Geld & Recht alle pijlers

24 uur vertraging door de staking in FR. Rechten?

01-03-2010 12:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag zouden we om 17:30 terugvliegen vanuit Porto naar Eindhoven. Om een uur of zes kregen we te horen dat de vlucht afgelast was.

Vijf uur in de rij gestaan. Om 23:00 uur waren we aan de beurt. Er was nog plek voor ons op de vlucht van zondag. (4 dagen vertraging dus). De vlucht hadden we omgeboekt, we waren onderweg richting uitgang vliegveld toen we een ander stel tegenkwamen. Zij hadden een andere overboeking gemaakt: de ochtend erna om half zes naar London, en die avond om 17:05 naar Eindhoven.

We hebben ervoor gekozen om weer 1 uur in de rij te gaan staan en de vlucht over te boeken voor 1 dag later, via Engeland.

Van 01:00 tot 05:00 op het vliegveld gezeten, daarna naar engeland, toen de hele dag op het vliegveld gehangen, 's avonds naar huis en nu nog steeds gebroken en vermoeid van die klotereis.

Toen ik de vluchtgegevens bij Euclaim invulde, kwam eruit dat we 400 euro schadevergoeding pp zouden krijgen. Toen ik Euclaim even belde bleek dat niet zo te zijn, omdat de staking in Parijs (de reden voor de vertraging) als een overmachtsituatie wordt gezien.

Wie heeft hier verstand van? Is het zo dat we geen rechten hebben (behalve onze verzorgingskosten via de resiverzekering) vanwege de staking, zoals EUclaim zegt?

Ik hoop op jullie reacties/ervaringen.
Euclaim heeft helaas gelijk. Overmacht is de enige uitzondering, waarvoor een maatschappij niet verplicht is om te betalen. Zeker als de staking aangekondigd is. Ik vrees dat er weinig aan te doen is.

Mijn ouders zouden vrijdagavond terugkomen uit La Palma en zijn gisteravond teruggekomen, de vliegtuigen konden daar niet landen door erg harde wind. Ook overmacht helaas. Wel heeft de reisorganisatie waarmee mijn ouders vlogen het hotel betaald voor hen. Dat was al een hele verassing!
Van de website van EUclaim:

Wat is een overmachtsituatie?

In de Verordening wordt een overmachtsituatie gedefinieerd als een buitengewone omstandigheid die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen had kunnen worden. Voorbeelden van overmachtsituaties zijn weersomstandigheden, terroristische dreigingen en wilde stakingen. Als de luchtvaartmaatschappij in zo'n geval een vlucht annuleert en mogelijk de vlucht omboekt, zijn zij niet verplicht een compensatie te betalen.
Misschien denk ik te simpel hoor, maar waarom vliegen ze dan niet een klein stukje om? Via Engeland, zeg maar.
dat kunnen zij niet besluiten, alleen de verkeersleiding. Bovendien is het ook niet de bedoeling dat zij ten koste van andere vluchten, iedereen veel meer vertraging bezorgen. Het luchtruim boven Europa is ontzettend vol.

.
Tja, zoiets dacht ik al wel.

Ik baal gewoon ontzettend.

1x per jaar een dag of 5 zonder de kinderen op vakantie, helemaal uitgerust en lekker gehad. Dat wordt dan weer helemaal tenietgedaan door 2 dagen en 1 nacht op de luchthaven doorbrengen.

Als we nu de vlucht van zondag hadden genomen, hadden we alles (autoverhuur, verblijfskosten, verzorgingskosten) teruggekregen van de reisverzekering...

Weer wat geleerd voor de volgende keer!
Bedankt voor jullie snelle reacties, als er nog andere deskundige ideeën zijn hoor ik ze graag!
overigens vraag ik me wel af waarom je dan wel je kosten terugkrijgt?
quote:animani schreef op 01 maart 2010 @ 12:26:

Wel heeft de reisorganisatie waarmee mijn ouders vlogen het hotel betaald voor hen. Dat was al een hele verassing!Was dat met of zonder urn?
Omdat ik die kosten van de reisverzekering terugkrijg, niet van de vliegmaatschappij.

Als een vliegmaatschappij zomaar de vlucht cancelled, zijn ze je verplicht om je te compenseren. Wij zouden 400 euro pp terugkrijgen als er geen staking, storm, politieke onrusten o.i.d. geweest was.

Je reisverzekering vergoedt de kosten die je in geval van calamiteit terugkrijgt.
quote:Pannetje schreef op 01 maart 2010 @ 12:52:

[...]

Was dat met of zonder urn?
Ik zou altijd een klachtenbrief schrijven naar de luchtvaartmaatschappij. Alhoewel zij hier idd niets aan kunnen doen, hebben sommige luchtvaartmaatschappijen uit coulance nog wel eens iets aardigs. Denk dan aan een bloemenbon, kortingscheque ofzo.

Vervelend, maar dit is echt buiten de schuld van iedereen. Behalve de stakende Fransen! En het is juist hun bedoeling mensen ermee lastig te vallen, want dan krijgen ze aandacht voor hun staking!
Volg je hart. Dat klopt.
zonder! :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven