Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 10 maart 2010 @ 18:46:

Heli, kan ik ergens gratis een NL versie van zaaien volgens de maanstand vinden?

Geen idee, misschien wel. Ik gebruik alleen de link die ik ook eerder al gaf. Maakt dit het gemakkelijker voor je?

10: vruchtdag

11: worteldag

12: wortel

13: wortel

14: bloem

15: bloem

16: blad

17: blad

18: blad

19: vrucht

20: vrucht

21: wortel

22: wortel

23: bloem

24: bloem

25: blad

26: blad

27: vrucht

28: vrucht

29: wortel

30: wortel

31: wortel

Wat ik doe: voor een maand zet ik alle vruchtdagen in mijn agenda. Bloemen en blad vind ik gewoon minder belangrijk.

Onder vrucht wordt alles verstaan wat eerst een bloem vormt en daarna een vrucht, dus ook boontjes bijvoorbeeld.

Onder blad: alles waar je het blad van eet (sla, spinazie, enz)

Onder wortel: alles waar je de wortel van eet (radijs, wortel, biet, ui, knoflook enz)

En bloemen spreekt voor zich
quote:Helianthus2106 schreef op 10 maart 2010 @ 18:16:

[...]

Ik heb 5 vakken van 1,4x0,6. 1 vak gebruik ik voor de aardbeien en de rabarber. De andere vier draaien mee in mijn teeltschema. Ik heb de bakken niet nog eens verdeeld in een aantal vakken. Ik heb dus een heel vak vol wortels, ui, lente-ui en prei. Weer een ander vak heeft alleen de vruchtgroentes, enz. Als je 4 (of meer) bakken hebt kun je dat dus doen. Hoeveel m2-bakken ga je neerzetten?

aha ik snap, dacht inderdaad ook al niet gezien te hebben op je foto's dat je nog had onderverdeeld.

Ik weet nog niet precies hoe het uitkomt qua hout (wil er eigenlijk het liefst niets voor aanschaffen en het dus doen met het 'oude' hout wat we van de zolder van de schuur hebben afgehaald) maar er komen er sowieso 4, misschien 6. Wil ook nog 2 van die aardappelbakken maken (al moet ik even kijken hoe dat het handigst is, elke keer los en vastschroeven zie ik niet zitten

Maar dus 4 of 6 van 1,20 bij 1,20m....
*oja SLA!*

Had ik vandaag in de koude bak willen gooien.....vergeten.

Morgen maar doen

Gister heb ik er radijsjes en worteltjes in gezaaid.

Lotte; ik ga het ook eens proberen Die paprika's hier schieten nog niet zo op (Maar ik ben dan ook heel ongeduldig...)

Nazife; leuk, de Balkan Heb er mijn hart aan verpand....

En fijn dat je je niet beledigd voelde
Ehm...mijn sla ziet er maar raar uit, heel lang en dun steeltje. Misschien groeit het te hard?

Ik heb het nu op de vensterbank in de keuken staan waar het een stuk kouder is dan de vensterbank in de kamer. De folie heb ik er afgehaald.

Iemand tips?
@ Sarah: Met 4 bakken zou je al een wisselteeltschema kunnen maken. Mocht je wel willen verdelen, dan zou ik gaan voor 4 vakken. Als je 9 vakken doet, dan heb je vakken van 40cm en daar kan echt niet veel in.

Houd je trouwens ook bij in die bakken wat je waar geteeld hebt?

@ Mikske: Dan staat de sla waarschijnlijk te warm. Een koelere plek is wel goed voor ze. Je kunt ze zelfs ook al afharden voor buiten. De komende tijd gaat de temperatuur vooral omhoog.

Ik heb mijn sla buiten in de kas gezaaid. Kunnen ze prima hebben, deze temperaturen.
quote:hybelkanin schreef op 09 februari 2010 @ 21:40:

Ik woon vlakbij Ålesund, 62 graden NB. In Noorwegen. Een vallei hier vlakbij staat bekend om de vele aardbeien die er vandaan komen, hier in het dorp staan ook perzikbomen. (wel beschut)

Ik zat te denken om misschien een provisorische kas te maken, zo'n halfronde met plastic erover.

De buitengroenten zullen wel lukken hier denk ik, maar tomaten, paprikas etc zal lastiger worden.

Hoi Hybelkanin,

ik heb even een vriendenberichtje naar je gestuurd. Zie maar of je erop in wilt gaan. De reden is dat een vriendin van mij (met haar lief) ook in Noorwegen woont, vlakbij ehm, laat me effe zoeken op de kaart....

Oppdal

Da's midden,noordelijk. En aangezien er niet mega veel Nederlanders in Noorwegen wonen, dacht ik dat het misschien leuk was om die kennis met je te delen

groetjes schouderklopje
Ohja, mijn vriendin is ook fervent moestuinliefhebber (veel ervaring) .

Want daar ging dit topic over haha.
En nu even voor mezelf:

ik ga dit jaar voor het eerst ook groenten kweken met mijn dochter. Nou ja, weet niet hoe lang de fascinatie bij mijn kleuter blijft bestaan. Maar ik ga er iig voor. Ben alleen nog lang niet thuis in het hoe en wat, dus zal hier regelmatig komen lezen.

Nu eerst een beginnetje maken. De zaadjes van de intratuin zitten nog angstvalling in hun zakjes. Ik zal ze waarschijnlijk eerst wat moeten opkweken.

Ingeslagen:

tomaat, pompoen, grote augurken, paprika's, koolrabi, pluksla, peultjes, aubergine. Dit weekend mezelf er maar eens in verdiepen.

Hebben jullie tips hoe je het leuk kunt maken met een kleuter? Of moet ik daar nog niet teveel van verwachten?
quote:Helianthus2106 schreef op 11 maart 2010 @ 09:43:

@ Sarah: Met 4 bakken zou je al een wisselteeltschema kunnen maken. Mocht je wel willen verdelen, dan zou ik gaan voor 4 vakken. Als je 9 vakken doet, dan heb je vakken van 40cm en daar kan echt niet veel in.

Houd je trouwens ook bij in die bakken wat je waar geteeld hebt?Ja, dacht zelf ook aan 4 vakken per bak idd vanwege de grootte. Ik wil ook gaan bijhouden wat waar staat ja, lijkt me wel handig ivm wisselteelt. Al moet ik me daar nog ff in verdiepen
quote:schouderklopje schreef op 11 maart 2010 @ 11:46:

Hebben jullie tips hoe je het leuk kunt maken met een kleuter? Of moet ik daar nog niet teveel van verwachten?

Ha Schouderklopje

Hier ook een kleuter, van 3,5 en die vind het machtig interessant om elke dag even te kijken onder 'de deksel' van de kweekkasjes op de vensterbank. Hij heeft meegeholpen met zaadjes in het bakje doen (tuinkers en buiten de koude bak). Soms mag hij de kweekkasjes water geven met de plantenspuit.

Hoe oud is de jouwe?
Voor de kleuters: Je zou nog kunnen denken aan het verven of bestickeren van de potjes waar ze dan de zaadjes in mogen stoppen.

Ik bedenk me ineens dat het toezingen van zo'n kweekkasje misschien ook wel groeibevorderend werkt en het lijkt me wel grappig om zo'n kleutertje te zien zingen :-) Ik ga het straks maar eens voorleggen aan mijn peuter en kleuter :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat voor liedje ga je dan zingen Louise?

*ziet zoon al staan*
Ik ga niet zingen....die kleintjes moeten zingen

Okee, vooruit dan...*op deuntje van Olifantje in het bos*

Klein klein plantje in de kas, dalijk groei jij uit je jas

Grote bloemen, grote peulen, wij gaan straks met water zeulen

klein klein plantje in de kas, ik ben zo blij en in mijn sas

Zoiets?
Ik mis geloof ik het geluid
Tja, dit forum schiet tekort in bepaalde dingen!
Hahahahaa, ik sta straks rond een uur of halfzes met mijn kindjes zo voor de vensterbank hoor, ik lig nu al dubbel
quote:schouderklopje schreef op 11 maart 2010 @ 11:46:

Mijn neefjes/nichtjes vinden worteltjes heel erg leuk om te oogsten. Maar dan moet je ze al wel zelf gezaaid hebben :-). Hoewel ze weten dat het worteltjes zijn, is het blijkbaar toch nog een heel spannend gebeuren wat er aan het groene lof zit.

Met zaaien enzo zou ik de tips van Sarah opvolgen.

Vorig jaar hadden ze bij de Action pakketjes met een potje en wat verf. Mijn neefjes/nichtjes hebben de potjes beschilderd voordat ze de tomatenzaadjes erin hebben gedaan. Vonden ze ook heel erg leuk om te doen.
quote:louise1 schreef op 11 maart 2010 @ 14:39:

Ik ga niet zingen....die kleintjes moeten zingen

Okee, vooruit dan...*op deuntje van Olifantje in het bos*

Klein klein plantje in de kas, dalijk groei jij uit je jas

Grote bloemen, grote peulen, wij gaan straks met water zeulen

klein klein plantje in de kas, ik ben zo blij en in mijn sas

Zoiets?

Thank you thank you...
Heeft iemand hier een boek van Gayla Trail van yougrowgirl.com gelezen?
Ik niet
Jeetje je kan je kont niet draaien of er staan weer weet ik hoevel berichtjes op het forum! ben nu bijna een uur thuis en ben alleen nog maarbeig geweest om hier en op het postcrossing forym bij te lezen!

Nog niet eens tijd gehad om naar boven te hollen om mij stekkies te bekijken. Komt vanavond wel!

weet niet of ik het al gemeld heb maar ben tot de conclusie gekomen dat ik radijsjes en parijse worteltjes zaaien echt een nutteloze bezigheid vind. Duurt best lang en dan heb je een paar van die kleine hap slik weg dingen. Nee ik ga me richten op de echte plantjes, dus tomaatjes, pepers en courgettes! De planten waar ik dus langer plezier van heb!

Die site van yougrowgirl ken ik niet. Ga eens bekijken!

groetjes

ohja peuters heb ik geen verstand van!
De website van yougrowgirl.com ken ik wel, maar de boeken die je noemde niet. Ik vind de site wel leuk om soms even op te kijken.

@ Lotte: Heb geduld! De radijsjes en worteltjes komen vanzelf, alleen je ziet het niet, omdat het allemaal onder de grond gebeurt. Paprika's en aubergines die doen er pas lang over! Ik zaai in februari en ik kan pas oogsten vanaf september!

Hier nog geen teken van leven bij de tomaten... (dinsdag gezaaid).
Ohja helianthus, Ik heb nog geen post van jouw kant ontvangen. Zal morgen wel komen.

Morgen ben ik waarschijnlijk wat laat thuis maar zal je op de hoogte houden!

groetjes
Ohja nog een vraagje voor Helianthus: ik heb op je site gekeken voor dat DENO zaaien maar ik snap het niet helemaal.

Heb je ondertussen al foto's daarvan? Of kan ik deze ergens anders vinden???

Misschien iets voor mijn pepertjes die niet willen kiemen!

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven