Korreltjespoep

02-03-2010 20:14 66 berichten
Het is een non-probleem, maar niet in de ogen van mijn drie jaar oude zoontje: korreltjespoep!

Het jochie heeft hier nu sinds twee weken last van en het doet hem zo'n pijn aan zijn billen, dat het gewoon zielig is. Ik heb geen idee hoe hij hier aan komt (en hoe hij er vanaf komt!), maar het is dus al een paar weken raak. Het is een crime om zijn achterwerkje schoon te maken en het schoonmaken doet ook echt pijn bij hem, dus elke tip is welkom!

Hij eet en drinkt het volgende op een dag:

- Veel volkorenbrood met pasta/appelstroop/kaas/jam/worst

- Appels

- Frambozen

- Water (veel)

- Thee

- Melk (1 beker per dag)

- Soms avondeten, maar dat hangt af van wat er op het menu staat. Aardappels zitten in de ban, maar pasta eet hij graag.

- Yoghurt (veel)

Zijn eten is al twee jaar hetzelfde en tot een paar weken geleden was zijn ontlasting normaal.

Ik heb hier (nog) niet de huisarts over gebeld, maar ik vroeg me af of iemand dit herkent.
anoniem_32255 wijzigde dit bericht op 02-03-2010 20:16
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Echt onderbouwen kan ik het niet, maar voor m'n gevoel staat er in het lijstje dat je geeft wel erg veel aan vezels en ijzer.

Lust hij sinaasappelsap? Dat zorgt hier altijd voor wat zachtere ontlasting, waardoor zoon minder last heeft van z'n ontlasting.

O.a. Aldi heeft van die kleine flesjes sinaasappelsap, zoon mag er daar max 1 van mee naar school en dan nog 1 in de middag als hij wil (naast ander drinken natuurlijk).
Iets anders
bedoel je niet gewoon keuteltjespoep, oftewel knikkertjespoep? Harde konijnenkeutels ed?

Als zijn ontlasting te hard is, werkt veel drinken het beste en is het makkelijkst.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Volgens mij werken kiwi's ook goed!
Kun je nog iets specifieker zijn? Wat is veel brood? 3, 4, 5 of 15 sneetjes? Wat is veel water? 2 bekers of 2,5 liter? Ofwel, kun je even van alles ongeveer de hoeveelheden noemen? En idd ook specificeren wat korreltjespoep inhoudt?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 02 maart 2010 @ 20:38:

En idd ook specificeren wat korreltjespoep inhoudt?Willen we dat nou echt weten ....
Korreltjespoep is bij ons ook een bekend verschijnsel, en een bekend woord. Ik dacht eerlijk gezegd dat korrelpoep onstond als ik het te lang in de luier had laten zitten, dus dat als het ware het vocht in de luier opgenomen is en de poepkorrels aan zijn billen blijven plakken. Je krijgt het met geen 5 schoonmaakdoekjes weg omdat er allemaal kleine korreltjes aan de billen blijven hangen die je er echt af moet bikken. Bedoel je dat soort korrelpoep?
quote:mamalelie schreef op 02 maart 2010 @ 20:45:

[...]

Willen we dat nou echt weten .... Ik wel, ja.
Ik gaf mijn kinderen dan Roosvicee Laxo. Dat is Roosvicee met heel veel pruimen en dat werkte prima.

Verkrijgbaar in de supermarkt.
Citronella, dat bedoel ik! Verdere uitleg hoeft niet meer.

Wat betreft drinken: hij drinkt een grote Nuby beker water per dag (soms twee), een bekertje thee en melk. Verder vocht haalt hij uit zijn appels (ongeveer twee per dag) en frambozen (half bakje per dag.)

Wat betreft brood: dat is best veel. Hij eet zo'n acht sneetjes volkoren op een dag (en hij is nog dun ook!) en wil vaak meer, maar ik vind acht boterhammen genoeg. Hell, hij eet meer brood dan ik!

Zijn ontlasting lijkt dus echt uit kleine stukjes vezel te bestaan en dat is echt met geen mogelijkheid schoon te krijgen. Het gekke is dat hij al tijden op bovenstaand menu leeft, maar deze vorm van ontlasting pas sinds twee weken heeft.
Villahollandia, hoeveel van dat Laxo geef je dan per dag?
Het lijkt wel of er de afgelopen tijd wel heel veel topics over poep zijn geopend....
Herkenbare poep hoor, behoeft geen verdere uitleg idd

Volgens mij zijn het ook gewoon vezels, en is het dus duidelijk waar het van komt bij jouw zoontje.

(Hier hebben ze het trouwens ook erger na het eten van aarbeien, frambozen ed)

Doekjes wat extra nat maken met wat olie werkt soms wel om het schoon te maken trouwens. (daarna evt wat olie (of creme) op de billen, dan blijft het wat minder 'plakken' )
Dochter heeft weleens "korreltjespoep" als ze wat meer donkerbrood heeft gegeten dan normaal gesproken. Ze krijgt normaal gesproken volkorenbrood, maar soms komt het zo uit dat ze van ons waldkornbrood oid mee-eet. En dan is hier dus de kans op die poep aanwezig.
quote:spitsmuisje schreef op 02 maart 2010 @ 20:52:

Citronella, dat bedoel ik! Verdere uitleg hoeft niet meer.

Wat betreft drinken: hij drinkt een grote Nuby beker water per dag (soms twee), een bekertje thee en melk. Verder vocht haalt hij uit zijn appels (ongeveer twee per dag) en frambozen (half bakje per dag.)

Wat betreft brood: dat is best veel. Hij eet zo'n acht sneetjes volkoren op een dag (en hij is nog dun ook!) en wil vaak meer, maar ik vind acht boterhammen genoeg. Hell, hij eet meer brood dan ik!

Zijn ontlasting lijkt dus echt uit kleine stukjes vezel te bestaan en dat is echt met geen mogelijkheid schoon te krijgen. Het gekke is dat hij al tijden op bovenstaand menu leeft, maar deze vorm van ontlasting pas sinds twee weken heeft.

Hij drinkt te weinig t.o.v. wat hij eet. De hoeveelheden die je noemt zijn volwassen hoeveelheden, hoe eet hij warm? Maar hij zit lang niet aan 1,5 a 2 liter drinkvocht en dat is wel wat hij nodig heeft bij zo veel vezelrijk voedsel. Misschien moet je hem geen volkoren geven maar gewoon bruin. Je kunt nl. ook te vezelrijk eten en dat lijkt me sowieso hier aan de orde.

Is er iets veranderd in die afgelopen 2 weken? Niet specifiek qua eten en drinken, maar in iets anders? En die korreltjespoep is dus een kwestie van sneller verschonen.
8 sneden volkorenbrood is echt teveel voor een 3-jarige! De ADH voor een kind van 1-4 jaar is 1-3 sneetjes volkorenbrood per dag. Acht sneetjes kan hij niet tegenop drinken. Wil je de ontlasting zacht houden, in ieder geval een stuk minder brood geven. Als hij honger heeft kun je hem beter een vervanging geven met minder vezels of iets waar ook vocht in zit (zoals yoghurt, wat hij dus al graag lust als ik het zo lees). Let op: vezels zijn goed, maar teveel kan inderdaad obstipatie veroorzaken!
Mijn zoon had het ook af en toe, volgens mij heeft het weinig te maken met sneller verschonen hoor. Ik heb ook weinig wijze raad maar ik vind het niet normaal dat een driejarige 8 boterhammen eet op een dag! Dat is toch veel te veel? Ik zou me daar meer zorgen om maken, is zijn stofwisseling misschien een tikkie te snel? Of zijn er meer kinderen die al dit eten weg kunnen stouwen?
...
Llian, hij heeft het blijkbaar wel nodig, want TO schrijft dat hij geen stevigerd is. Die ADH is echt niet waterdicht hoor. Mijn anderhalfjarige eet soms ook wel eens 6 sneetjes brood op een dag.

Wat ik me nog afvraag, TO, heeft hij echt honger? Is het geen dorst? Honger en dorst worden vaak verward.
Hij heeft misschien energie nodig, maar dan niet in de vorm van veel volkorenbrood. De ADH's zijn gevormd op basis van benodigde vitamines en mineralen (en energie tot op zekere hoogte). Het is een leidraad, en daarom is het ook duidelijk te zien dat 8 sneetjes per dag (niet 1x, maar het komt dus vaak voor) teveel is.
Drinken is volgens mij inderdaad wel weinig. Dochter van 2 jaar heeft er trouwens ook last van. Volgens mij een gevolg van vezelrijk eten (bij dochter is het vooral erg na eten van veel volkorenbrood en groente).

Remedie: meer drinken, bruin brood ipv volkoren en tijdig verschonen met een flink natte washand ipv billendoekjes.
Ik vind die acht sneetjes ook ietwat veel, maar toch denk ik dat hij het nodig heeft. Hij eet zijn warme prak altijd goed (mits het pasta is!), maar ik kan altijd proberen om hem minder brood te geven.

Ha, dat ga ik morgen gelijk doen! (en de driftbui die hij ongetwijfeld zal krijgen negeren we.)

Smollie, ik heb me ook zitten afvragen of hij honger en dorst met elkaar verwart, maar hij heeft altijd een beker melk en zijn Nuby met water bij zijn ontbijt en lunch staan. Toch blijft hij maar door eten als hij brood voor zijn neus heeft staan en drinkt af en toe wat. (om een hap weg te spoelen?)

Vlammetje, hij heeft een tweelingbroertje en dat is ook zo'n vreetzakje als het op boterhammen aankomt. Hij eet er "slechts" zeven op een dag, maar heeft verder normale ontlasting.

Maar goed, morgen gaat mijn zoontje op rantsoen! Mijn plan:

- Ontbijt: 2 boterhammen

- Fruit (zal wel snoep worden, aangezien er morgen op de peuterspeelzaal wordt getrakteerd.)

- Lunch: 2 boterhammen

- Fruit. Hij eet wat betreft fruit alleen maar mandarijnen, appels, aardbeien en frambozen. De rest "vindt hij vies."

- Avondeten. Morgen krijgt hij een bal gehakt, gebakken aardappels, doperwten en bloemkool. Waarschijnlijk zal hij alleen zijn vlees en doppertjes opeten.

Ik ga dit patroon een paar dagen volhouden en kijken of zijn ontlasting zo verbetert.
Anky, er valt dus niet tegen op te verschonen! Zodra ik een walmend jochie voorbij ruik komen, grijp ik hem bij de kladden en verschoon hem. Helaas zit alle derrie dan al aan zijn billen geplakt!
quote:Llian schreef op 02 maart 2010 @ 21:15:

Hij heeft misschien energie nodig, maar dan niet in de vorm van veel volkorenbrood. De ADH's zijn gevormd op basis van benodigde vitamines en mineralen (en energie tot op zekere hoogte). Het is een leidraad, en daarom is het ook duidelijk te zien dat 8 sneetjes per dag (niet 1x, maar het komt dus vaak voor) teveel is.Maar hij heeft het blijkbaar toch nodig. Hij is een dunnerdje aldus TO. Blijkbaar verbruikt hij meer dan gemiddeld. Die ADH's zijn nl. ook gebaseerd op gemiddelden en zoals we inmiddels al lang weten bestaan de gemiddelden niet.
quote:spitsmuisje schreef op 02 maart 2010 @ 21:29:

Ik vind die acht sneetjes ook ietwat veel, maar toch denk ik dat hij het nodig heeft. Hij eet zijn warme prak altijd goed (mits het pasta is!), maar ik kan altijd proberen om hem minder brood te geven.

Ha, dat ga ik morgen gelijk doen! (en de driftbui die hij ongetwijfeld zal krijgen negeren we.)

Smollie, ik heb me ook zitten afvragen of hij honger en dorst met elkaar verwart, maar hij heeft altijd een beker melk en zijn Nuby met water bij zijn ontbijt en lunch staan. Toch blijft hij maar door eten als hij brood voor zijn neus heeft staan en drinkt af en toe wat. (om een hap weg te spoelen?)

Vlammetje, hij heeft een tweelingbroertje en dat is ook zo'n vreetzakje als het op boterhammen aankomt. Hij eet er "slechts" zeven op een dag, maar heeft verder normale ontlasting.

Maar goed, morgen gaat mijn zoontje op rantsoen! Mijn plan:

- Ontbijt: 2 boterhammen

- Fruit (zal wel snoep worden, aangezien er morgen op de peuterspeelzaal wordt getrakteerd.)

- Lunch: 2 boterhammen

- Fruit. Hij eet wat betreft fruit alleen maar mandarijnen, appels, aardbeien en frambozen. De rest "vindt hij vies."

- Avondeten. Morgen krijgt hij een bal gehakt, gebakken aardappels, doperwten en bloemkool. Waarschijnlijk zal hij alleen zijn vlees en doppertjes opeten.

Ik ga dit patroon een paar dagen volhouden en kijken of zijn ontlasting zo verbetert.

Dus als het geen pasta is eet hij minder warm.

Wat gebeurt er als er geen brood voor zijn neus staat? Gaat hij dan wel meer drinken?

Ik zou wel serieus in het oog houden dat hij niet enorme honger gaat krijgen. Zoals ik het begrijp is hij gewoon een grote eter maar ook een grootverbruiker. En over een jaar open je een topic omdat ie nog maar 2 boterhammen per dag eet..
De truc zit hem echt in de drijfnatte washand. Ik leg dochter altijd op een aankleedkussen zonder hoes of op de badkamervloer zodat knoeien niet erg is.

Waar haal je trouwens in deze tijd van het jaar frambozen vandaan vroeg ik me af ? Of komen ze uit de diepvries?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven