hoe leg je een kat het verschil tussen week en weekend uit?

13-03-2010 09:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katten. Ik ben stapel op allebei. Echter 1 kat begrijpt echter niet dat ik in het weekend kan uitslapen. Vanaf het moment dat het licht wordt loopt ze over me heen, zit ze te spinnen in mijn oor, snuffelt aan mijn gezicht (lekker die kriebelende snorharen NOT) etc. En dat houdt ze vol, hoe vaak ik haar ook wegzet, nee zegt etc.

Nu heb ik het echt hard nodig om bij te kunnen slapen in het weekend, ik heb gewoon veel slaap nodig.

Aan de ene kant heb ik het geaccepteerd zoals het is. Ze is nu eenmaal zoals ze is. Het is hartstikke lief, uniek katje. Ik ga nu gewoon iets vroeger naar bed. Aan de andere kant heb ik toch een beetje een stille hoop dat er nog een oplossing is, waar ik zelf nog niet aan gedacht hebt.

-verduisteren helpt niet

-van de kamer zetten helpt niet, gaat krabben aan deur en houdt dat echt, echt, heel lang vol. En softie als ik ben vind ik het nog zielig ook.

-Van bed zetten helpt niet

-Nee zeggen helpt niet,ben daar ook konsekwent in.

-waterspuit helpt niet

-Er staat altijd genoeg eten.

En nogmaals, ik ben stapel op haar. Het is een lief, uniek katje,.Dus als er niets aan te doen valt dan is het zoals het is en slaap ik in de weekenden gewoon niet meer uit. Heb ik gelijk meer tijd om te forummen:)
Bij de kinderen hielp een nachtlampje met tijdschakelaar die uitging als ze eruit mochten maar ik ben bang dat personeel (want dat ben je voor de katten) niets in te brengen heeft.

Ofwel; zeg maar dag met je handje tegen de lange luie weekend ochtenden.
Opsluiten in de keuken.
Mijn katten zaten destijds (ze zijn inmiddels overleden) inderdaad in de keuken. Ik heb katten nooit boven (of in slaapkamer) willen hebben.
Inderdaad beneden opsluiten zodat je haar gemekker niet hoort. En als je dat zielig vindt, tja.. dan zit er niets anders op dan het te accepteren. Een kat gaat het verschil tussen weekend en door-de-week niet snappen!

Wat je wel zou kunnen doen is haar even de aandacht geven die ze vraagt, en haar vervolgens afleiden met lekker wat eten ofzo, en haar daarna beneden opsluiten. Ga jij je warme bed weer in en heeft zij de aandacht gehad die ze wil :-)
quote:Bertha schreef op 13 maart 2010 @ 09:21:

Ik

-Nee zeggen helpt niet,ben daar ook konsekwent in.grappig hoe je dat schrijft.....
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 14-03-2010 07:41
Reden: onnodig quoten
% gewijzigd
Als je wilt uitslapen, doe je ze dan toch in een andere ruimte??
Naar buiten doen en het kattenluikje barricaderen.
Ik denk dat je het gewoon maar moet accepteren .

Je kiest voor een kat. Daar zitten nou eenmaal voor- en nadelen aan. Als je een hond kiest, moet je hem ook uitlaten, weekend of niet. Als je een kind krijgt moet je ook accepteren dat je voorlopig niet uit zult slapen. En bij een kat is het net zo.

Als je dat niet wil, had je beter geen kat kunnen nemen. Want je weet nooit wat voor gedrag ze zullen ontwikkelen van tevoren.

En daarbij heb je het in vergelijking met een hond of kind nog best makkelijk. Je kat kan zelf naar de wc en kan zichzelf verzorgen.

Ik zou lekker uitgaan van het positieve . Fijn toch dat je beestje graag bij je wil zijn? Geniet er maar van, want voor je het weet is het weer voorbij!
Mijn kat wist dat wel. Op zaterdag en zondag liet hij me met rust. Doordeweeks zat hij op mijn nachtkastje te wachten tot ik opstond en ging dan op mijn kussen liggen slapen.

Overigens had dat wel als gevolg dat als ik doordeweeks een vrije dag had, hij gewoon om half 8 op mijn gezicht ging liggen.
Om te voorkomen dat een kat aan je deur gaat krabben (of het niet te horen..) kun je ook een hoeslaken er over hangen en dan de deur dicht trekken. Blijft ie met zijn nagels in die hoes hangen en dat schijnen ze niet leuk te vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Toch uit de slaapkamer gaan weren. Dan moet je wel echt kunnen volhouden hoor. Ik had een kat die al zo'n 8 jaar gewent was om bij mij op de slaapkamer te slapen, daar genoten we allebei van maar er moest een einde aan komen omdat er een baby in aantocht was en de baby ook op diezelfde slaapkamer zou gaan slapen. Twee weken lang heeft ze als een bezetene lopen krabben aan de deur, onderwijl klagend miauwend. Die twee weken heb ik zeer slecht geslapen maar wel volgehouden. Uiteindelijk heeft ze het opgegeven.

Die kat is inmiddels overleden en mijn nieuwe kat heb ik van begin af aan geleerd dat ze niets op de slaapkamers te zoeken heeft. Nu ben ik wel blij dat ik geen kat meer in mijn bed heb, ik slaap vaster en het is een stuk hygiënischer.
Katten in de slaapkamer, gatverdamme.
bedankt voor jullie reakties.

Ik heb een 3 kamerappartementje. Opsluiten vind ik geen optie. Ten eerste gaat ze aan de deur krabben en dat houdt ze heel, heel lang vol. Langer dan ik in ieder geval:)

Ik heb een katteluikje naar het balkon. Echter ze springt op de rand en is er al 1 x van afgevallen in haar jacht op insekten. Ik woon 4 hoog en krijg nog hartkloppingen als ik daar aan denk.Gelukkig heeft ze er niets aan over gehouden. Maar zonder toezicht op balkon, durf ik niet aan. Maar dat is een ander probleem.

Ik weet ook dat ik het moet accepteren, ik denk dat ik dat ook gedaan heb. Maar had stilletjes toch hoop op een oplossing die ik zelf niet bedacht had.

En ik weet dat alle katten uniek zijn en dat ik personeel voor ze ben:) Juist dat unieke karakter van een kat vind ik geweldig. Alleen om half 7 in de morgen even wat minder.

@-a- bedoel je dat ik konsekwent als consequent had moeten schrijven? Of bedoel je dat ik minder konsekwent/consequent ben dan dat ik zelf denk?

Als dit het is, is dit het. Ik ben stapel op ze en als ik mijn uitslapen op moet geven voor mijn katten, dan doe ik dat. Er zijn ergere dingen op de wereld.
Die van mij doet het ook, somsgatt het goed en slaapt ze ook uit en soms wordt ze vervelend. Ik doe haar naar buiten en duik mijn bed weer in!

Heb liever dat de kids van de buren leren dat het weekend is
Kinderen in de slaapkamer, das pas vies..

Kom op, dat moet TO toch lekker zelf weten, en daarbij vraagt ze dit niet.
Ik heb er geen problemen mee als mensen het vies vinden dat katten op een slaapkamer slapen. Dat mogen ze vinden, ieder zijn mening. Even goede vrienden.
Ik denk dat het accepteren is. Wat je nog zou kunnen proberen, de avond ervoor niet te laat meer eten geven, snachts ook niets hebben staan. En dan een voederbak die op een bepaalde tijd open gaat, kunnen ze eten, daarna willen ze wassen, heb jij weer een uurtje extra.

Ik heb hier geen last dat de katten mij wakker maken. Ja incidenteel doen ze het. Ik heb geloof ik wel zo'n voederbak met timer maar dus nog nooit gebruikt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
hoi Bertha,

ik heb 4 katten dus wat betreft katten opvoeding kan ik je wel een tip geven.

bij katten moet je heel erg consequent zijn. wat betreft snachts op bed; als een kat bijvoorbeeld door de week wel op bed mag slapen en in het weekend ineens niet omdat je dus uit wil slapen zal geen enkele kat dat begrijpen.

het is dus helemaal niet op bed of dus wel. is misschien heel erg vervelend, maar zo werkt het bij die pluizebolletjes.

mocht je besluiten ze dus helemaal uit de slaapkamer te verbannen zal je de eerste dagen wel protest krijgen door gebrab en geschreeuw aan de deur. dan moet je ook consequent zijn en net doen of je het niet hoort. mocht je daar namelijk wel op reageren dan krijgt de kat pcies wat ie wil, namelijk aandacht. kan bij sommige katten wel ff duren en ook heel irritant zijn omdat ze namelijk behoorlijk wat herrie kunnen maken maar dan kunnen oordopjes erg handig zijn

succes!!
dat etentruukje kan ik nog wel proberen. Thnx MV
Misschien een rare, maar te proberen?

Leer je kat dat ze bij je mag liggen. Daarmee bedoel ik dat je zodra ze op bed spring, haar beetpakt en (op de deken) naast je legt, hou haar even vast, geef een kroel/aai, whatever om haar rustig te laten liggen. (beloon haar als het ware voor stilliggen) Zo leert ze dat ze wel op bed mag,en aandacht krijgt als ze lekker komt liggen. Voordeel vor jou is dat je misschien nog wakker wordt van het op bed springen, maar dat ze daarna rustig wordt en jij doorslaapt....

Werkte bij mijn katten perfect!
quote:Bertha schreef op 13 maart 2010 @ 09:39:

bedankt voor jullie reakties.

Ik heb een 3 kamerappartementje. Opsluiten vind ik geen optie. Ten eerste gaat ze aan de deur krabben en dat houdt ze heel, heel lang vol. Langer dan ik in ieder geval:)

Ik heb een katteluikje naar het balkon. Echter ze springt op de rand en is er al 1 x van afgevallen in haar jacht op insekten. Ik woon 4 hoog en krijg nog hartkloppingen als ik daar aan denk.Gelukkig heeft ze er niets aan over gehouden. Maar zonder toezicht op balkon, durf ik niet aan. Maar dat is een ander probleem.

Ik weet ook dat ik het moet accepteren, ik denk dat ik dat ook gedaan heb. Maar had stilletjes toch hoop op een oplossing die ik zelf niet bedacht had.

En ik weet dat alle katten uniek zijn en dat ik personeel voor ze ben:) Juist dat unieke karakter van een kat vind ik geweldig. Alleen om half 7 in de morgen even wat minder.

@-a- bedoel je dat ik konsekwent als consequent had moeten schrijven? Of bedoel je dat ik minder konsekwent/consequent ben dan dat ik zelf denk?

Als dit het is, is dit het. Ik ben stapel op ze en als ik mijn uitslapen op moet geven voor mijn katten, dan doe ik dat. Er zijn ergere dingen op de wereld.Ik heb een soort kooi om mn balkon heen gezet (houten palen met kippengaas, zie je amper vanaf een afstand) omdat ik ook lomperikjes heb die ervan af vallen
@Missphoebe, wat mij betreft hoeven de katten niet uit de slaapkamer geweerd te worden. En ik word wel eens vaker wakker van de katten 'sn8s maar dan is het omdraaien en weer doorgaan. Echter Gizmo houdt vol vanaf het moment dat het licht wordt;)

Eigenlijk bevestigen jullie wat ik al dacht. Het is gewoon accepteren zoals het is. Voor de rest is het de allerliefste kat (samen met de andere kat) dus dat compenseert alles.
@feeks, Ik zou best zo'n kooi willen, helaas accepteert de VVE geen kooi op balkon:( En afzetten met gaas vind ze alleen maar leuk, want dan kan ze er in klimmen. Ik heb duivenweerpinnen (mooi scrabblewoord), geen scherpe !!, geplaatst om te weren dat ze op de rand springt, maar dat maakt haar ook niet uit.

@onderzoekjolanda (grappige nick btw) ze is echt een woelwater en wil nooit stilzitten/liggen tijdens knuffelen. Dat is haar aard, zo doet ze al sinds ik haar heb.
quote:Bertha schreef op 13 maart 2010 @ 10:01:

@feeks, Ik zou best zo'n kooi willen, helaas accepteert de VVE geen kooi op balkon:( En afzetten met gaas vind ze alleen maar leuk, want dan kan ze er in klimmen. Ik heb duivenweerpinnen (mooi scrabblewoord), geen scherpe !!, geplaatst om te weren dat ze op de rand springt, maar dat maakt haar ook niet uit.

@onderzoekjolanda (grappige nick btw) ze is echt een woelwater en wil nooit stilzitten/liggen tijdens knuffelen. Dat is haar aard, zo doet ze al sinds ik haar heb.en een net van nettenlijn?? is speciaal voor katten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven