter van de kat. ik had bij mijn ouders 5 katten daarvan heb ik er 3 mee genomen (lang verhaal)

2 daarvan de oudste en de jongste hebben er totaal geen probleem mee om binnen te blijven. maar de middelste heeft er na bijna 2 jaar nog moeilijk mee. dat is erg zielig om te zien.

nou kunnen ze hier echt niet naar buiten (zit aan een hele drukke weg) maar hopelijk als ik verhuist ben kan hij weer naar buiten die andere blijf ik binnen houden.

maar als je in een flat woont lijkt het mij niet handig om de kat naar buiten te laten. als hij van jongs af aan niet anders gewend is om binnen te blijven zal je er denk ik weinig problemen mee krijgen
Je hebt kans dat als je de nagels van je kat gaat knippen, hij dan juist zijn nagels gaat scherpen aan je meubels. Niet doen dus.
Empress, hier is dat juist andersom, als ik niet knip haken ze in mijn bank. Heb de nagels van de week weer eens geknipt, mijn oudste kat (nog geen jaar) tikte als hij liep.

Heb hier overigens een krabpaal met 2 stukken sisal? eraan, maar daar maken ze alleen gebruik van als ze aan het spelen zijn. Mijn prikbord van kurk is er wel helemaal aan gegaan..
quote:TheEmpress schreef op 28 februari 2010 @ 09:14:

Je hebt kans dat als je de nagels van je kat gaat knippen, hij dan juist zijn nagels gaat scherpen aan je meubels. Niet doen dus.

Dat is niet waar hoor!

Ik ben een voorstander van nagels knippen. Doe het bij al mijn katten. Zo jong mogelijk aanleren dat het niet eng en pijn doet. Ondanks dat mijn katten tig keer per dag de krabpaal gebruiken, zijn de nagels toch te scherp. Dus hoor ik de nagels op het parket tikken dan knip ik ze even.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Je geeft aan dat je op een galerij woont, en dus een kattenluik geen optie is. Hoe had je dat dan voor je gezien?: je brengt je kat naar beneden en daarna is het maar afwachten of jij opmerkt dat hij beneden zit te wachten of hij naar binnen mag? Zo'n kater hebben we hier in de flat ook en ik kan je zeggen dat je daarmee je buren best tot last bent. Het beest zit veel beneden te mauwen omdat zn baasjes niet door hebben da thij naar boven wil, hij sluipt dan vaak mee, raakt ingesloten in trappenhuis en pist daar vervolgens op zn gemak alles onder.

Als het geen buitenkat is, dan zou ik het lekker zo laten. Over het algemeen veroorzaken katten die naar buiten mogen alleen maar overlast voor mensen in de omgeving (denk poepen in tuinen e.d.). Kijk is een kat niet anders gewend, dan is het nog vervelend, maar goed dan kun je het lastig afleren. Maar een kat die het binnen prima vind, naar buiten doen zou ik niet doen.
@Gizz: daar heb je wel een punt. Misschien moet ie dan nog maar een paar jaartjes binnen blijven, tot ik in een "echt huis" woon. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
quote:mylenevalerie schreef op 28 februari 2010 @ 09:32:

[...]

Dat is niet waar hoor!

Ik ben een voorstander van nagels knippen. Doe het bij al mijn katten. Zo jong mogelijk aanleren dat het niet eng en pijn doet. Ondanks dat mijn katten tig keer per dag de krabpaal gebruiken, zijn de nagels toch te scherp. Dus hoor ik de nagels op het parket tikken dan knip ik ze even.MV, zou je dit oudere katten (mijn monstertjes zijn 9) ook nog aan kunnen leren? (en zo ja, hoe doe ik dat zonder zelf op de spoedeisende hulp te belanden. )
quote:lokee schreef op 28 februari 2010 @ 20:28:

[...]

MV, zou je dit oudere katten (mijn monstertjes zijn 9) ook nog aan kunnen leren? (en zo ja, hoe doe ik dat zonder zelf op de spoedeisende hulp te belanden. )

Kat op zn kont op je schoot zetten,klemvast.

met één hand een pootje vast en één voor één iets op de kussentjes duwen....en knip knip knip....klaar.

Misschien vast oefenen een paar dagen zonder nagelknippertje in je hand,dan wennen ze er aan en iedere keer belonen met een snoepje.
quote:biebelie schreef op 28 februari 2010 @ 20:32:

[...]

Kat op zn kont op je schoot zetten,klemvast.

met één hand een pootje vast en één voor één iets op de kussentjes duwen....en knip knip knip....klaar.

Misschien vast oefenen een paar dagen zonder nagelknippertje in je hand,dan wennen ze er aan en iedere keer belonen met een snoepje.

Thanks Biebelie,

Dat klemvast houden gaat vast wel lukken, maar (waarschijnlijk domme vraag ) doe ik dat vervolgens met mijn eigen nagelschaar of heb je een speciale kattennagelschaar nodig? En hoever knip je?

(het zou zo fijn zijn om deze zomer rokjes te kunnen dragen zonder rare gaatjes in mijn benen te hebben )
Ik ben er vrij simpel over..maar heb ook heel relaxte katten die het allemaal goed vinden.

Gebruik een mensennagelknipper:

of deze:

Er zijn wel speciale voor dieren/katten:

Zo zet ik ze ook neer op schoot:

quote:biebelie schreef op 28 februari 2010 @ 21:47:

Ik ben er vrij simpel over..maar heb ook heel relaxte katten die het allemaal goed vinden.

Gebruik een mensennagelknipper:

[afbeelding]

of deze:

[afbeelding]

Er zijn wel speciale voor dieren/katten:

[afbeelding][afbeelding]

Poging 1 heb ik inmiddels achter de rug.

Met het de nagelknipper van je eerste plaatje.

Het is me zowaar gelukt om 1 nageltje te knippen voordat kattekop al zijn andere nageltjes in mijn lijf zette.

Haastige spoed is zelden goed, met 1 nageltje per dag kom ik er ook wel.

Tegen de tijd dat je ze dan alle 18 gehad hebt kun je weer met de eerste beginnen

Niet vergeten: snoepje als beloning...werkt als een tiet!

(als ie het eenmaal snapt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven