
Is er misschien een schilder in de zaal?

zondag 7 maart 2010 om 19:52
Ik schilder. Niet deuren en raamkozijnen enzo, maar schilderijen. Dat doe ik met acrylverf gemengd met plakkaatverf, en dat gaat altijd goed. De schilderdoeken die ik gebruik zijn heel goedkoop. Ik haal ze bij winkels als Action, Kruidvat en V&D. Deze doeken zijn altijd voorbewerkt (waarmee weet ik niet, dat staat er niet op). De grootste die ik tot nu toe gemaakt heb, is 1 meter 20 bij 40 cm, en die is heel goed gelukt.
Maar nu heb ik toch een probleem. Ik wilde een doek hebben van 90 bij 90 cm. Dat was nergens te koop, dus heb ik het besteld op internet. Van katoen. Na bezorging meteen vol goede moed begonnen, maar al snel merkte ik dat het moeizamer ging dan normaal. De verf dekte totaal niet goed, ook niet na twee lagen (wat normaal altijd genoeg is). Ik móest er dus nog wel een laag overheen doen, met als gevolg dat het op sommige plekken te dik werd, en na het drogen ging barsten. Helemaal niet mooi, mijn werk moet juist heel strak zijn, dat is mijn stijl. Ik begreep ook niet hoe het kon, tot het me begon te dagen dat dit doek niet was voorbewerkt. En dat is dus wat ik hier nu wil vragen: komt het daardoor? Had ik het doek eerst moeten voorbewerken met een primer zoals bijvoorbeeld Gesso? Het schilderij is inmiddels af, maar ik ben er niet tevreden over. Op verschillende plekken is het dus gebarsten, en overal zitten bobbels. Ik wil het opnieuw gaan maken, en heb een ander doek besteld. Polyester dit keer, en dit is wel universeel geprepareerd. Zal het daardoor dit keer beter gaan? Voor de zekerheid heb ik er ook maar een emmer Gesso bij besteld, maar ik weet niet of het verstandig is om dat nu ook nog te gebruiken.
't Is een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft. Eind van deze week wordt het doek bezorgd, en ik wil er dit keer iets beter voorbereid aan beginnen.
Voor alle andere tips over het schilderen met acrylverf en plakkaatverf sta ik trouwens ook open!
Maar nu heb ik toch een probleem. Ik wilde een doek hebben van 90 bij 90 cm. Dat was nergens te koop, dus heb ik het besteld op internet. Van katoen. Na bezorging meteen vol goede moed begonnen, maar al snel merkte ik dat het moeizamer ging dan normaal. De verf dekte totaal niet goed, ook niet na twee lagen (wat normaal altijd genoeg is). Ik móest er dus nog wel een laag overheen doen, met als gevolg dat het op sommige plekken te dik werd, en na het drogen ging barsten. Helemaal niet mooi, mijn werk moet juist heel strak zijn, dat is mijn stijl. Ik begreep ook niet hoe het kon, tot het me begon te dagen dat dit doek niet was voorbewerkt. En dat is dus wat ik hier nu wil vragen: komt het daardoor? Had ik het doek eerst moeten voorbewerken met een primer zoals bijvoorbeeld Gesso? Het schilderij is inmiddels af, maar ik ben er niet tevreden over. Op verschillende plekken is het dus gebarsten, en overal zitten bobbels. Ik wil het opnieuw gaan maken, en heb een ander doek besteld. Polyester dit keer, en dit is wel universeel geprepareerd. Zal het daardoor dit keer beter gaan? Voor de zekerheid heb ik er ook maar een emmer Gesso bij besteld, maar ik weet niet of het verstandig is om dat nu ook nog te gebruiken.
't Is een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft. Eind van deze week wordt het doek bezorgd, en ik wil er dit keer iets beter voorbereid aan beginnen.
Voor alle andere tips over het schilderen met acrylverf en plakkaatverf sta ik trouwens ook open!

woensdag 10 maart 2010 om 09:49
woensdag 10 maart 2010 om 09:57
Maar we hebben het hier over het HELE werk. Delen uit het werk mogen wel in ander werk 'geciteerd' worden. In de schrijfkunst werk je met citaten, schilders doen dat ook met beelden. Tot een bepaald punt mag dat, ik weet niet hoeveel procent een citaat mag uitmaken van een nieuw kunstwerk, maar daar zijn normen voor.
Best lastige materie.
Als ik een foto maak waar een beeldhouwwerk op te zien is, moet ik dan eerst toestemming vragen aan de kunstenaar wil ik de foto mogen publiceren? Ik heb nog nooit goed antwoord gekregen op die vraag.
Best lastige materie.
Als ik een foto maak waar een beeldhouwwerk op te zien is, moet ik dan eerst toestemming vragen aan de kunstenaar wil ik de foto mogen publiceren? Ik heb nog nooit goed antwoord gekregen op die vraag.

woensdag 10 maart 2010 om 10:14
Anyway, mijn vragen zijn in dit topic goed beantwoord. Bedankt allemaal. Ik weet nu dat plakkaatverf eigenlijk niet geschikt is voor doek. Ik gebruik dus voortaan nog pure acrylverf. Dat het dan iets minder mat wordt, neem ik voor lief. Want zelfs met een matte vernis na afloop, zal het nooit zo mat en 'poederachtig' worden als met plakkaat.
Nogmaals dank voor alle reacties.
Nogmaals dank voor alle reacties.

woensdag 10 maart 2010 om 11:04
Voor het poederachtige effect heb je wel speciale verven hoor. Ik zoua ls ik jou was eens vragen bij Artifac. Ze hebben daar spullen voor. Voor acryl is nl zo ontzettend veel te krijgen aan hulpstoffen!
Nell, ik weet wel dat je in geschrift emt cytaten werkt, maar ik weet ook dat je altijd verplicht bent in voetnoten je bron te vermelden met datum, schrijver, druk, etc. Dus je neemt het neit zomaar over; het moet duidelijk zijn dat het niet van jouw hand is.
Volgens mij mag je de foto van het kunstwerk zonder toestemming publiceren, maar wel met vermelding van de gegevens van de 'schepper'.
Nell, ik weet wel dat je in geschrift emt cytaten werkt, maar ik weet ook dat je altijd verplicht bent in voetnoten je bron te vermelden met datum, schrijver, druk, etc. Dus je neemt het neit zomaar over; het moet duidelijk zijn dat het niet van jouw hand is.
Volgens mij mag je de foto van het kunstwerk zonder toestemming publiceren, maar wel met vermelding van de gegevens van de 'schepper'.


woensdag 10 maart 2010 om 11:24


woensdag 10 maart 2010 om 12:16
Nell, dat weet ik niet. Ik heb geen idee hoe het met architectuur zit, maar ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat dat wel het geval is; zeker bij publicatie in een boek over steden of architectuur. Maar het fijne weet ik er niet van.
Lotte, naar mijn mening zitten er in Amsterdam minder pigmenten dan in een verf als Ara of Old Holland. Je kunt het ook wel een beetje aan de prijs zien. Pigmenten zijn duur en als een verf goedkoop is dan kun je een beetje op je sloffen aanvoelen dat daar niet heel veel pigmenten in zitten. Ara vloeit net zo lekker als Amsterdam, maar bevat veel meer (en mooiere) pigmenten. De kleuren zijn zo prachtig, ik kan helemaal blij en gelukkig worden van een schap vol flessen Ara. Dat het in een fles zit is voor mij een pre!
Je ziet dat dus ook wel aan de prijs. Mijn kobalt is de duurste verf die ik heb, een duur pigment en de verf bevat er eigenlijk nog niet voldoende van naar mijn zin. Maar mooi, zo mooi
Old Holland is weer even een stapje verder, het is wat dikker en smeert dus minder soepel, maar daarentegen droogt het ook minder snel (er zit een vertrager in ) en voelt een beetje aan onder je kwast als olieverf. Prachtige kleuren. Werkelijk heel erg mooi, maar een beetje aan de prijs. Ik gebruik het voor opdrachten die goed betalen zoals portretten. Die verdienen dan ook een goede kwaliteit doek en goede verf. Het moet ook lang mee gaan; niemand vindt het leuk een portret na 60 jaar weg te moeten gooien omdat het half vergaan is. Toch?
Liquitex is weer een ander verhaal; qua prijs zit het een beetje tussenin schat ik (maar ook hier zijn sommige kleuren veel duurder dan anderen) , het werkt anders. Het is even wennen, maarhet is vrij stroperig vind ik. Of je loopt ermee weg of je vindt het niets. Het vloeit niet dus voor jouw werk zou het in eerste instantie niet geschikt lijken, maar het dekt als een tierelier en met de juiste kwast krijg ik het toch vaak erg mooi vlak op het doek. Het is dus wel het proberen waard. Het is even zoeken. Sommige winkels geven je samples (ze krijgen ze allemaal van de leverancier, dus ze hebben ze wel) en dan kun je eea uitproberen. Je kunt ook een potje hier en een tubetje daar kopen en eens gaan experimenteren met verschillende merken en kleuren.
Lotte, naar mijn mening zitten er in Amsterdam minder pigmenten dan in een verf als Ara of Old Holland. Je kunt het ook wel een beetje aan de prijs zien. Pigmenten zijn duur en als een verf goedkoop is dan kun je een beetje op je sloffen aanvoelen dat daar niet heel veel pigmenten in zitten. Ara vloeit net zo lekker als Amsterdam, maar bevat veel meer (en mooiere) pigmenten. De kleuren zijn zo prachtig, ik kan helemaal blij en gelukkig worden van een schap vol flessen Ara. Dat het in een fles zit is voor mij een pre!
Je ziet dat dus ook wel aan de prijs. Mijn kobalt is de duurste verf die ik heb, een duur pigment en de verf bevat er eigenlijk nog niet voldoende van naar mijn zin. Maar mooi, zo mooi
Old Holland is weer even een stapje verder, het is wat dikker en smeert dus minder soepel, maar daarentegen droogt het ook minder snel (er zit een vertrager in ) en voelt een beetje aan onder je kwast als olieverf. Prachtige kleuren. Werkelijk heel erg mooi, maar een beetje aan de prijs. Ik gebruik het voor opdrachten die goed betalen zoals portretten. Die verdienen dan ook een goede kwaliteit doek en goede verf. Het moet ook lang mee gaan; niemand vindt het leuk een portret na 60 jaar weg te moeten gooien omdat het half vergaan is. Toch?
Liquitex is weer een ander verhaal; qua prijs zit het een beetje tussenin schat ik (maar ook hier zijn sommige kleuren veel duurder dan anderen) , het werkt anders. Het is even wennen, maarhet is vrij stroperig vind ik. Of je loopt ermee weg of je vindt het niets. Het vloeit niet dus voor jouw werk zou het in eerste instantie niet geschikt lijken, maar het dekt als een tierelier en met de juiste kwast krijg ik het toch vaak erg mooi vlak op het doek. Het is dus wel het proberen waard. Het is even zoeken. Sommige winkels geven je samples (ze krijgen ze allemaal van de leverancier, dus ze hebben ze wel) en dan kun je eea uitproberen. Je kunt ook een potje hier en een tubetje daar kopen en eens gaan experimenteren met verschillende merken en kleuren.





woensdag 10 maart 2010 om 12:54
Ik lees net een stukje op internet dat aangeeft dat er ook nogeen ander verschil is:
'Zinkwit, een ander veel gebruikt wit pigment, is enigszins transparant en heeft dus andere toepassingen. Als pigment in verf is zinkwit enigszins transparant, in tegenstelling tot titaanwit, dat volledig dekkend is. Een ander verschil tussen titaanwit en zinkwit is dat titaanwit een enigszins gele gloed heeft, waardoor het wit wat warmer van kleur is. Zinkwit is een koelere kleur. '
Van kunstbus.nl.
Ik zie dat verschil niet met het blote oog; heb hier beiden staan van Ara en zie zo snel geen verschil in kleur.
Loodwit mag alleen nog maar verkocht worden aan restaurateurs (ivm het milieuvervuilende aspect) en lood werd alleen gebruikt in olieverf als ik eht wel heb.
'Zinkwit, een ander veel gebruikt wit pigment, is enigszins transparant en heeft dus andere toepassingen. Als pigment in verf is zinkwit enigszins transparant, in tegenstelling tot titaanwit, dat volledig dekkend is. Een ander verschil tussen titaanwit en zinkwit is dat titaanwit een enigszins gele gloed heeft, waardoor het wit wat warmer van kleur is. Zinkwit is een koelere kleur. '
Van kunstbus.nl.
Ik zie dat verschil niet met het blote oog; heb hier beiden staan van Ara en zie zo snel geen verschil in kleur.
Loodwit mag alleen nog maar verkocht worden aan restaurateurs (ivm het milieuvervuilende aspect) en lood werd alleen gebruikt in olieverf als ik eht wel heb.

woensdag 10 maart 2010 om 12:58
Ja Lotte, ik vind het ook leuk om erover te praten en leer elke dag ook weer bij. Het atelier waar ik les geef is verbonden aan een winkel die een heel uitgebreid scala aan produkten heeft en van de mensen die daar werken leer ik ook zoveel. Het is gewoon een feest
Leuk is ook dat ze weleens naar mij toe komen om iets te vragen over acryl en aanverwante artikelen voor een klant. Ik merk dat ik het erg leuk vind me erin te verdiepen en volg ook weleens een workshop over nieuwe materialen of nieuwe methoden om materialen te gebruiken.
Soms geven fabrikanten weleens workshops of informatiebijeenkomsten en demo's; dat is ook heel erg leuk!
Leuk is ook dat ze weleens naar mij toe komen om iets te vragen over acryl en aanverwante artikelen voor een klant. Ik merk dat ik het erg leuk vind me erin te verdiepen en volg ook weleens een workshop over nieuwe materialen of nieuwe methoden om materialen te gebruiken.
Soms geven fabrikanten weleens workshops of informatiebijeenkomsten en demo's; dat is ook heel erg leuk!
woensdag 10 maart 2010 om 13:31
Hee wat lollig, ik ben ook kunstschilder, en ben nu in opdracht wat honden en katten aan t schilderen. Leuk!! En ik doe zelfs over mijn kant en klaar gekochte doeken nog een laag Gesso, altijd!!!! Omdat ik ook met een mes kerf in de verf, en bij airbrush techniek, die ik ook hanteer, is dat onontbeerlijk. Ciaoooo!!
woensdag 10 maart 2010 om 13:36
En o, een tip voor acrylverf. Euhm, ik heb hier ook een fles retarder staan. Daar doe ik wat van door de verf. Dan droogt de verf niet zo snel, en kun je langer " pielen" in je kleuren. En om verf pasteuzer te maken gebruik ik modeling paste....heerlijk vind ik t, wanneer ik t deksel opentrek en er een kwak van op mn palet doe. Met mn paletmes meng ik het door de gewenste kleur. Mooie effecten verkrijg je daarmee. Dag!!
woensdag 10 maart 2010 om 13:46
woensdag 10 maart 2010 om 13:49
Oh, ik lees dat je les geeft. Ik geef les aan kinderen van leeftijd 9 t/m 13 jaar. Er wordt hier niks aan kunst gedaan op scholen en er zijn dus kinderen die voor het eerst in aanraking komen met verf en een kwast op de leeftijd van 10. Ze hebben de basis niet en schilderen als kleuters, triest gewoon.
wie de mens kent houdt van dieren
woensdag 10 maart 2010 om 14:07
quote:Schravelvot schreef op 10 maart 2010 @ 13:49:
Misschien kun je je website in je profiel vermelden
Kerriebredsjo wat klink je enthousiast haha. Leuk om verhalen van anderen te horen hahahaha, ja zo ben ik altijd als ik over mn werk praat. Ik heb de docenten opleiding gedaan, maar al jaren werkzaam als autonoom beeldend kunstenaar. Nu gauw verder, leuk om jullie te lezen. Doegggg.Hee Whopper, toen ik de opleiding deed kwam er ook een man langs van Talens. Met de nieuwste materialen, om ons lekker te maken. Dat werkte heel inspirerend ook.
Misschien kun je je website in je profiel vermelden
Kerriebredsjo wat klink je enthousiast haha. Leuk om verhalen van anderen te horen hahahaha, ja zo ben ik altijd als ik over mn werk praat. Ik heb de docenten opleiding gedaan, maar al jaren werkzaam als autonoom beeldend kunstenaar. Nu gauw verder, leuk om jullie te lezen. Doegggg.Hee Whopper, toen ik de opleiding deed kwam er ook een man langs van Talens. Met de nieuwste materialen, om ons lekker te maken. Dat werkte heel inspirerend ook.