Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Welkom Prisillia! Leuk dat je meeschrijft hier.

Ik had hetzelfde toen ik Metformine slikte, eindeloze diarree. Heel af en toe was het een keer normaal, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat ik elke nacht op de wc zat. Erg vermoeiend. Als we een dag naar Sixflags gingen dan slikte ik 's ochtends eerst 9 Noritjes, anders redde ik de heenreis niet eens zonder een keer te moeten stoppen om een wc te zoeken.

Ik heb ze 5,5 jaar geslikt, en mensenkinderen wat was ik blij toen ik eraf was! Toen ik met langwerkende insuline begon moest ik nog steeds 3x daags Metformine slikken, dus pas toen ik overging op 4x daags insuline ging de diarree over. En net als jij had ik toen ook verstopping. Gelukkig was dat binnen een maand over.

Wat je zou kunnen doen is extra vezelrijk gaan eten om je darmen weer in vorm te krijgen. Heb ik wel gedaan, en dat hielp mij goed.

Hoe vaak ik meet? Ehhmmm.... 10 keer per week? Ik zou eigenlijk minimaal 4x per dag moeten meten, en dat elke dag, maar ik ben al een behoorlijke poos meetmoe. Er zijn dagen bij dat ik helemaal niet meet. Ik ben nou eenmaal van nature een beetje dwars.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Kleine update over mijn tweede ooglaserbehandeling gister:

het viel deze keer ontzettend mee. Ik had vantevoren een diclofenac genomen en dat scheelde enorm met de pijn tijdens de behandeling. Daarbij zette de oogarts de laser op een andere stand waardoor ze na 10 minuten al klaar was!

's Middags heb ik mijn tweede diclofenac genomen, 's avonds voor het slapen gaan de derde en ik heb geslapen als een blok. Mijn oog is nu nog gevoelig, en wederom is draaien met mijn oogbol pijnlijk, maar het beurse gevoel is weg. Hoe zo'n behandeling per oog kan verschillen hè? Echt ongelooflijk....

Over 5 maanden mag ik naar mijn eigen oogarts en die gaat dan bekijken of het geholpen heeft. Ik ben benieuwd of ik opnieuw voor zo'n contrastvloeistofonderzoek moet, ik hoop van niet.
Nou setter, ik vind het maar akelig klinken allemaal. Hopelijk hebben ze het nu voor eens en voor altijd verholpen (zal wel niet...).

Beterschap hoor!
Dank je wel Lief!
@Prisillia, welkom hier. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!Voordat ik overstapte op de insuline heb ik ook een tijdje metformine gehad, in combinatie met amaryl, maar de bijwerkingen die jij noemt heb ik gelukkig niet gehad. Ik heb wel vaker gehoord over deze bijwerkingen, erg vervelend hoor. En de vingerprikjes doe ik minstens 4x per dag, sowieso voor elke maaltijd en voordat ik naar bed ga en dan nog wel eens tussendoor als ik twijfel of me niet goed voel ofzo. Ben helaas nogal een control freak.

@Setter, wat ben ik blij om te lezen dat het deze keer beter gegaan is met de laserbehandeling. Hopelijk ben je er nu voor lange tijd weer vanaf.
Hoe gaat het met jou Teddeke?
@Lief, wat lief dat je er naar vraagt. Het gaat nog niet zo lekker, zit echt niet zo lekker in mijn vel, zowel lichamelijk en geestelijk, maar ik kan niet echt zeggen waarom. Wel heeft het z'n weerslag op mijn hele leven, relatie e.d. dus ik hoop maar dat het snel beter gaat (of zou het aan het weer liggen? )
Oh nou dat denk ik wel hoor.

Ik ben het ook zat, voel me doodmoe, pik de ene griep na de ander op, heb enorme eetlust zeg maar hónger!!!!!!! Zit een half uur na het avondeten alweer met mijn neus in de snoepkast. En als ik niks eet, begint mijn maag zelfs te knorren na een uur En ik heb behoefte aan frisse lucht, met mijn kop in het zonnetje, desnoods met een jas aan, hengeltje erbij, verse rietjes, waterkant..... Heeeerlijk!

Maar het ziet er nog niet naar uit de komende twee weken

We houden vol hoor! Kop op! Deze zijn voor jou!

10 keer per week meten? Jemig... dat kan ik me echt niet veroorloven! Ik meet wel 7 keer per dag soms. Heb ik overgehouden uit mijn "zwanger willen worden/zijn" periode.....

Hba1c was 7,4. Dus nog niet lager dan ik had gehoopt. Heb nog even aangekaart dat ik de week voor mijn menstruatie zulke onvoorspelbare suikers heb (met heel veel hoge waardes) maar ze wist niet veel toe te voegen op wat ik al doe (zelf basaal aanpassen, meer bolussen dat soort dingen).

Mijn slechte cholestorol was trouwens voor het eerst te hoog, nu moet ik aan de pillen. Baal ik van, ben niet goed in pillen nemen (niet dat het me moeite kost om het te doen, maar wel om te onthouden dat het moet).

Teddeke; ik leef met je mee! Ik herken het!!! Als je niet lekker in je vel zit en het gaat maar door, gaat het uiteindelijk op alle fronten niet lekker... Hopelijk gaat het snel weer beter (als de zon schijnt?!)

Ik ga nog ff tv kijken, morgen vroeg weer op om te werken....
He bah Teddeke, wat naar om te lezen dat het nog steeds niet echt lekker met je gaat. Ik hoorde net op het nieuws dat het as. donderdag 15 graden gaat worden. Dus deze zijn voor jou, voor donderdag:
Jeetje, wat ontzettend lief van jullie, ik wordt er bijna emotioneel van (ja, ik zit ook nog eens in 'die' tijd van de maand, dat kan er ook nog wel bij)

Bedankt! :
Ted: Lekker janken hoor, zeker deze week: Gooi het er maar uit, dan kan het ook niet meer dwarszitten.

Ris, ik heb ook àltijd van die idioot hoge bls in die week..... Enorme hoeveelheden insuline. Volgens mij zijn het ook echt de hormonen die opspelen in combi met (het hormoon) insuline. Heb er ook nog nooit een oplossing voor gevonden behalve veel spuiten.

Ik meet trouwens gemiddeld twee keer per dag denk ik. Altijd nuchter en daar waar nodig (lees: onzekerheid over bls. Heb tegenwoordig veel dorst en vieze smaak door die stomme Lisinopril, en dan denk ik steeds dat ik hoog zit )
quote:setter schreef op 13 maart 2010 @ 15:00:

Welkom Prisillia! Leuk dat je meeschrijft hier.

Ik had hetzelfde toen ik Metformine slikte, eindeloze diarree. Heel af en toe was het een keer normaal, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat ik elke nacht op de wc zat. Erg vermoeiend. Als we een dag naar Sixflags gingen dan slikte ik 's ochtends eerst 9 Noritjes, anders redde ik de heenreis niet eens zonder een keer te moeten stoppen om een wc te zoeken.

Ik heb ze 5,5 jaar geslikt, en mensenkinderen wat was ik blij toen ik eraf was! Toen ik met langwerkende insuline begon moest ik nog steeds 3x daags Metformine slikken, dus pas toen ik overging op 4x daags insuline ging de diarree over. En net als jij had ik toen ook verstopping. Gelukkig was dat binnen een maand over.

Wat je zou kunnen doen is extra vezelrijk gaan eten om je darmen weer in vorm te krijgen. Heb ik wel gedaan, en dat hielp mij goed.

Hoe vaak ik meet? Ehhmmm.... 10 keer per week? Ik zou eigenlijk minimaal 4x per dag moeten meten, en dat elke dag, maar ik ben al een behoorlijke poos meetmoe. Er zijn dagen bij dat ik helemaal niet meet. Ik ben nou eenmaal van nature een beetje dwars.

Hallo setter

Thanks voor jouw eigen verhaal.

Het was echt verschrikkelijk met de metformine,en zat echt ook s'nachts op de wc

En idd het is vooral vervelend als je in de auto zat of ergens was en steeds naar de wc te moeten rennen bah!

maar nu zonder de metformine kom ik meer aan lijkt het..

Ja ik eet sowieso heel erg vezelrijk..

En ik meet dus ook maar veel te weinig! en vind het vervelend om vaak te prikken.

Maar hou wel een dagboek bij eens in de week,maar ben dan blij als die dag weer voorbij is haha

Ik heb een nieuw tasje gekocht voor mijn meetapparaatje en insuline spuit dus dat moet mij meer motiveren hahaha

Ook nog veel beterschap met je oog...
quote:Teddeke1 schreef op 14 maart 2010 @ 18:38:

@Prisillia, welkom hier. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!Voordat ik overstapte op de insuline heb ik ook een tijdje metformine gehad, in combinatie met amaryl, maar de bijwerkingen die jij noemt heb ik gelukkig niet gehad. Ik heb wel vaker gehoord over deze bijwerkingen, erg vervelend hoor. En de vingerprikjes doe ik minstens 4x per dag, sowieso voor elke maaltijd en voordat ik naar bed ga en dan nog wel eens tussendoor als ik twijfel of me niet goed voel ofzo. Ben helaas nogal een control freak.

@Setter, wat ben ik blij om te lezen dat het deze keer beter gegaan is met de laserbehandeling. Hopelijk ben je er nu voor lange tijd weer vanaf.

Dank je wel Teddeke

Je prikt wel gewoon regelmatig...

En wat is beter voor het eten of na het eten?

Ik prik alleen als ik denk dat ik een hypo heb of op de dagboek dagen,dat is veel te weinig...
@Prisillia, ik meet elke keer vóór de maaltijd, maar dat komt omdat ik snelwerkende insuline spuit bij de maaltijd en als ik dan weet wat mijn waarde op dat moment is en wat ik ga eten dan kan ik berekenen wat ik moet spuiten.
Prisillia, ik ben eergister naar de dvk geweest en die vertelde over een meneer die ook Metformine slikte en die ook zo aan de diarree was de hele tijd. Toen vertelde mijn dvk mij dat nu, na een of ander onderzoek, is gebleken dat 5 tot 10% van de mensen die Metformine slikken allergisch zijn voor die pillen!

En dat, als je in die groep valt, je maar beter kunt stoppen met die pillen omdat ze dan toch niet goed werken.

Hier had ik nog nooit van gehoord! Vaag he?

Blijkbaar horen jij en ik dus bij die 5-10%. Welcome to the club.
Ik heb gister de oogarts maar weer gebeld, want ik zie maar steeds witte lichtflitsjes in het linkerdeel van mijn blikveld van mijn linkeroog. En mijn oogbol doet zeer.

Ik werd later teruggebeld met de mededeling dat het niet ernstig is, dat dit wel vaker gebeurt, dat ik even moet afwachten of het overgaat, en als het over 2 weken nog zo is moet ik opnieuw bellen. Als ik ineens slechter ga zien moet ik acuut bellen, want dat schijnt dan niet de bedoeling te zijn.

Wat een gedoe weer. Bah.
@Setter, inderdaad wat een gedoe. Ik hoop maar dat het ook bij jou binnen 2 weken weg is.
Setter, ik heb daar een keer een topic over geopend voor m'n moeder! Die had precies hetzelfde. Inderdaad onschuldig, en ik geloof dat het in het in vrijwel de meeste gevallen binnen zes weken over is. Kan even niet meer op de naam komen.

Ik heb even een vraag aan jullie: het lijkt er de laatste tijd op dat mijn zoon een 'vreetkick' krijgt nadat hij een hypo heeft gehad. Hij zit dan al niet meer laag, maar wil toch heel veel eten. Is dit voor jullie herkenbaar? Hij heeft 't pas sinds kort, net als het fenomeen dat hij zo langzamerhand z'n hypo's gaat herkennen (nog niet altijd, maar vaak wel). Waar ik heel blij mee ben trouwens.
Vroegah, laaaaang geleden, toen ik nog wel eens een hypo had, had ik ook altijd enorme honger na een hypo. Echt megahonger. Ik kon dan zo 10 boterhammen opeten, terwijl ik normaliter na 3 toch echt wel vol zit. Heel herkenbaar hier dus.
Ja! Hier ook! Het is soms ook een beetje paniek bij mij, dat ik zeker wil weten dat ik dat rottige gevoel weg eet ofzo.
Hey!

Ik heb even een vraagje voor jullie. Ik ben vorige week bij de internist geweest en toen zei ze dat mijn cholesterol wat te hoog is (wat ik wel vreemd vind omdat ik nog noooooit een te hoog ch. heb gehad; ze zei de waarde ook niet... ze wilde me 2 jaar geleden al op verlagers hebben, maar toen was ik zwanger, daarna een lange bv periode en nu "kan"het). Maar goed... ik krijg simvastatine 40mg. Nu heeft mijn man een groot risico op een te hoog ch. (erfelijk bepaald) en hij slikt al jaren simvastatine 10 mg. Ik ben geen dokter, maar ik vind 40mg best veel tov die 10mg van hem. Zeker gezien het feit mijn ch. tot vorige week altijd goed is geweest.

Hebben jullie ook ch. verlagers en welke en hoeveel mg slikken jullie?

Overeten bij een hypo doe ik ook wel eens.... dan is het gevoel nog niet weg en eet ik nog maar wat meer..... (niet goed!0
@Teddeke bedankt voor je uitleg.... nu snap ik het..

@Setter daar had ik idd nooit van gehoord,maar blijkbaar zijn we uniek! hahaha

Maar op dit moment wil ik weer aan de metformine! grrr suiker schiet in 1 keer omhoog!

Zat de hele dag maar hoog ,terwijlk ik niet veel op heb..
Hoi Ris

Mijn cholestrol was altijd goed,maar de internist zei dat het door de suiker vanzelf een beetje hoog gaat zitten..

En sinds kort was het ietsjes hoger en krijg simvastatine 10 mg.

Ik denk dat het bij jouw wel erg veel is met 40 gr,maar ik ben ook geen dokter..
Ik krijg nog geen cholesterolverlagers, daar schijn ik nog te jong voor te zijn. Hoewel mijn huisarts dan weer vindt dat ik het wel zou moeten krijgen.....

Over dosering weet ik dus niks, maar als je man maar 10mg krijgt, is die van jou wel hoog ja. Zou ik ook over twijfelen.

Op het diabetesforum kan ik zo gauw ook niks over doseringen vinden. Wie weet kan je huisarts er nog wat over roepen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven